Announcement

Collapse
No announcement yet.

e91 takaluukku ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JNIJNI
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2006
    • 1485

    #31
    Huomasin tuossa taannoin, että luukun lasi ei avaudu enää yhtä kevyesti kuin aiemmin. Pikainen toteamus paljasti, että yksi saranatappi ei ollut enää pohjassa, mutta ei vielä pudonnutkaan.

    Ajattelin jättää viritykset väliin ja tilasin samantien uudet saranat molemmille puolille. Ne on nyt tulon päällä Pielmeirin ja kodin välillä.

    Olen homman selvitellyt "paperilla" ja tiedän pääpiirteissään työn laajuuden (takalasin irrotukset, kattoverhoilujen poistot yms... työtä siis riittää). Mutta onko joku tehnyt homman? Kokemuksia, kompastuskiviä yms. olisi mukava kuulla etukäteen.
    G21 LCI 330e xDrive 2022
    E93 M3

    Comment

    • JNIJNI
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2006
      • 1485

      #32
      No nyt on saranat vaihdettu. Ei tuo muuten kummoinen homma ollut, mutta kattoverhoilun purkuun meni eniten aikaa. Homma alkaa kynnyslistojen poistamisella, eli v*tullinen kasa roinaa tuli kannettua ulos autosta

      Vasen sarana oli tullut tiensä päähän, mutta eipä noita yksitelllen kannata vaihtaa. Oli tosiaan niin, ettei meinannut enää saada lasia kiinni työn aikana, eli nappiin meni vaihtoajankohta. Nyt saa olla varovainen, ettei luukku iske leukaan, kun pongahtaa auki.

      Lisäksi tuli raavittua kottikärryllinen mutaa ja mönjää luukun listojen ja tiivisteiden alta. Pankaas kurkaten muut E91:en omistajat. Kuvissa ne jo putsattu.

      Vanhat romut


      Uusi paikallaan (onneksi oli mustassa pohjamaalissa, ei tarvinnut maalauttaa)
      G21 LCI 330e xDrive 2022
      E93 M3

      Comment

      • Jorgen85
        Bimmer Rookie
        • Jan 2014
        • 49
        • Sastamala

        #33
        Paljos nuo saranat kustansi?

        Emännän autossa pärähti oikean puolen saranasta jousi poikki ja katossa tällä hetkellä lommo ja maalit irti sekä spoilerissa karmee kohouma.

        Auto on kolmisen viikkoa sitten ostettu paikallisesta autoliikkeestä ja siellä kävin näyttääs tänään autoa. Sano, että viikkoon saa varautua, että on homma kunnossa. Pitääpä pyytää vaihtaan molemmat saranat samalla kertaa. Prkl!!!

        Comment

        • hjpl
          Bimmer Rookie
          • Jul 2007
          • 196

          #34
          pientä takaluukkuongelmaa

          Moi,

          Pintä takaluukkuongelmaa täälläkin elikäs:

          1) luukku on melko raskas avata eli aukeaa jollain lailla suht kevyesti puoleenväliin, mutta sitten täytyy käsivoimin nostaa yläasentoon. Ei varsinaisesti jumita, mutta tyhmän tuntuinen. mietin että olisiko tuossa vain nuo kaasujouset väsyneet (318i, vm 2007, 89tkm) ? Jouset ei paljoa maksa, mutta onko jossain vaihto-ohjeita. Näyttävät helpoilta vaihtaa e39 verrattuna, mutta en heti keksinyt irtoavatko/kiinnittyvätkö vain vetämällä/painamalla vai onko tuossa jokin systeemi.

          2) luukku täytyy paiskata todella kovaa kiinni jotta menee loppuun asti kiinni. Tosi helposti jää sillain "lonksumaan" pari milliä ja tällöin jää myös kontin valo palamaan. Saakohan tuota jotenkin helposti säädettyä eli lukkoa alemmas tai vastakappaletta ylemmäs. Ja onkohan tästä apua tuohon valon palamiseen eli issä tuo valokytkin on ?
          F31 320iA xdrive Msport -13
          F10 520dA -15

          Comment

          • Homebrew
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2011
            • 351
            • Paimio

            #35
            Originally posted by hjpl View Post
            Moi,

            Pintä takaluukkuongelmaa täälläkin elikäs:

            1) luukku on melko raskas avata eli aukeaa jollain lailla suht kevyesti puoleenväliin, mutta sitten täytyy käsivoimin nostaa yläasentoon. Ei varsinaisesti jumita, mutta tyhmän tuntuinen. mietin että olisiko tuossa vain nuo kaasujouset väsyneet (318i, vm 2007, 89tkm) ? Jouset ei paljoa maksa, mutta onko jossain vaihto-ohjeita. Näyttävät helpoilta vaihtaa e39 verrattuna, mutta en heti keksinyt irtoavatko/kiinnittyvätkö vain vetämällä/painamalla vai onko tuossa jokin systeemi.

            2) luukku täytyy paiskata todella kovaa kiinni jotta menee loppuun asti kiinni. Tosi helposti jää sillain "lonksumaan" pari milliä ja tällöin jää myös kontin valo palamaan. Saakohan tuota jotenkin helposti säädettyä eli lukkoa alemmas tai vastakappaletta ylemmäs. Ja onkohan tästä apua tuohon valon palamiseen eli issä tuo valokytkin on ?
            Molemmat viat tuttuja... Auton ostettuani ihmettelin tuota huonosti aukeamista ja vaihdoin pumputkin turhaan... Sen jälkeen aloin rasvaamaan saranoita (Bilteman PTFE voiteluaineella) alkuun usein, nykyisin parin kuukauden välein... Toiminta parani pikkuhiljaa, nyt jaksaa luukku nousta puolivälin jälkeen pumppujen voimalla..

            Tuohon huonoon sulkeutumiseen olen päätellyt, että perimmäinen syy olisi lukitusyksikön toiminnan hidastuminen... Olen vaihtanut sivuilla olevat iskunvaimentimet/sulkeutumisen säätönupit ja kokeillut siirrellä lukituslenkkiä melko laihoin tuloksin... Sulkeutuminen meni tosin paremmaksi kun auto kävi takaluukun maalauksessa ja siellä olivat uunittaneet ilmeisesti koko auton.. Olisko lukitusyksikkö vetreytynyt siinä, mene ja tiedä...
            Skoda Octavia & Yamaha FZS 600 -02
            Ex. E91 330d -07

            Comment

            • JNIJNI
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2006
              • 1485

              #36
              Originally posted by Jorgen85 View Post
              Paljos nuo saranat kustansi?
              n. 80€ kpl Pielmeierilta
              G21 LCI 330e xDrive 2022
              E93 M3

              Comment

              • hjpl
                Bimmer Rookie
                • Jul 2007
                • 196

                #37
                Originally posted by Homebrew View Post
                Molemmat viat tuttuja... Auton ostettuani ihmettelin tuota huonosti aukeamista ja vaihdoin pumputkin turhaan... Sen jälkeen aloin rasvaamaan saranoita (Bilteman PTFE voiteluaineella) alkuun usein, nykyisin parin kuukauden välein... Toiminta parani pikkuhiljaa, nyt jaksaa luukku nousta puolivälin jälkeen pumppujen voimalla..

                Tuohon huonoon sulkeutumiseen olen päätellyt, että perimmäinen syy olisi lukitusyksikön toiminnan hidastuminen... Olen vaihtanut sivuilla olevat iskunvaimentimet/sulkeutumisen säätönupit ja kokeillut siirrellä lukituslenkkiä melko laihoin tuloksin... Sulkeutuminen meni tosin paremmaksi kun auto kävi takaluukun maalauksessa ja siellä olivat uunittaneet ilmeisesti koko auton.. Olisko lukitusyksikkö vetreytynyt siinä, mene ja tiedä...
                Täytyy sitte ensi hätään yrittää rasvailla noita saranoita, jos vaikka se auttaisi. Jos nuo kaasujouset kuiteskin uusii, niin miten ne irtoavat/kiinnittyvät?

                Tuo lukkomekanismin käyttäytyminen/korjautuminen kuullostaa hassulta. Luulisi että siihen jokin muukin korjaus pitäisi olla. Näissähän ei kai ole mitään sof-close mekanismia (eihän?), joten ei kai se lukitus kovin monimutkainen ole.
                F31 320iA xdrive Msport -13
                F10 520dA -15

                Comment

                • Jorgen85
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2014
                  • 49
                  • Sastamala

                  #38
                  Nyt on kans saranat vaihdettu molemmat emännän autoon. Kaikenkaikkiaan aikaa itellä meni purkuun ja kasaukseen n. 7 tuntia, kun rauhassa teki. Hieman vaan raotin ite kattoverhoilua ja sivuista ne paneelit irrotin muuten paitti etupäästään, jäi hieman roikkuun etupään kiinnikkeiden varaan. Kaikki sai jopa ehjänä irti ja takas paikalleen.
                  Nyt ois vasemman puolen sarana ylimääräsenä, jos joku tarvii "vähän" käytettyä tällä hetkellä vielä ehjää saranaa.

                  Comment

                  • yarski
                    BTCF Member
                    • Sep 2013
                    • 311
                    • Rauma

                    #39
                    Originally posted by Homebrew View Post
                    Molemmat viat tuttuja... Auton ostettuani ihmettelin tuota huonosti aukeamista ja vaihdoin pumputkin turhaan... Sen jälkeen aloin rasvaamaan saranoita (Bilteman PTFE voiteluaineella) alkuun usein, nykyisin parin kuukauden välein... Toiminta parani pikkuhiljaa, nyt jaksaa luukku nousta puolivälin jälkeen pumppujen voimalla..

                    Tuohon huonoon sulkeutumiseen olen päätellyt, että perimmäinen syy olisi lukitusyksikön toiminnan hidastuminen... Olen vaihtanut sivuilla olevat iskunvaimentimet/sulkeutumisen säätönupit ja kokeillut siirrellä lukituslenkkiä melko laihoin tuloksin... Sulkeutuminen meni tosin paremmaksi kun auto kävi takaluukun maalauksessa ja siellä olivat uunittaneet ilmeisesti koko auton.. Olisko lukitusyksikkö vetreytynyt siinä, mene ja tiedä...
                    Täsmälleen samat oireet täälläkin, lisänä vielä ikävä narina luukusta kun nousee vähän puolivälin yli. Pitää jo semmoista ääntä että oikein hävettää... rasvailu auttaa hetkeksi mutta vaan hetkeksi.
                    Jospa sitten koittaisi jotain ptfe-pohjaista sprayta ruiskia, nyt olen laittanut vaan jotain öljyn tippakannulla.
                    Siis luukun pitäisi jaksaa nousta pumppujen voimalla kokonaan auki-asentoon ? Ei kyllä mun aikana oo ikinä jaksanut.
                    G26 i4 M50 supercharged
                    ex: F36 440i xdrive msport
                    ex: E91 335 lci xdrive msport

                    Comment

                    • brainsurgery
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2011
                      • 1355
                      • Helsinki

                      #40
                      Mulla on nuo pumput ihan ruosteessa vaikka on juuri Saksasta uitettu auto. Ei varmaan kauaa kestä että saa en uusia. Luukku tosin nousee nostamatta ylös asti.

                      Comment

                      • Line6
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2004
                        • 163
                        • Espoo

                        #41
                        Originally posted by Ylkka View Post
                        Eli sellanen ongelma että auto herjaa että luukku auki. Tosiasiassa on kiinni. Mutta sisävalot kontissa jää palamaan ja lasia ei saa auki. Johtoja ei ollut poikki johtosarjasta. ELi mikä voisi olla vikana
                        Oliko ratkaisu mikrokytkimessä? Tänään sattui täsmälleen samanlainen tilanne itsellekkin.

                        Ei korjaantunut uudella takaluukun katkaisijalla. Edelleen herjaa että kontti olisi auki. Mitäs sitten keksis?
                        Yksinpuheluksi menee mut kirjotetaan nyt.

                        Nyt selkis! Lukon vastakappale oli liikkunut alaspäin ja torxit oli löystyneet. Vastakappale oikeaan asentoon niin taas toimii!
                        Last edited by Line6; 10-03-2015, 08:08. Reason: problem solved

                        Comment

                        • WhoopDaWhoop
                          Newbiemmer
                          • Apr 2015
                          • 13
                          • Nummela

                          #42
                          Originally posted by mahead View Post
                          Sen verran edelliseen lisäystä, että näköjään myös takalasin avausnappi on pimeänä, eli ei siis tee painettaessa mitään. Myöskään tavaratilan rullaverho ei nouse ylös kauko-ohjaimella tai suoraan takakontin lukon napilla. Mutta nämä lienevät sen saman anturi- tms. ongelman aiheuttamia oireita; eipä nuo toiminnot muistaakseni toimi silloinkaan jos luukku oikeasti on jäänyt raolleen.
                          Mites selviskö vika? itsellä sama, ikkuna ei aukea ollenkaan. kontti kyllä skulaa.

                          Comment

                          • Kouris
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2005
                            • 713

                            #43
                            Kontti aukeaa normaalisti mutta ikkuna ei.

                            Saako ikkunan jollain ohjelmalla tai jopa kaukosäätimellä auki?

                            Ikkunan aukaisi nappi on ehkä rikki. Sitä ei enää saa ehjänä ikkunasta irti joten ei pääse napin toimintaa testaamaan kun ei vielä uutta osaa ole ja autolla pitäisi ajaakin.

                            Comment

                            • Sallinen
                              Bimmer Rookie
                              • Apr 2010
                              • 96
                              • Kuopio

                              #44
                              Takaikkunan voi ainakin ohjelmoida aukeamaan kaukosäätimen takaluukun avausnapista. Eli silloin napista aukeaa lasi takaluukun sijaan.
                              e91 320dA xDrive -12
                              Porsche 911
                              Audi TT

                              Comment

                              • janne30
                                BTCF Member
                                • Apr 2011
                                • 2198
                                • Vantaa

                                #45
                                Itsellä on tarkotuksena poistaa tuo takalasin naarmuttaja.
                                Koodaa takalasin avauksen avaimeen, sit voi huoletta poistaa takalasin pyyhkimen ja laittaa kumitulpan tilalle
                                G20 330e M-Sport ’20 Dravitgrey metallic
                                E46 325ti M-Sport ’03 Sapphireblack metallic


                                1 x F20
                                3 x E30
                                2 x E36
                                5 x E46
                                3 x E9X

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎