Announcement

Collapse
No announcement yet.

E90/91 välys? ohjauksessa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mani88
    Bimmer Rookie
    • Feb 2013
    • 100
    • Helsinki

    #16
    Ihan mielenkiinnolla tätä aihetta seuranneena ruvennu herämään, et hajooko näistä E9X sarjalaisita näitä ohjausvaihteita enemmältikin, kun täällä jo muutama ihminen ilmotellu, et heillä vaihtokunnossa.

    Itellä oli vaihto kunnossa 72tkm ajettuna.
    Saadaanko taas yksi vika taas tyyppivikalistaan lisää näihin
    Last edited by Mani88; 21-09-2013, 09:33.
    Bmw -06 330d manuaali
    ex: Evolution IX, Evolution X, Audi s4 b5 stage III

    Comment

    • Stroop
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2006
      • 295
      • Jyväskylä

      #17
      Löysin omasta exästä välyksen ohjausakselin nivelestä. Kiristämällä ylemmän nivelen torx välys hävisi kokonaan. Tuo pultti tuntui ensin olevan tiukalla, mutta kun sitä löysti ensin vähän ja kiristi sitten uudelleen välys hävisi. Ratissa oli ulkokehältä mitattuna tyhjää likettä n. 2 cm ja auton ollessa sammuksissa nopeasti käännellessä kuului selvä lonksunta. Välys tuntui selvästi nivelessä kun konehuoneen puolelta otti akselista kiinni ja nosteli.

      Comment

      • jpeltoma
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2004
        • 600
        • pirkanmaa

        #18
        Originally posted by Mani88 View Post
        Ihan mielenkiinnolla tätä aihetta seuranneena ruvennu herämään, et hajooko näistä E9X sarjalaisita näitä ohjausvaihteita enemmältikin, kun täällä jo muutama ihminen ilmotellu, et heillä vaihtokunnossa.

        Itellä oli vaihto kunnossa 72tkm ajettuna.
        Saadaanko taas yksi vika taas tyyppivikalistaan lisää näihin

        Monttuun ajamalla tms esteeseen osuessaan vauhdillla noita on menny väljäksi.Olisko jotain köykämiiniä tuo osa ja antaa periksi kunnon niitistä.
        __________________________________________________ ________________________
        Vikakoodit Tampere (Pirkanmaa & Satakunta). Läppien poistot.

        Comment

        • siksta
          Bimmer Fanatic
          • May 2004
          • 675
          • Orimattila

          #19
          Originally posted by TJJ View Post
          Ohjauksen välys johtuu kuluneesta hammastangosta/ohjausvaihteesta. Sitä voi jonkin verran säätää hammastangossa olevasta mutterista.
          Mistäs tämmöinen säätömutteri löytyy? :think
          Itsellä aavistuksen samanlaista väljyyttä havaittavissa.
          F25 3.0D M-sport, F20 118i M-sport

          Comment

          • saM5
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2003
            • 496
            • Pori

            #20
            Originally posted by siksta View Post
            Mistäs tämmöinen säätömutteri löytyy? :think
            Itsellä aavistuksen samanlaista väljyyttä havaittavissa.
            Veikkaan että ei parane yhtään tuota mutteria säätämällä.
            Minä vaihdoin ohjausnivelen ja välykset lähti.
            Last edited by saM5; 26-01-2015, 08:15. Reason: kirjoitusvirheitä
            E91 335i xDrive
            -----------------------------------------------
            ex: E61 535d ¤ E30 318i Touring ¤ E61 ///M5 ¤ E91 335i M-Sport ¤ E46 325i M-Sport II Touring ¤ E36 328i M-Sport Touring ¤ E34 3.6 ///M5 ¤ E30 318is ¤ E30 327 ¤ E30 325i

            Comment

            • Kale79
              Bimmer Rookie
              • Apr 2005
              • 150

              #21
              Mulla autto sen mutterin kiristys! Kiitos vinkistä!!!

              Comment

              • Stroop
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2006
                • 295
                • Jyväskylä

                #22
                Ohjausakselin nivelen vai hammastangon?

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  #23
                  Originally posted by siksta View Post
                  Mistäs tämmöinen säätömutteri löytyy? :think
                  Itsellä aavistuksen samanlaista väljyyttä havaittavissa.
                  Tuossa kuva (toivottavasti näkyy). Nuoli osoittaa mutteriin jota pitäisi säätää (hyvin vähän) sisäänpäin :
                  E39 528iA

                  Comment

                  • Kale79
                    Bimmer Rookie
                    • Apr 2005
                    • 150

                    #24
                    Mulla auttoi tuo osa nro. 2 ylemmän torx ruuvin kiristäminen. Hivenen hankalassa paikassa, mutta onnistuu kiristää kun kääntää rattia oikeaan asentoon.

                    Comment

                    • Stroop
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2006
                      • 295
                      • Jyväskylä

                      #25
                      Originally posted by Kale79 View Post
                      Mulla auttoi tuo osa nro. 2 ylemmän torx ruuvin kiristäminen. Hivenen hankalassa paikassa, mutta onnistuu kiristää kun kääntää rattia oikeaan asentoon.

                      http://www.realoem.com/bmw/showparts...16&hg=32&fg=30
                      Juuri tuosta oli omassakin kyse, toivottavasti kovin moni ei vaihtele osia ihan turhaan ennen kuin tuo on tsekattu. Oliko sulla Kale tuo torx tiukan tuntuinen ennen kiristämistä?
                      Last edited by Stroop; 28-01-2015, 13:28.

                      Comment

                      • polkuauto
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2006
                        • 168

                        #26
                        Originally posted by Kale79 View Post
                        Mulla auttoi tuo osa nro. 2 ylemmän torx ruuvin kiristäminen. Hivenen hankalassa paikassa, mutta onnistuu kiristää kun kääntää rattia oikeaan asentoon.

                        http://www.realoem.com/bmw/showparts...16&hg=32&fg=30
                        Onnistuuko kiristäminen yläkautta, vai joutuuko menemään auton alle?
                        Omassa on myös pienen pieni tyhjä alue ohjauksessa, johon säätömutterin ja ohjausnivelen alemman torksin kiristäminen ei vaikuttanut mitenkään, eli täytyypä tarkistaa vie tuo!

                        Comment

                        • Kale79
                          Bimmer Rookie
                          • Apr 2005
                          • 150

                          #27
                          Juu, löysäsin ensin suosiolla ja sitten kiristin kunnolla. Yläkautta onnistuu kiristäminen. Jenkkifoorumilta luin, että se alempi torxi ruuvi löystyy myös.

                          Comment

                          • PEK
                            Bimmer Rookie
                            • Apr 2014
                            • 58
                            • S

                            #28
                            Originally posted by TJJ View Post
                            Tuossa kuva (toivottavasti näkyy). Nuoli osoittaa mutteriin jota pitäisi säätää (hyvin vähän) sisäänpäin :

                            Mihinkä mutteri vaikuttaa ja minkä verran on hyvin vähän? kierros? ja kiristää ilmeisesti? Itselläni myös vähän väljyyttä. Kokeilin myös kirrata M8 torxeja, alempaa sain vähän tiekemmaksi, mutta ylempi tuntui olevan tiukassa. Toki käytössä oli lenkkiavaimen torxpää kun ei sopivaa hylsyä löytynyt. Kuuluuko akselin kolista kun ottaa kädellä kiinni akselista ja heiluttaa edestakaisin renkaiden suuntaan? itselläni siinä pitää kolinaa.

                            Comment

                            • TJJ
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2003
                              • 7591
                              • Jyväskylä

                              #29
                              Originally posted by PEK View Post
                              Mihinkä mutteri vaikuttaa ja minkä verran on hyvin vähän? kierros? ja kiristää ilmeisesti?
                              Ei tosiaan kierrosta vaan kun tuossa edellisessä kuvassani punainen nuoli osoittaa mutterin kulmaan kello 9 kohdalla niin käännetään se kulma klo 10 tai 11 kohdalle. Sitten testausta. Jos kiristät tuota liikaa, menee ohjaus liian jäykäksi eikä palauta yms., varsinkin reunoilla.

                              Mutteri vaikuttaa rack guide yoke nimiseen osaa, tuolla kuva ja juttua, mutteri siis kuvan alaosassa:

                              .
                              Tuossa kuva jostain hammastangosta tuo osa purettuna:
                              .
                              E39 528iA

                              Comment

                              • polkuauto
                                Bimmer Rookie
                                • Jan 2006
                                • 168

                                #30
                                Originally posted by PEK View Post
                                Mihinkä mutteri vaikuttaa ja minkä verran on hyvin vähän? kierros? ja kiristää ilmeisesti? Itselläni myös vähän väljyyttä. Kokeilin myös kirrata M8 torxeja, alempaa sain vähän tiekemmaksi, mutta ylempi tuntui olevan tiukassa. Toki käytössä oli lenkkiavaimen torxpää kun ei sopivaa hylsyä löytynyt. Kuuluuko akselin kolista kun ottaa kädellä kiinni akselista ja heiluttaa edestakaisin renkaiden suuntaan? itselläni siinä pitää kolinaa.
                                Mutteri painaa hammastankoa tuota ohjausakselia, vai mikä lie sen oikea termi, vasten. Sitä voi kiristää vaikka kymmenen astetta kerralla ja kokeilla. Itsellä meni ainakin hyvin nopesti ohjaus tahmeaksi, eikä se enään palauttanut kunnolla.

                                Muutamaa samanikäistä kolmossarjalaista kuin oma, olen päässyt kokeilemaan ja jokaisessa oli täysin vastaava pieni välys ohjauksessa, mutta eihän tuo voi olla silti ominaisuus..

                                Edit: TJJ ehti ensin..

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎