Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kulutusmittari rupes yhtäkkiä reistailemaan...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jani87
    Bimmer Rookie
    • Mar 2012
    • 82
    • Finland

    Kulutusmittari rupes yhtäkkiä reistailemaan...

    Hei, olen uusi täällä BTCF forumilla, ja uus BMW omistaja. Olen kuullut että täältä usein löytyy ammattimaisia ohjeita ja apua joten päätin täältä lähteä kyselemään.

    Itse vikaan...
    Alla on BMW 320i 2005 e90 korilla (manuaali). Autoa ajettu n.120k

    Autossa on muutama päivä sitten ruvennut kulutus mittari sekoilemaan, kun auto lähtee nollasta liikkelle ehtii ajaa muutaman mentrin ennenkö mittari lähtee nousemaan. Samaten jos pakkilla tai ykkösellä ajaa hiljaa se ei nouse lainkaan.

    Vauhdissa kun pistää vapaalle mittari seilaa ensin 10-12l kulutus lukemaan ja sen jälkeen menee 0.. Vaihdetta vaihtaessa mimttari käy myös ylhäällä hetkellisesti joten kun vähäkään antaa kierrosta uudella vaihteella näyttää kulutus täydet 20L. Moottori jarrutuksessa näyttää normaalin 0L kulutuksena joten jostain se ottaa oikeeta lukemaa.. oliskohan mahdollisesti joku anturi?

    Mittarin sekoilun aikana se myös reagoi kaasuun kun vaihde on vapaalla (ennen se on aina mennyt suoraan 0 eikä ole reagoinut kaasuun...).

    Lopuksi vielä.. (olisko vaan kuskin päässä) vai olisko jopa hieman tehoja kadonnut...?

    Piuhassa auto ei ole vielä käynyt mutta varmaan menossa huomenna tai ylihuomenna. En tosin usko sen näyttävän mitään ku ei kojelaudassakaan mikään pala ja auton status on ok.. Kiitoksia avusta etukäteen!!
    Last edited by jani87; 19-03-2012, 20:48.
    ------------
    Ajossa: 2006, 325i e91

    Ex:
    2005, 320i e90
  • jani87
    Bimmer Rookie
    • Mar 2012
    • 82
    • Finland

    #2
    Tänään käyty johdon päässä ja ei mitään apua ollu siitäkään... Seuraavaks varmaan ilmamassatunnistimen putsaus tai uus semmonen tilalle...
    ------------
    Ajossa: 2006, 325i e91

    Ex:
    2005, 320i e90

    Comment

    • jani87
      Bimmer Rookie
      • Mar 2012
      • 82
      • Finland

      #3
      Nyt olis uusi ilmamassamittari vaihdettu autoon. Tehoja tuli takas entisen veroiseksi ja kulutusmittarin ailahtelu väheni mutta ei poistunut kokonaan vieläkään, elikkä osittain vika on voinu olla tuossa mittarissa. Kulutus näyttää vielä hieman yli normaalin ja mittari seilailee yhä vapaalla ja jarruttaessa.

      Yksi toinen vaihtoehto joka kävi mielessä, voisiko esim tukossa oleva polttoaineen suodatin vaikuttaa näihin asioihin?

      Olisko kellään mitään muita apuja ehdottaa tähän?

      Kiitos ennakkoon jos kellään on ehdotuksia, apuja kaivattaisiin!
      ------------
      Ajossa: 2006, 325i e91

      Ex:
      2005, 320i e90

      Comment

      • cmas
        Bimmer Rookie
        • Apr 2011
        • 59
        • Pääkaupunkiseutu

        #4
        Onko moottorin ilmansuodatin vaihdettu / tarkistettu milloin viimeksi? Ja adaptioarvot kannattaa varmaan nollata, jos sitä ei jo tehty MAFin asennuksen myötä.
        320d e91 - löytöjä kanalan takapihalta

        Comment

        • olliev
          Newbiemmer
          • Nov 2009
          • 26
          • Kirkkonummi

          #5
          330xd, Samaa vikaa täälläkin ollut jo pidempään, eli mittari seilaa itsekseen. Jos esim hiljaisessa ruuhkavauhdissa laittaa vaihteen vapaalle kulutus nousee hitaasti kunnes yhtäkkiä taas tipahtaa. Suuremmilla nopeuksilla tuntuisi pelittävän hyvin. MAF vaihdettiin minunkin autoon n. vuosi sitten mutta pärnäsen korjaamo ei varmasti mitään arvoja nollannut, silloin tehomenetyksiin oli kylläkin syynä tukkeutunut DPF. Mä en hirveen huolissani tuosta käyttäytymisesä ole ollut, onhan se toki outoa ja olisi kiva korjata.

          Comment

          • cmas
            Bimmer Rookie
            • Apr 2011
            • 59
            • Pääkaupunkiseutu

            #6
            olliev: Siis onko tässä nyt kyse siitä, että jos ajaa ihan hiljaa, mittari nousee kohti suurempia kulutuksia ja kun taas ruuhkassa pysähtyy sitten kokonaan, niin se kulutusmittari laskeutuu nollaan? Ymmärsin, ettei ketjun aloittajalla oireet ole ihan tätä.

            Anyway, mulla on aina tehnyt omassani noin ruuhkassa ryömiessä. Mutta sitten normaalissa vauhdissa mittari näyttää järkeviä lukemia. Ei tästä passaa huolestua, se on normaali käytös. Ketjun aloittajan oireet on kyllä jotain muuta.
            320d e91 - löytöjä kanalan takapihalta

            Comment

            • olliev
              Newbiemmer
              • Nov 2009
              • 26
              • Kirkkonummi

              #7
              Originally posted by cmas View Post
              olliev: Siis onko tässä nyt kyse siitä, että jos ajaa ihan hiljaa, mittari nousee kohti suurempia kulutuksia ja kun taas ruuhkassa pysähtyy sitten kokonaan, niin se kulutusmittari laskeutuu nollaan? Ymmärsin, ettei ketjun aloittajalla oireet ole ihan tätä.

              Anyway, mulla on aina tehnyt omassani noin ruuhkassa ryömiessä. Mutta sitten normaalissa vauhdissa mittari näyttää järkeviä lukemia. Ei tästä passaa huolestua, se on normaali käytös. Ketjun aloittajan oireet on kyllä jotain muuta.
              Joo siis hiljaisessa vauhdissa vaihde vapaalla mittari nousee itsekseen. Mutta tosiaan ei taida olla samaa ongelmaa kuitenkaan.

              Comment

              • jani87
                Bimmer Rookie
                • Mar 2012
                • 82
                • Finland

                #8
                Moi, juu autoon on vaihdettu ilman suodatin ennen tuota ilmamassamittarin vaihtoa. Kokeilin halvat vaihtoehdot läpi aluks!
                Ja tosiaanki nytten tuon massamittarin vaihdon jälkeen EI mittari pomppaa heti kahteenkymppiin, vaan ilmenee juuri tuota kun vapaalle heittää vaihteen niin tippuu neula muutamaan litraan ja sitten vauhdin hidastuessa nousee (n. 8-15) litran välille ja sitte pysähtyessä vasta nollaan.

                Nollasivat jotain kyllä autosta vielä massamittarin asennuksen jälkeen... vois nuo adaptioarvojen nollaus vielä käydä tarkistaas, ei ole onneksi paljoo rahaa uponnut kun käyttöautolla oli joku viivakoodi häiriö ja sain tuon massamittarin uutena 66e hintaan BMW alkup. osana

                Vaihteella ajatessa ihan normaalisti käyttäytyy. Kait tämä on sitten niitä auton "ominaisuuksia" Lähin tätä asiaa kyselemään kun auto ei aiemmin ole tätä oireilut. Mutta "mukava" nähdä että en ole ainut sielu maailmassa samalla oireella.

                Kiitos neuvoista!
                Last edited by jani87; 16-04-2012, 22:42.
                ------------
                Ajossa: 2006, 325i e91

                Ex:
                2005, 320i e90

                Comment

                • Huge004
                  Bimmer Rookie
                  • May 2011
                  • 62
                  • Pori

                  #9
                  Nostellaanpa ylös.

                  Nyt alko kulutusmittari täälläkin sekoilemaan. Aamulla kun menin töihin niin kaikki toimi normaalisti mutta kun kolmelta lähdin kotiin päin niin huomasin että kulutusmittarin viisari heilu joka suuntaan.


                  Eli normaalisti kyyhdyttäessä tuntuisi toimivan mutta kun jalan ottaa kaasulta niin mittari ei missään vaiheessa mene nollaan vaan jää siihen 5l kulutuksen kohdalle.
                  Jarruttaessa viisari nousee ihan tappiin hetken päästä tippuu taas siihen 5l kohdalle ja jää siihen.

                  Muutenkin koko kulutusmittarin toiminta on todella hämärää.



                  Anturi vikahan se täytyy olla mutta mistä sitä kannattaisi alkaa etsimään?


                  :Mika
                  E91 330da

                  Comment

                  • jani87
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2012
                    • 82
                    • Finland

                    #10
                    Moi

                    Mulla vieläkin sama ongelma ratkaisua ei ole ollut eikä näytä vikakodeja mistään. Tuon kanssa on oppinut elämään aika hyvin (tietysti se siellä takaraivossa jonki verran ärsyttää).

                    Mulla tosiaanki oireet vielä tarkeentaakseen.

                    1. Kun hidastaa/jarruttaa esim valoihin moottorijarrutuksella (kulutusm. näyttää silloin 0L niinku pitääkin), niin heti kytkimen pohjaan painamisen yhteydessä lähtee kulutusmittari seilamaan ylöspäin 2-3 litraan, sitten aina vauhdin hidastuessa nousee ja nousee... kunnes pysähtyy n. 10L kohdalle ja menee sitten nollaan.

                    2. Liikkelle lähtiessä ehtii auto liikkua n. 3m ennekö lähtee reagoimaan. Sama kun pakittaa, ei yleensä liiku koskaan mihkään pienissä pakituksissa esim pihasta autolla pois pakittaessa ellei rupee pakittaan yli 15 km / h vauhtia.

                    3. Normaalisti kun auto on parkissa ja antaa kaasua vapaalla niin mittari aina nollassa niinkun pitääkin (ainaski auto näin vielä toimi kun sen ostin), niin näinä hetkinä kun mittari seilailee, esim vaihde vapaalla valohin tullessa niin mittari reagoi jos painelen kaasua...?!? Mutta sitten pysähdyttyä ja mittarin laskettua takas nollaan ei taas reagoi kaasuun.

                    Muuten mittari toimii täysin normaalisti itse ajossa, kiihdytykses nousee normaalisti ja pysyy tasasena tasakaasulla ja moottorijarrutuksessa menee 0L kohdalle.

                    Tälle tosiaanki jos joku joskus keksii jotain niin kiitollisia oltais.. Anturia oon ittekkin veikannu.

                    Onko Sulla Huge manuaali? Jos näin niin rupeeko sulla mittari elään kaasun mukaan vaikka vaihde vapaalla silloin kun se "tekee temppujaan" eli nousee pysähtyessä yms.?

                    Niin ja vielä lisäisin... Tuo kohta 1. Siinä aiemmin nousi mittari n. 15L kohdalle, vaihdoin ilmamassamittarin autoon niin sen jälkeen on enään noussut tuohon 10L kohtaan... Outoa :? :think

                    Edit: Kirjotusvirheitä / muotoiluja
                    Last edited by jani87; 08-03-2013, 19:53.
                    ------------
                    Ajossa: 2006, 325i e91

                    Ex:
                    2005, 320i e90

                    Comment

                    • henkka86
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2005
                      • 109
                      • Savonlinna

                      #11
                      Täysin sama vika tuli tuohon omaan e46 330d:hen vaikka nyt onkin dieseli. Voisko tuo johtua viallisesta maffista?
                      nykyiset

                      e70 x5 3.0sd M-sport -09
                      e70 x5 m50d -13

                      ex. f25 x3 30d M-sport -12
                      ex. e61 530da touring Lci M-sport -09
                      ex. e60 525ia M-sport -06
                      ex. e61 530da touring -05
                      ex. e46 330d touring M-sport -02
                      ex. e39 535ia -97
                      ex. e34 525i -91

                      Comment

                      • Huge004
                        Bimmer Rookie
                        • May 2011
                        • 62
                        • Pori

                        #12
                        Originally posted by jani87 View Post
                        Moi

                        Mulla vieläkin sama ongelma ratkaisua ei ole ollut eikä näytä vikakodeja mistään. Tuon kanssa on oppinut elämään aika hyvin (tietysti se siellä takaraivossa jonki verran ärsyttää).

                        Mulla tosiaanki oireet vielä tarkeentaakseen.

                        1. Kun hidastaa/jarruttaa esim valoihin moottorijarrutuksella (kulutusm. näyttää silloin 0L niinku pitääkin), niin heti kytkimen pohjaan painamisen yhteydessä lähtee kulutusmittari seilamaan ylöspäin 2-3 litraan, sitten aina vauhdin hidastuessa nousee ja nousee... kunnes pysähtyy n. 10L kohdalle ja menee sitten nollaan.

                        2. Liikkelle lähtiessä ehtii auto liikkua n. 3m ennekö lähtee reagoimaan. Sama kun pakittaa, ei yleensä liiku koskaan mihkään pienissä pakituksissa esim pihasta autolla pois pakittaessa ellei rupee pakittaan yli 15 km / h vauhtia.

                        3. Normaalisti kun auto on parkissa ja antaa kaasua vapaalla niin mittari aina nollassa niinkun pitääkin (ainaski auto näin vielä toimi kun sen ostin), niin näinä hetkinä kun mittari seilailee, esim vaihde vapaalla valohin tullessa niin mittari reagoi jos painelen kaasua...?!? Mutta sitten pysähdyttyä ja mittarin laskettua takas nollaan ei taas reagoi kaasuun.

                        Muuten mittari toimii täysin normaalisti itse ajossa, kiihdytykses nousee normaalisti ja pysyy tasasena tasakaasulla ja moottorijarrutuksessa menee 0L kohdalle.

                        Tälle tosiaanki jos joku joskus keksii jotain niin kiitollisia oltais.. Anturia oon ittekkin veikannu.

                        Onko Sulla Huge manuaali? Jos näin niin rupeeko sulla mittari elään kaasun mukaan vaikka vaihde vapaalla silloin kun se "tekee temppujaan" eli nousee pysähtyessä yms.?

                        Niin ja vielä lisäisin... Tuo kohta 1. Siinä aiemmin nousi mittari n. 15L kohdalle, vaihdoin ilmamassamittarin autoon niin sen jälkeen on enään noussut tuohon 10L kohtaan... Outoa :? :think

                        Edit: Kirjotusvirheitä / muotoiluja

                        Mulla on automaattivaihteistolla.
                        Vaihde vapaalla mittari ei liiku mihinkään.
                        Huomasin myös kun kävin kaupassa että mulla ei ole vika kokoajan päällä vaan ajoittain.

                        Muuten aikalailla samanlaiset oireet täällä paitsi että kun jarrutan niin ei mene nollaan missään vaiheessa vaan jää siihen 5l kohdille ja siitä lähtee sitten nousemaan.

                        Täytyy käydä jossain kans lukee vikakoodit.
                        Katoin kyllä nopeesti puhelimella (torque softalla) eikä ollut mitään.
                        Missä kävit muuten lukemassa vikakoodit? Marmorilla vai jossain nyrkkipajassa?

                        On varmaan vittumainen vika alkaa selvittää jos ei anna mitään vikakoodia.
                        Prkl!



                        :Mika
                        E91 330da

                        Comment

                        • Huge004
                          Bimmer Rookie
                          • May 2011
                          • 62
                          • Pori

                          #13
                          Originally posted by henkka86 View Post
                          Täysin sama vika tuli tuohon omaan e46 330d:hen vaikka nyt onkin dieseli. Voisko tuo johtua viallisesta maffista?

                          Täällä on kans kiisseli 330d.
                          Ootko lukenut vikakoodit?
                          E91 330da

                          Comment

                          • Supra^
                            BTCF Member
                            • Jul 2005
                            • 5150
                            • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                            #14
                            Originally posted by jani87 View Post
                            Moi

                            Mulla vieläkin sama ongelma ratkaisua ei ole ollut eikä näytä vikakodeja mistään. Tuon kanssa on oppinut elämään aika hyvin (tietysti se siellä takaraivossa jonki verran ärsyttää).

                            Mulla tosiaanki oireet vielä tarkeentaakseen.

                            1. Kun hidastaa/jarruttaa esim valoihin moottorijarrutuksella (kulutusm. näyttää silloin 0L niinku pitääkin), niin heti kytkimen pohjaan painamisen yhteydessä lähtee kulutusmittari seilamaan ylöspäin 2-3 litraan, sitten aina vauhdin hidastuessa nousee ja nousee... kunnes pysähtyy n. 10L kohdalle ja menee sitten nollaan.

                            2. Liikkelle lähtiessä ehtii auto liikkua n. 3m ennekö lähtee reagoimaan. Sama kun pakittaa, ei yleensä liiku koskaan mihkään pienissä pakituksissa esim pihasta autolla pois pakittaessa ellei rupee pakittaan yli 15 km / h vauhtia.

                            3. Normaalisti kun auto on parkissa ja antaa kaasua vapaalla niin mittari aina nollassa niinkun pitääkin (ainaski auto näin vielä toimi kun sen ostin), niin näinä hetkinä kun mittari seilailee, esim vaihde vapaalla valohin tullessa niin mittari reagoi jos painelen kaasua...?!? Mutta sitten pysähdyttyä ja mittarin laskettua takas nollaan ei taas reagoi kaasuun.

                            Muuten mittari toimii täysin normaalisti itse ajossa, kiihdytykses nousee normaalisti ja pysyy tasasena tasakaasulla ja moottorijarrutuksessa menee 0L kohdalle.

                            Tälle tosiaanki jos joku joskus keksii jotain niin kiitollisia oltais.. Anturia oon ittekkin veikannu.

                            Onko Sulla Huge manuaali? Jos näin niin rupeeko sulla mittari elään kaasun mukaan vaikka vaihde vapaalla silloin kun se "tekee temppujaan" eli nousee pysähtyessä yms.?

                            Niin ja vielä lisäisin... Tuo kohta 1. Siinä aiemmin nousi mittari n. 15L kohdalle, vaihdoin ilmamassamittarin autoon niin sen jälkeen on enään noussut tuohon 10L kohtaan... Outoa :? :think

                            Edit: Kirjotusvirheitä / muotoiluja
                            1. Moottorijarrutuksessa moottori ei kuluta bensaa = 0L. Painat kytkimen pohjaan -> moottori siirtyy tyhjäkäyntiohjelmalle jolloin bensaa palaa jotta kone pysyy käynnissä, moottorinohjaus laskee suuttimien aukioloajan ja nopeuden perusteella kulutuksen ja kulutusmittari sen näyttääkin. Vauhdin hidastuessa kulutus nousee koska auto ei enää rullaa yhtä nopeasti vaikka bensaa menee saman verran (tyhjäkäyntiohjelma)

                            2. Kuulostaa ominaisuudelta. Heiluisi ku hullun mulkku jos pitäisi noin alhaisissa nopeuksissa/pieniin muutoksiin reagoida. Ei myöskään välttämättä saa tarpeeksi luotettavaa tietoa nopeusanturilta noin alhaisissa vauhdeissa joten miksi turhaan käyttää DME:n tehoja noin tarkkaan laskentaan?

                            3. kts numero 1 = Auton ollessa liikkeessä se laskee hetkellistä kulutusta, ja tottakai kaasun painamisella on tähän merkitystä.



                            Tämä siis ihan yleistä tietoa, kokemusta sekä järjenkäyttöä, en itse näe tuossa toiminnassa mitään normaalista poikkeavaa

                            PS. Ainoa kohta missä kulutusmittarisi sinua varmasti huijaa on kun seisotat autoasi tyhjäkäynnillä paikallaan, eikö vain? Auto väittää ettei bensaa kulu, vaikka sitä todellisuudessa kuluu ääretön määrä 100km matkalla, koska et ikinä pääse paikallasi 100km päähän. Tämä on "oikein" tehty esim. tuossa vanhassa E34:ssa, jossa kulutusmittari menee asteikon yli oikeaan laitaan paikallaan ollessa, ja palaa sieltä pienempiin lukemiin liikkeellelähdössä.
                            Last edited by Supra^; 09-03-2013, 00:26.
                            Musti 8HP
                            Nokivasara M47
                            TeiniCoupé DCT
                            E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                            Ex:
                            E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                            Comment

                            • henkka86
                              Bimmer Rookie
                              • Nov 2005
                              • 109
                              • Savonlinna

                              #15
                              Originally posted by Huge004 View Post
                              Täällä on kans kiisseli 330d.
                              Ootko lukenut vikakoodit?
                              Ei löytynyt mitään vikakoodeja inpalla. Pidetään tuota sitten ominaisuutena.
                              nykyiset

                              e70 x5 3.0sd M-sport -09
                              e70 x5 m50d -13

                              ex. f25 x3 30d M-sport -12
                              ex. e61 530da touring Lci M-sport -09
                              ex. e60 525ia M-sport -06
                              ex. e61 530da touring -05
                              ex. e46 330d touring M-sport -02
                              ex. e39 535ia -97
                              ex. e34 525i -91

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎