Announcement

Collapse
No announcement yet.

E91 panorama-luukku jäi auki!!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JKK
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 2310
    • Uusimaa

    E91 panorama-luukku jäi auki!!!

    No perskuta.. Päivällä ajelin luukku auki, ja unohdin sen sitten kotipihaan tultuani auki-asentoon. Nyt illalla menin sitten sulkemaan sitä, niin sehän ei suostukaan menemään kiinni!!! Helekutti. Se vain käväisee kiinni asennossa ja surahtaa takaisin auki-asentoon. Kaikki keinot on nyt kokeiltu, ja niinhän se vain piti kaivella kattovaloyksikkö irti ja etsiä sieltä se kuusiokoloskruuvi jolla voi katon veivata manuaalisesti kiinni.

    Käyttö-ohjemanuska kertoo, että jännitekatko voi aiheuttaa sen, että kattoluukku nousee vain auki, mutta ei mene enää kiinni. Tällöin täytyy luukulle ajaa testipistokkeen kautta perusresetointi, joka olisi luonnollisesti (ohjekirjan mukaan) hyvä tehdä merkkiliikkeessä... Mutta voiko tätä tehdä mitenkään ilman merkkiliikkeen apua? Onko jokin vippaskonsti olemassa?
    BMW G30 530e X-Drive

    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin
  • Vilikki
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 6309
    • Raahe

    #2
    Originally posted by JKK View Post
    No perskuta.. Päivällä ajelin luukku auki, ja unohdin sen sitten kotipihaan tultuani auki-asentoon. Nyt illalla menin sitten sulkemaan sitä, niin sehän ei suostukaan menemään kiinni!!! Helekutti. Se vain käväisee kiinni asennossa ja surahtaa takaisin auki-asentoon. Kaikki keinot on nyt kokeiltu, ja niinhän se vain piti kaivella kattovaloyksikkö irti ja etsiä sieltä se kuusiokoloskruuvi jolla voi katon veivata manuaalisesti kiinni.

    Käyttö-ohjemanuska kertoo, että jännitekatko voi aiheuttaa sen, että kattoluukku nousee vain auki, mutta ei mene enää kiinni. Tällöin täytyy luukulle ajaa testipistokkeen kautta perusresetointi, joka olisi luonnollisesti (ohjekirjan mukaan) hyvä tehdä merkkiliikkeessä... Mutta voiko tätä tehdä mitenkään ilman merkkiliikkeen apua? Onko jokin vippaskonsti olemassa?
    vanahat ainaki saa "resetoitua" käyttämällä akun piuhan irti, mite liene näistä uudemmista tohtii irrotella ja auttaneeko mitään
    BMW e36 316i Turbo Compact

    Comment

    • Convertible
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2003
      • 2638
      • Turku

      #3
      Bullit illa on kokemusta tuollaisen paloittelusta, kun ei toimi...
      F25 X3 35d
      E87 118i
      E46 330ti
      E46 M3
      E30 M3
      E30 M3 Convertible
      Z3 Roadster

      Comment

      • Bullitt
        BTCF Member
        • Jul 2002
        • 2786
        • Turku

        #4
        E61 kattoluukun sain korjaamisen jälkeen inpalla palaamaan järkiinsä. Vaikuttais siltä, että tossa ei ole mitään rikki, eli pitäis vaan testerillä/inpalla aktivoida kattoluukun opetustoiminto, niin se rupeaa taas toimimaan.


        Comment

        • JKK
          Bimmer Enthusiast
          • May 2006
          • 2310
          • Uusimaa

          #5
          Originally posted by Bullitt View Post
          E61 kattoluukun sain korjaamisen jälkeen inpalla palaamaan järkiinsä.
          Mikä on tuo inpa? Pahoittelen tyhmyyttäni... Omasta Autocomin testeristäni löytyi vain tominto, jonka kuvaus oli "kattomoduulin alijännitevirhetoiminnon nollaus". Sillä ei ainakaan lähtenyt toimimaan. Eli marmoritiskillekö sitten...
          BMW G30 530e X-Drive

          Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

          Comment

          • reekoon
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2007
            • 3426
            • Funktion Absoluuttisessa Matemaattisessa Summassa

            #6
            BMW vikakoodi/ohjelmointi softa, eli etit täältä forumilta jonkin jonka allekirjoituksessa lukee

            "Vika koodien lukua ja koodausta"

            Niin varmasti osaa auttaa.
            E91 335iA MSport LCI| Titan Silver
            JB4|E85 BEF|IC|Evolve DP|Walbro450|NGK|BMS DCI|PhoenixRacing CP|H&R|xHP S3|BBS CH-R


            E36 316i Compact Hellrot

            Ex. E39 540iA 1997 Oxford Green
            Ex. E39 M5 2001 Oxford Green

            Comment

            • Supra^
              BTCF Member
              • Jul 2005
              • 5150
              • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

              #7
              Originally posted by JKK View Post
              Mikä on tuo inpa? Pahoittelen tyhmyyttäni... Omasta Autocomin testeristäni löytyi vain tominto, jonka kuvaus oli "kattomoduulin alijännitevirhetoiminnon nollaus". Sillä ei ainakaan lähtenyt toimimaan. Eli marmoritiskillekö sitten...
              INPA on bemarin oma diagnostiikkasofta. Turha mennä marmoritiskille kun varmaan jollain foorumilaisella lähelläsi on mahdollisuus tuo korjata. Minulla on INPA ja tarvittavat vermeet, mutten tuollaista operaatiota ole tehnyt. Voishan sitä tietysti kokeilla... Laita privaa jos kiinnostaa.


              EDIT: 1000 post
              Musti 8HP
              Nokivasara M47
              TeiniCoupé DCT
              E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

              Ex:
              E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

              Comment

              • JKK
                Bimmer Enthusiast
                • May 2006
                • 2310
                • Uusimaa

                #8
                No kerkesin jo viemään jo Autosalpan pihaan. Huomenna tsekkaavat josko kalibrointi auttaisi. Pakko oli saada nopeasti hoitoon, kun luukun etusaumaan jäi millin rako vian vuoksi. Olikos se niin että jos saumasta tulee vesi läpi, niin siellä on jokin vesikouru josta vesi johdetaan pois?
                BMW G30 530e X-Drive

                Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                Comment

                • Rahu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2002
                  • 6464
                  • Tuusula

                  #9
                  Jos olisit tuonut tuusulaan niin se olisi kunnossa jo.
                  BMW Service
                  P.o4oo925441
                  [email protected]
                  Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                  Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                  Comment

                  • JKK
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2006
                    • 2310
                    • Uusimaa

                    #10
                    No niihän se tokeni uudelleenkalibroinnilla. Oli vissiin jännite päässyt notkahtamaan liian alhaiseksi luukun ollessa ylhäällä, kun auto oli parkissa = akku finaalissa, joka todettiin huollossa myös akkutesterillä. Kalibrointi merkkiliikkeesä kustansi 60 euroa ja uusi Exide Premium 100Ah akku maksoi akkukaupassa 150 euroa.

                    Finaalissa olevan akun alhaiseksi notkahtava jännite pystyy vissiin aiheuttamaan mitä ihmeellisepiä sähkövikoja. Ihmettelinkin ajoittain ilmaantuvia alijännitevikakoodeja, joita kertyi jotakuinkin kaikkiin auton moduleihin. Ensimmäinen näkyvä ongelma oli nyt sitten tuon luukun sekoaminen. Kaikki johtui varmaan (toivottavasti) tuosta akusta.

                    btw, vinkki: Tuohon E91:seen sopii sitten myös muutaman sentin pidempi 100Ah akku, joka sinne kannattaa suosiolla ostaa, kun vaihto osuu kohdalle. Alkuperäinen oli 80Ah. Hintaero on parikymppiä.
                    BMW G30 530e X-Drive

                    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                    Comment

                    • LeMansBlau
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2006
                      • 1060
                      • Insomniac

                      #11
                      Originally posted by Bullitt View Post
                      E61 kattoluukun sain korjaamisen jälkeen inpalla palaamaan järkiinsä.

                      Oliko sinulla jotain hajonnutta tai vääntynyttä osaa siellä mekanismeissa?
                      Itselläni tuli nyt ekana päivänä kun auton (535d 2005 e61) omistan toi sama ongelma. Takimmainen luukku jumissa tilt-asennossa takaosastaan. Koitin kiskoista sivuilta likuutta sitä takasin, mutta on jumissa. Koitin myös manuaalikäytöllä (kuusiokololla) liikuttaa mutta on jumissa. Sain kuusiokolon nyt pyöriin rutisten "tyhjää", eli sieltäkin meni ilmeisemmin joku hajalle? Sama rutina tulee nyt kun yrittää sähköisesti liikuttaa luukkuja.

                      Eli mistä tätä alkais purkaan. KAIKKI rahat meni vielä ton auton hankintaan, joten vähän on kurja homma.

                      Kiitos todella paljon jos joku auttais asiassa?
                      ///MADE IN FINLAND

                      sigpic

                      TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT:
                      E30 SEDAN IX M-TECNIC II
                      F32 COUPE PERFORMANCE
                      F31 TOURING XDRIVE M-SPORT

                      Comment

                      • Maikkeli64
                        Newbiemmer
                        • Aug 2020
                        • 2
                        • Helsinki

                        #12
                        E91 panoramaluukun taaempi sulkeutuu vain toiselta puolelta

                        BMW e91 panoramakattoluukun taaempi pikkuluukku ei sulkeudu oikealta puolelta.
                        Menee kyllä kiinni kun naputtelee kiilan, joka nostaa luukun, taakse.
                        Eli mekaaniselta vialta haiskahtaa.
                        Luukun avausnapista tehty resetointi ei auta.

                        Tietäjille kysymys. Mikä neuvoksi ?

                        Vai löytyisikö osaajaa täältä foorumilta.

                        Myös sellainen youtubesta löytynyt ratkaisu käy, jossa taaempi luukku on kokonaan pois käytöstä. Siihen löysin videon mutta en ole niin näppärä että uskaltaisin alkaa tuumasta toimeen.

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎