N43

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Awly1973
    Newbiemmer
    • Nov 2025
    • 1
    • Kajaani

    #1

    N43

    Kannattaako sekaantua N43 moottorilla varustettuun autoon, johon kuulemma vaihdettu moottori ja samalla jakopääremontti tehty? (nyt ajettu 200tkm ja remontista n. 30tkm) Mikä on pääsyy miksi näistä jakopäitä menee ja korjaantuuko esim. paremmilla osilla? Myyjä mainostaa, että LCI-moottorilla, mutta onko siinä moottorissa todellisuudessa mikään muuttunut edelliseen vai pelkkää myyntipuhetta? Muuta huomioon otettavaa?
  • 314da
    Bimmer Fanatic
    • May 2015
    • 405
    • J

    #2
    Originally posted by Awly1973 View Post
    Kannattaako sekaantua N43 moottorilla varustettuun autoon, johon kuulemma vaihdettu moottori ja samalla jakopääremontti tehty? (nyt ajettu 200tkm ja remontista n. 30tkm) Mikä on pääsyy miksi näistä jakopäitä menee ja korjaantuuko esim. paremmilla osilla? Myyjä mainostaa, että LCI-moottorilla, mutta onko siinä moottorissa todellisuudessa mikään muuttunut edelliseen vai pelkkää myyntipuhetta? Muuta huomioon otettavaa?
    Tuo N43 on kyllä oikeasti aika huono moottori.

    Comment

    • Arppa
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2006
      • 1075
      • Lumbriver

      #3
      On oikeasti aika kehno moottori. Omat kokemukset n43b20. Suuttimet kalliita (~500€/kpl), jakopää huono ja omasta vielä meni alakerta jumiin. Toimiessaan ihan miellyttävä luonne, kuluttaa vähän mutta pelottava joka tapauksessa.
      Kesällä: Chevrolet Corvette C6 Z51 6-speed manual
      Kesällä: Myydään/vaihdetaan Bmw 320i -95 Cabriolet M-sport "Holsetti laitettu!"
      Kauppakassina: Hyundai i30 -21
      -Raahe Connection-
      -Team Kärppä- limited edition

      Comment

      • Dualfun
        Moderator
        • Jan 2003
        • 17901
        • PKS

        #4
        Loistava moottori 14v omistuksen kokemuksella. Menee pienellä ja luonteeltaan hyvin asiallinen (B20). Omaani vaihdoin öljyt 10-12tkm välein koko omistusaikani ja jakopään kanssa ei ollut minkäänlaisia murheita.

        Heikko kohta löytyy itseasiassa pakoputkistosta, jonka Nox anturi on heikko ja vikaherkkä kohde. Senkin kanssa tilanne paranee jos autoa pystyy säilyttämään lämpimässä ja välttää kondensointia aiheuttavaa kylmäkäynnistystä. Onhan näihin vaihdeltu NOXEM emulaattoreitakin, jos sille tielle tahtoo lähteä.
        E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
        E28 ///M535i '87 zinnoberrot

        E36 320i Cabrio ///M-Sport '98 orientblau metallic /w casual hellgrau
        E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2

        E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
        G20 320d xDrive '20 mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
        F40 128ti '22 individual storm bay metallic w/ dakota perf. magmarot/akzent
        Muut talouden vehkeet: E19, Fendt, Muuli, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
        Ex: E90 320i LCI ///M-Sport '09, E46 330i ///
        M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
        Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

        Comment

        • Silmaauki
          BTCF Member
          • Jan 2015
          • 2069
          • Turku

          #5
          MIkä on se pieni kulutus, jota edellä mainostetaan? Kulutuslukeman lisäksi olisi hyvä kertoa taustoja siitä onko pääsääntöisesti maantieajoa vai toisessa ääripäässä lyhyttä nurkka-ajoa.
          E93 335i Aarre, Montego blue
          E90 318i talvipulkka

          Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

          Comment

          • Arppa
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2006
            • 1075
            • Lumbriver

            #6
            Omalla ajolla 318i lci vei matkassa ~6 litran pintaan, mitään kummempia mittauksia en tehnyt mutta tankki täynnä auto näytti rangeksi 1000-1100km. Itse pidän sitä varsin taloudellisena. 8,5-9 taisi näyttää jos oli pelkkää kaupunkiajoa ja 10-15km kerralla.

            Minulle tuo oli pieniruokainen, toiselle varmaan ei
            Kesällä: Chevrolet Corvette C6 Z51 6-speed manual
            Kesällä: Myydään/vaihdetaan Bmw 320i -95 Cabriolet M-sport "Holsetti laitettu!"
            Kauppakassina: Hyundai i30 -21
            -Raahe Connection-
            -Team Kärppä- limited edition

            Comment

            • Silmaauki
              BTCF Member
              • Jan 2015
              • 2069
              • Turku

              #7
              Originally posted by Arppa View Post
              Omalla ajolla 318i lci vei matkassa ~6 litran pintaan, mitään kummempia mittauksia en tehnyt mutta tankki täynnä auto näytti rangeksi 1000-1100km. Itse pidän sitä varsin taloudellisena. 8,5-9 taisi näyttää jos oli pelkkää kaupunkiajoa ja 10-15km kerralla.

              Minulle tuo oli pieniruokainen, toiselle varmaan ei
              Kyllä tuo jo olisi pieniruokainen.

              Minä en ihan tuolaisiin lukemiin ole päässyt. Tosin syynä voi olla erilaiset käyttötapaukset. Minulla tämä on talviautona ja silloin maantieajossa pääsee lähelle seiskaa. Tosin enin osa ajoista on pientä nurkka-ajoa, jossa ajetaan 2-5km kerrallaan ja sitten pysäköinti. Siinä auto ei ehdi kunnolla edes lämmetä, jolloin kulutus tuollaisessa pätkäajossa on yli kympin - välillä jopa pitkälti. Tosin samoila pätkä-lenkeillä kesäautolla (sigun E93) kulutus voi sillä 2km lenkillä olla 18l/100km.
              E93 335i Aarre, Montego blue
              E90 318i talvipulkka

              Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

              Comment

              • Laku
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2007
                • 17617
                • Turku

                #8
                118i E81 vei ajotietokoneen mukaan 7,2l/100km öljynvaihtovälillä. Todellinen lienee korkeampi. Ajo oli n. puolet matkaa motarilla ja puolet kaupunkipyöritystä. Tehoihin ja auton kokoonnähden tuo auto oli minusta melko janoinen. moottori oli N43B20. Useamman anturin sai vaihtaa ja lopulta antautui jakopääkin.
                Näillä mennään:
                - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                Comment

                Working...
                X