e91 käsijarru heittäytyi hankalaksi

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mmie
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2012
    • 518
    • Kouvola

    #16
    Täydellisen tietämättömyyden suomalla itsevarmuudella säädin hilujen vaihdon jälkeen e92:ssa kengät vaan vähän hipomaan rumpua, sitten nykimistä kahvasta että sijaantuvat ja taas säätö hipomaan. Tälläi nyt kelvannu katsurillekin jo kolme kertaa. En siis kahvan päähän kajonnut lainkaan, kun en silloin edes tiennyt koko systeemistä...
    ex e36 325
    ex e46 328
    e92 335i FBO
    Ducati 900S ie
    KTM 640
    Suzuki GT550
    Honda CBR600

    Comment

    • kautsi300
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2012
      • 217
      • Järvenpää

      #17
      Originally posted by jano85 View Post
      Täällä taas alkaa olla keinot loppu kun käsijarru ei pidä vaikka päällään seisois. Alkuun vaihdettu levyt/rummut ja kengät. Ei pidä. Sitten se linkku mikä kenkiä levittää... ei auttanut. Vaijerit vaihtoon, ei auttanut. Koittanu säätää juuri ja juuri ettei kengät ota kiinni mutta kuitenki käsijarrun saa vetää ylös eikä renkaat lukkiudu. Ohjeen mukaanhan nuo pitäisi kiristää niin ettei rengas pyöri ja 8 napsua takaisin, mutta kun ei pidä vaikka sen yhden napsun löysää. Elämäni näiden romujen kanssa paininut eikä vielä näin paljon ole jarrut vastustellut...

      ps. omassa ikoinaan rahinan aiheutti hieman vääntynyt jarrukilpi joka pääsi ottamaan levyyn.
      En tiedä auttaako tähän, mutta kengän kitkaipnta voi olla epäsymmetrinen eli onko kengät oikein päin? Ja onko oikean kokoiset, E90 tarjolla ainakin kahta eri kokoa?

      Comment

      • Heguli 31
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 10121
        • KVLA

        #18
        Ensin pitää vaijerit olla säädetty löysälle. Sitten rummuista kenkien säätö siihen "iholle" ja sitten vaijereista ylimääräiset löysät pois, että kahvan liike on lyhyt. Näin siis periaatteessa homman tulisi vörkkiä. Itselle sattui kerran yhdet Bosch merkkiset käsijarrukengät ja niitä vaan ei saanut millään pitämään jostain syystä. Kenkämerkkiä vaihtamalla (Jurid) homma tuli kuntoon. Ei olisi vaan millään meinannut uskoa.

        Comment

        • jano85
          Bimmer Rookie
          • Oct 2008
          • 184
          • Kauhava

          #19
          Originally posted by kautsi300 View Post

          En tiedä auttaako tähän, mutta kengän kitkaipnta voi olla epäsymmetrinen eli onko kengät oikein päin? Ja onko oikean kokoiset, E90 tarjolla ainakin kahta eri kokoa?
          Kyllä ne oikeinpäin on. Tämäki on tullu tarkistettua ja eipä niitä oikeastaan väärin päin edes saa. Säätöpyörä ei sovi kuin toiseen päähän kenkiä. Ja on 185mm kengät kuin myös jarrurummut.
          G31 M550d -18
          E93 330d -09



          exät G20 320d / F06 640d / F11 520d / E93 335i / G30 520d / F30 320d / E60 M5 / F30 330d / E70 X5 35d / E90 335d/ E90 325i/ E61 530d/ E39 530d/ E39 528i/ E36 325iC/ E34 525i

          Comment

          • jano85
            Bimmer Rookie
            • Oct 2008
            • 184
            • Kauhava

            #20
            Originally posted by Heguli 31 View Post
            Ensin pitää vaijerit olla säädetty löysälle. Sitten rummuista kenkien säätö siihen "iholle" ja sitten vaijereista ylimääräiset löysät pois, että kahvan liike on lyhyt. Näin siis periaatteessa homman tulisi vörkkiä. Itselle sattui kerran yhdet Bosch merkkiset käsijarrukengät ja niitä vaan ei saanut millään pitämään jostain syystä. Kenkämerkkiä vaihtamalla (Jurid) homma tuli kuntoon. Ei olisi vaan millään meinannut uskoa.
            Joo no noilla ohjeilla olen yrittäny tuloksetta. Taikka vaijerissahan ei ole erillistä säätöä, pelkästään kahvan päässä se esikiristinjousi.
            Olisikin samanlainen säätö kuin vaikka e39 oli kahvan päässä molemmille vaijereille. Joskus tuli ”korjattua” käsijarru konttorin pihassa vaijareita käsin kiristämällä.

            Tässä alkanu myös epäilyttämään olisiko kengissä jokin vika. Osat on bremboa niin levyt kuin kengätkin. Eipä tuo kovin kallis kokeilu olis jos hakis motonetistä vielä toiset kengät. Näyttäis olevan 24,90€ setti…
            G31 M550d -18
            E93 330d -09



            exät G20 320d / F06 640d / F11 520d / E93 335i / G30 520d / F30 320d / E60 M5 / F30 330d / E70 X5 35d / E90 335d/ E90 325i/ E61 530d/ E39 530d/ E39 528i/ E36 325iC/ E34 525i

            Comment

            • Jampsu87
              BTCF Member
              • Oct 2007
              • 1349
              • Rovaniemi

              #21
              Originally posted by jano85 View Post

              Joo no noilla ohjeilla olen yrittäny tuloksetta. Taikka vaijerissahan ei ole erillistä säätöä, pelkästään kahvan päässä se esikiristinjousi.
              Olisikin samanlainen säätö kuin vaikka e39 oli kahvan päässä molemmille vaijereille. Joskus tuli ”korjattua” käsijarru konttorin pihassa vaijareita käsin kiristämällä.

              Tässä alkanu myös epäilyttämään olisiko kengissä jokin vika. Osat on bremboa niin levyt kuin kengätkin. Eipä tuo kovin kallis kokeilu olis jos hakis motonetistä vielä toiset kengät. Näyttäis olevan 24,90€ setti…
              Minullakin kävi ensin paikallaan brembon kengät eikä ne pitänyt edes tasaisella maalla. Tilalle vaihdettiin alkuperäiset juridit niin jo alkoi pitämään. Maksoivat tosin 250e pelkät kengät
              E91 lci 330xd.

              Comment

              • Jampsu87
                BTCF Member
                • Oct 2007
                • 1349
                • Rovaniemi

                #22
                Torstaina kävi auto jarrukilpien ja vaijereiden vaihdossa. Nyt toimii käsijarru niinkuin pitääkin eikä jää laahaamaan
                E91 lci 330xd.

                Comment

                • jr66
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 16601
                  • Asikkala

                  #23
                  Originally posted by Jampsu87 View Post

                  Maksoivat tosin 250e pelkät kengät
                  ?????

                  Comment

                  • Jampsu87
                    BTCF Member
                    • Oct 2007
                    • 1349
                    • Rovaniemi

                    #24
                    Originally posted by jr66 View Post
                    ?????
                    Kyllä ja vielä sain alennusta Vähän hinnat nousseet. Saksasta olisi maksanut 160e mutta ei ollut aikaa jäädä tilaamaan kun oli ajoaika loppumassa
                    E91 lci 330xd.

                    Comment

                    • jano85
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2008
                      • 184
                      • Kauhava

                      #25
                      Originally posted by Jampsu87 View Post

                      Kyllä ja vielä sain alennusta Vähän hinnat nousseet. Saksasta olisi maksanut 160e mutta ei ollut aikaa jäädä tilaamaan kun oli ajoaika loppumassa
                      Joo ite aikasemmin kysäsin myös alkupeäristen hintaa, olis saanu 249€ vs. motonetin 24,90€. Tasan 10 kertainen hinta!!!
                      G31 M550d -18
                      E93 330d -09



                      exät G20 320d / F06 640d / F11 520d / E93 335i / G30 520d / F30 320d / E60 M5 / F30 330d / E70 X5 35d / E90 335d/ E90 325i/ E61 530d/ E39 530d/ E39 528i/ E36 325iC/ E34 525i

                      Comment

                      • Jampsu87
                        BTCF Member
                        • Oct 2007
                        • 1349
                        • Rovaniemi

                        #26
                        Originally posted by jano85 View Post

                        Joo ite aikasemmin kysäsin myös alkupeäristen hintaa, olis saanu 249€ vs. motonetin 24,90€. Tasan 10 kertainen hinta!!!
                        Niinpä. Toki joutui sitten lopulta ostamaan molemmat kun ei niillä parin kympin bremboilla tehnyt tosiaan mitään
                        E91 lci 330xd.

                        Comment

                        • jano85
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2008
                          • 184
                          • Kauhava

                          #27
                          Täällä kaiken tuskailun jälkeen vaikka käsijarru tuntui toivottoman huonolta kelpasi se katsastuksessa. 2 ja 2,5kN oli tulos, hieman eroa oli mutta riittävän vähän että sai leiman.
                          G31 M550d -18
                          E93 330d -09



                          exät G20 320d / F06 640d / F11 520d / E93 335i / G30 520d / F30 320d / E60 M5 / F30 330d / E70 X5 35d / E90 335d/ E90 325i/ E61 530d/ E39 530d/ E39 528i/ E36 325iC/ E34 525i

                          Comment

                          • Jampsu87
                            BTCF Member
                            • Oct 2007
                            • 1349
                            • Rovaniemi

                            #28
                            Nuohan on jo hyvät lukemat
                            E91 lci 330xd.

                            Comment

                            Working...
                            X