Announcement

Collapse
No announcement yet.

e91 takaluukku ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Homebrew
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2011
    • 351
    • Paimio

    #16
    Originally posted by samies View Post
    Eipä auttanut avauskytkimen vaihto. Mikähä mahtaa olla vikana? Vikakoodejakaan ei tule..
    Villi veikkaus, johto poikki haitarikumin sisältä, sitä tuntuu olevan liikkeellä..
    Skoda Octavia & Yamaha FZS 600 -02
    Ex. E91 330d -07

    Comment

    • samies
      Bimmer Rookie
      • Jul 2011
      • 175
      • Seinäjoki

      #17
      Eikö tuosta katkenneesta johdosta tule vikakoodia?
      E61
      B8
      PV50

      Comment

      • Homebrew
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2011
        • 351
        • Paimio

        #18
        Originally posted by samies View Post
        Eikö tuosta katkenneesta johdosta tule vikakoodia?
        Ei välttämättä... melkeenpä ainoa keino on selvittää tuleeko lukolle jännite, maa jne. ja onko katkaisijan johdot ehjät.. Tai sitten venytellä haitaria niin että näkee onko johtoja poikki...
        Skoda Octavia & Yamaha FZS 600 -02
        Ex. E91 330d -07

        Comment

        • samies
          Bimmer Rookie
          • Jul 2011
          • 175
          • Seinäjoki

          #19
          Originally posted by Homebrew View Post
          Ei välttämättä... melkeenpä ainoa keino on selvittää tuleeko lukolle jännite, maa jne. ja onko katkaisijan johdot ehjät.. Tai sitten venytellä haitaria niin että näkee onko johtoja poikki...
          Kelta/harmaa johtohan sieltä oli poikki!
          E61
          B8
          PV50

          Comment

          • hartsa1
            Bimmer Rookie
            • Nov 2008
            • 77
            • Ylivieska

            #20
            Onko kaikissa tämän mallin bemareissa aukeava takaluukun lasi?
            Omassa autossa on takalasinpyyhin jumissa, aloin tutkimaan hommaa ja hokasin että siinä pyyhkimen alla olevassa kahvassa on pikku nappi mutta ei siitä mitään tapahdu...
            Takaluukku kyllä aukeaa ihan normaalisti mutta lasi ei...
            Ja vinkkari on edelleen jumissa...
            BMW 320i touring 2007
            BMW R1200 Gs lc 2013
            Ex:BMW 320 da touring -06

            Comment

            • kemo81
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2010
              • 1248
              • ylöjärvi

              #21
              Originally posted by hartsa1 View Post
              Onko kaikissa tämän mallin bemareissa aukeava takaluukun lasi?
              Omassa autossa on takalasinpyyhin jumissa, aloin tutkimaan hommaa ja hokasin että siinä pyyhkimen alla olevassa kahvassa on pikku nappi mutta ei siitä mitään tapahdu...
              Takaluukku kyllä aukeaa ihan normaalisti mutta lasi ei...
              Ja vinkkari on edelleen jumissa...
              Kyllä siitä napista joka ikisessä mallissa uutena lasi aukeaa eli vikaa on..
              Takapyyhin itselläkin jumitti ja aikansa pelas kun ahkeraan sitä rasvaili kunnes meni täysin jumiin.Suosiolla kannattaa vaihtaa se pyyhkijän akseli.Maksaa marmorilla alta 100€ ja on melko helppo itse vaihtaa.Sen kanssa ei kannata sen kummemmin painia..
              e90 325ia 2009 lci M-Sport SaphireBlack
              Ex.
              e61 520da 2009 lci M-Sport GarbonBlack
              e91 325i 2009 lci SaphireBlack
              e91 325i 2005 ArktisMetal
              e46 320ci 2001 TobassBlue
              e39 523i 1996 AlpinWhite 2

              S1000rr 2010 Thunder grey

              Comment

              • oPorkka
                Newbiemmer
                • Jan 2013
                • 2
                • Kouvola

                #22
                Takaluukun sarana

                e91 Takaluukun / lasien saranoiden kanssa ilmeni mullakin ongelma tuossa joulun alla. Suljin takalasia ja puolivälissä matkaa se vastusti vähäsen ja sen jälkeen rämähti vähän kevyemmin loppuun. Testasin kerran auki/kiinni ja tuntu normaalilta.
                Kotiin saavuttuani yritin avata koko paksia ja se ei auennutkaan kuin puoliväliin kun alkoi vastustaa oikein kunnolla. Yritin katella mikä vialla enkä tietenkään huomannut vielä siinä vaiheessa , ajattelin vaan että kaasujouset on kovan pakkasen takia jumittamassa. 'Vähän' lisää voimaa niin kontti aukes ylös asti.
                Vasta silloin huomasin että oikeanpuolen saranasta pienempi lasia tukeva nivel oli murtunut poikki! Saranan ympärillä kulkee hiton paksua rautaa oleva jousi. Vapautunut jousivoima oli kammennu nivelen just linkkuun paksin ja perän väliin. Kun voimalla avasin paksin niin tietysti se oli työntynyt ikävin seurauksin ylös niin että maalipinta läks, lommo tuli sinne väliin, kattopelti nousi vähän koholle ja muovinen spoileri joka on paksissa koholle kanssa...
                Porasin sen kampeutuneen nivelen irti sieltä (aika jäykkää tavaraa, en ymmärrä miten se voi murtua, joku valuvirhe kai mut on vuodesta 2006 kestäny). Se jousi on aivan hiton voimakas ettei sitä saanu millään oikeaan asentoon päin liikahtamaankaan. Noh, paksi toimii taas. Ajattelin alkuun että elän sen kanssa näin onhan saranoita sentäs kaks. Paksi jopa sulkeutuu kevyemmällä voimalla kun aina ollut niin hiton tiukka. Eli ilmeisesti se nivel kannattelee sitä takalasia ja samalla koko luukkua osittain.
                Nyt kuitenkin päättelin ettei ole hyväksi että saksalaisen insinöörin molemmille reunoille laskemat rasitukset kohdistuu ainoastaan toiselle puolelle :think:.

                Hiton hankalalta sen saranapaketin irrotus näyttää kun luukkukin painaa tonneja
                Ilmeisesti varaosan kuitekin sais kohtuu hintaan kun vain tietäs minkä ottaa:
                Tuollakin on kaksi eri vaihtoehtoa (no 2 ja 29).
                http://realoem.com/bmw/showparts.do?...84&hg=41&fg=60
                Täälläkin kaksi mutta toista ei enää tehdä ja sen numero ei täsmää realoemin toiseen....
                http://bmwfans.info/parts/catalog/E9...for_trunk_lid/

                Osaako joku sanoa mitä eroa, entä minkälainen operaatio edessä?

                Joko Kemo ratkasit ongelman? Eli ei kannata voimaa käyttää jos jotain on jäänyt luukun ja rungon väliin (en tosin tiedä toistakaan vaihtoehtoa kun tilaa ei tosiaan ole ja se jousi on liian voimakas että sais esteen millään pullautettua ulos).

                Comment

                • kemo81
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2010
                  • 1248
                  • ylöjärvi

                  #23
                  Originally posted by oPorkka View Post
                  e91 Takaluukun / lasien saranoiden kanssa ilmeni mullakin ongelma tuossa joulun alla. Suljin takalasia ja puolivälissä matkaa se vastusti vähäsen ja sen jälkeen rämähti vähän kevyemmin loppuun. Testasin kerran auki/kiinni ja tuntu normaalilta.
                  Kotiin saavuttuani yritin avata koko paksia ja se ei auennutkaan kuin puoliväliin kun alkoi vastustaa oikein kunnolla. Yritin katella mikä vialla enkä tietenkään huomannut vielä siinä vaiheessa , ajattelin vaan että kaasujouset on kovan pakkasen takia jumittamassa. 'Vähän' lisää voimaa niin kontti aukes ylös asti.
                  Vasta silloin huomasin että oikeanpuolen saranasta pienempi lasia tukeva nivel oli murtunut poikki! Saranan ympärillä kulkee hiton paksua rautaa oleva jousi. Vapautunut jousivoima oli kammennu nivelen just linkkuun paksin ja perän väliin. Kun voimalla avasin paksin niin tietysti se oli työntynyt ikävin seurauksin ylös niin että maalipinta läks, lommo tuli sinne väliin, kattopelti nousi vähän koholle ja muovinen spoileri joka on paksissa koholle kanssa...
                  Porasin sen kampeutuneen nivelen irti sieltä (aika jäykkää tavaraa, en ymmärrä miten se voi murtua, joku valuvirhe kai mut on vuodesta 2006 kestäny). Se jousi on aivan hiton voimakas ettei sitä saanu millään oikeaan asentoon päin liikahtamaankaan. Noh, paksi toimii taas. Ajattelin alkuun että elän sen kanssa näin onhan saranoita sentäs kaks. Paksi jopa sulkeutuu kevyemmällä voimalla kun aina ollut niin hiton tiukka. Eli ilmeisesti se nivel kannattelee sitä takalasia ja samalla koko luukkua osittain.
                  Nyt kuitenkin päättelin ettei ole hyväksi että saksalaisen insinöörin molemmille reunoille laskemat rasitukset kohdistuu ainoastaan toiselle puolelle :think:.

                  Hiton hankalalta sen saranapaketin irrotus näyttää kun luukkukin painaa tonneja
                  Ilmeisesti varaosan kuitekin sais kohtuu hintaan kun vain tietäs minkä ottaa:
                  Tuollakin on kaksi eri vaihtoehtoa (no 2 ja 29).
                  http://realoem.com/bmw/showparts.do?...84&hg=41&fg=60
                  Täälläkin kaksi mutta toista ei enää tehdä ja sen numero ei täsmää realoemin toiseen....
                  http://bmwfans.info/parts/catalog/E9...for_trunk_lid/

                  Osaako joku sanoa mitä eroa, entä minkälainen operaatio edessä?

                  Joko Kemo ratkasit ongelman? Eli ei kannata voimaa käyttää jos jotain on jäänyt luukun ja rungon väliin (en tosin tiedä toistakaan vaihtoehtoa kun tilaa ei tosiaan ole ja se jousi on liian voimakas että sais esteen millään pullautettua ulos).
                  Juu..itse purin edellisestä autosta sen jousen pois kokonaan toiselta puolen.Hyvin toimi sillä toisellakin sen aikaa kun auto minulla viellä oli ennen seuraavalle omistajalle siirtymistään.Itsellä ei kerennyt mitään järin vakavia vaurioita aiheuttamaan kun ei kerennyt isoa voimaa käyttää.Pieni maalilohkeama kontin ja katon väliselle alueelle jousen toisesta päästä kun osui kiinni.Sen täppäsin täppäys kynällä tuoreeltaan.
                  Joutuihan siitä purkaan takaspoilerin irti sisäverhoiluita ja lasin irti että sinne mahtui työskentelemään.Jousi on niin raskas ettei sitä saanut enään millään takasin paikalleen kun sen oli vääntänyt pois paikaltaan.Ja akseli oli niin ruostunut jumiin rasvailluista huolimatta ettei sitä tahtonut. saada liikkeelle.Ainoa vaihtoehto olisi ollut vaihtaa sarana kokonaisuudessaan.Hinta olisi ollut muistaakseni n100€ mutta työtä reilusti(esim kattoverhoilujen purkaminen muiden jo purettujen asioiden lisäksi)ja sarana olisi pitänyt maalata auton sävyyn.
                  Tässä nykyisessä e91ssäni olenkin yrittänyt viellä edellistäkin useammin koittanut rasvailla saranoita entistäkin ahkerammin.Eihän siinä ole mitään järkevää konstia millä sinne väliin salvaa saisi tarpeeksi siihen nähden kuinka sonnalle herkässä paikassa nuo on meidän ihanissa olosuhteissa..Iskarit pitäisi tuohon nykyiseen luukkuun vaihtaa.Toimisivat kovillakin pakkasilla kunnolla
                  e90 325ia 2009 lci M-Sport SaphireBlack
                  Ex.
                  e61 520da 2009 lci M-Sport GarbonBlack
                  e91 325i 2009 lci SaphireBlack
                  e91 325i 2005 ArktisMetal
                  e46 320ci 2001 TobassBlue
                  e39 523i 1996 AlpinWhite 2

                  S1000rr 2010 Thunder grey

                  Comment

                  • oPorkka
                    Newbiemmer
                    • Jan 2013
                    • 2
                    • Kouvola

                    #24
                    :think hmm, ehkä vähän liikaa työtä saranan vaihtamiseks. Onhan ne kaasujouset sentäs sen verran jäykät että eiköhän tuo luukku kestä yhdelläkin jousella...

                    Comment

                    • juki85
                      Bimmer Rookie
                      • May 2009
                      • 157
                      • Oulu

                      #25
                      Takaluukun rutinat

                      Takaluukkua avatessa lähellä yläasentoa kuuluu luukusta pari napsausta. Rasvailin takaluukun saranat, mutta paikallistin äänen lähteeksi sittenkin takalasin ja sen tiivisteet. Eli ylös nostaessa tuntee lasin liikkuvan suhteessa luukun runkoon. Onko muilla vastaavia havaintoja? Mietin että onkohan takaluukun takuukorjauksessa asemoineet lasin jotenkin väärin, vai liekö "tyyppivika"...
                      BMW G21 320e xDrive

                      Comment

                      • Ylkka
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2006
                        • 316
                        • Seinäjoki

                        #26
                        Eli sellanen ongelma että auto herjaa että luukku auki. Tosiasiassa on kiinni. Mutta sisävalot kontissa jää palamaan ja lasia ei saa auki. Johtoja ei ollut poikki johtosarjasta. ELi mikä voisi olla vikana
                        Nyt Suzuki gsx-r
                        ex. e91 320d m-sport
                        ex.Bmw e46 330ia cäbi
                        ex.Mazda Rx-8
                        ex.Bmw e36 328i touring
                        ex.Bmw e38 740il vm. 1996

                        Comment

                        • Masam
                          Bimmer Rookie
                          • Jul 2003
                          • 163
                          • Rovaniemi

                          #27
                          Originally posted by Ylkka View Post
                          Eli sellanen ongelma että auto herjaa että luukku auki. Tosiasiassa on kiinni. Mutta sisävalot kontissa jää palamaan ja lasia ei saa auki. Johtoja ei ollut poikki johtosarjasta. ELi mikä voisi olla vikana
                          Mikäli johdot on tosiaan ehjät niin sitten tulisi mieleen että vika on jossain niistä lukon mikrokytkimistä mikä kertoo lukontilasta.
                          Ex. BMW 320i E30 vm.-85
                          Ex. BMW 328Ci E36 vm. -97
                          BMW 320d E91 Touring vm. -06

                          Comment

                          • jukkaj
                            Newbiemmer
                            • Jul 2004
                            • 7

                            #28
                            Omassa farkussa takalasin pyyhin seilasi kuinka sattuu ja lopuksi lakkasi toimimasta kokonaan. Sen lisäksi rekisterikilven valot olivat pimeänä. No, diagnoosi oli piuhasarja, joka myyjäliikkeen kanssa sovittiin korjattavaksi. Vaihdon yhteydessä huomasivat, että se lasin mikrokytkin oli hajalla (en siinä vaiheessa tiennyt moista varustetta olevankaan..). No, pyyhin alkoi toimimaan ja ikkuna aukeamaan mutta rekkarivalot ei toimineet edelleenkään. Syyksi paljastui hajonnut valomoduuli, joka oli ilmeisesti ottanut itseensä kun katkenneet johdot oli räppiny maihin. Seuraavaksi siis se moduuli vaihtoon. Jännittää korjaantuisiko omiaan viuhtova kuskin taustapeili samalla.. Sekun innokkaasti hakee uuden paikan joka stopin jälkeen..

                            Yleiskommenttina sanoisin, että kun se luukun sähköt alkaa kummittelemaan, kannattaa asia hoitaa rivakasti kuntoon ennenkuin totaalisesti maihin lyövät puihat hajottaa bokseja tms väylän varrelta. Tulleepi melekoosesti lisälaskua..
                            Jukka

                            Comment

                            • mahead
                              Bimmer Rookie
                              • Apr 2007
                              • 38

                              #29
                              Aiheeton takaluukun aukiolovaroitus

                              Enpäs näy olevan ensimmäinen postaaja jolla on E91:n kanssa ongelmia takaluukun kanssa... Eli minulla check control varoittelee että takaluukku olisi auki, vaikkei se ole. Mitään muuta oiretta ei ole. Myöskään takakontin sisävalot eivät pala ajon aikana (palavat kyllä kun luukun oikeasti avaa).

                              Vika ilmeni hauskasti renkaanvaihdon jälkeen. En kyllä keksi että sillä mitään muuta yhteyttä asiaan voisi olla kuin se, että jouduin pari kertaa aukomaan luukun ristikkoavaimen kaivamista varten. Muutoin luukkua kyllä auotaan ahkerasti, monesti useamman kertaa päivässä. Auto on vm. 2007, mittarissa n. 158 tkm.

                              Luukun edessä ei ole mitään mikä jäisi väliin ja luukun sisäpuolella oleva mekaaninen avauslenkki toimii normaalisti. Akkukaapelin irtiotto kolmeksi vartiksi ei muuttanut käytöstä, joten kaippa siellä kuitenkin jotain oikeasti on särkynyt tai kulunut. Johtosarjan kumisuojaa en kaivanut irti kun en oikein tiennyt miten se on kiinni, mutta päällisin puolin se näytti ehjältä.

                              Missä se itse luukun aukiolon tulkitseva anturi sijaitsee, ja onko siinä eri anturit check controllille ja takakontin sisävalolle? Jos ne ovat yksi ja sama, niin sitten itse anturi toiminee, mutta yhteys check controllille pätkii.

                              En tiedä liittyykö asiaan, mutta vajaa pari kuukautta sitten takalasin pyyhin alkoi jumitella ja lopulta jumittuikin rasvaamisesta huolimatta. Tulevana viikonloppuna on tarkoitus tutkia sitä tarkemmin. Tuli vain mieleen että voiko siellä joku tiiviste olla perstunut ja sen myötä ensin ruostui lasinpyyhin, ja sitten vesi vuoti jonkun sopivan sähkökomponentin päälle.

                              Muita ideoita?

                              Comment

                              • mahead
                                Bimmer Rookie
                                • Apr 2007
                                • 38

                                #30
                                Sen verran edelliseen lisäystä, että näköjään myös takalasin avausnappi on pimeänä, eli ei siis tee painettaessa mitään. Myöskään tavaratilan rullaverho ei nouse ylös kauko-ohjaimella tai suoraan takakontin lukon napilla. Mutta nämä lienevät sen saman anturi- tms. ongelman aiheuttamia oireita; eipä nuo toiminnot muistaakseni toimi silloinkaan jos luukku oikeasti on jäänyt raolleen.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎