Announcement

Collapse
No announcement yet.

E90 325iA sammuilee ajossa -- korjattu!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • E39-530A
    BTCF Member
    • Feb 2007
    • 936
    • Espoo

    E90 325iA sammuilee ajossa -- korjattu!

    Parin viime päivän aikana havaittua:
    Auto saattaa vain "tärähtää" eli kone pätkäisee ja viisarit käväisevät nollassa. Tai sitten sammuu kokonaan. Kerran meni moottorin vikavaloa lukuunottamatta kokonaan pimeäksi, pari kertaa jäi kaikki muu päälle paitsi pannu. Vielä on päästy liikkeelle tarpeeksi "buuttailemalla". Auto saattaa varoitella totaalisammumisesta tai katkoista, laatikon pika-arvonnoilla tai pienemmillä nykimisillä ja viisarien heilumisella (putoamisella). Lisäksi keskikonsolin takaa kuuluu vaimeaa releen naksutusta. Taitaa olla sama naksaus, kun takalasin lämmittimen laittaa päälle tai pois.

    Taustatietoja:
    Auto on ajettu 96tkm, pata on N52B25 (03/2005). Muutama viikko sitten ilmeni tai vasta huomasin, että suurin osa radiokanavista kuuluu huonommin. Tai itse asiassa kuuluvuus tuntuu olevan hyvä, mutta melkein kaikkien päällä on samanlainen rätinä tai särinä, joka vahvistuu joko koneen kierrosten tai kuormituksen mukaan. Taajuus ei muutu. Noin vuosi takaperin kummatkin kaukosäätimen kupsahtivat puolen vuoden välein (oli käytetty molempia aktiivisesti).

    Mitä on jo tehty/arvottu:
    Ei paljoa mitään. Sen verran on kokeiltu, että reilu sähkölaitteiden käyttö, kuten persgrilli, takalasin grilli, puhallin ja valot yhdessä saa tuon helpommin aikaan. Perus viikakoodinluku on tehty geneerisellä OBD2-USB -piuhalla ja lukuohjelmien ilmaisversioilla. Ei mitään löytynyt koodeja. Salavalikosta olen katsonut jännitettä, että enimmäkseen pysyy käynnissä ollessaan 14.3-14.5V vaiheilla, saattaa notkahdella hetkittäin 13V tuntumassa, esim. jos polkee tyhjäkäyntiä ja nostaa nopeasti kaasun pois ja antaa kierrosten laskea (normaalia?).

    Voisiko akku vain olla kaput? Aika kaukaa haettu, kun lähtee tulille vaivatta. Maadoitus? Jotain kalliimpaa?

    Foorumi on varmasti täynnä ketjuja vikakoodien lukemisesta ja softista. Pakko heittää tällainen pikakysymys, että mikä softa olisi "paras" tällaisen 2000-luvun OBD2-yht.sopivan auton kanssa?
    Last edited by E39-530A; 15-01-2011, 22:04.
    E92 335iA -08

    ---
    ex E34 540iA -93
    ex E90 325iA -05
    ex E39 530iA -00
    ex Toyota Avensis
    ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)
  • kemo81
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2010
    • 1248
    • ylöjärvi

    #2
    Kuulostaapa mielenkiintoiselta vialta.Tätä on seurattava.Toivottavasti ei ole mitään isoa kyseessä..Itellä ainakin tehnyt akun heiketessä sellaista,että osa sähkölaitteista on pois pelistä.Eli esim kun kaukokäyttöavaimesta klikkaa ovat auki,ei sisävalot syty viä siinä kohtaa vaan vasta kun avaa oven.Luulisin että johtuu akun heikosta virran määrästä pakkasella..
    e90 325ia 2009 lci M-Sport SaphireBlack
    Ex.
    e61 520da 2009 lci M-Sport GarbonBlack
    e91 325i 2009 lci SaphireBlack
    e91 325i 2005 ArktisMetal
    e46 320ci 2001 TobassBlue
    e39 523i 1996 AlpinWhite 2

    S1000rr 2010 Thunder grey

    Comment

    • ongelmalapsi
      Bimmer Enthusiast
      • May 2006
      • 1063
      • Hämeenlinna

      #3
      Äkkiseltään tulisi mieleen että laturissa jotain hämärää/akku vaihdon tarpeessa.

      Eilen tuossa painin oman auton kanssa josta akut paskana, vähitellen putoili pois OBC, ikkunat ym. lopuksi ei käynnistynyt.

      Uudet akut konttiin ja taas mentiin.
      -Hämeenlinnan Hinauspalvelu 0400-982944/24H
      -Ovien avaukset/Tankin tyhjennykset
      -Voimaa.com Ohjelmoinnit
      -Vikakoodien lukua/Ohjelmoinnit
      -Ilmastointi huolto alkaen 69€
      Ei ole sellaista ongelmaa, jota ei raaka voima ja tekninen tietämättömyys ei ratkaisisi.
      GMC Topkick C6500 rollback -95
      Ford F-350 4X4 Wrecker -97
      E46 330xiA -02
      Chrysler neon -99

      Comment

      • KoPe
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2004
        • 251
        • Helsinki

        #4
        e90 320 teki samaa eli joskus virrat katosi millisekunniksi ajon aikana kun laturissa oli vikaa (jännite heilui) ja akku tiensä päässä.

        Jos laturissa on vikaa, pitäisi näkyä vikakoodeissa että voltit on käyny liian alhaisena/liian ylhäällä. DSC pitäisi antaa myös vikakoodi ja varoitusvalo steering wheel sensorista, se reagoi herkästi jännitteeseen. Palautumisjännite kaasun polkaisun jälkeen kuulostaa normaalilta.

        Onko auto tehnyt sellaista, että auton sammuttamisen jälkeen kellosta on kadonnut aika tai sitten mittarivalaistus on ollut jäänyt puolitehoiseksi? Itselläni teki juuri niin, akun vaihto poisti ongelman.

        Kannattaa tarkistaa myös akun lepojännite n. 30 sammuttamisen jälkeen tai juuri ennen käynnistymistä, kaikki sähköt pois päältä. Kunnossa oleva akku antaa silloin n. 12.3-12.8 (riippuu pakkasesta tai päällä olevista sähköistä parkit, radio, tuuletin), huono vain reilut 11 V.
        KoPe
        --------
        Jag XF, ex: e30, e36 komposti, e46, e90, f10, e91

        Comment

        • E39-530A
          BTCF Member
          • Feb 2007
          • 936
          • Espoo

          #5
          Lepojännitettä ei ole vielä mitattu. Voisin käydä huomenna päivällä valoisassa mittaamassa, ennen ajamista.

          Mitään ennakkovaroituksia ei auto ole antanut toimimattomien tai sekoilevien sähkölaitteiden muodossa. Ainoastaan tuo radiossa oleva riivaaja on ylimääräinen "poikkeama".

          Auto oli muuten seissyt nelisen päivää, kun en päässyt renkaita vaihtamaan ennen lumien tuloa. Mutta nuo oireet tulivat vasta, kun autolla jo oli ajeltu vaihdon jälkeen n. 10km. Kesä- ja talvirenkaat ovat kaikki samaa ensiasennuskokoa, mutta laatikkovikaahan ei nyt ollakaan tutkimassa.

          Töistä ajoin pois 10km, josta 1km on nyhjäämistä ja loput moottoritietä (ruuhkassa) -> ei oireita. Sitten pysähdyin syömään ja siitä on 5km kaupoille ja kotiin. Osasin melkein odottaa, että valoissa odotellessa se stumppaa itsensä. Pitkät punaiset kun ovat, niin siinä on aikaa odottaa. Ensin 1-2min ei mitään, sitten vähän "releen" naksahtelua, täräys viisarien tippumisien kanssa ja manuaalisen lämmityslaitteen puhalluksen arvonta (koko setti 1-3 sekuntia). Sitten joku sekunnin tauko ja kone lopetti kuin seinään. Ajovalot jäi päälle, mutta mittaristo taisi pimetä vikavaloja lukuunottamatta. 1. startista lähti käyntiin ja loput punasista odotin varmuuden vuoksi vapaalla konetta kierrättäen. Kaupan parkkiin pääsin sitten ongelmitta, mutta vähän se "lupaili" kun hetken odottelin tyhjäkäynnillä ennen sammuttamista.

          Akkuhan olisi kyllä sopivan halpa ja helppo vika. Vaan muuten tuntuu kyllä sähköä piisaavan.:think
          E92 335iA -08

          ---
          ex E34 540iA -93
          ex E90 325iA -05
          ex E39 530iA -00
          ex Toyota Avensis
          ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

          Comment

          • E39-530A
            BTCF Member
            • Feb 2007
            • 936
            • Espoo

            #6
            Ehkä laturi finaalissa?

            Tuolla tuiskussa en yleismittarin kanssa ruvennut pelaamaan, mutta salavalikko näytti lepojännitteeksi (okei, avain lukossa) vain noin 11,9 - 12,1 volttia. Starttaa iloisesti, ellei vika ole "päällä" ja jännite käy hetkellisesti ja pysyy muutaman sekunnin noin 10V tienoilla, ei kuitenkaan alle.

            Kun ei oirehdi, niin pysyy nätisti siellä 14,3 - 14,6V hujakoilla. Jännittävää oli moottoritiellä seurata salavalikon volttilottoa, kun auto alkaa tärskähdellä ja jännite alkaa yht'äkkiä sahaamaan 11-13V välillä. Ei auta vaikka ajaisi pieni pakkovaihde silmässä (kierrokset 3000-4000rpm). Ihan samat metkut. Samoten valoihin sammahtelee, mutta ei heti, vaan vasta juuri ennen kuin vihreät vaihtuu ja sama volttien sakkaaminen silloinkin ja sähkölaitteiden, kuten tuulettimen kummittelu.

            En ole tänään lukenut uudestaan vikakoodeja, mutta eilen illalla niitä ei vielä siis ollut. Silloin moottoritiellä pätkiessä näytti pari sekuntia sitä moottorin vikavaloa. Ensimmäisen kerran sammutti nyt myös ajovalot, kun tilttasi liikennevaloissa seistessä. Eipähän jumitu hätävilkkupainike käytön puutteessa.
            E92 335iA -08

            ---
            ex E34 540iA -93
            ex E90 325iA -05
            ex E39 530iA -00
            ex Toyota Avensis
            ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

            Comment

            • KoPe
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2004
              • 251
              • Helsinki

              #7
              Kun omassa e90 320 laturi ja akku alkoivat oirehtimaan, tyypillisesti oireet olivat DSC-varoitusvalon syttyminen ajossa esim. kun vaihtoi kaistaa ja laittoi vilkun päälle. Toinen mitä tapahtui oli liikkeellelähdöissä auto saattoi sammahtaa millisekunniksi niin, että mittarit kävivät nollassa ja valot sammuivat. Kone kävi ja liike jatkui normaalisti.

              Mitään varsinaisia käyntihäiriöitä ei ollut.

              Laturi mitattiin ja siinä oli melko iso heittelyä 14-15,2 voltin välillä, kaasulla antaen 10-15, ei sellaista tasaista 14,1 - 14,2 (perus) tai 14,4-14,5 (kuormitus), kuumalla alle 14, mitä nyt uusi laturi antaa. Lepojännite oli muistaakseni selkeästi alle 12. DSC-vikana esiintyi Steering Column Angle Sensor Faultia. Muutoin vikamuistista näkyi että virrat olivat käyneet alle 9 V. Ensin koetettiin vaihtaa jännitteensäädin, mutta se ei auttanut.

              Laturinvaihdon jälkeen vika poistui. Sitten jäi kummastuttamaan kellonaikojen katoaminen kun auton sammutti. Kun kerran kävi niin, että koko auto loisti parkeilla puoliteholla (sisävalot, mittarit yms), niin vaihdoin akun ja kello ongelmakin poistui. Laitoin sen viime vuoden TM testivoittaja-akun, maksoi 100 e Lahdessa, sopii, mutta tuuletusrööri taisi olla väärällä puolella. En ruvennut stressaamaan asiasta. Voi olla että myös toisella puolella on.

              Laturi maksoi suolaisesti, jotain 600 e..Kehnoja peruskulutusosia näissä e9x -sarjan autoissa, toiv. seuraavassa mallisarjassa päästään taas aikaisempaan laatuun.

              Kannattaisikohan sinun kokeilla akunvaihtoa? Tosin paskana oleva laturi saattaa antaa kipiää akulle ja tuo sinun auton tärskähtely + jännitteensahaamisesi kuulostaa oudolta, samoin tuo moottorin vikavalo.
              KoPe
              --------
              Jag XF, ex: e30, e36 komposti, e46, e90, f10, e91

              Comment

              • E39-530A
                BTCF Member
                • Feb 2007
                • 936
                • Espoo

                #8
                Originally posted by KoPe View Post
                Laturi maksoi suolaisesti, jotain 600 e..Kehnoja peruskulutusosia näissä e9x -sarjan autoissa, toiv. seuraavassa mallisarjassa päästään taas aikaisempaan laatuun.

                Kannattaisikohan sinun kokeilla akunvaihtoa? Tosin paskana oleva laturi saattaa antaa kipiää akulle ja tuo sinun auton tärskähtely + jännitteensahaamisesi kuulostaa oudolta, samoin tuo moottorin vikavalo.
                Tänään kävin taas vain pakolliset ajamiset tekemässä. Menomatkat yht. 15km ei mitään oireita. Paluumatkan toisessa puolikkaassa alkoi taas kunnolla pätkimään. Pysyi jotakuinkin käynnissä, kun ei ei tarvinnut pysähtyä. Rajua tärskähtelyä ja samaa visaarien "räppäämistä". Yhden rykimiskohtauksen aikana paloi taas vain moottorin vikavalo noin sekunnin. Luin taas koodit, mutta ei kerrassaan mitään.

                Varsinkaan näillä keleillä ei kerrostalon parkkiksella paljon tehdä, joten kai se rasvattava kukkaron nyörit ja ajeltava lähimmälle pajalle eli marmorille. Akku se tuskin pelkästään on, kuten veikkaatkin. Ja vaikka sen vaihtaa sentään vaikka mummoja sataisi, niin ei viitsisi sitä heti hajottaa.
                E92 335iA -08

                ---
                ex E34 540iA -93
                ex E90 325iA -05
                ex E39 530iA -00
                ex Toyota Avensis
                ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

                Comment

                • E39-530A
                  BTCF Member
                  • Feb 2007
                  • 936
                  • Espoo

                  #9
                  Tänään kävin sitten ajamassa auton Laakkosen aitaukseen. Aikaa pääsee varaamaan maanantaina huollon auettua.

                  Kylmänä kun lähtee liikkeelle, esim. yön yli seisseenä, ei autossa vaikuta olevan mikään vialla. Jännite nyt on (akussa) alhainen, mutta se ei oireile mitenkään. Autossa ei ole mitään esilämmitystä.

                  Mutta sitten kun on käynyt jossain ja lähtee uudestaan liikkeelle, ongelmat tulevat ja vain pahenevat. Jäähdytysnesteen lämpötila oli noin +30C astetta liikkeelle lähtiessä. Varsinkin moottoritielle päästessä kyyti oli aika rajua. Pätki kunnolla jännitteen notkuessa eikä auto ikään kuin "huomaa" sitä. Automaatin momentinmuuntimen lukitus ei taida edes aueta. Vähän vilkutteli moin vikavaloa, mutta löisin taas vetoa, ettei ole koodeja muistissa. Keskikulutus oli lähtiessä vähän yli 15l / 100km (norm. 10-11l), kun tankista oli ajettu puolet ja mittaus nollattu tankatessa. Tuolla lyhyellä alle 10km pätkällä se nousi jonnekin 21l / 100km pintaan. Vaikka tiellä oli pimeää, näkyi kunnon savut takaa, kun ilmeisesti katti polttelee liikoja (750e / kpl x 2). Lopuksi taajamaosuus piti ajella kaikki kulmat ja risteykset vaihde vapaalla vauhdilla mennen. Nimittäin uutena piirteenä auto "polkee" kaasua omin nokkinensa. Olisiko liian alhaisen jännitteen takia.

                  Olisi kännykkävideokin mittaristosta ongelman ollessa päällä, mutta liekö saa 8 megan videota liitteeksi.
                  Last edited by E39-530A; 27-11-2010, 18:00. Reason: pahimmat typot pois
                  E92 335iA -08

                  ---
                  ex E34 540iA -93
                  ex E90 325iA -05
                  ex E39 530iA -00
                  ex Toyota Avensis
                  ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

                  Comment

                  • E39-530A
                    BTCF Member
                    • Feb 2007
                    • 936
                    • Espoo

                    #10
                    Pientä päivitystä. Auto seisoo edelleen merkkihuollon pihassa, sillä vein sen sinne ilman ajanvarausta. Pitäisi varmaan varata aika (~1kk jono), sillä "seisovien" jonossa ei sielläkään pääse työn alle aivan heti.

                    Huoltoneuvoja arveli oireiden perusteella kampiakselin asentoanturia. Mutta myös laturivian elkeitä oli ilmassa. Pitää soittaa alkuviikosta sinne ja tiedustella ovatko ehtineet katsomaan tai mitä muuta kuuluu.
                    E92 335iA -08

                    ---
                    ex E34 540iA -93
                    ex E90 325iA -05
                    ex E39 530iA -00
                    ex Toyota Avensis
                    ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

                    Comment

                    • mijuko
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2010
                      • 951
                      • ۩□□۩

                      #11
                      Ei taida olla harvinainen ongelma, mutta varma tieto on aina kiven alla...
                      Mutta googlettamalla "e90 rough idling -tai stalling" löytyy kohtalotovereita:think

                      Google in english
                      Last edited by mijuko; 19-12-2010, 12:44. Reason: g

                      Comment

                      • KoPe
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2004
                        • 251
                        • Helsinki

                        #12
                        Pistäisin panokseni jännitteelle, jos valot katoaa sisältä ja kello nollaantuu. Se jännitteen heiluminen kannattaa katsoa, normiarvo pyörii 13.8/14.1/14.3-14.5 V riippuen kuormituksesta ja ulkolämpötilasta omasta kokemuksesta (320i -05, nyt uudella 170 A laturilla). Kun laturissa oli vikaa, jännite nousi yli 15 V ja oli katkoja, joissa jännite tippui alle 9 V. Jos jännite käy alle 9 v niin tulee pätkiminen.

                        Laturi, akkukaapeli, akku, anturit.
                        KoPe
                        --------
                        Jag XF, ex: e30, e36 komposti, e46, e90, f10, e91

                        Comment

                        • E39-530A
                          BTCF Member
                          • Feb 2007
                          • 936
                          • Espoo

                          #13
                          Originally posted by KoPe View Post
                          Pistäisin panokseni jännitteelle, jos valot katoaa sisältä ja kello nollaantuu. Se jännitteen heiluminen kannattaa katsoa, normiarvo pyörii 13.8/14.1/14.3-14.5 V riippuen kuormituksesta ja ulkolämpötilasta omasta kokemuksesta (320i -05, nyt uudella 170 A laturilla). Kun laturissa oli vikaa, jännite nousi yli 15 V ja oli katkoja, joissa jännite tippui alle 9 V. Jos jännite käy alle 9 v niin tulee pätkiminen.

                          Laturi, akkukaapeli, akku, anturit.
                          Kello tai radio yms. eivät nollaantuneet misään vaiheessa. Eli kokonaan ei vehkeet jää sähköttä. Muistaakseni ainakin moottoritievauhdissa pätkiminen (hetkellinen sammuminen) alkoi jänniteen sahatessa ja silloin riitti pudotus jonnekin 10-11V tietämiin. Toisaalta ei tuo salavalikon jännitenäyttö mikään reaaliaikainen tarkkuusinstrumentti ole.
                          E92 335iA -08

                          ---
                          ex E34 540iA -93
                          ex E90 325iA -05
                          ex E39 530iA -00
                          ex Toyota Avensis
                          ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

                          Comment

                          • thuub
                            Newbiemmer
                            • Dec 2010
                            • 1
                            • Suomi

                            #14
                            Itselläni on -05 120i ja autossa täysin samaa vikaa.
                            Elikkä autossa on ollut välillä käynnin kanssa ongelmia. Auto sammahtelee liikkessä. Tai oikeestaan pysähdyksen jälkeen liikkelle lähdettyä. Kuskin puolen etureunasta kuuluu ikäänkuin jonkun releen nakutus muutaman sekunnin ajan kunnes auto sammuu. Ei lähde ensimmäisellä kerralla tämän jälkeen käynnistettäessä käyntii, mutta heti seuraavalla kylläkin. Jos ite sammuttaa moottorin ennen sen sammumista lähtee kone käyntiin heti seuraavalla yrittämällä.
                            Nyt auto sano sopimuksen kokonaan irti. Pidin autoa yhden yön noin -10 asteen pakkasessa pihalla moottorin säteilylämmitin päällä, jonka jälkeen seuraavana päivänä auton saaminen talliin tuotti neljän käynnistyskerran vaivan. Siellä se kippo seisoo vieläkin viikonlopun jäljiltä. Katottu koneella vikakoodit, joita ei siis ole. Ja akun varauskin tuntuisi olevan kunnossa.
                            Mikä vikana..

                            Comment

                            • E39-530A
                              BTCF Member
                              • Feb 2007
                              • 936
                              • Espoo

                              #15
                              Korjattu

                              Auto oli Laakkosella ja huollon väki tutki sitä sitkeästi ja hartaasti kiinteällä veloituksella. Siitä kiitokset sinne päin. Viaksi paljastui sellainen vanhan liiton syy, kuin huonosti kiinni oleva puolien maadoitusjohto. Ainakaan vikaa ei ole enää esiintynyt näinä muutamana päivänä, kun auto on taas käytössä ollut.

                              Kuten aikaisemmin taisin mainita, muutama viikko ennen vikaa radion kaikkien kanavien päällä kuului rätinä, joka voimistui koneen kierrosten ja kuormituksen mukaan. Jotenkin silloin tuli heti mieleen joku maadoitusongelma, mutta ajattelin tutkia sitä myöhemmin.
                              E92 335iA -08

                              ---
                              ex E34 540iA -93
                              ex E90 325iA -05
                              ex E39 530iA -00
                              ex Toyota Avensis
                              ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎