N52 - Rötää kylmäkäynnistyksen jälkeen + lievä savutus

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Wildchild
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2016
    • 274
    • Päijät-Häme

    #1

    N52 - Rötää kylmäkäynnistyksen jälkeen + lievä savutus

    Meillä E91 525xi alkanut käynnistymään huonosti. Käynnistyksen jälkeen rötää 2-10 sekuntia ja käynti tasaantuu. Välillä myös ampuu putkesta valkoisen savupilven joka loppuu aika nopeasti. Tehnyt keväästä nyt vaihtelevasti mutta kun émännälle mainitsin että seuraa jokaisen käynnistyksen niin niitä kertoja on minusta nyt alkanut tulemaan tiuhempaa.

    Mitä nyt tarkisteltu / luettu:
    -Haamukoodi syttykatkoja pytyissä 3-6 jos rötäys jatkuu yli 2 sekuntia.
    -Toinen disa ilmeisesti mykkä, self check failed
    -Tulpat tarkistettu, kärkiväli oli niissä ok ja auton mukaan 60tkm vaihtoväliin. Tulppien posliinin juuressa oli pieni öljy tai ruostesyöpymä, ilmeisesti venakopan tiiviste hikoilee aavistuksen (putsattu). Uudet tulpat ja tiiviste jo tilauksessa.
    -Pytyissä ei mitään huomattavaa reiästä katsottuna.
    -Puolat swapattu tulppien tarkistuksen yhteydessä, silti syttykatkot samoissa pytyissä.
    -Jäähdytinnestettä vuotaa tai kuluu 2kk välein noin 0,5-1L. Epäilys vuodosta koska kuumalla koneella lievä jäähdytinnesteen haju. Laitettu UV väriaine, yksi ulkoinen vuoto oli syksyllä mutta sen jälkeen ei koneen päältä ole huomattavaa. Venakopan onkaloissa oli jäähdytinnestettä reilusti.
    -Savupilvi ei minusta haise jäähdytinnesteelle. Ajoin moottoripyörällä perässä yksi aamu eikä ollut selvää makean tuoksua seassa. Ei silti poissuljettu (kansipahvi)?
    -Sylinterin korjausarvot heiluu jonkinverran. Ei kuitenkaan niin että yhdessä olisi enempää kuin toisessa.
    -Ei syö juurikaan öljyä.
    -Puolien johtosarjassa on joku patti jossa ainekin kolme johtoa yhdessä, kuuluuko olla?
    -Ei pakokaasua nesteen seassa

    Auto käy ja kukkuu hyvin heti kymmenen sekunnin jälkeen, mitä nyt tässä vanhemmassa tyyppivika tuossa kannessa kun nostajat naputtaa. Kone siis N52B25 ja valmistettu 2006 eli tavanomaisilla suuttimilla. Koneessa myös minusta vähän karkeampi käyntiääni mitä näissä N52 yleensä, moottorityyppihän on erittäin ruman kuuloinen tyhjäkäynnillä. Tuoko neliveto sellaisen lisärunkutuksen sitten, en tiedä? Videon voin laitella kun seuraavan kerran pääsen auton äärelle.

    Jos on edes jotain villejä veikkauksia tai must check asioita niin niitä olisin vailla. Separaattorihan näissä menee monesti ja se voi aiheuttaa savutusta kun puskee öljyä imusarjaan mutta eikös savu olisi silloin eriväristä.

    Kaikki koodit mitä tullut keväällä:
    2E97 - Variable induction manifold 2, autotest
    2AA9 - Variable inductuion manifold 2, actuator
    29D1
    29D2
    29D0
    29CC
    29D9
    Attached Files
    Bmw 525iA -02
  • Wildchild
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2016
    • 274
    • Päijät-Häme

    #2
    Tästä selvinnyt sen verran että jäähdytinnestettä vuotaa ihan minimaalinen määrä jostain. Alkanut jättämään pientä läikkää auton alle.
    Savutus talttui kun vaihtoi huohotinletkut ja separaattorin. Imusarja öljyä täynnä ja sitä tuprautteli kylmäkäynnistyksessä.
    Disa alkoi toimimaan huohotinrempan jälkeen myös.
    Bmw 525iA -02

    Comment

    • mmie
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2012
      • 523
      • Kouvola

      #3
      Originally posted by Wildchild View Post
      Tästä selvinnyt sen verran että jäähdytinnestettä vuotaa ihan minimaalinen määrä jostain. Alkanut jättämään pientä läikkää auton alle.
      Savutus talttui kun vaihtoi huohotinletkut ja separaattorin. Imusarja öljyä täynnä ja sitä tuprautteli kylmäkäynnistyksessä.
      Disa alkoi toimimaan huohotinrempan jälkeen myös.
      En tiedä onko N52:ssa samanlaista letkua, mut omassa N54:ssa ihmettelin aikoinaan mystistä vuotoa (jäi pikku laikku aina alle). Paikantui syylärin päällä poikittain (muovilistan alla) kulkevaan muoviputkeen. Putki lähti paisarista ja päätyi toiselle puolelle konehuonetta vesiletkun oksan haaraan. Putki räsähti palasiksi, kun vähän sormella sitä painoi. Hetki meni ennen kun älysin vuotoa kyseisestä paikasta etsiä..

      Edit: näköjään löytyy samankaltainen putki. Linkin kuvassa nro. 20.

      Cooling system coolant hoses | BMW 3' E90 330i N52 USA
      Last edited by mmie; 25-09-2025, 12:35.
      ex e36 325
      ex e46 328
      e92 335i FBO
      Ducati 900S ie
      KTM 640
      Suzuki GT550
      Honda CBR600

      Comment

      • azlakki
        Bimmer Rookie
        • Oct 2015
        • 118
        • Tampere

        #4
        Originally posted by Wildchild View Post
        Tästä selvinnyt sen verran että jäähdytinnestettä vuotaa ihan minimaalinen määrä jostain. Alkanut jättämään pientä läikkää auton alle.
        Savutus talttui kun vaihtoi huohotinletkut ja separaattorin. Imusarja öljyä täynnä ja sitä tuprautteli kylmäkäynnistyksessä.
        Disa alkoi toimimaan huohotinrempan jälkeen myös.
        Loppuiko rötääminen?

        Comment

        • Wildchild
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2016
          • 274
          • Päijät-Häme

          #5
          Originally posted by azlakki View Post

          Loppuiko rötääminen?
          Loppu kokonaan. Muija myös raportoi että kiihtyy ihan erilailla nyt. Voi johtua enemmän myös siitä että pikkudisa toimii oikein.
          Last edited by Wildchild; 27-09-2025, 17:58.
          Bmw 525iA -02

          Comment

          • Wildchild
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2016
            • 274
            • Päijät-Häme

            #6
            Originally posted by mmie View Post

            En tiedä onko N52:ssa samanlaista letkua, mut omassa N54:ssa ihmettelin aikoinaan mystistä vuotoa (jäi pikku laikku aina alle). Paikantui syylärin päällä poikittain (muovilistan alla) kulkevaan muoviputkeen. Putki lähti paisarista ja päätyi toiselle puolelle konehuonetta vesiletkun oksan haaraan. Putki räsähti palasiksi, kun vähän sormella sitä painoi. Hetki meni ennen kun älysin vuotoa kyseisestä paikasta etsiä..

            Edit: näköjään löytyy samankaltainen putki. Linkin kuvassa nro. 20.

            Cooling system coolant hoses | BMW 3' E90 330i N52 USA
            Mulla itseasiassa sama putki meni E39 joskus puhki. Pitääpä kattoa toi vielä.
            Bmw 525iA -02

            Comment

            Working...
            X