Announcement

Collapse
No announcement yet.

e91 jurina/tärinä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lunza
    Bimmer Rookie
    • Feb 2014
    • 90
    • Vantaa

    #31
    Noniin, sain aikaiseksi tilata ajan KO-MET Oy:sta lokakuun puoleen väliin. Auto viedään ensin AKP:uun kardaanin irrotukseen. Koko operaatiossa tutkitaan rättinivel, kardaanin keskityshela, ristikkonivelet ja kardaanin tukilaakeri sekä tasapainoitetaan kardaani. En tiedä, onko tuossa mallissa vakionopeusniveltä, mutta jos on, niin sekin tohtoroidaan. Jää nähtäväksi poistuuko oireet. Paljon ei enää sitten jää jäljelle kohteita, jossa oireiden aiheuttaja voisi olla.
    E90 320i -05

    Comment

    • Lunza
      Bimmer Rookie
      • Feb 2014
      • 90
      • Vantaa

      #32
      Asia on ratkennut. Vein tänään auton AKP:lle kardaanin irrotukseen ja sieltä sitten heidän toimenpitein edelleen kardaani Ko-Met Oy:lle. Kardaaniin vaihdettiin keskilaakeri ja AKP oikaisi vielä toisen takavanteista. Auton sain takaisin hieman klo 14.00 jälkeen. Koeajon perusteella oireet ovat hävinneet ja auto kulkee nyt niin kuin pitääkin.

      Koska huminaa ja pienehköä tärinää ilmeni myös viime talvena talvirenkailla, oletan kardaanin laakerin olleen pääsyyllinen. Lisäksi oikaistu vanne on pelkkää plussaa. Toki muita pieniä juttuja auton kanssa on, mutta eiköhän ne kuulu jo tämän ikäisiin ja 150tkm ajettuihin rassehin. Voin hyvillä mielin suositella niin AKP:n kuin Ko-Met Oy:n palveluja. Toimivat hyvin symbioosissa keskenään. Tästä on hyvä jatkaa kohti talvea .
      Last edited by Lunza; 14-10-2014, 15:23. Reason: typot
      E90 320i -05

      Comment

      • BimmerBoy
        BTCF Member
        • Jun 2003
        • 67

        #33
        Nostetaas tämä vanha ketju.

        Itselläni on vuoden 2012 e91 318iA (aj. 162 tkm) ja 80 km/h:ssa alkava tärinä meinaa räjäyttää pään. Ei äänen vuoksi, vaan siksi kun en löydä sen syytä. Kyseessä on siis vauhdista riippuvainen tärinä. Moottorin kierroksilla tai sillä onko laatikko D:llä tai N:llä ei ole merkitystä.

        Tiedän, että monilla syynä on ollut renkaat tai jarrut, mutta tässä tapauksessa kyse ei ole siitä. Auto on minulla nosturilla ja olen irrottanut perästä vetarit ja auto tärisee silti. Jos kardaanin irrottaa, niin sitten tärinä loppuu. Ostin uuden rättinivelen ja käytetyn kardaanin ja silti tärisee. Toki en tiedä onko käytetty kardaani tasapainossa, mutta olisi erikoista, että molemmat kardaanit olisivat epätasapainossa.

        Sekä alkuperäisessä että käytetyssä kardaanissa keskilaakeri ja laatikon päässä oleva keskitysholkki vaikuttavat olevan kunnollisia. Tosin molemmissa kardaaneissa on takapään nivelessä ihan pienen pientä klappia. Mutta kyseessä on siis äärimmäinen pieni klappi, joka tuntuu vain kun kädellä heiluttaa niveltä voimalla. Ja silloinkin se on juuri ja juuri havaittavissa.

        Kysynkin niiltä kenellä on kokemusta tästä, että voisiko äärimmäisen pieni välys takanivelessä aiheuttaa kyseisen tärinän? Voisi kuvitella, että monissa autoissa kyseinen nivel on ainakin hieman kulunut, kun se on kuitenkin esillä ja altis hiekalle.

        Ehkä sitä pitää hankkia vielä toinen käytetty kardaani ja toivoa, ettei siinä olisi välystä. Ei tekisi mieli maksaa uudesta 800 €, mutta se olisi ainakin varma ratkaisu kardaanin suhteen. Tärinää se ei kuitenkaan varmuudella poistaisi.

        Kardaanin nivelen välys on kuitenkin tällä hetkellä ykkösarvaukseni. Jos auto täristää nosturilla ilman vetareita, niin en keksi mikä muukaan se voisi olla. Esim. perän puslilla tuskin on mitään tekemistä tämän kanssa tässä tapauksessa.

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎