Announcement

Collapse
No announcement yet.

E90 koritakuu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kooma
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2004
    • 1016
    • Pikis

    E90 koritakuu

    Piti sitten testata koritakuutakin käytännössä, oikean etuoven alareunan kittisauma oli raollaan ja kuplaa sisäpuoli täynnä ja hiukan tunki jo oven ulkopinnalle. Auto siis 2005 mallinen E90.

    Raision Autokeskukseen näytille, kuvat otettiin ja laitettiin bemarille. Tässä välissä meni monta viikkoa joka oli ylläri Autokeskuksellekin mutta sitten tuli päätös että takuuna uusi ovi. Sävy varmistettiin ja ovi maalattiin etukäteen ja asennukseen meni reilu päivä. Auton sain pestynä ja hajustettuna takaisin. Lakassa oli pari roskaa jotka häiritsi minua, saman tien sain auton sisään ja ne fiksattiin odottaessa. Kerrankin erittäin positiviinen kokemus takuusta ja merkkiliikkeen toiminnasta.
    Tällä hetkellä: F20 120d M-Sport, i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor
  • RikuBMW
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2006
    • 712
    • Laitila

    #2
    Tämä onkin hieno kuulla! Ja varsinkin kun omassa E91:sessä on takaluukun sisäreunoissa pientä kuplaa, täytyypä käydä itsekkin tuosta sitten kysymässä.
    Mercedes-Benz Vito 114Cdi vm.-17
    Mercedes-Benz C200Cdi vm.-16
    Bmw E30 320i Cabriolet vm.-90 bagged

    Comment

    • kooma
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2004
      • 1016
      • Pikis

      #3
      Tuossa yksi kuva omasta, sen jälkeen kun olin paineilmalla puhaltanut irtonaiset maalin rippeet pois. Ruostetta ei siis suoranaisesti ollut näkyvissä sitä ennen.

      Tällä hetkellä: F20 120d M-Sport, i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

      Comment

      • dumppi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 4351
        • sotkamo

        #4
        jahas.. johan tätä on vähän automaalarina odottanutkin, että millonkahan "uudet" bemarit alkaa ruostua

        tosi harvassa ovat kyllä tähän asti olleet.
        tuo on kyllä positiivista kuulla että laittaavat takuuseen uutta luukkua ja ovea suoraan eikä mitään paskamaisia korjauksia tarviisi tehdä
        toivottavasti tuleekin kaikki järjestään uutta eikä kuten muutamia vuosia sitten fordin ovien saumat piti korjata
        Ex BMW:t: e30 318i 4d "tuninki"
        e36 325i coupé R.I.P
        e30 316 2d
        e36 318is coupé
        e36 323i 4d ac schnitzer replica


        Käyttis: e39 523i 4d
        Originally posted by rizzo
        Paras oli kyllä eräs viikonloppu club 96:ssa 5 tähden bensalenkkari jolla roikku nahkainen BMW-lippis vyöstä Ei ollu Fallu...
        |Sotkamo Connection|

        Comment

        • Hastra
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2011
          • 545
          • Espoo

          #5
          Onko porukka tehnyt mitään ruostesuojauksia E9x:iin? Ite olen vähän kahen vaiheilla kysyisinkö tarjousta finikorin käsittelystä. Nettisivuilla mainostivat neljää eri käsittelyä, joista tuo lisäturvakäsittely kiinnostais. Se on 0-4 vuotiaille autoille ja oma -08 menis vielä siihen väliin.:think
          Audi A3 GTRON
          EX: BMW 325D Coupe -07
          EX: BMW 320ia -08

          Comment

          • PerusTero
            Newbiemmer
            • Jan 2012
            • 1
            • Hki

            #6
            Originally posted by Hastra View Post
            Onko porukka tehnyt mitään ruostesuojauksia E9x:iin? Ite olen vähän kahen vaiheilla kysyisinkö tarjousta finikorin käsittelystä. Nettisivuilla mainostivat neljää eri käsittelyä, joista tuo lisäturvakäsittely kiinnostais. Se on 0-4 vuotiaille autoille ja oma -08 menis vielä siihen väliin.:think
            Jos helmojen alta meinaat suojata, niin kandee ottaa ite helmat pois. Mulle tuli yllätyksenä ettei oltukkaan suojattu vaikka siitä maksoin.

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #7
              Originally posted by Hastra View Post
              Onko porukka tehnyt mitään ruostesuojauksia E9x:iin? Ite olen vähän kahen vaiheilla kysyisinkö tarjousta finikorin käsittelystä. Nettisivuilla mainostivat neljää eri käsittelyä, joista tuo lisäturvakäsittely kiinnostais. Se on 0-4 vuotiaille autoille ja oma -08 menis vielä siihen väliin.:think
              Minkä ihmeen takia??? Menetät tehtaan koritakuun, saat homepommin 6-8-vuoden kuluttua ja maksat "suojauksesta" jota sinkitty+muovitettu e90 EI todellakaan tarvitse.
              Et kuitenkaan tervaa sinkittyä+muovitettua peltikattoasikaan, niin miksi ihmeessä autosi???

              Comment

              • Micce///M
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2008
                • 3552
                • Hämeenlinna

                #8
                Niimpä, meillä on tätä mallia oleva kärry pihassa ollut 20v ja ei ole vieläkään ruosteessa vaikka on pesemättä jäänyt.

                Comment

                • Vesper
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2010
                  • 240
                  • Vantaa

                  #9
                  Originally posted by Hemi View Post
                  Minkä ihmeen takia??? Menetät tehtaan koritakuun, saat homepommin 6-8-vuoden kuluttua ja maksat "suojauksesta" jota sinkitty+muovitettu e90 EI todellakaan tarvitse.
                  Et kuitenkaan tervaa sinkittyä+muovitettua peltikattoasikaan, niin miksi ihmeessä autosi???
                  Peltikatto eroaa HIUKAN auton maalipinnasta :

                  - vai heitteletkö sinä suolaa omalle peltikatollesi?
                  - hankaatko sitä kivillä tai soralla?

                  Eli kyllä auton alusta joutuu aivan erilaisen mekaanisen kulutuksen kohteeksi kuin talon katto.
                  En myöskään ymmärrä, miten auto muka homehtuu tuon käsittelyn jälkeen?

                  Koritakuu katkeaa, ja kukas näin väittää? Kuluttajaliiton lakimies on ainakin
                  erimieltä :

                  Last edited by Vesper; 15-01-2012, 10:29.

                  Comment

                  • Spetke
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2005
                    • 3449
                    • Janakkala

                    #10
                    Originally posted by Vesper View Post
                    Peltikatto eroaa HIUKAN auton maalipinnasta :
                    - vai heitteletkö sinä suolaa omalle peltikatollesi?
                    - ammutko kivia / nastoja kovalla vauhdilla peltikatollesi?
                    Koritakuu katkeaa, ja kukas näin väittää? Kuluttajaliiton lakimies on ainakin
                    erimieltä :
                    http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/r...tkaise-takuuta
                    Noh noh.... Eipäs kärjistellä liikoja.
                    Niinkuin jo Hemi kertoikin niin älä missään nimessä mene teetättämään mitään lisä käsittelyjä autoosi. En jaksa ruveta rautalangasta vääntämään mutta kerron lyhyesti.
                    Auton kori on käsitelty tehtaalla altaassa jo niin ettei se ruostu. Sitten pohjaan on pinnoitettu tai vulkanoitu paksu "muovikalvopinnoite" joka on useamman millimetrin paksu.
                    Tämän jälkeen pohja on vielä peitetty kauttaaltaan pohjamuovilevyillä. Eli ei ole minkäänlaista hyötyä mennä suihkimaan tuohon muovipinnoitteen päälle mitään tököttejä.
                    Kotelorakenteet on tehty todellakin niin että huonommaksi menee jos sinne menee ylimääräisiä tököttejä tunkemaan.
                    Yleensä tukitaan ilmareiät ja kotelot keräävät tämän jälkeen vettä ja rupeaa homehtumaan jne...
                    Tiedän kyllä, että ruostesuojaliikkeet muuta kertovat mutta ei sovi unohtaa, että he olisivat työttömiä jos kertoisivat asian toisin.

                    Nämä ruostekäsittelyt on suunnattu noille halpis "perus" autoille, missä ei ole alustassa pellin päällä kuin pieni ylijäämä maalisumu, esim fiiatit, nissanit ym tusina halpis autot.
                    Niissä varmasti jotain etua saavutetaan ylimääräisellä massaamisella mm lisä äänieristystä kun kivet ei ropise suoraan pohjapeltiin.

                    Eli ole huoleti. Kivet ja nastat eivät pääse mihinkään kosketuksiin auton alustassa, korkeintaan konepelti, etupuskuri, tuulilasi ja ehkä kattopelti saa osumia. Mutta ei alusta.

                    Edit:
                    Korkeintaan noista ruostuu ovien tai luukkujen kittisaumat, ja niihin ei vaikuta minkäänsorttisen suojaukset.
                    Ja jos jollakin näin on päässyt käymään niin älkää missään nimessä menkö koskemaan niihin, eli ei mitään tee itse puhdistuksia tai rapsutteluja, ei ruostekuplan puhkomisia.
                    Menkää oitis näyttämään autoanne merkkiliikkeeseen ja vaatimaan korjausta.
                    (takuun edellytys on ettei noihin saa itse kajota)
                    Last edited by Spetke; 15-01-2012, 10:44.
                    ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                    Comment

                    • Vesper
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2010
                      • 240
                      • Vantaa

                      #11
                      Originally posted by Spetke View Post
                      Noh noh.... Eipäs kärjistellä liikoja.
                      Niinkuin jo Hemi kertoikin niin älä missään nimessä mene teetättämään mitään lisä käsittelyjä autoosi. En jaksa ruveta rautalangasta vääntämään mutta kerron lyhyesti.
                      Auton kori on käsitelty tehtaalla altaassa jo niin ettei se ruostu. Sitten pohjaan on pinnoitettu tai vulkanoitu paksu "muovikalvopinnoite" joka on useamman millimetrin paksu.
                      Tämän jälkeen pohja on vielä peitetty kauttaaltaan pohjamuovilevyillä. Eli ei ole minkäänlaista hyötyä mennä suihkimaan tuohon muovipinnoitteen päälle mitään tököttejä.
                      Kotelorakenteet on tehty todellakin niin että huonommaksi menee jos sinne menee ylimääräisiä tököttejä tunkemaan.
                      Yleensä tukitaan ilmareiät ja kotelot keräävät tämän jälkeen vettä ja rupeaa homehtumaan jne...
                      Tiedän kyllä, että ruostesuojaliikkeet muuta kertovat mutta ei sovi unohtaa, että he olisivat työttömiä jos kertoisivat asian toisin.

                      Nämä ruostekäsittelyt on suunnattu noille halpis "perus" autoille, missä ei ole alustassa pellin päällä kuin pieni ylijäämä maalisumu, esim fiiatit, nissanit ym tusina halpis autot.
                      Niissä varmasti jotain etua saavutetaan ylimääräisellä massaamisella mm lisä äänieristystä kun kivet ei ropise suoraan pohjapeltiin.

                      Eli ole huoleti. Kivet ja nastat eivät pääse mihinkään kosketuksiin auton alustassa, korkeintaan konepelti, etupuskuri, tuulilasi ja ehkä kattopelti saa osumia. Mutta ei alusta.

                      Edit:
                      Korkeintaan noista ruostuu ovien tai luukkujen kittisaumat, ja niihin ei vaikuta minkäänsorttisen suojaukset.
                      Ja jos jollakin näin on päässyt käymään niin älkää missään nimessä menkö koskemaan niihin, eli ei mitään tee itse puhdistuksia tai rapsutteluja, ei ruostekuplan puhkomisia.
                      Menkää oitis näyttämään autoanne merkkiliikkeeseen ja vaatimaan korjausta.
                      (takuun edellytys on ettei noihin saa itse kajota)
                      OK, eli nyt sitten selvisi miten tuo käsittely voi aiheuttaa homehtumista,kiitos.
                      Mutta edelleen olen sitä mieltä, että auton pohjan ja peltikaton vertaaminen toisiinsa on hieman ontuvaa...:think
                      Kannattaa kuitenkin muistaa myös se, ettei tehdas ole suunnitellut, että auton korin pitäisi kestää 15-vuotta, mikä taitaa olla Suomessa auton romutusikä. Itse ajan nyt 4-vuotta täyttävällä kärryllä, jonka vaihdan 2-vuoden sisällä enkä ole edes ajatellut että sen pohjalle jotain pitäisi tehdä. Uskoisin, että suojamista kannattaisi harkita, kun auto alkaa lähestyä 10-vuotta.

                      Comment

                      • kooma
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2004
                        • 1016
                        • Pikis

                        #12
                        Joo vaikka mulla ovi olikin lähtenyt kukkimaan vähän epäilen että sen kohtalo oli sinetöity jo tehtaalla syystä tai toisesta. Ainakaan mitään ulkoista vauriota siinä ei näkynyt vaikka kuinka syynäilin. Maallikkona en osaa sanoa irtoaako kitti ensin vai sen jälkeen kun saumassa alkaa tapahtumaan joku reaktio, tai että olisiko tuohon auttanut joku käsittely.

                        Joka tapauksessa itse tein juuri kuten spetke sanoi ja menin näyttämään ovea ennen kuin tein sille itse mitään. Tuo kuvakin on otettu sen jälkeen. Kaikki muut luukut ovat mun autossa nähdäkseni täysin kunnossa enkä kyllä alustasta ole yhtään huolissani.

                        Olen itse todistanut kun tuttava ihmetteli että heidän kakkosautossa on jalkatila märkä ja ikkunat aina huurussa sisältä, hetken tutkailin ja huomasin että hanttarin ovi lotisee. Vedepoistoreiät tukossa ja lähin poistumisreitti sille oli jostain ovipahvin välistä sisäpuolelle. Auto oli ollut jossain käsittelyssä jokin aika sitten. Varmaankin aukot olivat heti käsittelyn jälkeen auki mutta oliko sitten kuumat kesäkelit tai mikä saaneet aikaan sen että reikiin oli muodostunut semmoinen aika ohut mutta elastinen kalvo. Tuskin tuokaan mikään tyypillinen tapaus oli mutta pisti kyllä miettimään.
                        Tällä hetkellä: F20 120d M-Sport, i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

                        Comment

                        • Hastra
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2011
                          • 545
                          • Espoo

                          #13
                          Selvä eli en mene mitään käsittely tarjousta edes kysymään. Jatketaan samalla pesu+vahaus linjalla millä ennenkin on menty. Ja tuosta pohjamuovin kunnosta kannattaa kyllä huolehtia. Ainakin itsellä se on jo 115tkm kohdalla ottanut osumaa ja muutama kiinnitys reikä revennyt. Ilmeisesti Saksassa ottanut kanttareihin kiinni.
                          Audi A3 GTRON
                          EX: BMW 325D Coupe -07
                          EX: BMW 320ia -08

                          Comment

                          • Spetke
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2005
                            • 3449
                            • Janakkala

                            #14
                            Kaikista paras "ruostesuojaus" tässä tapauksessa on ihan auton puhtaana pito ja vahaus. Ja teettää vaikka alusta pesun kerran pari talvessa jos näin haluaa mielen rauhaa.

                            Ja toi luukkujen saumojen ruostuminen lähtee siis sisältäpäin ja sen takia sille on paha tehdä mitään ennalta ehkäisyjä, ja sen takia niiden korjauksetkin kuuluvat (lähes poikkeuksetta) takuuseen.
                            Edellytäen ettei niitä ole itse menty ronkkimaan.
                            Ja tämän takia ainoa oikea korjaustapa on kyseisen osakomponentin vaihto uuteen.

                            Ja kun mainittiin toi esim 15v korin kesto niin kyllä ne kestää. Käykääpä kurkkimassa esim vanhojen E46 tai E39 alle niin ei siellä mitään vaurioita ole tänäkään päivänä, jos ei ole siis itse menty ryssimään ja rikkomaan pohjaa.

                            Ja jos nyt joku haluaisi teetättää johonkin toisen merkkiseen "kansanautoon" ruostekäsittelyn niin se pitäisi tehdä mahdollisimman uutena, ei ole mitään hyötyä enään vuosien jälkeen suihkia massoja jo ruosteessa olevien pohjapeltisaumojen päälle.
                            ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                            Comment

                            • SledgeHammer82
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2004
                              • 1651
                              • Pk-seutu

                              #15
                              Originally posted by Micce///M View Post
                              Niimpä, meillä on tätä mallia oleva kärry pihassa ollut 20v ja ei ole vieläkään ruosteessa vaikka on pesemättä jäänyt.
                              Miten tuo kuumasinkitty peräkärry 60-150 µm sinkkikerroksineen liittyy E9x koriin, jossa vain osa pelleistä on edes sähkösinkittyä 10-15 µm sinkkikerroksella?

                              Esim. pk-seudulla sinkin korroosionopeus on n. 1 µm vuodessa, suolakylvyssä vielä enemmän. Maalit ja muovipinnoitteet ehjinä ollessaan toki tasoittaa hieman tilannetta autonkorissa, mutta vertauksesi on silti aika kaukaa haettu.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎