Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW 320d E90 Käynnistysongelmat talvella.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Joni_R
    Bimmer Rookie
    • Jul 2015
    • 134
    • Ylivieska

    #16
    Lainataan tätä sen verran, että omassa todennäköisesti hehkuja/hehkut rikki, kun juuri samaa oiretta alkoi olemaan tänään. Mutta sitten kun käyntiin lähtee pitkän veivaamisen jälkeen niin alkaa toiset oireet.

    Eli hetken ajon jälkeen esim risteykseen pysähtymisen jälkeen liikkeellelähtö todella vaikeaa. Ikäänkuin kävisi kolmella, nykii ja jostain keulan suunnalta kuuluu jotain hinkasvaa ääntä. Vähän kuin nastarenkaat löis tyhjää jäisellä asfaltilla. Tällöin myös lämmöt nousee ihan parissa sekunnissa 83c->93c ja savua pukkaa pakoputkesta.

    Hetken päästä veto palautuu normaaliksi, ääni häviää ja lämmöt laskee taas sinne 80c tuntumaan. Sama kuvio toistuu seuraavissa valoissa/risteyksessä. Mikähän tätä talviautoa nyt vaivaa? Voiko kaikki tämä johtua viallisista hehkuista?

    Edit: ja tyhjäkäynti tuntui olevan ihan ok ainakin paikallaan seistessä.

    Nimim. Eka tiisseliauto
    Last edited by Joni_R; 19-01-2016, 07:46.
    F11 520dA (prd. 07/12) Sophistograu brillante
    ex. E91 320dA LCI -09 (prd. 10/08)

    Comment

    • suppari
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2006
      • 4049
      • Turku

      #17
      Originally posted by bemu-freak View Post
      Onhan tämä aika vanha keskustelu, mutta jos löytyisi arvauksia viasta.

      Eli E90 320da vm 2005 on potilas, johon on vaihdoin hehkujen ohjausyksikön ja hehkut noin pari vuotta sitten.
      Nyt tuli taas vikaluvussa ilmi, että kaikki hehkut rikki. Vaihdoin hehkujen ohjaus yksikön ja vika koodit hävisivät, eikä ole tullut sen jälkeen, mutta edelleenkään ei käynnisty jos pakkasta yli -15 astetta. Myös uusi 70Ah AGM akku on laitettu.

      Monen kerran hehkutus ei auta, vaan autoa saa sahata ihan tosissaan monta kertaa ennenkuin lähtee, vaikka olisi ollut 2h piuhan päässä.
      Suuttimien paluuvuotojen mittaus on seuraava luonnollinen vaihe tuossa. Keskimäärin vois sanoa että BMW lähtee puolilla hehkuilla käymään sylinteriluvusta riippumatta sinne 20 pakkasasteeseen, jos muuten on akku ja polttoaineensyöttö kunnossa.
      sigpic
      P:0409699000

      JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
      tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
      huollot/korjaukset!

      BMW E&F sarjaan.
      Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
      8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
      AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

      Comment

      • ohohh
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2012
        • 268
        • Porvoo

        #18
        Originally posted by Joni_R View Post
        Lainataan tätä sen verran, että omassa todennäköisesti hehkuja/hehkut rikki, kun juuri samaa oiretta alkoi olemaan tänään. Mutta sitten kun käyntiin lähtee pitkän veivaamisen jälkeen niin alkaa toiset oireet.

        Eli hetken ajon jälkeen esim risteykseen pysähtymisen jälkeen liikkeellelähtö todella vaikeaa. Ikäänkuin kävisi kolmella, nykii ja jostain keulan suunnalta kuuluu jotain hinkasvaa ääntä. Vähän kuin nastarenkaat löis tyhjää jäisellä asfaltilla. Tällöin myös lämmöt nousee ihan parissa sekunnissa 83c->93c ja savua pukkaa pakoputkesta.

        Hetken päästä veto palautuu normaaliksi, ääni häviää ja lämmöt laskee taas sinne 80c tuntumaan. Sama kuvio toistuu seuraavissa valoissa/risteyksessä. Mikähän tätä talviautoa nyt vaivaa? Voiko kaikki tämä johtua viallisista hehkuista?

        Edit: ja tyhjäkäynti tuntui olevan ihan ok ainakin paikallaan seistessä.

        Nimim. Eka tiisseliauto

        Diesel syttyy puristuksesta, joten hehkuilla ei ole sen jälkeen virkaa kun auto käy. Lämpimän koneen ongelmat ei hehkuista johdu.
        Foorumilla ollut myös juttua tuon EGR venttiilin auki jäämisestä, en muista oireista, kun tuon savutuksen, mutta search löytää.
        Tökkää piuhaan, niin on helpompaa diagnosoida.
        Last edited by ohohh; 27-01-2016, 12:36.
        G20 330e M-Sport '21

        ex's

        F30 330e M-Sport '17
        F11 530d X-Drive M-sport '12
        E90 330d LCI M-Sport '10 327hp / 609nm
        E46 330Ci M-Sport II '03
        E36 323i Coupe '97

        Comment

        • Joni_R
          Bimmer Rookie
          • Jul 2015
          • 134
          • Ylivieska

          #19
          Originally posted by ohohh View Post
          Diesel syttyy puristuksesta, joten hehkuilla ei ole sen jälkeen virkaa kun auto käy. Lämpimän koneen ongelmat ei hehkuista johdu.
          Foorumilla ollut myös juttua tuon EGR venttiilin auki jäämisestä, en muista oireista, kun tuon savutuksen, mutta search löytää.
          Tökkää piuhaan, niin on helpompaa diagnosoida.
          Juu, näin olen ymmärtänytkin. Ihmetytti vain tuo ilmenemisajankohta, olis passannut hehkuihin. Toki nyt tuon päivän jälkeen on menty reilu pätkä ilman mitään ongelmaa, myös -30c lämpötiloissa. Lieneekö mennyt joku vikatilaan ja nollautunut taas ajossa.
          F11 520dA (prd. 07/12) Sophistograu brillante
          ex. E91 320dA LCI -09 (prd. 10/08)

          Comment

          • baku
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2006
            • 346
            • Kausala

            #20
            Otetaan vielä samaan ketjuun yksi hieman erilainen tapaus. Auto on -09 320xd, siinä koneena N47D20C. Emäntä tuolla yleensä liikkuu, mutta eilen ajelin itse luokkaa 150 km eikä mitään ongelmia ilmennyt. Tänään auto jätti sitten aamulla käynnistymättä. Se oli ollut lämmityksessäkin reilun tunnin, pyöritti hyvin, mutta ei vaan käynnistynyt. Pakkasta oli varmaan jotain 7 astetta ja tähän asti on auto käynnistynyt ihan hyvin parinkympin pakkasillakin ilman lämmitystä, eli en usko että hehkuissa on mitään ongelmaa.

            Rupesin asiaa selvittämään töiden jälkeen ja ensitöikseni pistin akun lataukseen, autoahan oli yritetty starttailla pitkin päivää. Akkuna on syksyllä vaihdettu 100Ah Varta, joten sieltäkin suunnalta pitäisi asioiden olla kunnossa.

            Seuraavaksi sitten läppäri kiinni ja INPA:lla tutkimaan. Siitäkään ei ollut juuri apua, kun moottorin ohjaukseen en päässyt jostain syystä kiinni. Liian helppoahan se olisikin ollut kun olisi päässyt livedatasta katsomaan mikä potilasta vaivaa. No, akku kun oli päässyt aika tyhjäksi, niin CIC:lle oli ilmestynyt muutama hälytys. Pääasiassa luistonestoon ja cruiseen liittyviä, mutta yhtenä Fuel pump fail. Takapenkki pois ja pumppua tutkimaan. Virrat kun laittaa päälle alkaa pumppu pyöriä ja liittimen irrottamalla pysähtyy. Tässä vaiheessa vaihtelin sitten vielä polttoainesuodattimenkin, siitäkään kun ei ollut mitään tietoa koska tuo on viimeksi vaihdettu. Mitään apuahan tuosta ei ollut. Pumppu pumppaa selvästi jotain, koska suodattimen vaihdon jälkeen suodattimen tienoilta kuului selvää kurinaa kun ilmat lähti liikkeille.

            Starttinappia kun painaa painamatta kytkintä, niin pumppu käynnistyy ja tuntuu käyvän vaikka maailman tappiin asti. Eikös tuon pitäisi pyöriä vain sen verran, että paineet nousee polttoainelinjassa? Konehuoneen puolelta kun kuuntelee, niin sellainen vaimea kohina kuuluu kaiketi jostain moottorin takaosasta.

            Vielä olis toinen kaapeli ja läppäri joita voisi huomenna koittaa, mutta jos en tuollakaan yhteyttä moottorinohjaukseen saa, niin mistäs tuolta pystyy siirtopaineet mittaamaan? Kaikki muutkin vinkit ovat tervetulleita!
            F20 116d
            E63 645
            E28 528
            F30 320d x-drive
            F31 335d x-drive

            ex. e92 335d, e91 325I pre-lci, e84 X1 2.0d x-drive, e91 320d,e90 320i,e46 316i, e87 118d, e46 320i, e46 330xd, e46 330d, e39 528i, e32 750i, e32 730i, e34 525i

            KTM 1290 Super Adventure
            K1200S
            ex. K1200RS, K1200R, F800S, R1100S

            Comment

            • suppari
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2006
              • 4049
              • Turku

              #21
              Olisko ketju poikki? Nooh, arvailuja vaan kun ei tietokoneella pääse kiinni
              sigpic
              P:0409699000

              JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
              tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
              huollot/korjaukset!

              BMW E&F sarjaan.
              Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
              8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
              AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

              Comment

              • baku
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2006
                • 346
                • Kausala

                #22
                Originally posted by suppari View Post
                Olisko ketju poikki? Nooh, arvailuja vaan kun ei tietokoneella pääse kiinni
                Se oliskin aika surkuhupaisaa. Kävin nimittäin justiin eilen Delta-Bavariassa kysymässä onko mitään kampanjaa auki. Ei kuulemma ollut...
                F20 116d
                E63 645
                E28 528
                F30 320d x-drive
                F31 335d x-drive

                ex. e92 335d, e91 325I pre-lci, e84 X1 2.0d x-drive, e91 320d,e90 320i,e46 316i, e87 118d, e46 320i, e46 330xd, e46 330d, e39 528i, e32 750i, e32 730i, e34 525i

                KTM 1290 Super Adventure
                K1200S
                ex. K1200RS, K1200R, F800S, R1100S

                Comment

                • baku
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2006
                  • 346
                  • Kausala

                  #23
                  No niin, vähän tongittu lisää. Sen verran pystyi öljyntäyttökorkista tiirailemaan, että pystyi toteamaan yläpään pyörivän. Ei siis ketjussa vikaa. Kun ei INPA edelleenkään suostunut yhteistyöhön, niin paineita sitten mittaamaan perinteisesti. Mittari kiinni filtterin lähtöön ja siirtopumppu pyörimään. Painetta luokkaa 7 bar, eli kaiketi siirtopumppu on ok. Sitten vielä testi T- haaralla samasta linjasta ja silloin paine vähän reilu 4bar. Olikos riittävä 3,5bar vai 5bar ? Pumpun kun pysäyttää tippuu paine nollaan lähes heti.

                  Käyntiin tuo ei lähde vieläkään. Akku hieman epäilyttää vaikka on siis puoli vuotta sitten vaihdettu. Defan automaattilaturin mukaan täyteen ladattuna lepojännite on n.12,8V. Laturi kiinni, lyhyt starttaus ja Defan näytön mukaan on akussa jäljellä vain yksi palkki. Jännitettä en tässä kohtaa mitannut. Muutamassa minuutissa akku oli taas laturin mielestä täynnä. Täytyy varmaan huomenissa vielä vaihtaa toinen akku ja kokeilla sillä, vai olisiko parempia ideoita?
                  Last edited by baku; 19-02-2016, 08:19.
                  F20 116d
                  E63 645
                  E28 528
                  F30 320d x-drive
                  F31 335d x-drive

                  ex. e92 335d, e91 325I pre-lci, e84 X1 2.0d x-drive, e91 320d,e90 320i,e46 316i, e87 118d, e46 320i, e46 330xd, e46 330d, e39 528i, e32 750i, e32 730i, e34 525i

                  KTM 1290 Super Adventure
                  K1200S
                  ex. K1200RS, K1200R, F800S, R1100S

                  Comment

                  • baku
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2006
                    • 346
                    • Kausala

                    #24
                    Jatketaan yksinpuhelua. Vikakin taisi löytyä ja varsin mielenkiintoisesta paikasta. Akkukotelo oli puolillaan vettä, tai oikeasti jäässähän se oli. +- navasta lähtee kaksi johtoa kotelon etupuolella oleviin ruuviliittimiin ja niistä ohuempi 10 mm2 johto oli hapettunut liittimestään poikki. Se tulee akulta paukun jälkeen, joten kaiketi moottorin puolesta tilanne oli sama kun olisi ajanut kolarin. Uusi liitin paikalleen, liitoksen puhdistua ja johto kiinni. Sen jälkeen moottorikin lähti taas käyntiin ja toimi ainakin toistaiseksi useammankin starttauksen jälkeen.
                    F20 116d
                    E63 645
                    E28 528
                    F30 320d x-drive
                    F31 335d x-drive

                    ex. e92 335d, e91 325I pre-lci, e84 X1 2.0d x-drive, e91 320d,e90 320i,e46 316i, e87 118d, e46 320i, e46 330xd, e46 330d, e39 528i, e32 750i, e32 730i, e34 525i

                    KTM 1290 Super Adventure
                    K1200S
                    ex. K1200RS, K1200R, F800S, R1100S

                    Comment

                    • bemu-freak
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2003
                      • 277
                      • Kerava

                      #25
                      Käynnistys vaikeuksia E90 320d. Joka talveksi on joutunut vaihtamaan hehkut ja ohjausyksikön, koska vikakoodit väittää niiden olevan rikki. Ei kai tuo ole normaalia, että hehkut ja yksikkö ei kestä kuin alle vuoden.

                      Epäillään myös mahdollista suutin vikaa, kun ei tosiaan haluu lähteä käyntiin edes -7 asteessa.

                      Kuvassa INPA:lla katsotut mass adjustment arvot. Olisiko nyt 2 ja 4 sylinterien suuttimet vaihtokunnossa?

                      Onko näihin jotain muuta poppakonstia kuin vaihtaa suuttimet? Joku ihmeaine?
                      Attached Files
                      BMW E61 525iA -05, E38 740ia -97
                      ex E53 3.0DA 04, E90 320DA -05, E36 325CiA -94, E34 525iAT -95, E87 120DA -05, E60 530DA -03, E39 523iA -96, E30 318i -90, E39 530DAT -99, E34 525i 24V -89, E36 316i -95, E28 520i -87, E21 318i -82, 2002 -69

                      Comment

                      • Ahtoa
                        Newbiemmer
                        • Oct 2011
                        • 19
                        • Kotka

                        #26
                        Originally posted by bemu-freak View Post
                        Käynnistys vaikeuksia E90 320d. Joka talveksi on joutunut vaihtamaan hehkut ja ohjausyksikön, koska vikakoodit väittää niiden olevan rikki. Ei kai tuo ole normaalia, että hehkut ja yksikkö ei kestä kuin alle vuoden.

                        Epäillään myös mahdollista suutin vikaa, kun ei tosiaan haluu lähteä käyntiin edes -7 asteessa.

                        Kuvassa INPA:lla katsotut mass adjustment arvot. Olisiko nyt 2 ja 4 sylinterien suuttimet vaihtokunnossa?

                        Onko näihin jotain muuta poppakonstia kuin vaihtaa suuttimet? Joku ihmeaine?
                        Mulla oli sama vika noin 2 kuukautta sitten sit vaihdoin hehkut/yksikön sen jälkeen toiminut hyvin, mut eilen ekan kerran ei meinanut lähteä käyntiin ja tänään vika jatkuu ei hyvältä vaikuta jos taas paskana!
                        E46 320d -04
                        E36 320i(M52B28) -91/-96
                        ex. E30 316i -88

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎