Announcement

Collapse
No announcement yet.

e91 320dA polttoaineenkulutus nousi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Sarkka
    Bimmer Rookie
    • Oct 2010
    • 37
    • Kangasala

    #16
    Termarit tilattu.
    Tutulla asentelijalla kiirettä.

    Ennen kuin kyselen muiden suositeltujen aikatauluja, niin onkohan noiden termareiden vaihto avaruustiedettä? Pariin Volvoon ja Pösöön olen onnistuinut termarin vaihtamaan.

    Jos on ns peruspuuhastelijan taidoilla ja välineillä vaihdettavissa, niin olisiko täällä foorumissa jossain ohjeita jo valmiina? Vaikka alkaen ihan siitä, että missä ko. termarit edes ovat, ja päätyen es. siihen, että onko niiden "koteloiden" avaamisessa ja sulkemisessa jotain erityistä huomioitavaa.

    Asentajan testerin mukaan vikakoodissa oli tukkeutunut DPF.
    Eli siis tukossa on. Uuden suodattimen laitto taitaa maksaa kultaa painonsa edestä? Myykö merkkiliike es. vaihto-osana edullisemmin?

    Asentaja sanoi vastaavan avanneensa jostain toisesta autosta, ja sen jälkeen meni kahdessa viikossa katalysaattori tukkoon. Oikeinko tuossa on sitten vielä katalysaattorikin perässä?

    Ja vielä samaan sarjaan: onko kenelläkään tietoa ja kokemusta Karalasta pöntön tyhjentämisessä? Kun kävi taannoin auton myyneen toimesta Karalalla teho-ohjelmoinnissa, niin Karala oli lähettänyt terveisiä, että jos menee tukkoon niin he tekevät sen tyhjennystä avaamalla ja hitsaamalla kiinni. Toimiiko tuo pönttö enää ko. toimenpiteen jälkeen normaalisti ja oikein?

    Paljon kysymyksiä pienestä pöntöstä...

    Autohan nyt sitten seisoo jonkun pajan pihalla, ei sillä viitsi ajaa, ettei särje enempää.

    Comment

    • Sarkka
      Bimmer Rookie
      • Oct 2010
      • 37
      • Kangasala

      #17
      Originally posted by Pretoriaani View Post
      Hiukkassuodattimessa on paine-eroanturi, joka mittaa ilmanpainetta suodattimen sisältä. Kun paine kasvaa tarpeeksi suureksi, poltto aktivoituu. Merkkiliikkeiden testerillä polton voi käynnistää myös manuaalisesti.
      Ja nyt vielä ymmällään näistä asioista:

      Niin, siis nyt kun se hiukkassuodatin on tukossa. Ja virheilmoituksin on lukijalla nähtävissä niin:
      - jos ajaa (oikeilla moottorilämmöill, termarit vaihdettuina) reippailla kierroksilla, niin voiko se hiukkassuodatin alkaa itsestään uudestaan polton ja auetakin uudelleen?

      Comment

      • Sarkka
        Bimmer Rookie
        • Oct 2010
        • 37
        • Kangasala

        #18
        Originally posted by ockelbo4500 View Post
        Niin ja varmaan vesipumppu kannattaa samalla vaihtaa jos niitä termareita vaihtelee. Sen vaihdattaminen samalla ei enää niin kalliiksi tule

        OK, ja tämäkin jotain aivan uutta aeimmin remmijakopäällä ajelleelle. Aiemmin vesipumppu on pitänyt vaihtaa aina samalla kun on jakopään hihna mennyt vaihtoon.

        Minkäslainen operaatio sitten on vesipumpun vaihto?
        Onko mitään visiota mitä ko. pumppu voi maksaa?
        Onko siis tosiaan niin, että vikaantuminen on niin todennäköistä, että on syytä suosiolla nyt sitten vaihtaa?

        Comment

        • Tomi T
          BTCF Member
          • Apr 2003
          • 3828
          • Nokia

          #19
          Originally posted by Sarkka View Post
          Onko siis tosiaan niin, että vikaantuminen on niin todennäköistä, että on syytä suosiolla nyt sitten vaihtaa?
          Ei ole mitään järkiperusteista syytä vaihtaa jos nuo 156tkm kilsat pitää paikkaansa.
          ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
          ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
          BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93
          BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

          ex. 53*BMW

          Comment

          • Sarkka
            Bimmer Rookie
            • Oct 2010
            • 37
            • Kangasala

            #20
            Originally posted by Tomi T View Post
            Ei ole mitään järkiperusteista syytä vaihtaa jos nuo 156tkm kilsat pitää paikkaansa.

            Ei ole pienintäkään syytä epäillä metrejä.
            Auto toki tuli Saksasta reipas vuosi sitten minulle käytettynä, mutta silloiset 90tkm ja auton kunto eivät anna mitään syytä epäillä.

            Eli unohtanen ainakin tuon pumpun vaihdon.

            Comment

            • ockelbo4500
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2007
              • 923
              • Sotkamo--Oulu

              #21
              Ei varmaan sen 156tkm takia tarte pumppua vielä vaihtaa, mutta sitten jos auto on sulla vielä vuosia ja pelaa niin ei sulla tuu mieleenkään vaihtaa sitä ennen kuin se hajoaa. Itse vaihdoin tuohon 320d:hen vesipumpun. Oli sen verran väljä, että nestettä tuli akselin välistä ja mittarissa varmat 267tkm.

              Tuosta esim. joitain osien hintoja



              Täältä näkee räjäytyskuvia, joissa jokin hintakin. Marmoritiskin hinnat on melko lailla nuo dollarihinnat euroiksi muutettuna

              Last edited by ockelbo4500; 04-08-2011, 09:39.
              BMW E84 X1 18dXdrive -14

              Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
              Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
              Ex, E46 320 d Touring -01
              Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

              Comment

              • Sarkka
                Bimmer Rookie
                • Oct 2010
                • 37
                • Kangasala

                #22
                Noniin, molemmat termarit vaihdettu. Sekä nesteet samalla.

                Lämmöt nousi heti normaaleille tasoille, ja pysyvät 88 molemmin puolin hyvin.

                Eli yksi ongelma nyt ehkä taitettu.

                Pönttö ei nyt ainakaan vielä auennut itsestään. En tosin ehtinyt ajaa kuin aika vähän matkaa pajalta kotiin.

                Mutta!
                Jotain uuttakin ongelmaa sitten tilalle!
                maltillisesti kiihdyttämään lähtiessä (siis vain kohtuudella kaasua painaen) aivan tyhjäkäynnin jälkeen joitain satoja r/min ylöspäin kierrosten noustessa kuuluu joku merkillinen kurnuttava ääni. Se on ehkä enemmänkin kuin resonanssi. Mikähän ihme sille nyt tuli?

                Ääni ei kuulu kun polkaisee reilummin kaasua. Ei myöskään Kick downilla. Ei myöskään tasaisella ajelulla ei edes ylämäissä.

                Paikallaan kaasutellessa ei kuulunut, joten paikantaminen ei onnistunut.

                Ajaessa tuntuu kyllä kuuluvan mootorista varsin selkeästi.

                Meniköhän siitä nyt sitten turbo?
                Tehot takapuolituntumalla edelleen ok.

                Comment

                • Sarkka
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2010
                  • 37
                  • Kangasala

                  #23
                  Päivitänpä itse hieman tilannetta.

                  Termareiden vaihto toi tosiaan lämmöt heti kohdilleen, ja pysynytkin.
                  DPF ei auennut sen jälkeen kovallakaan ajolla.

                  Tampereella merkkiliikkeen huollossa laitettiin pakkopoltto päälle ja kuitattiin virheilmoitus. Sen jälkeen 150km kotimatka pakkopoltto päällä. Välillä reilustikin runtua antaen.

                  Tänään oli sen jälkeinen ensimmäinen työmatka (300km), jolla tein kulutusvertailun.

                  Ikävä todeta, mutta kulutus ei pudonnut juuri lainkaan. Nyt samalla pätkällä vastaavalla ajolla 7.0. Pudotusta ehkä 0,5l/100km. Joten tukossahan se on edelleen. Eli näillä näkymin 75e merkkiliikkeeseen maksettu turhaan. (onneksi ei ollut kalliimpi operaatio.)

                  Nyt kokeilen vielä toisen testin huomenna.

                  Sen jälkeen ilmeisesti pakko varata Karalalta pöntön avaus.
                  Mistähän nyt sitten vain saisi varmuuden, että siitä tulee tuolla operaatiolla hyvä.

                  Ja onko kenelläkään tietoa, mitä ko. pönttö oikeasti maksaa uutena?
                  saako mistään ulkomailta halvemmalla? Karalahan ilmoitti puhelimessa avauksen hinnaksi 1000e -luokkaa. Sisältää sisusten poiston ja uudelleen ohjelmoinnin.

                  Comment

                  • Jaz
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2010
                    • 48
                    • Järvenpää

                    #24
                    Vaikka kone on eri, niin täällä tankillisella pääsee samanlaisella arkiajolla nyt noin 100-150km pidemmälle, kuin aikaisemmin. DPF-pönttö on tyhjennetty ja konetta kevyesti piristetty. Ennen tyhjennystä teki polttoja noin 200km välein riippumatta siitä, minkälaista ajoa oli takana. Homma tehtiin Valkeakoskella ja olen ollut tyytyväinen.
                    Nyt: Audi A4 Quattro B9 -17

                    Ennen: E91/330dAT -06

                    Comment

                    • Sarkka
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2010
                      • 37
                      • Kangasala

                      #25
                      Originally posted by Jaz View Post
                      Vaikka kone on eri, niin täällä tankillisella pääsee samanlaisella arkiajolla nyt noin 100-150km pidemmälle, kuin aikaisemmin. DPF-pönttö on tyhjennetty ja konetta kevyesti piristetty. Ennen tyhjennystä teki polttoja noin 200km välein riippumatta siitä, minkälaista ajoa oli takana. Homma tehtiin Valkeakoskella ja olen ollut tyytyväinen.
                      Kuinka paljon olet ajanut pöntön tyhjennyksen jälkeen?
                      Onko sinunkin laitteessa myös periaatteessa samanlainen pönttö ja katti?
                      Siis lähinnä kiinnostaa se, että eikö tosiaan mene sitten se katti kohta tukkoon. Etenkin kun sinulla (ja minullakin) on lisätty ohjelmalla tehoja.

                      Kasvoiko perässä savutus mielestäsi paljonkin?

                      Comment

                      • Jaz
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2010
                        • 48
                        • Järvenpää

                        #26
                        Originally posted by Sarkka View Post
                        Kuinka paljon olet ajanut pöntön tyhjennyksen jälkeen?
                        Onko sinunkin laitteessa myös periaatteessa samanlainen pönttö ja katti?
                        Siis lähinnä kiinnostaa se, että eikö tosiaan mene sitten se katti kohta tukkoon. Etenkin kun sinulla (ja minullakin) on lisätty ohjelmalla tehoja.

                        Kasvoiko perässä savutus mielestäsi paljonkin?

                        Noin 3000 km on tullut nyt kilometrejä eli noin neljä tankillista. Eihän se tietenkään vielä paljon tilastoa tee, mutta antaa jotain suuntaa kulutukselle kumminkin. DPF-on tai oli samassa pöntössä katin kanssa heti turbon jälkeen. Kyllähän savua pöllähtää (nimen omaan pöllähtää, ei jatkuvaa savutusta) kun reilummin polkee tai jos kiihdyttää viileähköllä koneella, mutta tasasyötöllä ajellessa ei savua näy.
                        Nyt: Audi A4 Quattro B9 -17

                        Ennen: E91/330dAT -06

                        Comment

                        • Sarkka
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2010
                          • 37
                          • Kangasala

                          #27
                          No niin, nyt voisi alkaa kirjotella lisää ongelman ratkaisusta.

                          Ongelman ratkaisu näyttäisi menevän saamieni vihjeiden mukaan:
                          - termarit kuntoon -> lämmöt kohilleen
                          - ajamalla poltto ja PDF:n avaus ei onnistunut
                          - pakkopoltto ei auttanut

                          - Pajalla pönttö auki, ja PDF tyhjäksi
                          - Karalalle ohjelmointiin

                          -> omituinen viimeaikoina alkanut sivuääni katosi
                          -> tehot ajossa ok
                          -> savutus mielestäni normaalin dieselin tasolla. Pössäyttelee. Tein havainnot ajamalla toisella autolla perässä.

                          Kulutuksen putoamisesta ei vielä ole faktaa.
                          Huomenna menen aamulla jälleen töihin, joten saan ensimmäisen vertailukohdan. Sen verran nyt kuitenkin sai jo ennusteita oikeasta suunnasta, että kaupunkikulutus autoa kotiin hakiessa oli lähes samaa luokkaa (8,1l/100km), kuin ennen korjailuja matka-ajossa. Nyt kaupunkiajo sisälsi myös reippaita testikiihdytyksiäkin.

                          eli tähän asti alles gut. Aika näyttää, tukkiiko kattia tms.

                          Kiitos hyvistä ja rahansäästöä ilmeisesti merkittävästikin tuoneista ohjeista!

                          Nyt selviän alle 500euron kustannuksilla sisältäen termarit, PDF-tyhjennys ja ohjelmointi. (vs. merkkiliikkeen ehdottama yli 2000euron pönttö + työt)

                          Comment

                          • Sarkka
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2010
                            • 37
                            • Kangasala

                            #28
                            Jep jep,

                            kaikki muuten ok, mutta kulutus ei pudonnutkaan!
                            Nyt hieman harmittaa!

                            No, taidan ajella, ja odotella. Kyllä jokin sitten jossain välissä pettää lopullisesti ja veto loppuu.

                            Comment

                            • ockelbo4500
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2007
                              • 923
                              • Sotkamo--Oulu

                              #29
                              Jännä että kulutus ei tippunut.

                              Onko sulla jotain eroja tässä autossa lähtötilanteeseen?
                              Kuten leveät matalaprofiilirenkaat, ilmastointi päällä koko ajan jne...

                              mutta ajeles nyt kuitenkin pari tankillista niin näkee laskeeko se kulutus.
                              BMW E84 X1 18dXdrive -14

                              Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                              Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                              Ex, E46 320 d Touring -01
                              Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                              Comment

                              • Tom1s
                                Bimmer Fanatic
                                • Nov 2002
                                • 669
                                • .

                                #30
                                Tuli mieleen että voisi koittaa ottaa akun navan irti joksikin aikaa. Tekee ihmeitä joskus tietokoneille.
                                F31 328i M-Sport

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎