Auto: 330dA 2006
Kilometrit: 152 300
Ogelma:
Mistähän mahtaisi johtua kun nopeuden ollessa suunnilleen 100km/h-> auton keskeltä/takapäästä tuntuu jurinaa/tärinää, joka lähinnä tuntuu selässä. Parhaiten ehkä tilannetta kuvaisi paineenvaihtelu kabiinissa eli ikään kuin jokin ikkunoista olisi auki. Jurina/tärinä katoaa pienemmillä nopeuksilla, mutta heittäessä vaihteen D:ltä N:lle tärinä voimistuu huomattavasti. N:llä rullatessa tärinän saa katoamaan kun antaa koneelle kierroksia. Tärinä siis katoaa heti kierrosten noustessa, mutta palaa taas kun kone alkaa käymään tyhjäkäyntiä.
Pelkällä tyhjäkäynnillä paikallaan seistessä en ole huomannut mitään tavallisuudesta poikkeavaa paitsi ehkä kun koneen sammuttaa, auto heilahtaa voimakkaasti. Kuulunee asiaan?
Ongelma on sama, oli sitten kesäpyörät (225/45r17, Nokia ZG2) tai talvipyörät (225/45r17, Nokia Hakka7) alla. Auto on ajettu myös nosturilla, jossa tärinä tuntui selvästi.
- Ongelmaa alettu purkamaan tutkimalla kardaani nivelineen ja laakereineen, mutta on ehjä kokonaisuudessaan.
- Vetoakseleissa ei väljyyttä
- Laakerit kuunneltu stetoskoopilla - ei rohinoita tai ylimääräisiä ääniä
Nyt on ainakin minulta ideat loppuneet, mutta tässä vielä pari:
Moottorin tukikumit lopussa?
Momentinmuunnin?
Kilometrit: 152 300
Ogelma:
Mistähän mahtaisi johtua kun nopeuden ollessa suunnilleen 100km/h-> auton keskeltä/takapäästä tuntuu jurinaa/tärinää, joka lähinnä tuntuu selässä. Parhaiten ehkä tilannetta kuvaisi paineenvaihtelu kabiinissa eli ikään kuin jokin ikkunoista olisi auki. Jurina/tärinä katoaa pienemmillä nopeuksilla, mutta heittäessä vaihteen D:ltä N:lle tärinä voimistuu huomattavasti. N:llä rullatessa tärinän saa katoamaan kun antaa koneelle kierroksia. Tärinä siis katoaa heti kierrosten noustessa, mutta palaa taas kun kone alkaa käymään tyhjäkäyntiä.
Pelkällä tyhjäkäynnillä paikallaan seistessä en ole huomannut mitään tavallisuudesta poikkeavaa paitsi ehkä kun koneen sammuttaa, auto heilahtaa voimakkaasti. Kuulunee asiaan?
Ongelma on sama, oli sitten kesäpyörät (225/45r17, Nokia ZG2) tai talvipyörät (225/45r17, Nokia Hakka7) alla. Auto on ajettu myös nosturilla, jossa tärinä tuntui selvästi.
- Ongelmaa alettu purkamaan tutkimalla kardaani nivelineen ja laakereineen, mutta on ehjä kokonaisuudessaan.
- Vetoakseleissa ei väljyyttä
- Laakerit kuunneltu stetoskoopilla - ei rohinoita tai ylimääräisiä ääniä
Nyt on ainakin minulta ideat loppuneet, mutta tässä vielä pari:
Moottorin tukikumit lopussa?
Momentinmuunnin?
Comment