Announcement

Collapse
No announcement yet.

E90 ilmastointilaite ei jäähdytä.PÄIVITYS: 3. kompura rikki, 4. asennus tulossa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • amisqo
    BTCF Member
    • Apr 2011
    • 1613
    • Vantaa

    Originally posted by Samppale View Post
    Lainaan vanhaa aihetta. Sigun autosta lakkasi ilmastointi toimimasta. Syy selvisi kun avasi konepellin, kompuranhihna poikki ja palanut "karrelle".

    Yritin pyöritellä kompuran hihnapyörää käsin, mutta on totaali jumissa.

    Kompura näytti olevan Denson 7SEU17C mallinen.



    Tuosta näyttäisi saavan järkevään hintaan uutta... Vai kannaattako tutkia vielä tuota vetolevyn uusimista? Ei vain oikein mistään tunnu löytyvän 335d hihnapyörällä olevaa levyä.

    BMW TIS kertoo että kuivain pitäisi vaihtaa jos järjestelmä on auki yli 24h... Aika Vmäisessä paikassa tuo kuivain....
    Mulla meni kans sigun vehkeestä kompuran akseli poikki eli totaalijumiin. Profiteile.de:stä tilasin uuden denson 300€. Järjestelmää ei avattu ennen vaihtoa joten ei tietoa tosta kuivaimen vaihosta. Kannattanee kuitenkin katsoa vanhan kompuran öllyt ettei ole metallihilua oo päässyt kiertoon jos on sisäsesti leiponut, muuten pitäis huuhdella koko järjestelmä.
    G30 530e iPerfomance M-sport -18
    Ex: F30 330D M-sport -15
    Ex: E90 330D M-sport -06
    Ex: e46 325Ci M-Sport II -03
    Ex: e30 320i -89
    Ex: e30 318iS -90

    Comment

    • Samppale
      Bimmer Rookie
      • Mar 2010
      • 140
      • Tuusula

      Originally posted by amisqo View Post
      Mulla meni kans sigun vehkeestä kompuran akseli poikki eli totaalijumiin. Profiteile.de:stä tilasin uuden denson 300€. Järjestelmää ei avattu ennen vaihtoa joten ei tietoa tosta kuivaimen vaihosta. Kannattanee kuitenkin katsoa vanhan kompuran öllyt ettei ole metallihilua oo päässyt kiertoon jos on sisäsesti leiponut, muuten pitäis huuhdella koko järjestelmä.
      Meni kyllä mullakin laakista jumiin tuo. Et voi hyvinkin olla tuo akseli. Taidan tilata suoraan tuon uuden kompuran ja ihmettelee sit kun vanha irti.
      F20 118iA M-sport 2016


      EX E91 335d M-sport 07´
      EX e39 02' 530i touring

      Comment

      • F-Lame
        BTCF Member
        • Jul 2015
        • 251
        • Helsinki-Porvoo

        Originally posted by Samppale View Post
        Meni kyllä mullakin laakista jumiin tuo. Et voi hyvinkin olla tuo akseli. Taidan tilata suoraan tuon uuden kompuran ja ihmettelee sit kun vanha irti.

        Jos akseli on jumissa on kompressori silloin leikannut kiinni ja ei kompressorille ole mitään muuta tehtävissä kuin vaihtaa uusi.


        Mitä huuhteluun tulee kompressori vaurion yhteydessä ei sitä ole aina pakko tehdä.


        Esimerkiksi kun uusittiin amisqon kompressori ei se ollut päästänyt mitään epäpuhtauksia kiertoon joten meni nopeasti pelkällä kompressorin vaihdolla.
        PS. Kuivainta ei uusittu kun herra halusi säästää
        Bensa ja tulitikut on ratkaisu jokaiseen remonttiin...

        1989 E30 316i 2D HARRASTE
        1994 E36 M3 Limousine HARRASTE
        Ex. E92 335 CiA m-sport
        Ex. 2005 E87 130i m-sport
        ...monta muuta ennen sitä

        Comment

        • tnurmine
          Bimmer Rookie
          • Aug 2012
          • 98
          • Vantaa

          Näissä tyyppivikana on AC putken vuoto tuolla etupyörän kohdalla, jossa hiekkakura pääsee leipomaan putken rikki. Näin täälläkin.
          Eli kannattaa välillä kurkata sinne lämpöpellin taakse ja putsata kivenmuruset pois.
          Nyt edessä tuo putkenvaihto, sekä kuivaimen vaihto. Aika huonosti löytyy ohjetta tuohon kuivaimen vaihtoon, mutta ajatus on tyhjentää jäähynesteet pois ja alkaa purkamaan tuosta flektistä taaksepäin, kunnes pääsee oikeaan paikkaan käsiksi.
          Jos on mitään ohjeita, niin mielellään ottaisi vastaan.

          Edit:
          AC putki on nyt vaihdettu. Vuotokohta (siis selvä reikä) oli tuossa anturin kohdalla ja anturi onkin juuri tuossa oikean etupyörän aukon kohdalla. Sieltä sitä kuraa ja kivenmurusia tulee. Kumma, ettei siinä ole mitään
          parempaa suojaa. Kannattaisi veistää siihen joku kumiläppä.
          Putken vaihto onnistui, kun irroitti moottorin suojakopan, jäähdytysnesteen säiliön, sekä mustat painesäiliöt siitä vierestä. Putken ujutin "läpi" siitä kohtaa, missä menee johdot moottorilta ECU laatikkoon.

          Kuivaimeen pääsee käsiksi hyvin juuri noin, kuten tuossa ensin kuvasin. Eli jäähdytysnesteet valutetaan pois (335:ssä välijäähdytin pois ja sieltä pääsee valuttamaan nesteet), flekti irti, ylempi iso jäähdytysletku irti. Hex kumitatit sieltä yläpuolelta irti ja näin saa käännettyä jäähdytyssysteemiä sen verran yläreunasta, että homman saa hoidettua.
          (Ehkä voisi onnistua ilman nesteiden valutusta, mutta kun tuo iso jäähdytysletku on juuri sillä puolella (kuskin puoli), kuin missä kuivainkin, niin ehkäpä ei onnistu... )
          Last edited by tnurmine; 29-04-2019, 09:56. Reason: Ohjeita lisätty

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎