Announcement

Collapse
No announcement yet.

E91 Perältä kuuluu laakerin ääni?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rubu
    Bimmer Fanatic
    • May 2006
    • 809
    • Kuopio

    E91 Perältä kuuluu laakerin ääni?

    Onko kellään seuraavia oireita:

    Isoimmalla vaihteella kun kiihdyttää noin 90-120 välin niin "laakerin vollotus" kuuluu.
    Kulutusmittarin pitää olla noin 10 litran tuntumassa kiihdyttäessä niin ääni kuuluu.

    Laakerit katsoin joku aika sitten nosturilla, ääni ei muutu mutkittelemalla.

    Lieneekö "ominaisuus" vai yksilön vika?


    -06 E91 320Da ajettu 181tkm
    Last edited by Rubu; 13-11-2009, 18:34.
  • HaTa
    Bimmer Rookie
    • Jul 2005
    • 109
    • Noormarkku

    #2
    Tuli oman 330d manuaali perälle (2.35) kilometrit kanssa täyteen (380 tkm).

    Onko kukaan saanut hankittua pinion-akselille uusia laakereita?
    2 kpl kaksikerroksisia kuulalaakereita. Mitat hieman epävarmoja, kun
    ovat nopeasti otettu työntömitalla:
    isompi 102x44,5x37 (ulkoxsisäxleveys)
    pienempi 76,2x36,5x29,3

    Perä on jo vaihdettu 200 tkm ajettuun purkuvaraosaan, mutta kiinnostaisi
    kasata vanha vaikka varaosaksi.

    Comment

    • TKW
      Newbiemmer
      • Oct 2015
      • 4
      • Oulunsalo

      #3
      Tuli tuossa elokuussa räjäytettyä emännän 2008 N43 320i:n perä. (välitys 3,91)

      Suomiauto ajettu vasta 180tkm, ja hirveää vollotusta piti perä. Ilmeisesti tyyppivika nämä heikot laakerit--> perä vaihtoon.

      Eli pakko oli oman mielen rauhan vuoksi ruveta remonttia suunnittelemaan. Käytetyt perät tuolla välityksellä äkkiseltään oli melko harvassa, ja hinnakkaita.

      Uutta perää kysyin varsin Wetteriltä hintaan 1835e. Saksasta hinta uudelle n.1300e.

      Päätin sitten tilata laakerit,stefat ym. hilut täältä.


      Kalliithan nuokin oli näin jälkikäteen, mutta kun ei halvemmasta vielä tiennyt..

      No hilut tuli ja perä pudotettiin alas ja purettiin. Perän sisällä kaikki ok. Ei rautaa ei kulumia missään. Mutta tuo iso pinionakselin laakeri vain oli kulunut. Kuulat oli silmämääräisesti pyöreät ja pyörivät todella herkästi. Ainoastaan koolin pohjaan oli selvästi kulunut ura mikä tuntui myös sormella kokeiltaessa.

      Alkuperäiset laakerit oli muuten Koyoa.

      Joten uudet laakerit pinionakselille (SKF) ja perä läjään uusilla hiluilla. Poskilaakereita ei vaihdettu shimmauksen pelossa, ja nuo nyt ei tuon perätyypin heikoin lenkki ole.

      Suht äänetön perä tuli. Ehkä aavistuksen jäi löysälle tuo pinionin esijännitys, mut eiköhän tuolla nyt ajele jonkun aikaa.

      Tuossa linkki mistä näkyy nyös nuo laakereiden mitat:


      (Noilla tiedoilla voi sitten hakea yksittäiset laakerit jos tarvii)

      Jonkunlainen kasausohje tuli mulle paketissa mukana, ja laakerin esijännitykseen tarvittavat momentit.

      Pieniä apuja muillekin niin ei tarvitse mennä perse edellä puuhun..

      Comment

      • HaTa
        Bimmer Rookie
        • Jul 2005
        • 109
        • Noormarkku

        #4
        Tuolla ebay.co.uk:ssa ei ainakaan suoraan löytynyt tuohon 2.35 perään laakerisettiä.

        Mutta eipä sitä saa edes BMW:n varaosatiskiltä.

        Eräs laakeritalo kysyi FAG:ltä suoraan purettujen laakerien numeroilla, mutta
        vastaus oli että ei luovuteta edes laakerien tarkkoja mittatietoja.
        Saati, että laakereita jostain saisi.

        Comment

        • TKW
          Newbiemmer
          • Oct 2015
          • 4
          • Oulunsalo

          #5
          No jos sulla on laakereiden numerot tiedossa, niin luulisi noita netistä hieman hakemalla löytyvän?

          Ei mullakaan ollut tietoa mistä oikeita laakereita hakea, ennen kuin sai laakereiden numerot tietoon. Jo rupesi netistä löytymään yksittäisiäkin laakereita. Ja noita 1-sarjalaisen laakerisarjoja, missä on tismalleen samat laakerit kuin meidän 3-sarjalaisessa. (siksi linkkasin sen)

          Jotenkin hassulta tuntuis että mallisarjasta riippuen rupeaisivat kovin erikokoisia laakereita periin laittamaan? (ihmettelen noita antamiasi 330d laakereiden mittoja) No vastatkoon viisaammat tähän?

          Kysy VIN koodilla tuolta Bearingkit.uk:sta noita laakereita, niin luultavasti löytyy sullekin jos ei muualta saa.

          Comment

          • baku
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2006
            • 347
            • Kausala

            #6
            Jos noita numeron perusteella laakeriliikkeestä tilaa, niin kannattaa katsoa myös ulkokoolin numero. Laakeriin on useampia ulkokoolivaihtoehtoja.
            F20 116d
            E63 645
            E28 528
            F30 320d x-drive
            F31 335d x-drive

            ex. e92 335d, e91 325I pre-lci, e84 X1 2.0d x-drive, e91 320d,e90 320i,e46 316i, e87 118d, e46 320i, e46 330xd, e46 330d, e39 528i, e32 750i, e32 730i, e34 525i

            KTM 1290 Super Adventure
            K1200S
            ex. K1200RS, K1200R, F800S, R1100S

            Comment

            • HaTa
              Bimmer Rookie
              • Jul 2005
              • 109
              • Noormarkku

              #7
              No,

              Bearingkits co uk:sta tuli vastaus että laakerisarja löytyy.

              "Yes we have kit of pinion bearings and spacer with seals £325"
              (kuluinensa lähes 500€)

              Turhan kallista alkaa noilla hinnoilla kasaamaan perää, kun
              "purkuosalla" homma hoitui 700€:lla

              Ja noilla laakereissa olleilla numeroilla ei löydy mitään netistä.
              Eikä myöskään noilla mitoilla ole luetteloissa sopivia.

              Jos jollain on luettelo josta löytyy 2-rivisiä kuulalaakereita näillä mitoilla, olisin
              tiedosta kitollinen.
              pienenpi FAG F-237541 (mitat D=76,2 d=36,5 ja T=39,3)
              isompi F-237542 (mitat D=102 d=44,5 ja T=37,5)
              Last edited by HaTa; 06-12-2015, 15:46. Reason: laakerien tiedot

              Comment

              • TKW
                Newbiemmer
                • Oct 2015
                • 4
                • Oulunsalo

                #8
                HaTa.

                Eipä tosiaan noilla laakerinumeroilla ja mitoilla löydy sopivaa..:think
                Pitkään koitin kanssa etsiä, mutta täytyy nostaa kädet pystyyn.

                Onhan aika törkeän hintaiset nuo Bearingkit.uk:n laakerisarjat.

                Itse en vain halunnut vaihtoperästä maksaa, eikä tahtonut oikealla välityksellä perää löytyä edes ulkomailta.

                Purkuperällä kun saattaa se laakeriremontti tulla vastaan piankin kunnosta ja tuurista riippuen. Tuo meidänkin resun perä huusi noinkin vähillä kilometreillä. Mut eipä näistä enempää..

                Toivottavasti aiheesta tulee täällä enemmänkin keskustelua ja tietoa jakoon.
                Sillä taitaa näitä laakeriongelmat olla aika yleisiä ainakin näissä uudemmissa 1 ja 3-sarjalaisissa.

                Comment

                • JnW
                  Newbiemmer
                  • Mar 2011
                  • 7
                  • Kärkölä

                  #9
                  Minä olen yhden tuollaisen 3,38 välityksellä olevan perän laakerit uusinut. Laakerit purettuani löysin laakereiden numeroilla tälläisesta paikasta 123roulement.com oikeat laakerit ja vielä edullisemmin kun tuolta bearingkits.uk sivustolta. Tuollainen perä muuten olisi joutilaana, joka on laakeroitu uudelleen. Itsellä kun ei ollut mahdollisuutta seisottaa autoa niin päädyin vaihtamaan purkuperän tilalle. Mun autolla ei ollut ajettu kun 140tkm silloin kun pinion alkoi pitämään kovaa mekkalaa 80-120 nopeuksissa.

                  Comment

                  • topimi
                    Newbiemmer
                    • Jan 2020
                    • 2
                    • Finland

                    #10
                    2007 N46 318i murkula (3,38 välitys)

                    Originally posted by TKW View Post
                    Tuli tuossa elokuussa räjäytettyä emännän 2008 N43 320i:n perä. (välitys 3,91)

                    Suomiauto ajettu vasta 180tkm, ja hirveää vollotusta piti perä. Ilmeisesti tyyppivika nämä heikot laakerit--> perä vaihtoon.

                    Eli pakko oli oman mielen rauhan vuoksi ruveta remonttia suunnittelemaan. Käytetyt perät tuolla välityksellä äkkiseltään oli melko harvassa, ja hinnakkaita.

                    Uutta perää kysyin varsin Wetteriltä hintaan 1835e. Saksasta hinta uudelle n.1300e.

                    Päätin sitten tilata laakerit,stefat ym. hilut täältä.


                    Kalliithan nuokin oli näin jälkikäteen, mutta kun ei halvemmasta vielä tiennyt..

                    No hilut tuli ja perä pudotettiin alas ja purettiin. Perän sisällä kaikki ok. Ei rautaa ei kulumia missään. Mutta tuo iso pinionakselin laakeri vain oli kulunut. Kuulat oli silmämääräisesti pyöreät ja pyörivät todella herkästi. Ainoastaan koolin pohjaan oli selvästi kulunut ura mikä tuntui myös sormella kokeiltaessa.

                    Alkuperäiset laakerit oli muuten Koyoa.

                    Joten uudet laakerit pinionakselille (SKF) ja perä läjään uusilla hiluilla. Poskilaakereita ei vaihdettu shimmauksen pelossa, ja nuo nyt ei tuon perätyypin heikoin lenkki ole.

                    Suht äänetön perä tuli. Ehkä aavistuksen jäi löysälle tuo pinionin esijännitys, mut eiköhän tuolla nyt ajele jonkun aikaa.

                    Tuossa linkki mistä näkyy nyös nuo laakereiden mitat:


                    (Noilla tiedoilla voi sitten hakea yksittäiset laakerit jos tarvii)

                    Jonkunlainen kasausohje tuli mulle paketissa mukana, ja laakerin esijännitykseen tarvittavat momentit.

                    Pieniä apuja muillekin niin ei tarvitse mennä perse edellä puuhun..
                    Ei löytyisi 168L -murikkaan keneltäkään säätöarvoja? Pinionin preload ja backlash -arvot tuntuvat olevan kiven alla. Vanhempiin löytyy kyllä mutta eivät liene kuitenkaan ihan samat, kun tässä ne kuulalaakerit.

                    Comment

                    • fraatti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 4628
                      • Tampere

                      #11
                      Originally posted by topimi View Post
                      Ei löytyisi 168L -murikkaan keneltäkään säätöarvoja? Pinionin preload ja backlash -arvot tuntuvat olevan kiven alla. Vanhempiin löytyy kyllä mutta eivät liene kuitenkaan ihan samat, kun tässä ne kuulalaakerit.
                      Tuskin sille muuta teet kun vaihdat laakerit kuitenkaan joten preload löytyy tuolta...
                      F11 535dX LCI
                      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                      Comment

                      • topimi
                        Newbiemmer
                        • Jan 2020
                        • 2
                        • Finland

                        #12
                        Originally posted by fraatti View Post
                        Tuskin sille muuta teet kun vaihdat laakerit kuitenkaan joten preload löytyy tuolta...
                        https://www.btcf.fi/forum/showthread...70#post3934270

                        Kiitokset nopeasta vastauksesta. Viikonloppuna pääsee ehkäpä ajelemaan hiljaisella perällä

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎