Announcement

Collapse
No announcement yet.

E91da-2006, vaihteiden vaihtuminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hande2
    Newbiemmer
    • Nov 2010
    • 10
    • Naantali

    E91da-2006, vaihteiden vaihtuminen

    Ongelmana on, että kaikissa tilanteissa varsinkaan vaihteen vaihtuminen isompaan ei tapahdu nätisti. Kovemmassa vauhdissa ja nopeammassa kiihdytyksessä homma toimii. Sen sijaan hitaassa vauhdissa, kaasupoljinta hitaasti nostettaessa, vaihteen vaihtuessa isompaan, auto ikään kuin spurttaa vaihteen vaihtuessa. Tuntuu, että moottorin tehot eivät laske vaihtotapahtuman aikana, vaan vasta puoli sekunttia vaihdon jälkeen. Tai pienempi vaihde kytkeytyy pois päältä ja moottorin kierrokset ehtivät nousta ennen isomman vaihteen kytkeytymistä. Kaikkein pahin on aamun ensimmäinen varovainen kiihdytys, jolloin kiihdytyksen jälkeen varovasti vähennetään kaasua. Silloin vaihde yhtäkkiä vaihtuu isommalle, mutta kierrokset saattavat mittarin mukaan jopa nousta vaihtotapahtuman aikana. Seurauksena on tietysti melkomoinen nykäys.


    Vikakoodeja ei ole. Laatikon öljymäärää ei ole tarkistettu. Ml 150 tkm. Adaptaatioarvot pitäisi olla nollattu vikakoodien luvun yhteydessä.


    Ongelma on selkeästi pahempi auton ollessa kylmä. 150 km ajon jälkeen ongelmaa tuskin huomaa. Tuntuu, että polttoainetankin ollessa täynnä, vaivaa on vähemmän, mutta tätä vielä seuraan, mutta näin on tuntunut pari viimeistä tankillista.


    Itsestäni tuntuu, että vika ei ole laatikossa vaan moottorin ohjauksessa. Hidas kaasupolkimen nosto ei tunnu välittyvän moottorille, kaasupoljin? Entä polttoainejärjestelmä: ilmaa polttoaineessa, suuttimet: voiko kone saada ainetta hetken liian kauan? Muuten moottori toimii ja käynnistyy moitteetta.


    Kiitoksia kaikista kannanotoista.
    Last edited by hande2; 25-10-2011, 09:22.
  • wibzu
    Bimmer Rookie
    • Jan 2010
    • 149
    • Muurame

    #2
    Samanlaisia havaintoja täälläkin. Olen pitänyt ominaisuutena.
    E91 320dA -06

    Comment

    • Mlatvala
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2003
      • 3553
      • Kuopio

      #3
      Originally posted by hande2 View Post
      Ongelmana on, että kaikissa tilanteissa varsinkaan vaihteen vaihtuminen isompaan ei tapahdu nätisti. Kovemmassa vauhdissa ja nopeammassa kiihdytyksessä homma toimii. Sen sijaan hitaassa vauhdissa, kaasupoljinta hitaasti nostettaessa, vaihteen vaihtuessa isompaan, auto ikään kuin spurttaa vaihteen vaihtuessa. Tuntuu, että moottorin tehot eivät laske vaihtotapahtuman aikana, vaan vasta puoli sekunttia vaihdon jälkeen. Tai pienempi vaihde kytkeytyy pois päältä ja moottorin kierrokset ehtivät nousta ennen isomman vaihteen kytkeytymistä. Kaikkein pahin on aamun ensimmäinen varovainen kiihdytys, jolloin kiihdytyksen jälkeen varovasti vähennetään kaasua. Silloin vaihde yhtäkkiä vaihtuu isommalle, mutta kierrokset saattavat mittarin mukaan jopa nousta vaihtotapahtuman aikana. Seurauksena on tietysti melkomoinen nykäys.


      Vikakoodeja ei ole. Laatikon öljymäärää ei ole tarkistettu. Ml 150 tkm. Adaptaatioarvot pitäisi olla nollattu vikakoodien luvun yhteydessä.


      Ongelma on selkeästi pahempi auton ollessa kylmä. 150 km ajon jälkeen ongelmaa tuskin huomaa. Tuntuu, että polttoainetankin ollessa täynnä, vaivaa on vähemmän, mutta tätä vielä seuraan, mutta näin on tuntunut pari viimeistä tankillista.


      Itsestäni tuntuu, että vika ei ole laatikossa vaan moottorin ohjauksessa. Hidas kaasupolkimen nosto ei tunnu välittyvän moottorille, kaasupoljin? Entä polttoainejärjestelmä: ilmaa polttoaineessa, suuttimet: voiko kone saada ainetta hetken liian kauan? Muuten moottori toimii ja käynnistyy moitteetta.


      Kiitoksia kaikista kannanotoista.

      Minä olin jo laatikkoa päivittämässä töpseleiden perässä ja mietin ölpän vaihtojakin, sitten ajoin uudella 6tkm ajetulla vähän aikaa elikkös päivän ja aivan samallainen oli uuden autonkin laatikko, ominaisuus.
      E61 535d alkuunsa viritetty.

      Comment

      • hengari
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2005
        • 208
        • Jyväskylä

        #4
        Joo sama ilmiö täälläkin sigun autossa. Lisäksi ärsyttävää on että toi saatanan puunhalaaja-pikkulinnunpelastaja automaatti vetää isompaa niin herkästi että kaupungissa cruisaillaan n. 1000 kierroksilla. Sitten kun haluat hiukan nostaa vauhtia, ei pedaalin painaminen nosta kuin kulutusmittaria, kunnes vaihde vaihtuu pienemmäksi, nykäsee ja kiihtyy vähän liiaksikin.

        Välillä on ikävä ex e39 530dA:ta oikkuilevine GM laatikoineen.
        Sä luulet et toi auto on sulla käsissä, mut se ei todellakaan oo! -totesi poliisi allekirjoittaneelle...

        Nyt:
        -E61 530dA M-sport 2006
        -Mustang fastback 1965

        Ex.
        -e39 530dA M-sport 2002
        -e91 320dA M-sport 2008

        Comment

        • hande2
          Newbiemmer
          • Nov 2010
          • 10
          • Naantali

          #5
          Originally posted by hengari View Post
          Joo sama ilmiö täälläkin sigun autossa. Lisäksi ärsyttävää on että toi saatanan puunhalaaja-pikkulinnunpelastaja automaatti vetää isompaa niin herkästi että kaupungissa cruisaillaan n. 1000 kierroksilla. Sitten kun haluat hiukan nostaa vauhtia, ei pedaalin painaminen nosta kuin kulutusmittaria, kunnes vaihde vaihtuu pienemmäksi, nykäsee ja kiihtyy vähän liiaksikin.

          Välillä on ikävä ex e39 530dA:ta oikkuilevine GM laatikoineen.
          Nyt kun tuli puheeksi, niin minua on myös joskus ihmetyttänyt tuo puhdittomuus alakierroksilla kun vain kulutusmittari nousee. Mutta aina sekään vika ei tunnu olevan päällä ja nyt en taas enää edes muista koska viimeksi asiaa manailin.


          Tähän vaihto-ongelmaan liittyen luetatin vikakoodit ja hiukkassuodattimen lämpötila-anturin johdot olivat kuulemma "poikki". Auto on ollut minulla vuoden ja ajo on pääasiassa maantietä, jolloin hiukkassuodatin puhdistuu kai ilman poltto-ohjelmaakin. Joka tapauksessa en vuoden aikana ole kertaakaan huomannut, että poltto olisi ollut käynnissä ennen kuin nyt kun lämpötila-anturin johdot on yhdistetty. Keskikulutus putosi melkein litralla 5,8 l /100km, tosin nyt ei enää ole ilmastointi päällä.


          Mutta asiaan, enkä nyt halua maalata piruja seinälle, mutta voisiko olematon alavääntö liittyä huonosti vetävään hormiin?

          Comment

          • Cell
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 7037
            • Uusikaupunki

            #6
            Originally posted by hande2 View Post
            Mutta asiaan, enkä nyt halua maalata piruja seinälle, mutta voisiko olematon alavääntö liittyä huonosti vetävään hormiin?
            Ahdin ei herää noin alhaalta vielä, ei dieseli ilman ahtoja jaksa oikein yhtään.
            325i -08
            i3 REx -17
            M5 -98 Imolarot
            535i -90 N/A project (maatumassa)

            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

            Comment

            • bemu2000
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2003
              • 17799
              • Jämsä

              #7
              Originally posted by Cell View Post
              Ahdin ei herää noin alhaalta vielä, ei dieseli ilman ahtoja jaksa oikein yhtään.

              just näin, samaa ongelmaa oli itselläkin 320d automaatin kanssa. kaupungissa syytä pitää aina sporttiasennolla, niin pysyy kierrokset sopivana, eikä tarvi polkea kaasua pohjaan, että alkaisi ahtamaan...
              TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
              Vanteet edullisesti
              Nostureita ja rengaskoneita

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎