epätasaisella tiellä alle 30kmh ajaessa se klonksuu,vaihtelevasti molemminpuolin niin että jalkoihin asti tuntuu klonksunta.
Kyllähän noita paikkoja siellä etupäässä on, joista klonksunta voi johtua. Etupyörien napaan menee kaksi palloniveltä tukivarsista (etummainen ja taaimmainen), raidetangon ulompi ja sisempi pää sekä koiranluun nivel. Itse lähtisin liikkeelle siitä, että ottaisin kaikki nivelet tarkistukseen. Tämä lienee se halvin vaihtoehto. Sitten on tietty se hammastanko. Olen lukenut, että joistakin mennyt vaihtoon, mutta tuosta ei ole omakohtaista kokemusta. Sulkemalla pois vaihtoehtoja yksitellen, niin kyllä se vika löytyy. Yhtenä vaihtoehtona tulee vielä mieleen iskunvaimentimien yläpään laakerit, mutta niiden käyttäytymiseen kuvaillun oireen yhteydessä en osaa ottaa kantaa. Tsemppiä .
Kyllähän noita paikkoja siellä etupäässä on, joista klonksunta voi johtua. Etupyörien napaan menee kaksi palloniveltä tukivarsista (etummainen ja taaimmainen), raidetangon ulompi ja sisempi pää sekä koiranluun nivel. Itse lähtisin liikkeelle siitä, että ottaisin kaikki nivelet tarkistukseen. Tämä lienee se halvin vaihtoehto. Sitten on tietty se hammastanko. Olen lukenut, että joistakin mennyt vaihtoon, mutta tuosta ei ole omakohtaista kokemusta. Sulkemalla pois vaihtoehtoja yksitellen, niin kyllä se vika löytyy. Yhtenä vaihtoehtona tulee vielä mieleen iskunvaimentimien yläpään laakerit, mutta niiden käyttäytymiseen kuvaillun oireen yhteydessä en osaa ottaa kantaa. Tsemppiä .
Itselläni kolisee myös edestä. Terävään töyssyyn ajaessa tai epätasaisella pinnalla. Alusta ja kaikki muut puslat ja tukivarret on vaihdettu viime vuonna (Lemförder). Raidetankoihin en ole koskenut, joten ne lähtevät kevään tullen vaihtoon ja toivottavasti kolina loppuu. :think
..kolisee ... Terävään töyssyyn ajaessa tai epätasaisella pinnalla.
Sama vika, väljää ei ole ainakaan edessä enää. Tukivarret ja raidetangon ulommat päät sekä toinen sisempi pää + iskareiden yläpään laakerit vaihdettu vähän aikaa sitten (ja jousetkin, mutta se on jo toinen juttu). Nämä töyssykolinat alkoivat kovien pakkasten aikaan. Kolahtelee niin edestä kuin takaakin, tosin takaa pahemmin. Eikä ne ole kelien lämmettyä mihinkään kadonneet. Siispä noin aluksi uudet sachs:n takaiskarit kaikkine muine releineen odottelevat asennusta olohuoneen nurkassa . Jos tuo auttaa, niin sitten laitetaan uudet etuiskaritkin.
Mistä lähteä ettiin kipakkaa (ei kovin suuriäänistä) kolinaa edestä e91stä.
Ennenkuin edes tarkistan mitään niin osaatteko sanoa mikä voisi aiheuttaa.. jotain yleistä ongelmaa olemassa?
Hajonneet iskarit aiheuttivat ainakin kolinaa edessä, vaikka onhan siellä tietysti paljon muitakin mahdollisia äänen lähteitä.
..töyssykolinat ... Siispä noin aluksi uudet sachs:n takaiskarit kaikkine muine releineen odottelevat asennusta olohuoneen nurkassa . Jos tuo auttaa, niin sitten laitetaan uudet etuiskaritkin.
Vaihdoin takaiskarit tänään autokatoksessa pojan kanssa. Aikaa vierähti 1.5 tuntia + koeajo. Töyssykolinat loppuivat siihen .
Syy etupään kolinaankin selvisi kesärenkaita vaihtaessa. Vasemman puolen taaemman tukivarren rungon puoleinen kiinnitys oli jostain kumman syystä löystynyt niin, että tukivarsi pääsi hieman liikkumaan . Tämä kolina ilmeni nimenomaan terävissä töyssyissä yms. Samaa vikaa oli autossa aiemminkin ja tuolloin kiristin sen kiinni hampaat irvessä. Jos se vielä kerran antaa oireita itsestään niin laitan kierrelukitetta. Nyt en sitä tehnyt - miksiköhän?
Syy etupään kolinaankin selvisi kesärenkaita vaihtaessa. Vasemman puolen taaemman tukivarren rungon puoleinen kiinnitys oli jostain kumman syystä löystynyt niin, että tukivarsi pääsi hieman liikkumaan . Tämä kolina ilmeni nimenomaan terävissä töyssyissä yms. Samaa vikaa oli autossa aiemminkin ja tuolloin kiristin sen kiinni hampaat irvessä. Jos se vielä kerran antaa oireita itsestään niin laitan kierrelukitetta. Nyt en sitä tehnyt - miksiköhän?
Itse vaihtaisin sen lukkomutterin. Mikäli se on kunnolla kiristetty ja lukkomutteri on ehjä, niin ei se sieltä itsestään löysty.
e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Kiitos, hyvä vinkki. Enpä tullut ihan ensimmäiseksi tuota ajatelleeksi. Tilailen / haen osat ja laitan paikalleen. Pyörän kulmien suuntaus täytyy teettää myös (jo muistakin syistä johtuen). Näissä vanhemmissa autoissa tuntuu tuota "harrastettavaa" aina löytyvän. Noh, aikaa kuluu lupsakasti puuhastellessa.
Kiitos, hyvä vinkki. Enpä tullut ihan ensimmäiseksi tuota ajatelleeksi. Tilailen / haen osat ja laitan paikalleen. Pyörän kulmien suuntaus täytyy teettää myös (jo muistakin syistä johtuen). Näissä vanhemmissa autoissa tuntuu tuota "harrastettavaa" aina löytyvän. Noh, aikaa kuluu lupsakasti puuhastellessa.
Niin kuluu, mutta voisi sen ajan huonomminkin käyttää.
e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment