Announcement

Collapse
No announcement yet.

E90 webasto lukittuu, syy tuntematon

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pietsu
    Newbiemmer
    • Jun 2010
    • 22
    • Helsinki

    E90 webasto lukittuu, syy tuntematon

    Moi,

    Autona siis e90 320D 03/2008 orkkisweballa. Viimevuoden puolella huomasin ettei webasto enää lähde päälle kaukosäätimestä eikä suoraan "ajotietokoneen" kautta. Silloin käytin autoa konalassa ja sain tuomion: weba oli mennyt lukkoon ja aukaisemisen jälkeen toimii ok. Kyselin syytä moiselle lukitukselle, mutta eivät he osanneet sanoa (en tiedä siis virhekoodeista). Tämän jälkeen kaikki tuntuikin toimivan hetken...

    Viime viikolla huomasin parina aamuna, ettei weba enää käynyt kun olin kaukosäädöllä n. 15min aikasemmin päälle laittanut (hieman oli laseissa sulaa, eli päällä oli kuitenkin käynyt). Auton kun käynnisti, kuullosti weba taas tulevan henkiin. Tällä viikolla huomasin että weba on taas lukossa (oire on siis sama kuin viimevuoden puolella: vilahtaa vain rupelin kuva kun yrittää käynnistää, muttei oikeastaan mitään muuta tapahdu kuin että ilmastointi kääntyy laseille ja palaa takaisin).

    Rupesin epäilemään akkua, koska lähes koko talvi tullut mentyä n. 15min webaa, n. 15min ajoa (ei ole taloyhtiössä tolppapaikkoja vapaana että saisi esim. ylläpitolaturia laitettua). Auto on tosin käynnistynyt suht koht hyvin näillä kovemmilla etelän pakkasillakin, vain pari kertaa n. sekunnin ajan miettinyt mitäs sitä nyt, kun on starttinappulaa painanut. Toista topikkia lukiessani sain kuvan, ettei akun vajaus pakosta webaa lukitse, vai? Onko muilla vastaavaa ollut?

    Koodien luku on siis edessä. Voisiko joku pääkaupunkiseudulla tai läheisyydessä välineet omaava auttaa? Lähtökohtaisesti olisi siis suotavaa, että saisi mahdolliset koodit ulos ja lukituksen poistettua. Jospa siitä alkaisi sitten selvitä mikä webaa vaivaa. Konalassa tuntui vaan palavan rahaa ja viisammaksi en ainakaan viimeksi tullut.

    Voi vastailla privaan tai tähän. Soittelen kyllä mahdolliselle auttajalle mielellään tarvittaessa. Kiitoksia jo etukäteen jos apua löytyy!
    E90 320D -08
  • Nettipepe
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 1341
    • Kajaani

    #2
    Ääneni menee heikolle akulle.
    Oman webaston sielunelämää tutkiessani olen tehnyt sellaisen havainnon että webasto tipahtaa sammuksiin paljon ennen kuin edes startatessa huomaa mitään ongelmia.
    riittävän monta kertaa kun tuo toistuu niin eiköhän mene lukkoon.
    Oma webasto ilmoitti hehku ja liekkivahti vikaa kun ajoin lyhyttä matkaa jolloin webasto ehti vain hädintuskin käynnistyä... karstoittui...
    Korjasin purkamalla ja kokoamalla uudelleen... liuottelin paskat pois.

    Varmasti pääkaupunkiseudulta löytyy kavereita jotka tutkii vikakoodit!
    F30 320xia
    Ex E90 325da
    Ex E90 320da
    Ex E46 330D

    Comment

    • Clavurion
      BTCF Member
      • Feb 2005
      • 9157
      • Oulu

      #3
      Kyllä minä edelleen elän siinä uskossa, että jänniteen laskun aiheuttama Webaston sammuminen on käyttörajoitus, ei vikatila. Eli se ei voi aiheuttaa tuota kolmen vikatilanteen lukkotilaa.

      Pelkillä vikakoodeilla ei välttämättä vika selviä. Parempi jos pääsee tutkailemaan Webalta status-tietoja käynnistyksen jälkeen.
      E39 530dA -02 M-Sport
      E53 X5 3.0dA -06 Sport
      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

      Comment

      • Nettipepe
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2004
        • 1341
        • Kajaani

        #4
        Originally posted by Clavurion View Post
        Kyllä minä edelleen elän siinä uskossa, että jänniteen laskun aiheuttama Webaston sammuminen on käyttörajoitus, ei vikatila. Eli se ei voi aiheuttaa tuota kolmen vikatilanteen lukkotilaa.

        Pelkillä vikakoodeilla ei välttämättä vika selviä. Parempi jos pääsee tutkailemaan Webalta status-tietoja käynnistyksen jälkeen.
        Muotoilin lauseen huonosti...

        Tarkoitin juuri sitä että jännitteenlasku aiheuttaa weban sammumisen kesken kaiken ja se aiheuttaa karstoittumisen -> lukkotilan.
        F30 320xia
        Ex E90 325da
        Ex E90 320da
        Ex E46 330D

        Comment

        • Pietsu
          Newbiemmer
          • Jun 2010
          • 22
          • Helsinki

          #5
          Ei ole vielä kukaan piuhan omaava ilmoittanut olostaan. Liekkö paikka väärä kysyä vai onko weban koodiluku/nollaus mutikkaampi homma? Jos normivehkeet riittää, pitää yrittää itse varmaankin ehdokkaita löytää.

          Toisaalta, jos tuon lukon nyt saa pois ja oletetaan että kyseessä on karstoittuminen, tarviiko koko laitetta puhdistukseen purkaa vai auttaako kunnon poltot päälle? Tarkoitan että antaa muutaman kerran ihan rauhassa toimia koko sen 30 min (vai mikä se maksimiaika olikaan), toki välissä ajoa tehden jo akunkin takia.
          E90 320D -08

          Comment

          • Nettipepe
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 1341
            • Kajaani

            #6
            Originally posted by Pietsu View Post
            Ei ole vielä kukaan piuhan omaava ilmoittanut olostaan. Liekkö paikka väärä kysyä vai onko weban koodiluku/nollaus mutikkaampi homma? Jos normivehkeet riittää, pitää yrittää itse varmaankin ehdokkaita löytää.

            Toisaalta, jos tuon lukon nyt saa pois ja oletetaan että kyseessä on karstoittuminen, tarviiko koko laitetta puhdistukseen purkaa vai auttaako kunnon poltot päälle? Tarkoitan että antaa muutaman kerran ihan rauhassa toimia koko sen 30 min (vai mikä se maksimiaika olikaan), toki välissä ajoa tehden jo akunkin takia.
            Inpalla voi obd portin kautta lukkoa poistaa.
            Jos se vain suostuu käynnistymään niin sitten vain pitkäksi aikaa pöhisemään.
            Jos kunnolla karstoittunut niinkuin minulla niin meni heti lukkoon uudestaan.
            Piti siis purkaa mekaanisesti...
            Ei tuokaan paha homma ole...
            F30 320xia
            Ex E90 325da
            Ex E90 320da
            Ex E46 330D

            Comment

            • WSE1
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 3242
              • Suomusjärvi

              #7
              Alijännite ei aiheuta lukkotilaa. 2008 vuosimallin autosta ei enää inpalla voi lukkoa poistaa, vaan dis on oikea työkalu tähän, lisäksi tarvitaan Dcan adapteri. Lukituksen poistolle on oma testimoduulinsa. Sen jälkeen testimoduuli suosittaa tekemään hehkun mittaustestimoduulin joka pitää tehdä weba käynnissä, jos tehdään, käytännössä tämä ei ole tarpeen ttv weballe. Joissakin huoltopaikoissa ko. testimoduulia on tehty weba pois päältä jolloin se luonnollisesti ilmoittaa hehkun olevan vaihtokunnossa, onneksi kukaan ei tietääkseni ole tämän perusteella lähtenyt hehkua vaihdattamaan vaikka useampi on alunperin sen tiimoilta ottanut yhteyksiä.

              Comment

              • Pietsu
                Newbiemmer
                • Jun 2010
                • 22
                • Helsinki

                #8
                Kiitos tiedoista! Minäpä laitteleen uudenmaan vikakooditopikkiin kyselyä menemään josko joku laitteet omistaisi.
                E90 320D -08

                Comment

                • Pietsu
                  Newbiemmer
                  • Jun 2010
                  • 22
                  • Helsinki

                  #9
                  Juu eli Supa auttoi asiassa. Ei ollut saanu polttoa päälle ja lukossa oli. Piuha autoon ja lukko pois, lähti samantien päälle. Todennäköisesti syynä oli lyhyt käyttö ja sen aiheuttama karstoittuminen (palovaiheessa pienehköä rätinää kuului). Mitään akkuun liittyviä vikakoodeja ei ollut. Nyt vaan kovaa polttoa ja toivotaan ettei enää lukkiudu.

                  Kiitokset Supalle (ja WSE1:lle) avusta!
                  E90 320D -08

                  Comment

                  • Pietsu
                    Newbiemmer
                    • Jun 2010
                    • 22
                    • Helsinki

                    #10
                    Ja taas ollaan lukossa. Nollauksen jälkeen aluksi toimi normaalisti ja annoin lämmitellä aina sen ~30min ennen ajoa. Eilen aamulla toimi ihan normaalisti, mutta tänään oli mennyt lukkoon.

                    Supan kanssa koodeja katsottaessa oli ongelmana ollut, ettei saanut liekkiä. Testattiin silloin samalla koko laite ja mitään vikakoodeja ei tullut (hehku näytti olevan ok). Onko nyt niin, että (paha) karstoittuminen voi tuota aiheuttaa?

                    Jos nyt olettaa, että weba on karstassa ja se pitäisi putsata. Itsellä ei suurta kokemusta ole weban sielunelämästä, mutta pikkurempat aina onnistuu (lämmintä tallia tosin ei löydy). Onko sinänsä paha homma tuo weban putsaaminen (+ilmaaminen jälkikäteen?), vai pitäisikö käyttää paremmin osaavilla (suosituksia)? Nyttenhän tuo on taas lukossa, eli sekin pitäisi (samalla) poistattaa. Jos ei muu auta, pitää muualla siis teetättää ja merkkiliikkeen tuomion tiedän jo (weba vaihtoo). Löytyykö siis järkevämpiä puljuja pk-seudulta (tai läheisyydestä)?
                    E90 320D -08

                    Comment

                    • E.K.
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2010
                      • 494
                      • Helsinki

                      #11
                      Oletko soittanut/kysyny wse:n sigussa olevasta firmasta??

                      Comment

                      • Pietsu
                        Newbiemmer
                        • Jun 2010
                        • 22
                        • Helsinki

                        #12
                        Originally posted by E.K. View Post
                        Oletko soittanut/kysyny wse:n sigussa olevasta firmasta??
                        Se on ykkösvaihtoehtona tällä hetkellä. En tosin vielä ole kyselly tarkemmin.
                        E90 320D -08

                        Comment

                        • WSE1
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 3242
                          • Suomusjärvi

                          #13
                          Originally posted by Pietsu View Post
                          Ja taas ollaan lukossa. Nollauksen jälkeen aluksi toimi normaalisti ja annoin lämmitellä aina sen ~30min ennen ajoa. Eilen aamulla toimi ihan normaalisti, mutta tänään oli mennyt lukkoon.

                          Supan kanssa koodeja katsottaessa oli ongelmana ollut, ettei saanut liekkiä. Testattiin silloin samalla koko laite ja mitään vikakoodeja ei tullut (hehku näytti olevan ok). Onko nyt niin, että (paha) karstoittuminen voi tuota aiheuttaa?

                          Jos nyt olettaa, että weba on karstassa ja se pitäisi putsata. Itsellä ei suurta kokemusta ole weban sielunelämästä, mutta pikkurempat aina onnistuu (lämmintä tallia tosin ei löydy). Onko sinänsä paha homma tuo weban putsaaminen (+ilmaaminen jälkikäteen?), vai pitäisikö käyttää paremmin osaavilla (suosituksia)? Nyttenhän tuo on taas lukossa, eli sekin pitäisi (samalla) poistattaa. Jos ei muu auta, pitää muualla siis teetättää ja merkkiliikkeen tuomion tiedän jo (weba vaihtoo). Löytyykö siis järkevämpiä puljuja pk-seudulta (tai läheisyydestä)?

                          Thermo top V webastoissa on ollut myös sillätavalla viallisia polttoainepumppuja ettei tuotto riitä palamisen ylläpitämiseen. Tämän havaitsee siitä että laite kyllä yrittää toimia mutta "savu" on semmoista haikua ja palotapahtuma ei lähde kunnolla käyntiin (paloääniä kuuntelemalla) ja hetken päästä laite sammuu ja alkaa tuuletukselle.
                          Toki pumpun voi weba testerin kanssa mitata syöttömäärän suhteen jolloin diagnoosi varmistuu.
                          TTV on polttoainemäärän suhteen huomattavasti tarkempi kuin vanhempi TTC ja TTV pumputkin ovat omanlaisiaan mallikohtaisia ja valitettavasti siis myös kalliimpia. Vanhemmassa TTC webassahan polttoianepumpun vika on todella harvinainen.

                          Comment

                          • Pietsu
                            Newbiemmer
                            • Jun 2010
                            • 22
                            • Helsinki

                            #14
                            Originally posted by WSE1 View Post
                            Thermo top V webastoissa on ollut myös sillätavalla viallisia polttoainepumppuja ettei tuotto riitä palamisen ylläpitämiseen. Tämän havaitsee siitä että laite kyllä yrittää toimia mutta "savu" on semmoista haikua ja palotapahtuma ei lähde kunnolla käyntiin (paloääniä kuuntelemalla) ja hetken päästä laite sammuu ja alkaa tuuletukselle.
                            Toki pumpun voi weba testerin kanssa mitata syöttömäärän suhteen jolloin diagnoosi varmistuu.
                            TTV on polttoainemäärän suhteen huomattavasti tarkempi kuin vanhempi TTC ja TTV pumputkin ovat omanlaisiaan mallikohtaisia ja valitettavasti siis myös kalliimpia. Vanhemmassa TTC webassahan polttoianepumpun vika on todella harvinainen.
                            Sekin toki voi olla. Tosin sillon kun tuo on toiminut, on se ihan hyvin polttanut sen 30min ja ei mitään moitittavaa. Noh eiköhän se ensi viikolla perjantaina selviä kun tuon teillepäin huoltoon (varasin aamuajan).
                            E90 320D -08

                            Comment

                            • Joppe
                              Newbiemmer
                              • May 2003
                              • 28
                              • Raisio

                              #15
                              Kiertovesipumppu ja magneettiventtiili uusittu

                              Minulla oli samaa vikaa, ja asiaa tutkittuani huomasin että kiertovesipumppu ei toimi. On valitettavasti samassa paketissa 64126951814 Changeover Valven kanssa. Hinta Raision Autokeskuksessa 360€. Pitkän kärvistelyn jälkeen päätin tilata osan ja vielä asennuttaakin sen lasipalatsissa. Yhteishinta 540€, mutta nyt toimii. Tunti asennukseen ja toinen estokoodin poistamiseen, melko kallista. Joka tapauksessa nyt toimii moitteettomasti.
                              F31 320i Xdrive -13

                              ex-bmw
                              E30 316i T -90
                              E36 316i -92
                              E46 316i -00
                              E46 320d touring -00
                              E87 120dA -05
                              Mini Cooper -03
                              E91 320dAT -06

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎