Announcement

Collapse
No announcement yet.

e91 320dA polttoaineenkulutus nousi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Sarkka
    Bimmer Rookie
    • Oct 2010
    • 37
    • Kangasala

    e91 320dA polttoaineenkulutus nousi

    Moi, osaisiko joku antaa hieman vinkkejä?

    Otsikon mukainen e91 320d-automaatti vuodelta 2006, ajettu 156tkm.
    Laitteessa on Karalan ohjelma ollut puolisen vuotta ja pelannut hyvin.

    Ongelman kuvausta:
    alkoi eilen töistä kotiin lähtiessä. Oireena polttoaineenkulutuksen merkittävä nousu. Aiemmin noin 5,6l/100km ja nyt noin 7,6/100km. Reitti samaa, Jyväskylä - Tampere työmatkaa päivittäin vakionopeussäätimellä. Ja polttoainetta todellisuudessakin kuluu varmasti samassa suhteessa enemmän, joten ajotietokoneen viasta tuskin on kyse.

    Muita ulkoisia oireita en löydä.
    - auto rullaa normaalisti moottorijarrulla ja N-vaihteella sekä ryömii normaalisti
    - vaihteisto toimii normaalisti, vaihtaa normaalisti, momentinmuunnin toimii normaalisti, kickdown toimii normaalisti
    - jarrut, renkaat tai keskiöt eivät lämpene ajossa normaalia enempää
    - moottori, vaihteisto tai perä eivät mielestäni pidä mitään ylimääräistä ääntä. Kolinaa, ulinaa eikä muutakaan.
    - moottori vetää mielestäni normaalisti kaikilla kierroksilla.
    - huoltonäyttö ei ilmoita vikoja. Pakokaasusuodattimen vaihtoon ehdottaa 40tkm päästä.
    - savuttamisesta ei voi tietää, kun pakokaasusuodatin poistaa noen kaasuista.

    Olisiko kenelläkään mitään vinkkejä, mistä voi olla kyse?
    Tai olisiko kenelläkään vihjeitä, mihin kannattaisi viedä selvitettäväksi ja korjattavaksi Jyväskylässä tai Tampereella? Mielellään sellainen kustannustehokas paikka, joka tekisi kuitenkin hyvän työn.

    Kiitos jo etukäteen vastauksista.

    T: Sarkka
  • wibzu
    Bimmer Rookie
    • Jan 2010
    • 149
    • Muurame

    #2
    Jopas sulla mennyt vähällä aineella. Mulla menee matkassa ~6.3-6.5 ja kaupungissa vähintään litra enemmän. Mitä täältä lueskellut niin ei nuo minunkaan kulutukset pitäisi olla mitään erikoisia lukemia. Nuo siis ilman päivitettyä softaa.
    E91 320dA -06

    Comment

    • ockelbo4500
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2007
      • 923
      • Sotkamo--Oulu

      #3
      Onko termari kunnossa, eli eihän vain käy vajaalämpöisenä. Salavalikosta löytynee tarkkakin lämpötila
      BMW E84 X1 18dXdrive -14

      Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
      Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
      Ex, E46 320 d Touring -01
      Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

      Comment

      • Scattman
        Bimmer Fanatic
        • May 2007
        • 466
        • 00500

        #4
        Originally posted by ockelbo4500 View Post
        Onko termari kunnossa, eli eihän vain käy vajaalämpöisenä. Salavalikosta löytynee tarkkakin lämpötila
        Termari voi olla yksi, tukkoisuus toinen. Kannattaa availla välillä, varsinkin ohjelman kanssa on tyypillistä, että hiukkassuodatin tukkeutuu. Ihan rohkeesti sellanen 20km siirtymä isommilla kierroksilla. Sen jälkeen nollaa kulutus ja vertaa.
        On a long enough timeline. The survival rate for everyone drops to zero.

        Comment

        • Sarkka
          Bimmer Rookie
          • Oct 2010
          • 37
          • Kangasala

          #5
          Originally posted by Scattman View Post
          Termari voi olla yksi, tukkoisuus toinen. Kannattaa availla välillä, varsinkin ohjelman kanssa on tyypillistä, että hiukkassuodatin tukkeutuu. Ihan rohkeesti sellanen 20km siirtymä isommilla kierroksilla. Sen jälkeen nollaa kulutus ja vertaa.

          Nyt on tosiaan mennyt pari kymppiä aivan pintakaasulla/vakkarilla.
          Pitää taas koittaa vetääkö vielä lähemmäs 240 km/h suljetulla rata-alueella mittariin...

          Lämmöt ovat salavalikon mukaan samalla tasolla kuin aina ennekin. Ovat olleet aina melk olhaisella 68 - 71 asteen tasolla.

          Tuo kulutus on tosiaan alhainen vain sen takia, että viranomaiset vievät seuraavasta pysähdyskerrasta kortin pois. Ko. tieosuudella keskinopeus alle 100km/h, ei yhtään yli 100km/h rajoitusta ja jonkin verran 80 km/h. Aiemmalla moottoritietä sisältäneellä työajolla oli aina minullakin aiemman kirjoittajan kulutustasolla. Nyt siis kuitenkin vertailukohta on selkeä, ja nousu raju.

          Comment

          • wibzu
            Bimmer Rookie
            • Jan 2010
            • 149
            • Muurame

            #6
            Termareissa vikaa selkeästi jos lämmöt tuolla 68 - 71 tienoilla. Normaali lämpötila pitäisi olla 88-91. Oletko pitkäänkin ajellut noilla lämmöillä? DPF taitaa lähteä polttamaan vasta jossain 75-80 tienoilla.
            E91 320dA -06

            Comment

            • Sarkka
              Bimmer Rookie
              • Oct 2010
              • 37
              • Kangasala

              #7
              Originally posted by wibzu View Post
              Termareissa vikaa selkeästi jos lämmöt tuolla 68 - 71 tienoilla. Normaali lämpötila pitäisi olla 88-91. Oletko pitkäänkin ajellut noilla lämmöillä? DPF taitaa lähteä polttamaan vasta jossain 75-80 tienoilla.

              OK, kiitos.
              Osaatko oneuvo JKL-seudulta hyvää vaihtajaa termareille?
              Vielä lisäksi: mikä on DPF?

              Comment

              • MajorDrake
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 7518
                • Jyväshyvä

                #8
                Originally posted by Sarkka View Post
                OK, kiitos.
                Osaatko oneuvo JKL-seudulta hyvää vaihtajaa termareille?
                Vielä lisäksi: mikä on DPF?
                Ylämaan autohuolto lienee aika suosittu Bemaristien keskuudessa,
                itsellä ei kokemusta kun remontit tehdään pääsääntöisesti itse.

                DPF=Diesel Partikkel Filter=Hiukkassuodatin.
                M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                Comment

                • Sarkka
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2010
                  • 37
                  • Kangasala

                  #9
                  Originally posted by MajorDrake View Post
                  Ylämaan autohuolto lienee aika suosittu Bemaristien keskuudessa,
                  itsellä ei kokemusta kun remontit tehdään pääsääntöisesti itse.

                  DPF=Diesel Partikkel Filter=Hiukkassuodatin.

                  Eli siis tuo DPF:äkö tosiaan polttaa hiukkasia? Olin kuvitellut, että se vain kerää säilöön, ja pitää sitten vaihtaa kun on tukossa. Ja korostan, että minulla ei tosiaan ole ollut sen toiminnasta mitään todellista tietoa.

                  Ja siis oikeastiko tuo DPF:n toiminta riippuu moottorinlämmöstä? Onko moottorin lämpö dieselissä niin suoraan verrannollinen pakokaasun lämpöön? Vai antaako moottorin lämpöanturi jonkun komennon DPF:lle toimia?

                  Jos alhainen moottorilämpö on estänyt DPF:ää polttamasta oikein, niin on varmasti ehtinyt minulla jo merkittävästi lisää tukkeutua.

                  Hyviä vinkkejä. Kiitos.
                  Varailen ajan piuhan päähän jne.

                  t. sarkka

                  Comment

                  • MajorDrake
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 7518
                    • Jyväshyvä

                    #10
                    Originally posted by Sarkka View Post
                    Eli siis tuo DPF:äkö tosiaan polttaa hiukkasia? Olin kuvitellut, että se vain kerää säilöön, ja pitää sitten vaihtaa kun on tukossa. Ja korostan, että minulla ei tosiaan ole ollut sen toiminnasta mitään todellista tietoa.

                    Ja siis oikeastiko tuo DPF:n toiminta riippuu moottorinlämmöstä? Onko moottorin lämpö dieselissä niin suoraan verrannollinen pakokaasun lämpöön? Vai antaako moottorin lämpöanturi jonkun komennon DPF:lle toimia?

                    Jos alhainen moottorilämpö on estänyt DPF:ää polttamasta oikein, niin on varmasti ehtinyt minulla jo merkittävästi lisää tukkeutua.

                    Hyviä vinkkejä. Kiitos.
                    Varailen ajan piuhan päähän jne.

                    t. sarkka
                    DPF:n polton käynnistinen vaatii useita parametrejä,
                    joista yleensä olellisin on se että moottorin lämmöt pitää olla vähintään 75 astetta...
                    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                    Comment

                    • Sarkka
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2010
                      • 37
                      • Kangasala

                      #11
                      Originally posted by MajorDrake View Post
                      DPF:n polton käynnistinen vaatii useita parametrejä,
                      joista yleensä olellisin on se että moottorin lämmöt pitää olla vähintään 75 astetta...

                      Ohoh, on nämä ihmeellisiä vehkeitä!

                      Comment

                      • bemu2000
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2003
                        • 17799
                        • Jämsä

                        #12
                        Originally posted by Sarkka View Post
                        Ohoh, on nämä ihmeellisiä vehkeitä!

                        eli yhteenvetona

                        termari/termarit paskana ja DPF mennyt tukkoon.

                        korjaus, termarit vaihtoon ja DPF:lle tekohengitystä huuhtelulla, tai uusi DPF tilalle. kannattaa nyt varmaan alkuu uusia noi termarit, jos se DPF poltto vielä auttaisi....
                        TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                        Vanteet edullisesti
                        Nostureita ja rengaskoneita

                        Comment

                        • wibzu
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2010
                          • 149
                          • Muurame

                          #13
                          Originally posted by Sarkka View Post
                          OK, kiitos.
                          Osaatko oneuvo JKL-seudulta hyvää vaihtajaa termareille?
                          Vielä lisäksi: mikä on DPF?
                          Itse olen käyttänyt Jyväsautossa. Autossa on siis kaksi termaria(EGR ja "normaali" ja suosittelen, että vaihdat molemmat kerralla. Tuleepahan molemmat kerralla kuntoon. Hinnat osille noin 100e ja luultavasti 2 tuntia menee töihin.
                          E91 320dA -06

                          Comment

                          • Pretoriaani
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2009
                            • 3842
                            • Hyvinkää, Finland

                            #14
                            Originally posted by Sarkka View Post
                            Ja siis oikeastiko tuo DPF:n toiminta riippuu moottorinlämmöstä? Onko moottorin lämpö dieselissä niin suoraan verrannollinen pakokaasun lämpöön? Vai antaako moottorin lämpöanturi jonkun komennon DPF:lle toimia?
                            Hiukkassuodattimessa on paine-eroanturi, joka mittaa ilmanpainetta suodattimen sisältä. Kun paine kasvaa tarpeeksi suureksi, poltto aktivoituu. Merkkiliikkeiden testerillä polton voi käynnistää myös manuaalisesti.
                            I don't lose sleep over the opinion of sheep.

                            Comment

                            • ockelbo4500
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2007
                              • 923
                              • Sotkamo--Oulu

                              #15
                              Niin ja varmaan vesipumppu kannattaa samalla vaihtaa jos niitä termareita vaihtelee. Sen vaihdattaminen samalla ei enää niin kalliiksi tule
                              BMW E84 X1 18dXdrive -14

                              Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                              Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                              Ex, E46 320 d Touring -01
                              Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎