Vedenlämpötilan koodaaminen mittaristoon BC-näyttöön...?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • AmateurDrive
    Bimmer Rookie
    • Mar 2024
    • 53
    • Ylä-Savo

    #1

    Vedenlämpötilan koodaaminen mittaristoon BC-näyttöön...?

    Eli pystyykö vm. -06 E90 325i:n mittaristoon esim. Bimmercodella koodaamaan näkyviin moottorinlämmön? Sehän kyllä löytyy hidden menusta ja Bimmerlinkillä sen näkee myös, mutta saako sitä koodattua tuohon BC-valikkoon jollon olisi hieman helpompaa, tai ainakin nopeampaa, tarkkailla ajon aikanakin?
  • JaniLap
    BTCF Member
    • Sep 2012
    • 2862
    • Tampere

    #2
    Mittariston ohjelmistoa pitäisi muuttaa, joten se on mikä on.
    IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
    BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
    Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

    Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
    Tampere

    Comment

    • Petri.Kekkonen
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2006
      • 7486
      • Oulu

      #3


      Ei vastaa kysymykseesi, mutta videolla öljynlämpömittarin koodailua E9x kulutusmittariin (kuten osassa malleista on vakiona).
      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
      E39 523i M Sport '00, Titansilber

      Comment

      • Silmaauki
        BTCF Member
        • Jan 2015
        • 2049
        • Turku

        #4
        Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
        https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=hLBj-Vuc7Xw

        Ei vastaa kysymykseesi, mutta videolla öljynlämpömittarin koodailua E9x kulutusmittariin (kuten osassa malleista on vakiona).
        Kysymyksenä oli moottorin lämpötila. Öljyn lämpötila on siihen oikein hyvä mittari.
        E93 335i Aarre, Montego blue
        E90 318i talvipulkka

        Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

        Comment

        • Silmaauki
          BTCF Member
          • Jan 2015
          • 2049
          • Turku

          #5
          Originally posted by AmateurDrive View Post
          Eli pystyykö vm. -06 E90 325i:n mittaristoon esim. Bimmercodella koodaamaan näkyviin moottorinlämmön? Sehän kyllä löytyy hidden menusta ja Bimmerlinkillä sen näkee myös, mutta saako sitä koodattua tuohon BC-valikkoon jollon olisi hieman helpompaa, tai ainakin nopeampaa, tarkkailla ajon aikanakin?
          Sulla on ilmeisesti N53 keulalla. Muistaakseni siinä(kin) on normaali jäähdytysnesteen lämpötila poikkeuksellisen korkea. Se voi nousta yli 110C ja se on vielä normaalia.
          E93 335i Aarre, Montego blue
          E90 318i talvipulkka

          Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

          Comment

          • AmateurDrive
            Bimmer Rookie
            • Mar 2024
            • 53
            • Ylä-Savo

            #6
            Itse asiassa N52 on tässä eli kanavaruisku vielä. Moottorilämpöjen kanssa ei ole tosiaan ollut ongelmia tai ylikuumenemista toistaiseksi, lähinnä siksi haluaisin seurata hellepäivinä varsinkin että näkisi ennen moottorin sammutusta lämmöt, ettei tule sammutettua liian kuumana vaan ehtisi kone parkissa jäähtyä. Vai oliko näissä niin älykäs toi systeemi että sähkönen vesipumppu ymmärsi kierrättää nestettä vähän aikaa sammutuksen jälkeenkin?

            Comment

            • E39-530A
              BTCF Member
              • Feb 2007
              • 957
              • Espoo

              #7
              Originally posted by AmateurDrive View Post
              Itse asiassa N52 on tässä eli kanavaruisku vielä. Moottorilämpöjen kanssa ei ole tosiaan ollut ongelmia tai ylikuumenemista toistaiseksi, lähinnä siksi haluaisin seurata hellepäivinä varsinkin että näkisi ennen moottorin sammutusta lämmöt, ettei tule sammutettua liian kuumana vaan ehtisi kone parkissa jäähtyä. Vai oliko näissä niin älykäs toi systeemi että sähkönen vesipumppu ymmärsi kierrättää nestettä vähän aikaa sammutuksen jälkeenkin?
              Kuinka paljon on vaparissa väliä veden lämmöillä, jos ei ole mitenkään mahdottoman korkeat? Eikö se ole lähinnä turbo, joka voisi ottaa itseensä, jos jäähdytys lakkaa, kun turbo on kuuma?

              EDIT. Mutta eikö näissä tosiaan sähköinen pumppu osaa tarvittaessa kierrättää vettä sammuttamisen jälkeenkin?
              Last edited by E39-530A; 03-10-2025, 12:20. Reason: Lisäys
              E92 335iA -08

              ---
              ex E34 540iA -93
              ex E90 325iA -05
              ex E39 530iA -00
              ex Toyota Avensis
              ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

              Comment

              • jr66
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 16652
                • Asikkala

                #8
                Originally posted by E39-530A View Post

                Kuinka paljon on vaparissa väliä veden lämmöillä, jos ei ole mitenkään mahdottoman korkeat? Eikö se ole lähinnä turbo, joka voisi ottaa itseensä, jos jäähdytys lakkaa, kun turbo on kuuma?

                EDIT. Mutta eikö näissä tosiaan sähköinen pumppu osaa tarvittaessa kierrättää vettä sammuttamisen jälkeenkin?
                Bmw:n kyseessä ollen en luottaisi tuohon pumppuun yhtään, tosin ei kai nämä vehkeet vielä e93 aikakaudella ihan romuja olleet...

                Comment

                • Silmaauki
                  BTCF Member
                  • Jan 2015
                  • 2049
                  • Turku

                  #9
                  Originally posted by AmateurDrive View Post
                  Itse asiassa N52 on tässä eli kanavaruisku vielä. Moottorilämpöjen kanssa ei ole tosiaan ollut ongelmia tai ylikuumenemista toistaiseksi, lähinnä siksi haluaisin seurata hellepäivinä varsinkin että näkisi ennen moottorin sammutusta lämmöt, ettei tule sammutettua liian kuumana vaan ehtisi kone parkissa jäähtyä. Vai oliko näissä niin älykäs toi systeemi että sähkönen vesipumppu ymmärsi kierrättää nestettä vähän aikaa sammutuksen jälkeenkin?
                  Taitaa tuo mainitsemani ominaisuus koskea koko N-sarjaa.
                  In after-sales material, BMW AG mentions, that thermal management of N series is directed by DME. There are several work modes: mapped: with lowered temperature – around 80 oC; high power: temperature around 95 oC; normal: temperature around 105 oC; eco mode: temperature around 112 oC. All these modes are […]


                  Et taida luottaa siihen että insinöörit olisivat hyvän suunnitelleet.
                  Minä kyllä luottaisin siihen että hälytykset tulee, jos siihen on aihetta ja että auton voi pysäyttää ajosta. Toki jos epäilee, niin sen viimeisen kilometrin voi hissutella, niin ei synny enempää lämpökuormaa. Sekin tosin taitaa olla tuon linkkaamani artikkelin perusteella vähän kaksiteräinen miekka. Kun juuri silloin DME saattaa antaa eco moodissa jäähdytysnesteen lämmetä ja jäähdyttää vasta kun tarvitaan tehoja.
                  E93 335i Aarre, Montego blue
                  E90 318i talvipulkka

                  Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                  Comment

                  • AmateurDrive
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2024
                    • 53
                    • Ylä-Savo

                    #10
                    Joo siis mulla on ollu sellanen uskomus että kannentiiviste saattaa helpommin palaa jos sammuttaa kovin kuumana moottorin, mut toi on vaan sellanen kuulopuheen tasonen juttu, eli en osaa varmistaa faktaksi

                    Comment

                    • jr66
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 16652
                      • Asikkala

                      #11
                      Esson baarin juttuja ? Joo, motarilla pitkä matka ja hellepäivä niin en minä ainakaan sammuta konetta heti kun on parkissa.

                      Comment

                      • ritariässä
                        BTCF Member
                        • Jan 2006
                        • 3834
                        • Raisio

                        #12
                        Originally posted by jr66 View Post
                        Esson baarin juttuja ? Joo, motarilla pitkä matka ja hellepäivä niin en minä ainakaan sammuta konetta heti kun on parkissa.
                        Onko sulla motarilta suoraan tallin eteen oma ramppi vai aika harvinaista että suoraan 120km/h vedosta ylämäkeen sammutellaan

                        Comment

                        • jr66
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 16652
                          • Asikkala

                          #13
                          Originally posted by ritariässä View Post

                          Onko sulla motarilta suoraan tallin eteen oma ramppi vai aika harvinaista että suoraan 120km/h vedosta ylämäkeen sammutellaan
                          Hä ? Suoraan ylämäkeen ? En ymmärrä.

                          Comment

                          • ritariässä
                            BTCF Member
                            • Jan 2006
                            • 3834
                            • Raisio

                            #14
                            Useat rampit ovat ylöspäin.. jotkin alaspäinkin, väliäkö tuolla. Kumpainen sulla?

                            Comment

                            • jr66
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 16652
                              • Asikkala

                              #15
                              Originally posted by ritariässä View Post
                              Useat rampit ovat ylöspäin.. jotkin alaspäinkin, väliäkö tuolla. Kumpainen sulla?
                              Ei kumpaakaan, miten joku ramppi liittyy vedenlämpötilan koodaamiseen tai mihinkään ?

                              Comment

                              Working...
                              X