Originally posted by samies
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
e91 takaluukku ongelma
Collapse
X
-
Originally posted by samies View PostEikö tuosta katkenneesta johdosta tule vikakoodia?Skoda Octavia & Yamaha FZS 600 -02
Ex. E91 330d -07
Comment
-
-
Onko kaikissa tämän mallin bemareissa aukeava takaluukun lasi?
Omassa autossa on takalasinpyyhin jumissa, aloin tutkimaan hommaa ja hokasin että siinä pyyhkimen alla olevassa kahvassa on pikku nappi mutta ei siitä mitään tapahdu...
Takaluukku kyllä aukeaa ihan normaalisti mutta lasi ei...
Ja vinkkari on edelleen jumissa...BMW 320i touring 2007
BMW R1200 Gs lc 2013
Ex:BMW 320 da touring -06
Comment
-
-
Originally posted by hartsa1 View PostOnko kaikissa tämän mallin bemareissa aukeava takaluukun lasi?
Omassa autossa on takalasinpyyhin jumissa, aloin tutkimaan hommaa ja hokasin että siinä pyyhkimen alla olevassa kahvassa on pikku nappi mutta ei siitä mitään tapahdu...
Takaluukku kyllä aukeaa ihan normaalisti mutta lasi ei...
Ja vinkkari on edelleen jumissa...
Takapyyhin itselläkin jumitti ja aikansa pelas kun ahkeraan sitä rasvaili kunnes meni täysin jumiin.Suosiolla kannattaa vaihtaa se pyyhkijän akseli.Maksaa marmorilla alta 100€ ja on melko helppo itse vaihtaa.Sen kanssa ei kannata sen kummemmin painia..e90 325ia 2009 lci M-Sport SaphireBlack
Ex.
e61 520da 2009 lci M-Sport GarbonBlack
e91 325i 2009 lci SaphireBlack
e91 325i 2005 ArktisMetal
e46 320ci 2001 TobassBlue
e39 523i 1996 AlpinWhite 2
S1000rr 2010 Thunder grey
Comment
-
-
Takaluukun sarana
e91 Takaluukun / lasien saranoiden kanssa ilmeni mullakin ongelma tuossa joulun alla. Suljin takalasia ja puolivälissä matkaa se vastusti vähäsen ja sen jälkeen rämähti vähän kevyemmin loppuun. Testasin kerran auki/kiinni ja tuntu normaalilta.
Kotiin saavuttuani yritin avata koko paksia ja se ei auennutkaan kuin puoliväliin kun alkoi vastustaa oikein kunnolla. Yritin katella mikä vialla enkä tietenkään huomannut vielä siinä vaiheessa , ajattelin vaan että kaasujouset on kovan pakkasen takia jumittamassa. 'Vähän' lisää voimaa niin kontti aukes ylös asti.
Vasta silloin huomasin että oikeanpuolen saranasta pienempi lasia tukeva nivel oli murtunut poikki! Saranan ympärillä kulkee hiton paksua rautaa oleva jousi. Vapautunut jousivoima oli kammennu nivelen just linkkuun paksin ja perän väliin. Kun voimalla avasin paksin niin tietysti se oli työntynyt ikävin seurauksin ylös niin että maalipinta läks, lommo tuli sinne väliin, kattopelti nousi vähän koholle ja muovinen spoileri joka on paksissa koholle kanssa...
Porasin sen kampeutuneen nivelen irti sieltä (aika jäykkää tavaraa, en ymmärrä miten se voi murtua, joku valuvirhe kai mut on vuodesta 2006 kestäny). Se jousi on aivan hiton voimakas ettei sitä saanu millään oikeaan asentoon päin liikahtamaankaan. Noh, paksi toimii taas. Ajattelin alkuun että elän sen kanssa näin onhan saranoita sentäs kaks. Paksi jopa sulkeutuu kevyemmällä voimalla kun aina ollut niin hiton tiukka. Eli ilmeisesti se nivel kannattelee sitä takalasia ja samalla koko luukkua osittain.
Nyt kuitenkin päättelin ettei ole hyväksi että saksalaisen insinöörin molemmille reunoille laskemat rasitukset kohdistuu ainoastaan toiselle puolelle :think:.
Hiton hankalalta sen saranapaketin irrotus näyttää kun luukkukin painaa tonneja
Ilmeisesti varaosan kuitekin sais kohtuu hintaan kun vain tietäs minkä ottaa:
Tuollakin on kaksi eri vaihtoehtoa (no 2 ja 29).
http://realoem.com/bmw/showparts.do?...84&hg=41&fg=60
Täälläkin kaksi mutta toista ei enää tehdä ja sen numero ei täsmää realoemin toiseen....
http://bmwfans.info/parts/catalog/E9...for_trunk_lid/
Osaako joku sanoa mitä eroa, entä minkälainen operaatio edessä?
Joko Kemo ratkasit ongelman? Eli ei kannata voimaa käyttää jos jotain on jäänyt luukun ja rungon väliin (en tosin tiedä toistakaan vaihtoehtoa kun tilaa ei tosiaan ole ja se jousi on liian voimakas että sais esteen millään pullautettua ulos).
Comment
-
-
Originally posted by oPorkka View Poste91 Takaluukun / lasien saranoiden kanssa ilmeni mullakin ongelma tuossa joulun alla. Suljin takalasia ja puolivälissä matkaa se vastusti vähäsen ja sen jälkeen rämähti vähän kevyemmin loppuun. Testasin kerran auki/kiinni ja tuntu normaalilta.
Kotiin saavuttuani yritin avata koko paksia ja se ei auennutkaan kuin puoliväliin kun alkoi vastustaa oikein kunnolla. Yritin katella mikä vialla enkä tietenkään huomannut vielä siinä vaiheessa , ajattelin vaan että kaasujouset on kovan pakkasen takia jumittamassa. 'Vähän' lisää voimaa niin kontti aukes ylös asti.
Vasta silloin huomasin että oikeanpuolen saranasta pienempi lasia tukeva nivel oli murtunut poikki! Saranan ympärillä kulkee hiton paksua rautaa oleva jousi. Vapautunut jousivoima oli kammennu nivelen just linkkuun paksin ja perän väliin. Kun voimalla avasin paksin niin tietysti se oli työntynyt ikävin seurauksin ylös niin että maalipinta läks, lommo tuli sinne väliin, kattopelti nousi vähän koholle ja muovinen spoileri joka on paksissa koholle kanssa...
Porasin sen kampeutuneen nivelen irti sieltä (aika jäykkää tavaraa, en ymmärrä miten se voi murtua, joku valuvirhe kai mut on vuodesta 2006 kestäny). Se jousi on aivan hiton voimakas ettei sitä saanu millään oikeaan asentoon päin liikahtamaankaan. Noh, paksi toimii taas. Ajattelin alkuun että elän sen kanssa näin onhan saranoita sentäs kaks. Paksi jopa sulkeutuu kevyemmällä voimalla kun aina ollut niin hiton tiukka. Eli ilmeisesti se nivel kannattelee sitä takalasia ja samalla koko luukkua osittain.
Nyt kuitenkin päättelin ettei ole hyväksi että saksalaisen insinöörin molemmille reunoille laskemat rasitukset kohdistuu ainoastaan toiselle puolelle :think:.
Hiton hankalalta sen saranapaketin irrotus näyttää kun luukkukin painaa tonneja
Ilmeisesti varaosan kuitekin sais kohtuu hintaan kun vain tietäs minkä ottaa:
Tuollakin on kaksi eri vaihtoehtoa (no 2 ja 29).
http://realoem.com/bmw/showparts.do?...84&hg=41&fg=60
Täälläkin kaksi mutta toista ei enää tehdä ja sen numero ei täsmää realoemin toiseen....
http://bmwfans.info/parts/catalog/E9...for_trunk_lid/
Osaako joku sanoa mitä eroa, entä minkälainen operaatio edessä?
Joko Kemo ratkasit ongelman? Eli ei kannata voimaa käyttää jos jotain on jäänyt luukun ja rungon väliin (en tosin tiedä toistakaan vaihtoehtoa kun tilaa ei tosiaan ole ja se jousi on liian voimakas että sais esteen millään pullautettua ulos).
Joutuihan siitä purkaan takaspoilerin irti sisäverhoiluita ja lasin irti että sinne mahtui työskentelemään.Jousi on niin raskas ettei sitä saanut enään millään takasin paikalleen kun sen oli vääntänyt pois paikaltaan.Ja akseli oli niin ruostunut jumiin rasvailluista huolimatta ettei sitä tahtonut. saada liikkeelle.Ainoa vaihtoehto olisi ollut vaihtaa sarana kokonaisuudessaan.Hinta olisi ollut muistaakseni n100€ mutta työtä reilusti(esim kattoverhoilujen purkaminen muiden jo purettujen asioiden lisäksi)ja sarana olisi pitänyt maalata auton sävyyn.
Tässä nykyisessä e91ssäni olenkin yrittänyt viellä edellistäkin useammin koittanut rasvailla saranoita entistäkin ahkerammin.Eihän siinä ole mitään järkevää konstia millä sinne väliin salvaa saisi tarpeeksi siihen nähden kuinka sonnalle herkässä paikassa nuo on meidän ihanissa olosuhteissa..Iskarit pitäisi tuohon nykyiseen luukkuun vaihtaa.Toimisivat kovillakin pakkasilla kunnollae90 325ia 2009 lci M-Sport SaphireBlack
Ex.
e61 520da 2009 lci M-Sport GarbonBlack
e91 325i 2009 lci SaphireBlack
e91 325i 2005 ArktisMetal
e46 320ci 2001 TobassBlue
e39 523i 1996 AlpinWhite 2
S1000rr 2010 Thunder grey
Comment
-
-
Takaluukun rutinat
Takaluukkua avatessa lähellä yläasentoa kuuluu luukusta pari napsausta. Rasvailin takaluukun saranat, mutta paikallistin äänen lähteeksi sittenkin takalasin ja sen tiivisteet. Eli ylös nostaessa tuntee lasin liikkuvan suhteessa luukun runkoon. Onko muilla vastaavia havaintoja? Mietin että onkohan takaluukun takuukorjauksessa asemoineet lasin jotenkin väärin, vai liekö "tyyppivika"...BMW G21 320e xDrive
Comment
-
-
Eli sellanen ongelma että auto herjaa että luukku auki. Tosiasiassa on kiinni. Mutta sisävalot kontissa jää palamaan ja lasia ei saa auki. Johtoja ei ollut poikki johtosarjasta. ELi mikä voisi olla vikanaNyt Suzuki gsx-r
ex. e91 320d m-sport
ex.Bmw e46 330ia cäbi
ex.Mazda Rx-8
ex.Bmw e36 328i touring
ex.Bmw e38 740il vm. 1996
Comment
-
-
Originally posted by Ylkka View PostEli sellanen ongelma että auto herjaa että luukku auki. Tosiasiassa on kiinni. Mutta sisävalot kontissa jää palamaan ja lasia ei saa auki. Johtoja ei ollut poikki johtosarjasta. ELi mikä voisi olla vikanaEx. BMW 320i E30 vm.-85
Ex. BMW 328Ci E36 vm. -97
BMW 320d E91 Touring vm. -06
Comment
-
-
Omassa farkussa takalasin pyyhin seilasi kuinka sattuu ja lopuksi lakkasi toimimasta kokonaan. Sen lisäksi rekisterikilven valot olivat pimeänä. No, diagnoosi oli piuhasarja, joka myyjäliikkeen kanssa sovittiin korjattavaksi. Vaihdon yhteydessä huomasivat, että se lasin mikrokytkin oli hajalla (en siinä vaiheessa tiennyt moista varustetta olevankaan..). No, pyyhin alkoi toimimaan ja ikkuna aukeamaan mutta rekkarivalot ei toimineet edelleenkään. Syyksi paljastui hajonnut valomoduuli, joka oli ilmeisesti ottanut itseensä kun katkenneet johdot oli räppiny maihin. Seuraavaksi siis se moduuli vaihtoon. Jännittää korjaantuisiko omiaan viuhtova kuskin taustapeili samalla.. Sekun innokkaasti hakee uuden paikan joka stopin jälkeen..
Yleiskommenttina sanoisin, että kun se luukun sähköt alkaa kummittelemaan, kannattaa asia hoitaa rivakasti kuntoon ennenkuin totaalisesti maihin lyövät puihat hajottaa bokseja tms väylän varrelta. Tulleepi melekoosesti lisälaskua..Jukka
Comment
-
-
Aiheeton takaluukun aukiolovaroitus
Enpäs näy olevan ensimmäinen postaaja jolla on E91:n kanssa ongelmia takaluukun kanssa... Eli minulla check control varoittelee että takaluukku olisi auki, vaikkei se ole. Mitään muuta oiretta ei ole. Myöskään takakontin sisävalot eivät pala ajon aikana (palavat kyllä kun luukun oikeasti avaa).
Vika ilmeni hauskasti renkaanvaihdon jälkeen. En kyllä keksi että sillä mitään muuta yhteyttä asiaan voisi olla kuin se, että jouduin pari kertaa aukomaan luukun ristikkoavaimen kaivamista varten. Muutoin luukkua kyllä auotaan ahkerasti, monesti useamman kertaa päivässä. Auto on vm. 2007, mittarissa n. 158 tkm.
Luukun edessä ei ole mitään mikä jäisi väliin ja luukun sisäpuolella oleva mekaaninen avauslenkki toimii normaalisti. Akkukaapelin irtiotto kolmeksi vartiksi ei muuttanut käytöstä, joten kaippa siellä kuitenkin jotain oikeasti on särkynyt tai kulunut. Johtosarjan kumisuojaa en kaivanut irti kun en oikein tiennyt miten se on kiinni, mutta päällisin puolin se näytti ehjältä.
Missä se itse luukun aukiolon tulkitseva anturi sijaitsee, ja onko siinä eri anturit check controllille ja takakontin sisävalolle? Jos ne ovat yksi ja sama, niin sitten itse anturi toiminee, mutta yhteys check controllille pätkii.
En tiedä liittyykö asiaan, mutta vajaa pari kuukautta sitten takalasin pyyhin alkoi jumitella ja lopulta jumittuikin rasvaamisesta huolimatta. Tulevana viikonloppuna on tarkoitus tutkia sitä tarkemmin. Tuli vain mieleen että voiko siellä joku tiiviste olla perstunut ja sen myötä ensin ruostui lasinpyyhin, ja sitten vesi vuoti jonkun sopivan sähkökomponentin päälle.
Muita ideoita?
Comment
-
-
Sen verran edelliseen lisäystä, että näköjään myös takalasin avausnappi on pimeänä, eli ei siis tee painettaessa mitään. Myöskään tavaratilan rullaverho ei nouse ylös kauko-ohjaimella tai suoraan takakontin lukon napilla. Mutta nämä lienevät sen saman anturi- tms. ongelman aiheuttamia oireita; eipä nuo toiminnot muistaakseni toimi silloinkaan jos luukku oikeasti on jäänyt raolleen.
Comment
-
Comment