Käsijarru meinaa nyt koetella hermoja. Autoon on keväällä korjaamolla vaihdettu alkuperäiset käsijarrukengät, alkuperäiset linkut ja tarvike asennusjousisarja. Vaihdon jälkeen käsijarruhan piti kuin tauti mutta se laahasi niin että levy lämpesi jonkin verran. Säädin sitten itse muutamat napsut kenkiä löysemmälle katsastuksen jälkeen. Homma toimi jonkun aikaa mutta sitten alkoi satunnaisesti kuulua vinkumista tai rohinaa käsijarrusta koska se jäi vähän laahaamaan. Ja taas napsu kaksi kenkiä löysemmälle ja toimi jonkun aikaa kunnes nyt taas alkoi vikinää ja rohinaa kuulumaan käsijarrusta. Nyt on kuskinpuolen kengät supistettu tappiin asti ja silti jää välissä laahaamaan ja välissä ei. Käsijarru ei luonnollisesti pidä huonostikaan mutta silti joku hinkuttaa välissä. Kun rengas on ilmassa ja käsijarru päällä niin kuuluuko renkaan liikkua vapaasti eteen ja taakse aika paljonkin ennen kuin käsijarru lukittuu. Onko tuossa nyt vaijerit vaihtokunnossa vai mikä? Ja säädöt on tosiaan tehty kahva vapauttamalla.
e91 käsijarru heittäytyi hankalaksi
Collapse
X
-
Se kahvan pään automaattisäätö on paholaisen keksintö.
Eikai se vaan kirraa sieltä sitä nyt omia aikojaan?E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
E34 525i -90 twinturbo 427/519
N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
Kysy jos tarvetta
-
Toinen on tieten että jos jarrukilpien kiinnitysreiät on heikossa hapessa että voiko se koko pakka päästä liikkumaan sen verran että jarrukenkä jää välillä hinkkaamaan joltakin reunalta rumpuun. Pystyykö näihin vaihtamaan jarrukilpiä halkaisemalla. Räjäytys kuvia kun katselin niin näytti niinkuin jarrukilvissä olisi joku erillinen keskiosa mihin jarrrukengät tulee kiinni. Osassa kuvia sekin on halkaistu ja osassa ei. Ei kyllä korjaamolla mitään maininnut että kilvet olisi huonossa kunnossa mutta se nyt ei kerro vielä mitäänE91 lci 330xd.
Comment
-
Originally posted by Jampsu87 View PostToinen on tieten että jos jarrukilpien kiinnitysreiät on heikossa hapessa että voiko se koko pakka päästä liikkumaan sen verran että jarrukenkä jää välillä hinkkaamaan joltakin reunalta rumpuun. Pystyykö näihin vaihtamaan jarrukilpiä halkaisemalla. Räjäytys kuvia kun katselin niin näytti niinkuin jarrukilvissä olisi joku erillinen keskiosa mihin jarrrukengät tulee kiinni. Osassa kuvia sekin on halkaistu ja osassa ei. Ei kyllä korjaamolla mitään maininnut että kilvet olisi huonossa kunnossa mutta se nyt ei kerro vielä mitään
Comment
-
Originally posted by Jampsu87 View PostTilasin ajan vaijereiden ja jarrukilpien vaihdolle. Vaihtavat kilvet kuulemma halkaisemalla. Jospa se noilla rupeaisi pelaamaan
Yleensä "korjaamot" EIVÄT tiedä tuosta käsijarrukahvan juuressa olevasta kiristin systeemistä yhtään mitään ja jää lukitsematta jo ENNEN käsijarrujen aukipurkua / vaijereiden vaihtoa__________________________________________________ ____________
Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!
Comment
-
Minullekin tuo automaattikiristin tuotti päänvaivaa kun ensi kertaa siihen törmäsin, hiukan oli "täh? töh!?" fiilis kun allekirjoittanut oli tottunut ruuvailemaan vaijerit kohdalleen tai linkkuun joka hoitaa tuon. Myönnetään
Tavallaanhan se on helppo, mutta v-mäinen työstää kolossaan.
Oletko tarkistanut vaijereiden kuoret, erityisesti päädyt, ettei niissä ole vaurioita? Sama myös vaijereiden päille. Orkkisvaijerit kyllä kestää yleensä pitkään, jollei niiden kanssa käy mitään asennusmokia auton historian aikana jollain sen parissa huoltoa tekevällä.
Comment
-
Onko käsijarruhilut kiinni pelkästään osassa numero 6. Supporting ring brake shoe. https://www.realoem.com/bmw/enUS/sho...diagId=34_1485
Vai tarviiko myös nämä osa numero 4. Protection plate vaihtaa? https://www.realoem.com/bmw/enUS/sho...diagId=34_1478
Tuli tilattua vaan nuo osa numero 6:set ja nyt rupesi epäilyttämään että tarviiko nuo itse jarrukilvet vaihtaa samallaE91 lci 330xd.
Comment
-
Originally posted by Jarger View PostMinullekin tuo automaattikiristin tuotti päänvaivaa kun ensi kertaa siihen törmäsin, hiukan oli "täh? töh!?" fiilis kun allekirjoittanut oli tottunut ruuvailemaan vaijerit kohdalleen tai linkkuun joka hoitaa tuon. Myönnetään
Tavallaanhan se on helppo, mutta v-mäinen työstää kolossaan.
Oletko tarkistanut vaijereiden kuoret, erityisesti päädyt, ettei niissä ole vaurioita? Sama myös vaijereiden päille. Orkkisvaijerit kyllä kestää yleensä pitkään, jollei niiden kanssa käy mitään asennusmokia auton historian aikana jollain sen parissa huoltoa tekevällä.Sen sentään pystyy vaihtamaan itse parkkipaikalla
E91 lci 330xd.
Comment
-
Originally posted by Jampsu87 View PostOnko käsijarruhilut kiinni pelkästään osassa numero 6. Supporting ring brake shoe. https://www.realoem.com/bmw/enUS/sho...diagId=34_1485
Vai tarviiko myös nämä osa numero 4. Protection plate vaihtaa? https://www.realoem.com/bmw/enUS/sho...diagId=34_1478
Tuli tilattua vaan nuo osa numero 6:set ja nyt rupesi epäilyttämään että tarviiko nuo itse jarrukilvet vaihtaa samalla
Ja viittaan nyt tuohon ekaan linkkaamaasi satsiin. Ts. Protection platea en vaihtanut.Last edited by Silmaauki; 04-08-2025, 18:43.E93 335i Aarre, Montego blue
E90 318i talvipulkka
Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.
Comment
-
Originally posted by Silmaauki View Post
Tein viime talvena käsijarruremppaa omaan talvipulkkaan (E90), enkä noita 6. osia vaihtanut. Vaihdoin osat 2-5 ja hyvin toimi sen jälkeen.
Ja viittaan nyt tuohon ekaan linkkaamaasi satsiin. Ts. Protection platea en vaihtanut.E91 lci 330xd.
Comment
-
Eikös tuo suojakilpi ole lähinnä ajojarruja varten estämässä, ettei jarrupalojen ja levyjen väliin mene hiekkaa ja kiviä? Käsijarruun sen ei minun mielestäni pitäisi vaikuttaa mitenkään.
Onko muuten ihan varma, että se on käsijarru, joka laahaa. Ettei vaan nuo varsinaiset jarrut laahaisi?E93 335i Aarre, Montego blue
E90 318i talvipulkka
Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.
Comment
-
Originally posted by Silmaauki View PostEikös tuo suojakilpi ole lähinnä ajojarruja varten estämässä, ettei jarrupalojen ja levyjen väliin mene hiekkaa ja kiviä? Käsijarruun sen ei minun mielestäni pitäisi vaikuttaa mitenkään.
Onko muuten ihan varma, että se on käsijarru, joka laahaa. Ettei vaan nuo varsinaiset jarrut laahaisi?E91 lci 330xd.
Comment
-
Taitaa helposti itseä tuohon jarrukilpeen korroosio, muuten sillä ei liene toiminnan kannalta merkitystä kuin sen osalta, että nuo tappien kolot on kunnossa.
Niissä kuitenkin on nuo jarruhilppeet kiinni, tuon vuoksi takakilvet ikäluokan laitteissa on aina rautaa, eikä alumiinia kuten edessä (yleensä).
Jos nuo ois tehty alumiinista, galvaaninen korroosio tuhoaisi ensiksi kiinnityskohdat jarrukengille.
E39 kävi joskus hassut kiinnityskohtien kanssa ja nykyisellä telakalla olemisella onkin saanut tilailla jokaisen jarrukilven uusiksi, lähinnä samalla kun pyöränlaakerit käy irti kuitenkin.
Comment
-
Täällä taas alkaa olla keinot loppu kun käsijarru ei pidä vaikka päällään seisois. Alkuun vaihdettu levyt/rummut ja kengät. Ei pidä. Sitten se linkku mikä kenkiä levittää... ei auttanut. Vaijerit vaihtoon, ei auttanut. Koittanu säätää juuri ja juuri ettei kengät ota kiinni mutta kuitenki käsijarrun saa vetää ylös eikä renkaat lukkiudu. Ohjeen mukaanhan nuo pitäisi kiristää niin ettei rengas pyöri ja 8 napsua takaisin, mutta kun ei pidä vaikka sen yhden napsun löysää. Elämäni näiden romujen kanssa paininut eikä vielä näin paljon ole jarrut vastustellut...
ps. omassa ikoinaan rahinan aiheutti hieman vääntynyt jarrukilpi joka pääsi ottamaan levyyn.G31 M550d -18
E93 330d -09
exät G20 320d / F06 640d / F11 520d / E93 335i / G30 520d / F30 320d / E60 M5 / F30 330d / E70 X5 35d / E90 335d/ E90 325i/ E61 530d/ E39 530d/ E39 528i/ E36 325iC/ E34 525i
Comment
Comment