Announcement

Collapse
No announcement yet.

e91 jurina/tärinä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jaz
    Bimmer Rookie
    • Jul 2010
    • 48
    • Järvenpää

    e91 jurina/tärinä

    Auto: 330dA 2006
    Kilometrit: 152 300
    Ogelma:

    Mistähän mahtaisi johtua kun nopeuden ollessa suunnilleen 100km/h-> auton keskeltä/takapäästä tuntuu jurinaa/tärinää, joka lähinnä tuntuu selässä. Parhaiten ehkä tilannetta kuvaisi paineenvaihtelu kabiinissa eli ikään kuin jokin ikkunoista olisi auki. Jurina/tärinä katoaa pienemmillä nopeuksilla, mutta heittäessä vaihteen D:ltä N:lle tärinä voimistuu huomattavasti. N:llä rullatessa tärinän saa katoamaan kun antaa koneelle kierroksia. Tärinä siis katoaa heti kierrosten noustessa, mutta palaa taas kun kone alkaa käymään tyhjäkäyntiä.

    Pelkällä tyhjäkäynnillä paikallaan seistessä en ole huomannut mitään tavallisuudesta poikkeavaa paitsi ehkä kun koneen sammuttaa, auto heilahtaa voimakkaasti. Kuulunee asiaan?

    Ongelma on sama, oli sitten kesäpyörät (225/45r17, Nokia ZG2) tai talvipyörät (225/45r17, Nokia Hakka7) alla. Auto on ajettu myös nosturilla, jossa tärinä tuntui selvästi.

    - Ongelmaa alettu purkamaan tutkimalla kardaani nivelineen ja laakereineen, mutta on ehjä kokonaisuudessaan.
    - Vetoakseleissa ei väljyyttä
    - Laakerit kuunneltu stetoskoopilla - ei rohinoita tai ylimääräisiä ääniä


    Nyt on ainakin minulta ideat loppuneet, mutta tässä vielä pari:
    Moottorin tukikumit lopussa?
    Momentinmuunnin?
    Nyt: Audi A4 Quattro B9 -17

    Ennen: E91/330dAT -06
  • Bemu-1
    Newbiemmer
    • Apr 2011
    • 22
    • Kuopio

    #2
    E91 tärisee / veippaa hitaassa ajossa

    Moro!

    Valitettavasti tuohon sinun ongelmaan minulla ei ole mitään ehdotuksia, vaan ajattelinkin heittää samaiseen threadiin oman ongelmani, joka sekin liittyy E91 tärinään:

    Auto on manuaali E91, 325D m-sport `07 ja mittarissa ~160tkm.

    Vaihdoin tuossa jokunen viikko sitten kesärenkaat alle ja sen jälkeen olen ruvennut huomaamaan autossa outoa "veippausta". Renkaat ja vanteet ovat uudet 235/35/18 joka nurkassa ja ainakin tasapainottajan mukaan kaikki saatiin ns. "nolliin", vaikka aika isoja painoja oli näemmä käyttänyt lähes kaikissa vanteissa, kun äsken katselin.

    Tärinä tuntuu välillä selkeämmin ja välillä sitä ei tunnu juuri yhtään. Pääsääntöisesti tärinä tuntuu enemmänkin "veippaukselta" tai siltä kuin jokin rengas olisi kantikas, eli koko saakelin auto tuntuu heiluvan. Ongelma ilmenee pahiten hitaassa ajossa (alle 70km/h) esim. kotipihasta kadulle lähdön jälkeen ja jotenkin minusta tuntuu, että se on aina pahimmillaan hetken ratin kääntämisen jälkeen ja rauhoittuu ainakin osittain, kun autolla on ajettu hetki suoraan.

    Jarruttaessa ei täristä, eli en usko kieroihin jarrulevyihin. Lisäksi isoilla nopeuksilla 80km/h+ ongelmaa ei juurikaan ole, vaan auto kulkee pehmeästi. Vanteissa ei ole soviterenkaita, vaan keskireikä on oikean kokoinen sellaisenaan, eli se siitä keskitysongelmasta...

    Välillä tuntuu, että tärinä ilmenee kun on ns. veto päällä, eli kiihdyttäessä, ikään kuin auto kiihtyisi hetken "nykimällä", mutta en ole saanut vakioitua ko. ongelmaa täysin siihenkään. Ongelma ei ole vielä ihan mahdoton, mutta alkaa kohta v##uttamaan muuten niin hyvin toimivassa autossa.

    Mistä kannattaisi aloittaa??

    -renkaat uudestaan painotukseen? (on kyllä yllättävän isoja painorivejä
    vanteissa kun katselin...)
    -nelipyöräsuuntaus? (tehtiin viime syksynä viimeksi - tosin en kyllä ihan
    vakuuttunut kyseisen puljun touhusta (Tampereen Lakalaivan Euromaster))
    - voiko koiranluut tai muut nivelten/puslien välykset aiheuttaa kyseisiä
    ongelmia?
    -voimansiirto?
    - joku muu / mikä?:think


    Auttakkie-auttakkie!!!

    Comment

    • häjjy
      Bimmer Rookie
      • Oct 2009
      • 79
      • uleåborg

      #3
      e91 jurina/tärinä

      320dat -06
      200000km

      Jyrisee satasen vauhdissa...pikkusen vähemmän/lisää vauhtia ja ei kuulu mitään. Onko ehdotuksia?

      Comment

      • Lunza
        Bimmer Rookie
        • Feb 2014
        • 90
        • Vantaa

        #4
        Tervehdys,

        Autossani on ilmennyt melkein prikulleen saman tyyppinen ongelma kuin mitä nimimerkki Jaz on kuvannut ketjun aloittavassa viestissä. Onko kenellekään selvinnyt ongelman ydin? Olisi vastauksista kiitollinen, notta ei tarvitsisi arpoa tätäkään haastetta .

        Terkuin Lunza
        E90 320i -05

        Comment

        • Lunza
          Bimmer Rookie
          • Feb 2014
          • 90
          • Vantaa

          #5
          Onko tosiaan niin, että tätä Jaz:n kuvailemaa vikaa ei juurikaan ilmene muilla tai sitten siihen ei ole kenellekään löytynyt ratkaisua? Kumma vika :think

          Mun autossa jyrinä alkaa tuossa noin 90km/h kieppeissä ja lisääntyy nopeuden myötä. Tuntuu vahvasti siltä, että takaosassa tärisee. Etupää kulkee normisti. Kolmea eri rengassettiä ja kaksia eri vanteita on kokeilu (2*talvirenkaat, 1*kesärenkaat). Ilmiö on täysin samanlainen renkaista/vanteista riippumatta. Rangas-vanneyhdistelmien tasapainotukset on tarkistettu.
          Last edited by Lunza; 14-04-2014, 20:19. Reason: Tekstin lisäys
          E90 320i -05

          Comment

          • Veeksi
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2003
            • 2177
            • Kuopio

            #6
            Voisiko jyrinä olla ihan vaan kuluneet pyörän laakerit?

            Ja jos renkaat tuntuu kantikkaalta pihasta lähtiessä, niin voisiko siihen syy olla se että renkaat ovat silloin kantikkaat. Kyllähän ne renkaat (kumit) tahtoo mun ymmärtääkseni muotoutua kun auto seisoo pitempään. Muutaman kilsan ajossa sitten muotoutuvat. Varsinkin jäykemmällä alustalla ja vähän matalaprofiilisimmilla renkailla tuota ainakin itse oon huomannut autossa kuin autossa.
            BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
            BMW E63 630iA '05

            Comment

            • Lunza
              Bimmer Rookie
              • Feb 2014
              • 90
              • Vantaa

              #7
              Moikka, Kantikkuudesta ei varmaankaan ole tässä kyse. Ihan sama ajaako autolla 1 km vai 1000 km putkeen niin sama meno jatkuu. Alkaa hienoisena huminana aivain kuin ikkuna olisi auki ja muuttuu hyvin lieväksi tärinäksi nopeuden kasvaessa. Nopeuteen noin 85km/h asti menee kuin sukkasillaan niin kuin auton pitääkin. Haasteet alkavat tämän jälkeen. Mitä tapahtuu yli 120 km/h nopeudessa tai sen jälkeen (siis loppuuko tärinä vai ei), en ole kokeillut.

              Talvirenkaat, joilla kokeiltu ovat Sanlui:t 225/18 (jotka hävitin alle 1000km ajon jälkeen hengen vaarallisina ) ja Michelinit 235/18. Molemmat samoilla vanteilla. Erikseen vielä tasapainotettiin kahdesti. Sitten kesämunkit alle (Goodyear Effientcripit edessä 225/18 ja takana 255/18). Ei eroa, samalla nopeudella alkaa samat oireet riippumatta kumeista tai vanteista. Ajotuntuman puitteissa en ole havainnut väljyyksiä tai kolahtelua alustasta. Autossa on tehtaan joku sporttialusta ja lievä madallus.

              Mistähän voisi aloittaa vian etsinnän? Kardaani? Voisiko se olla pyöränlaakeri? Edellisissä ajopeleissä laakerivika on kyllä ollut ihan toisenlainen. Nyt kysessä enemmänkin tärinä kuin jyristys. Anteeksi, jos olen kuvannut vikaa väärällä termillä. Tuota ongelmaa on hieman vaikea sanoiksi pukea . Vien auton lähiviikkoina eräälle pienelle pajalle muista syistä, joten saavat tutkia asiaa siellä tarkemmin. Yksikään auto niistä noin 30 autosta joita käytössä on ollut, ei ole ollut vastaavaa vikaa. Kilometrejä autolla on takana 137tkm.

              Edit: auto menee pajalle 12.5, joten jotain selvyyttä tähän on ehkä luvassa tuolloin.
              Last edited by Lunza; 20-04-2014, 14:02. Reason: Tekstin lisäys
              E90 320i -05

              Comment

              • Lunza
                Bimmer Rookie
                • Feb 2014
                • 90
                • Vantaa

                #8
                Päivitystä tilanteeseen. Auto kävi pajalla paria viikkoa myöhemmin kuin suunniteltu. Mitään vikaa ei löytynyt laakereista tms... Muuten normihuolto tehtiin. Havaitsin renkaita pyöritellessäni, että oikea etuvanne oli saanut kipeää. Niinpä käytin sen oikaisussa. Suolainen hinta, mutta alkuperäinen oire ei poistunut. Värinät kyllä väheni. Sittemmin auto läpäisi katsastuksen ilman mitään mainintoja.

                Tällä viikolla uusin etujarrulevyt. Vaihdon yhteydessä oikeaa etunapaa pyörittäessä kuului erittäin pieni rahina. Tätä ei vasempaa napaa pyörittäessä kuulunut. Niinpä askartelin uuden navan paikalleen oikealle puolelle. Koeajon perusteella ei kuitenkaan mitään muutosta varsinaiseen tilanteeseen eli huminaan/värinään.

                Tänään hankin uudet reaktiotangot ja laittelin ne paikalleen. Mitä tapahtui tämän jälkeen? Noin 90 km/h ajonopeudesta jarrutettaessa ei ratti enää vispannut, auto kulkee suuntavakaammin jne... Silti en silmämääräisesti löydä mitään eroa vanhan ja uuden osan puslissa. Vanhempi on ehkä hieman löysempi sivuttaisväännölle kuin uusi. Silti ajomukavuus ja auton käyttäytyminen on nyt kuin toiselta planeetalta.

                Mutta mutta... silti se alkuperäinen humina/tärinä on edelleen jäljellä. Tätyy viedä vielä kerran vanne&rengassetti tasapainoitukseen, jotta oikeasti tuo on kohdillaan. Sitten tutkitaan uudelleen muun muassa karadaanin tukilaakeri yms.. mitä voimalinjassa noita niveliä/laakereita nyt onkaan. Tutkimusmatkani jatkuu ja euroja palaa
                E90 320i -05

                Comment

                • Peksu
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2014
                  • 272
                  • Lähellä Tre

                  #9
                  Originally posted by Lunza View Post
                  Päivitystä tilanteeseen. Auto kävi pajalla paria viikkoa myöhemmin kuin suunniteltu. Mitään vikaa ei löytynyt laakereista tms... Muuten normihuolto tehtiin. Havaitsin renkaita pyöritellessäni, että oikea etuvanne oli saanut kipeää. Niinpä käytin sen oikaisussa. Suolainen hinta, mutta alkuperäinen oire ei poistunut. Värinät kyllä väheni. Sittemmin auto läpäisi katsastuksen ilman mitään mainintoja.

                  Tällä viikolla uusin etujarrulevyt. Vaihdon yhteydessä oikeaa etunapaa pyörittäessä kuului erittäin pieni rahina. Tätä ei vasempaa napaa pyörittäessä kuulunut. Niinpä askartelin uuden navan paikalleen oikealle puolelle. Koeajon perusteella ei kuitenkaan mitään muutosta varsinaiseen tilanteeseen eli huminaan/värinään.

                  Tänään hankin uudet reaktiotangot ja laittelin ne paikalleen. Mitä tapahtui tämän jälkeen? Noin 90 km/h ajonopeudesta jarrutettaessa ei ratti enää vispannut, auto kulkee suuntavakaammin jne... Silti en silmämääräisesti löydä mitään eroa vanhan ja uuden osan puslissa. Vanhempi on ehkä hieman löysempi sivuttaisväännölle kuin uusi. Silti ajomukavuus ja auton käyttäytyminen on nyt kuin toiselta planeetalta.

                  Mutta mutta... silti se alkuperäinen humina/tärinä on edelleen jäljellä. Tätyy viedä vielä kerran vanne&rengassetti tasapainoitukseen, jotta oikeasti tuo on kohdillaan. Sitten tutkitaan uudelleen muun muassa karadaanin tukilaakeri yms.. mitä voimalinjassa noita niveliä/laakereita nyt onkaan. Tutkimusmatkani jatkuu ja euroja palaa
                  Oletko mitannut itse kardaaniakselia eli onko siinä sivuttaisheittoa? Pitää varmaan nostaa auto pilarinosturin päälle ja renkaita pyörittämällä mitata miten suora tuo kardaani on. Toinen vaihtoehto vois tietty olla itse perä eli sieltä on jotain menossa. Miten nuo moottorin ja vaihteiston kiinnityskumit?
                  G08 LCI iX3 M Sport

                  Comment

                  • Karnata
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2012
                    • 40
                    • Hyvinkää

                    #10
                    Omasta kokemuksesta väittäisin pyöriä syyllisiksi tärinöihin ajossa.
                    Tai kuten Peksu sanoi kardaani tai peräkin voisi olla syyllisiä.
                    Mutta tuohon, jos heilahtaa sammutettaessa. Ehkäpä nuo moottorin tukikumit.
                    Tärinät pelkällä tyhjäkäynnillä voisi liittyä suuttimen jumittamiseen diesel-koneisissa.


                    Mutta Autokeskuksessa reilu vuosi sitten sanottiin, että kardaanin rättinivel/tukilaakereitakin olisi jokunen näistä mennyt.

                    Huomasin keväällä omassa E91:ssä, että oikea takapyöränlaakeri oli "lopussa".
                    Kun piti jyrinää, jonka ajaessa pystyi kuulemalla paikallistamaan.
                    Renkaiden vaihdon yhteydessä takanapaa pyörittämällä rahisi/jyrisi selvästi.
                    Mitään tärinöitä tosin en tuntenut ajossa risalla laakerillakaan.

                    Vaihdoin juuri alle 19-tuuman vanteet uusilla (Leao) kesärenkailla, 16-tuumaisten (continental) tilalle.
                    Lähes äänettömiin (ja tärinättömiin) conteihin verrattuna nämä kuulee jo taajamanopeuksista alkaen.
                    Nopeuden noustessa noin 100km/h yläpuolella alkaa tuntumaan naputusta penkin/selkänojan kautta.
                    Nopeuden noustessa edelleen myös vaihdekepissä tuntee tärinän.
                    Kun vauhtia on aivan liikaa, kuuluu huminaa ja penkistä tuntee tärinän selvästi.

                    Toki viime kesänä lähes loppuunajetuilla 19-tuuman renkailla täristi jo moottorienopeuksissa paljon enemmän kuin näillä uusilla, myös ratti täristi.
                    Last edited by Karnata; 18-06-2014, 23:17.

                    Comment

                    • Lunza
                      Bimmer Rookie
                      • Feb 2014
                      • 90
                      • Vantaa

                      #11
                      Kiitokset tuesta

                      Tänään ajellessa uudella asfaltilla Hämeenlinnan tiellä Keimolasta pohjoiseen huomasin, että auto täristää nopeuden mukaan. Mitä nopeammin ajan, sen nopeataajuisempaa tuo tärinä on. Olen tässä samaa mieltä Karnatan kanssa, notta syy voi suurella todennäköisyydellä tulla renkaista. Joskohan juhannusaattona olisi joku firma auki, niin voisinkin käydä tasapainottamassa renkaat uudelleen. Voihan olla, että sieltä on joku paino kadonnut. Jos tuosta ei homma tokene, niin sitten täytyy ottaa tarkasteluun kardaani ja sen nivelet. Perää en tässä epäile. Olen matkustanut autossani takapenkillä, ja siellä on ajossa ihan normiäänet eli ei mitään ylimääräisiä. Nämä värinät kuuluvat eniten juurikin auton etuistuimilla ollessa.

                      Mutta on autossa toinenkin "ominaisuus". Kun olin laittanut uudet etujarrulaikat, niin huomasin renkaita ilmassa pyöritellessäni , että oikean puolen laikka kahnaa kerran kierroksella jarrupaloihin. Vasen puoli pyörii tasaisesti. Luulen, että tuo oikealle puolelle laitettu uusi laikka on hieman kiero. Sen näkee oikeastaan silmälläkin kun sitä pyörittelee. Luullakseni tämä aiheuttaa tärinää jarrutettaessa. Täytyy katsoa se uudelleen vaikka lauantaina, kun perjantaina ei siihen ole aikaa, eikä "kykyä" . Napahan tuossa on uusi, joten eiköhän laikka ole kunnolla paikallaan napaa vasten. Jos tuo osoittautuu kieroksi, niin vien ne takaisin kauppaan.

                      Homma siis jatkuu ja eurot liikkuu
                      E90 320i -05

                      Comment

                      • duckland
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2003
                        • 418

                        #12
                        Sanon tänne saman mitä e60 ketjuun. Kaikki tutinat ym. muut lähdetään _ensimmäisenä_ selvittämään tasapainotuksesta ja nyt ei todellakaan puhuta vianorin uudesta tasapainotuskoneesta eikä nimeltämainitsemattomasta liikkeestä josta lyötyy oikeasti osaamista, mutta ei oikeita laitteita. Roadforce tasapainotus on _bmw_ ohje tutinoiden selvittämiseen ennen yhdenkään osan vaihtoa. Uskokaa hyvät kanssa-autoilijat auton tekijää. Roadforce koneet löytyvät laakkoselta ja airportista. Audilla samat ongelmat, koska myös audicenteristä löytyy kone jos audikauppaa haluaa tukea. Äärettömän tarkkoja autoja tasapainotuksen suhteen.

                        Comment

                        • saM5
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2003
                          • 496
                          • Pori

                          #13
                          Originally posted by Lunza View Post
                          Kiitokset tuesta

                          Tänään ajellessa uudella asfaltilla Hämeenlinnan tiellä Keimolasta pohjoiseen huomasin, että auto täristää nopeuden mukaan. Mitä nopeammin ajan, sen nopeataajuisempaa tuo tärinä on. Olen tässä samaa mieltä Karnatan kanssa, notta syy voi suurella todennäköisyydellä tulla renkaista. Joskohan juhannusaattona olisi joku firma auki, niin voisinkin käydä tasapainottamassa renkaat uudelleen. Voihan olla, että sieltä on joku paino kadonnut. Jos tuosta ei homma tokene, niin sitten täytyy ottaa tarkasteluun kardaani ja sen nivelet. Perää en tässä epäile. Olen matkustanut autossani takapenkillä, ja siellä on ajossa ihan normiäänet eli ei mitään ylimääräisiä. Nämä värinät kuuluvat eniten juurikin auton etuistuimilla ollessa.

                          Mutta on autossa toinenkin "ominaisuus". Kun olin laittanut uudet etujarrulaikat, niin huomasin renkaita ilmassa pyöritellessäni , että oikean puolen laikka kahnaa kerran kierroksella jarrupaloihin. Vasen puoli pyörii tasaisesti. Luulen, että tuo oikealle puolelle laitettu uusi laikka on hieman kiero. Sen näkee oikeastaan silmälläkin kun sitä pyörittelee. Luullakseni tämä aiheuttaa tärinää jarrutettaessa. Täytyy katsoa se uudelleen vaikka lauantaina, kun perjantaina ei siihen ole aikaa, eikä "kykyä" . Napahan tuossa on uusi, joten eiköhän laikka ole kunnolla paikallaan napaa vasten. Jos tuo osoittautuu kieroksi, niin vien ne takaisin kauppaan.

                          Homma siis jatkuu ja eurot liikkuu
                          Jarruista luultavasti johtuu ko. tärinä!
                          E91 335i xDrive
                          -----------------------------------------------
                          ex: E61 535d ¤ E30 318i Touring ¤ E61 ///M5 ¤ E91 335i M-Sport ¤ E46 325i M-Sport II Touring ¤ E36 328i M-Sport Touring ¤ E34 3.6 ///M5 ¤ E30 318is ¤ E30 327 ¤ E30 325i

                          Comment

                          • Lunza
                            Bimmer Rookie
                            • Feb 2014
                            • 90
                            • Vantaa

                            #14
                            Kiitokset viesteistä.

                            Autossahan on siis kaksi haastetta:
                            * ensiksi esiintynyt humina/värinä, joka lisääntyy nopeuden kasvaessa alkaen noin 90km/h vauhdissa. Kokeilen Airporttia kun se tuossa lähellä on heti kun löydän aikaa siellä poikkeamiseen. Aika täytynee varata.
                            * toiseksi täristävät jarrut. Katselin aamulla jarrulevyjä pyöritellen niitä navoissansa paikallaan. Oikean puolen levy ei ole suora. Keskustelen myyjäliikkeen kanssa tuosta asiasta ensi maanantaina myös. Katselin jo Bremboja, Zimmermaneja ja Black Diamondeja netistä. Hintaerot noilla ei ole merkittävät. Sen verran harmittaa tämä rumba ja turha työ, että jotkut noista laitetaan alle. Ratin vispaus jarrutuksessa jäi onneksi pois uusittuani molemmat reaktiotangot.

                            Onneksi sentään on vaimon auto käytettävissä. Hyvää Juhannusta :-)
                            terveisin Lunza
                            E90 320i -05

                            Comment

                            • Iltsu
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2004
                              • 778
                              • Espoo

                              #15
                              Täällä jurisee vain ja ainoastaan 1800-2000 rpm välillä, puoli/täyskaasulla 2-6 vaihteella ja vauhdista riippumatta. Jarrut ja renkaat ainakin poissuljettu, jurina alkoi äskettäin. Lisäksi vähän ennen 1800rpm kakkosella kierrokset tippuu ~100 mutta vauhti pysyy samana tai hiukka kasvaa.

                              Ei minkäänlaista tärinää, vaan matala jurina, on voimakkaampi kun enempi kaasua ja pintakaasulla/vakkarilla ei ollenkaan...en nyt perääkään usko, ainakin mitä e30 perä aikoinaan äänsi, se oli eri ääni se ja eikös perän laakeri äännä just tasakaasulla?
                              Kyllähän tuo kovasti laatikkoon liittyvältä vaikuttaa. Vai olisko joku kardaanin limppu.
                              Tesla Model Y Performance
                              E36 318iS "jäärata/rallicross"

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎