N53b30 TT-thermo asennus

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dubana
    Newbiemmer
    • Feb 2014
    • 8
    • Pori

    #1

    N53b30 TT-thermo asennus

    Olis tarkotus asennella E90 325i N53b30
    1000W TT-Thermo.

    Onko muut asennellu ja minkä letkun väliin olette vetäny?
    Neuvoja otetaan vastaan.

    tällanen:
  • Petri.Kekkonen
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 7478
    • Oulu

    #2
    N55 osalta tätä ite joskus mietin ja jäi sitten asentamatta kokonaan kun ei oikein selvää ohjetta (muistaakseni) löytynyt mihin letkuun asentaa ja toisaalta tilaakin on niin vähän että joutus varmaan jostain sisälokarin takaa paikkaa etsimään.
    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
    E39 523i M Sport '00, Titansilber

    Comment

    • dubana
      Newbiemmer
      • Feb 2014
      • 8
      • Pori

      #3
      Kokemuksia asennuksista kun ei tullut, niin lähdin pohtimaan sopivaa asennuspaikkaa itse.

      N53 jäähdytysjärjestelmä kun suurin piirtein näyttää tältä:



































      Suunnitelmana olis laittaa tuohon ylävesiletkulta -> lämmittimen kennolle haarautuvaan letkuun niin, että virtaus yllä olevan virtauskaavion mukaisesti kennolle päin.
      (D -> E)


      RealOEM kuva jäähdytysjärjestelmästä:
      https://www.realoem.com/bmw/enUS/sho...diagId=17_0700
      Click image for larger version  Name:	N53 cooling system coolant hoses.jpg Views:	0 Size:	86.4 KB ID:	5534041



























      Suunniteltu asennuspaikka: ylävesiletkusta (kuvassa nro 15) alaspäin haarautuva letku, jota ei ole merkitty.



      Ja simplifioitu kuva RealOEM, kuvassa letku nro 1.
      https://www.realoem.com/bmw/enUS/sho...diagId=64_1497
      Click image for larger version  Name:	N53 water hoses.jpg Views:	0 Size:	66.0 KB ID:	5534042



      Ja kuva omasta konehuoneesta ilmaputsari purettuna.
      Click image for larger version  Name:	N53 konehuone ilmanputsari irti_muoks.jpg Views:	0 Size:	222.0 KB ID:	5534043
      Tuohon ilmaputsarin alle pitäis hyvin mahtua, kunhan ei tule ylity tuo 1metrin korkeus kierron korkeimpaan kohtaan.
      Vaihtoehtoinen paikka lähemmäs hyttiä jos mahtuu niin, ettei ota rattiakseliin mikään kiinni.

      Tilailin samassa paketissa myös ohjainyksikön, joka vaihtelee sisätilan ja thermon välillä lämmitystä, jotta voi käyttää myös työpaikan parkkiksella:

      ja tietysti haaroitussarjan sisätilaan.

      Sitten vaan odotellaan, että olis sopivasti vapaata aikaa asennella paikalleen.
      Last edited by dubana; 28-08-2025, 10:41.

      Comment

      • dubana
        Newbiemmer
        • Feb 2014
        • 8
        • Pori

        #4
        TT-thermo saatu asennettua tuon ylemmän suunnitelman mukaisesti.

        Tarvikkeina:
        -2kpl ø15mm 90asteen mutkalla olevaa letkua
        -2kpl ø15mm -> ø19mm letkusupparia
        -6kpl kelmmareita (setissä mukana tulleet 2kpl oli vähän leluja)
        -sitä sun tätä kannakoinnin tekoa varten


        Motonetin antimilla väännelty ja ruuvailtu teline kiinnitetty suoraan runkopalkkiin porattuun reikään.
        Mahtuu juuri ilmanputsarin kotelon alle niin, ettei ota minnekään kiinni. Tuo veistelty teline olisi voinut viedä TT-thermoa vielä hieman alemmaskin, tilaa olisi ollut.

        Kuva lopputuloksesta ilman ilmanputsaria ja sisälokasuojaa:


        Samalla viety sähköt sisätilan pistokkeelle kuskin puolen läpiviennistä:


        Hieman joutui leikkelemään muovia, että mahtui defan piuha:


        Sisätilan pistokkeen paikka, tätä varten joutui tuota verhoilua hieman leikkelemään, että tuleva kaapeli mahtui välistä (2 metrinen kaapeli ei riittänyt etupuskurin sisältä hantin jalkatilaan, jouduin ostamaan 0,5m jatkon).


        Pistokkeen laitoin kuskin puolen sumarin viereen, ja elementtikaapeli menee tuuliohjaimesta läpi puskurin sisään:
















        Leevi ohjaus-yksikön asensin myös tuonne puskurin sisään, jolle tuli samantapainen kiinnitys kun TT-thermolle.
        Siitä en tajunnut kuvia napsia ja auto on jo kasassa.

        Jäähdytysnesteet sai kätevästi vaihdettua samalla kertaa.







        Comment

        • tiakri
          BTCF Member
          • Jan 2008
          • 209

          #5
          Originally posted by dubana View Post
          TT-thermo saatu asennettua tuon ylemmän suunnitelman mukaisesti.

          Tarvikkeina:
          -2kpl ø15mm 90asteen mutkalla olevaa letkua
          -2kpl ø15mm -> ø19mm letkusupparia
          -6kpl kelmmareita (setissä mukana tulleet 2kpl oli vähän leluja)
          -sitä sun tätä kannakoinnin tekoa varten
          Kiitokset hienosta blogista, pitkään miettinyt samaa ja tästä sai ihan hyviä ideoita, voisi itsekin tehdä.

          Eikös tuohon TT-Thermoon mene suoraan 19mm letku niin varmaan 19mm letkulla ja parilla
          jatko/kulmaliittimellä voisi pärjätä kanssa? Vai mitä luulet, jääkö liian väljäksi?
          E90lci'09

          Comment

          • dubana
            Newbiemmer
            • Feb 2014
            • 8
            • Pori

            #6
            Originally posted by tiakri View Post

            Kiitokset hienosta blogista, pitkään miettinyt samaa ja tästä sai ihan hyviä ideoita, voisi itsekin tehdä.

            Eikös tuohon TT-Thermoon mene suoraan 19mm letku niin varmaan 19mm letkulla ja parilla
            jatko/kulmaliittimellä voisi pärjätä kanssa? Vai mitä luulet, jääkö liian väljäksi?
            Tuo 15mm letku oli juuri sopivan kokosta tohon TT-Thermoon, oli jämpti sujauttaa päälle ja siihen klemmari kiinni. 19mm on liian isoa.
            Muutospalalla ja 15mm letkulla tulee varmempi liitos, vaikka kyllä se tuon vesijärjestelmän paineen varmaan pitää vaikka runttais suoraan tota 19mm letkua.

            Motonetistä ostin 2 noita supistimia:

            ja 2 letkumutkaa:

            Näillä saa myös vapaammin ja helpommin valittua paikan lämmittimelle.

            Itse löysin inspiraationi YouTubesta Valeinsinöörin kanavalta.
            Hän asensi videolla suoraan 19mm letkun tuohon inlettiin ja mainitsi, että "kohtuullisesti pitää, mutta jos oikein hyvän haluaisi, niin täytyisi laittaa adapteri väliin ja pieni pätkä letkua...".

            noin 7:48 alkaen mainitsee asiasta ja videolla näkee, että piukkaan on vedetty ja letku irvistää, kun on väärän kokosta letkua...

            Hänellä E61 ja M57 niin asennuspaikka ja konfiguraatio erilainen, kun on sisätilaan menevässä haarassa venttiili välissä, toisin kun E9x N53. Mutta letkun koko sama.

            Tästä syystä itse valitsin laittaa muutospalat ja oikean kokoiset letkut, että tulee varmasti pitävä liitos, eikä tartte jälkeenpäin mietiskellä, että mahtaako nyt joku kerta tulla nesteet sen kautta pihalle.

            Comment

            Working...
            X