Announcement

Collapse
No announcement yet.

E91: Ratti tärisee jarruttaessa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • masiaro
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2008
    • 406

    E91: Ratti tärisee jarruttaessa

    Moi

    Mulla ilmeni outo vika BMW E91:ssä (-07). Tarina alkaa.

    Katsastuksessa auto ei mennyt läpi, koska vasen raidetangonpää oli väljä.

    Vein auton Schmiedmannille ja vaihtoivat raidetangonpäätä uuteen.

    Kun tulin hakemaan auton, ilmoittivat että nelipyöräsuuntaus on tehtävä mahdollisimman pian. Sainkin ajan heti samalle päivälle (iltapäivällä) RS-autohuollossa. Siinä välissä ratti oli vinossa ja ajon aikana ilmestyi erilaisia vikailmoituksia mm. DTC FAILURE, sun muut. Schmiedmann perusteli että vika joutuu vinosta ratista, ja nelipyöräsuuntauksen jälkeen ne tarvii nollata. Jatkoin kuitenkin ajamista normaalisti vaikkei menekään ihan suoraan. Tärinävika en vielä havainnut. Nelipyöräsuuntauksen jälkeen ratti alkaa tärisemään miltei aina jarrutuksen yhteydessä ja joskus tuntuu vetävän vasemmalle.

    Minulle sanottiin, että vika voi joutua kierosta jarrulevystä?? Miten se voi ilmestyä noin vain?

    Ajoinko liikaa luovutuksen ja nelipyörämittauksen välissä, niin että jarrulevy meni kieroon koska kaikki ei ollut "oikeinpäin".

    Vai onko ideoita missä vika voi olla?
    :think
    Last edited by masiaro; 23-03-2011, 20:39.
  • Robi
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2002
    • 7606
    • Vantaa

    #2
    Pari vaihtoehtoa.. Nelipyöräsuuntauksessa jotain jäänyt löysälle ja siksi tärisee tai sitten olet tehnyt äkäisemmän jarrutuksen jonka jälkeen heti kylmään vesilätäkköön jolloinka levy voi mennä kieroksi. Toki on myös mahdollista että levy on ollut kiero jo aikaisemmin mutta se ei ole tuntunut ennen uutta raidetangonpäätä. Eli kun aikaisemmin tärinä on saattanut kadota siihen väljyteen niin nyt kun ei ole väljää se välittyy rattiin.
    Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
    Tiedustelut priva tai 0452210069

    Current
    E61 530d
    E39 530d
    E39 520iA
    E46 330xd
    E28 528i

    Comment

    • zener
      Moderator
      • Oct 2004
      • 14349
      • Oulu

      #3
      Vaihtoehtoisesti siellä on nyt muutakin väljää.

      Tokihan tämä tulisi ennen suuntausta tarkistaa.
      Last edited by zener; 23-03-2011, 20:34.
      E65 730dA '04 klick
      F10 520dA '11 klick
      E34 520iA '91 klick

      Instagram


      "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

      Comment

      • masiaro
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2008
        • 406

        #4
        Originally posted by Robi View Post
        Pari vaihtoehtoa.. Nelipyöräsuuntauksessa jotain jäänyt löysälle ja siksi tärisee tai sitten olet tehnyt äkäisemmän jarrutuksen jonka jälkeen heti kylmään vesilätäkköön jolloinka levy voi mennä kieroksi. Toki on myös mahdollista että levy on ollut kiero jo aikaisemmin mutta se ei ole tuntunut ennen uutta raidetangonpäätä. Eli kun aikaisemmin tärinä on saattanut kadota siihen väljyteen niin nyt kun ei ole väljää se välittyy rattiin.
        Tuo vaikuttaa hyvin mahdolliselta. Voiko jarrulevystä katsoa silmin onko kiero vai ei?

        No auto ensin nelipyöräsuuntaukseen, jos kaikki on varmasti ok niin sitten silmät jarrulevyihin!

        Comment

        • zener
          Moderator
          • Oct 2004
          • 14349
          • Oulu

          #5
          Originally posted by masiaro View Post
          Tuo vaikuttaa hyvin mahdolliselta. Voiko jarrulevystä katsoa silmin onko kiero vai ei?
          Aika kovasti saa olla kiero, että huomaa silmällä. Heittokellolla näkee.
          E65 730dA '04 klick
          F10 520dA '11 klick
          E34 520iA '91 klick

          Instagram


          "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

          Comment

          • MakeH
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2004
            • 1170
            • Vantaa

            #6
            Edit: Ei mitään!
            Last edited by MakeH; 23-03-2011, 20:51.

            Comment

            • Lakeson
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2004
              • 649
              • Jyväskylä

              #7
              Originally posted by Robi View Post
              Pari vaihtoehtoa.. Nelipyöräsuuntauksessa jotain jäänyt löysälle ja siksi tärisee tai sitten olet tehnyt äkäisemmän jarrutuksen jonka jälkeen heti kylmään vesilätäkköön jolloinka levy voi mennä kieroksi.
              Tuo urbaani vesilätäkköjuttu laittaa aina hymyilyttämään. Mistä löytyy niin syviä vesilätäköitä, että jarrulevyt kastuu - etenkin kun auton liikkuessa vesi lentää renkaista suoraan sivulle. Jarrukilpi estää veden pääsyn jarrulevylle sisäpuolelta. Tietty tuo on mahdollista, jos haluaa autonsa parkkeerata johonkin syvään lätäkköön.
              Ei mopolla mahottomia..

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎