Announcement

Collapse
No announcement yet.

e91 ajettavuuteen parannusta ilman madallusta?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JP-76
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2009
    • 1060
    • Kanta-Häme

    #16
    Originally posted by Smistik View Post
    Kerrohan kokemuksia.
    Iskareista vai tilauksesta?

    Iskarit menee alle vasta ens keskiviikkona joten niistä ei vielä kokemuksia ole nykyisessä autossa, mutta edellisessä kärryssä (Mazda 3 MPS) toimi todella hyvin.

    Autossa oli loppuvaiheissa n. 300HP ja 500Nm ja alusta sieti tehot hyvin. Verrattuna vakioalustaan ei niiaillut kiihdytyksissä/jarrutuksissa läheskään niin paljon kuin vakio ja etupyörien pompotus paikaltaan lähtiessä loppui käytännössä kokonaan (valitettava tehokkaan etuvetoisen ominaisuus).
    Mutkateillä toimi myös huomattavasti vakaammin kuin vakio.

    Tunne noilla iskareilla oli muuten aika outo kun ensimmäisen kerran lähdin ajamaan: Kehä III ajaessa normaalisti tuntui tosi "löysältä" kun joka nyppy ja pikkukivi ei tuntunut persauksissa, mutta kun sitten kaarsi tuusulantien rampin alas vauhdilla niin jopa muuttui alustan käytös...

    On tuota iskaria kehuneet kyllä Bemareissakin ainakin ulkomaisilla foorumeilla.
    Kalusto:
    BMW 550i xDrive -14
    BMW S1000R -17
    Toyota Proace -15

    Comment

    • Casull
      Bimmer Fanatic
      • May 2010
      • 207
      • Nivala

      #17
      Originally posted by cmas View Post
      Aika suolasen hintaiset nuo fsd:t, tarttee selvitellä halvemmat hinnat kyllä jostain. Eilen sain alle kesäkumit, joten pitää nyt etsiä röykkyisiä mutkia lisää, niin näkee kuinka paljon perä huitelee nyt kunnon kumeilla.

      M3-puslat taidan jättää hyllylle. Jotenkin ei oikein innosta tuo modaileminen ennen asennusta ja kun en itse kuitenkaan niitä asenna, niin en usko jonkun liikkeen olevan kovin innostunut ko. projektista.
      Nyt pitää kyllä sanoa että jos jätät M3 puslat vaihtamatta niin pahan virheen teet.
      Noiden puslien asentaminen vakioihin verrattuna aiheuttaa korkeintaan vartin lisätyön, edellyttäen siis että paja on ihan oikeasti näihin autoihin pusliavaihtanut ja tietävät miten se kuuluu tehdä.
      Kysy pajalle viedessä onko niillä kokemusta juuri E9*-sarjan autoista.
      Jos ei ole, vaihda pajaa, muuten joudut maksamaan opettelusta ja hyvin todennäköisesti rikkovat uudet puslat ja pahimmassa tapauksessa apurungonkin. (se on muuten tosi helppo homma tässä yhteydessä, onneksi itse luin ensin TIS-ohjeet)

      Noiden puslien eroista vielä:
      Kuvista näkee selkeästi miten paljon vakiot sallii apurungon liikua koriin nähden.
      Ne tulee paikoilleen niinpäin että tuo kannas ottaa vastaan vain pitkittäissuuntaisen rasituksen.
      Mutkatiellä käytös muuttuu todella paljon jämäkämmäksi ja ohituksissa kaistanvaihtovetelykin jää paljon vähemmäksi.

      Saa nähdä joko ensiviikolla saisin itsekkin kesärenkaat alle ja pääsisin kunnolla testaamaan.
      Jo vetelillä kitkarenkaillakin ero oli huomattava.
      Last edited by Casull; 23-04-2012, 02:03. Reason: .
      Musta E90 330 xda -05 kaikilla mausteilla, Powered by Karala
      Läppäleikkaukset, puslanvaihdot, jarrulevysorvaukset, jyrsin- yms. koneistushommat ja muuta teknistä vertaistukea E90:iin Nivalan seudulla: 0405113911

      Comment

      • JP-76
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2009
        • 1060
        • Kanta-Häme

        #18
        Koni FSD:t ovat nyt alla ja n. 200km:n ajon jälkeen ei voi olla muuta kuin tyytyväinen, normaaliajossa tien pienet epätasaisuudet häviää suht-tehokkaasti eikä jokaisen pikku montun takia tarvitse tehdä väistöliikkeita niin kuin vakio-iskareilla. Yllättäen loppui myös narinat etupäästä iskareiden vaihdon jälkeen

        Maantie-vauhdeissa tuntuu ettei auto enää kiihdy mihinkään kun ei niiaile oikein ollenkaan, nopeusmittarista voi sitten todeta että kaakit on tallessa
        Kalusto:
        BMW 550i xDrive -14
        BMW S1000R -17
        Toyota Proace -15

        Comment

        • Casull
          Bimmer Fanatic
          • May 2010
          • 207
          • Nivala

          #19
          Jäikö perän "leijuminen" heittoisessa mutkassa pois?

          Entäs paraniko tuntuma jousituksen kantavuudesta?
          Omani on sellainen että tuntuu niinkuin jousitus pohjaisi jo aika pienenssäkin heitossa.

          Ja se tärkein:
          Reippaampaan pattiin ajaessa, lyökö jousitus vielä läpi niin että koko kojelauta tuntuu irtoavan ja tuulilasin ehjänäpysyminen tuntuu ihmeeltä?
          Musta E90 330 xda -05 kaikilla mausteilla, Powered by Karala
          Läppäleikkaukset, puslanvaihdot, jarrulevysorvaukset, jyrsin- yms. koneistushommat ja muuta teknistä vertaistukea E90:iin Nivalan seudulla: 0405113911

          Comment

          • JP-76
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2009
            • 1060
            • Kanta-Häme

            #20
            Originally posted by Casull View Post
            Jäikö perän "leijuminen" heittoisessa mutkassa pois?

            Entäs paraniko tuntuma jousituksen kantavuudesta?
            Omani on sellainen että tuntuu niinkuin jousitus pohjaisi jo aika pienenssäkin heitossa.

            Ja se tärkein:
            Reippaampaan pattiin ajaessa, lyökö jousitus vielä läpi niin että koko kojelauta tuntuu irtoavan ja tuulilasin ehjänäpysyminen tuntuu ihmeeltä?
            Mulla on vielä ohjauskulmat säädetty noitten 17" talvirenkaiden mukaan kun en saanut ajoissa kesäkumeja hommattua joten heitoista yms. en osaa vielä sanoa tarkkaan, mutta pahin pintakovuus on poissa ja mukavasti menee poikittaisurien yli. Yritän kyllä mieluummin kiertää kovin syvät poterot ja patit mutta pienemmissä kuopissa tärähdys vaimentuu mutta ei poistu tietenkään ihan kokonaan, varmaan johtuen noista suhteellisen jäykistä Eibachin madallusjousista. Mitään jousituksen pohjausilmiötä en ole kyllä huomannut.

            P.s. jos jollakulla on tietoa oikeasti hommansa osaavasta ohjauskulmien säätäjästä jolla kokemusta kys. autoista, niin saa laitella vinkkiä myös tänne. Kanta-häme ja pääkaupunkiseutu lähinnä itseä kiinnostaa. Sillä ei niin väliä että onko halpa vai kallis, kunhan osaa tehdä kerralla oikein.
            Last edited by JP-76; 08-06-2012, 12:04.
            Kalusto:
            BMW 550i xDrive -14
            BMW S1000R -17
            Toyota Proace -15

            Comment

            • makebm5
              Bimmer Enthusiast
              • May 2009
              • 1238
              • Kainuu

              #21
              Originally posted by Casull View Post
              Jäikö perän "leijuminen" heittoisessa mutkassa pois?

              Entäs paraniko tuntuma jousituksen kantavuudesta?
              Omani on sellainen että tuntuu niinkuin jousitus pohjaisi jo aika pienenssäkin heitossa.

              Ja se tärkein:
              Reippaampaan pattiin ajaessa, lyökö jousitus vielä läpi niin että koko kojelauta tuntuu irtoavan ja tuulilasin ehjänäpysyminen tuntuu ihmeeltä?
              Tarkoitat tuolla leijumisella että jos kesken pitkän mutka on joku terävä nyppi?

              Omassani tuo kuorman kantamattomuus ilmiö hävisi lähes olemattomiin Bilsteinin B8:lla.

              Melkoinen patti saa olla että tuolta tuntuu. Ennen kyllä jousitus omassani pohjaa.
              Renkaat ja ilmanpaineet vaikuttaa tuohon aika paljon.
              BMW i4 M50, BMW E89 35is
              Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

              Comment

              • arben
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2011
                • 1120
                • suomi

                #22
                Originally posted by Casull View Post
                En vaihtanu kun nuo isot puslat.
                Ja kyllä, M3-versiot pitää asentaa toiselta puolelta kuin alkuperäiset.
                Etummaiseten puslien kohdalla tässä onkin yksi vaihtohomman ns sudenkuoppa, puslan reikään pitää tehdä viiste paineilmavingulla, muuten uutta ei saa paikalleen ehjänä.
                kertaus on opintojen äiti

                eli nämä ne etummaiset:


                Tuotenumero: PFR5-420

                sekä taaemmat Tuotenumero: PFR5-422 . näillä osilla hyvä aloittaa?

                ongelmana on esim ohituksessa autosta ei tiedä mihin se sinkoaa :think myöskin isolla kuormalla havaittavissa pienen pientä värinää voimansiirrossa. jokseenkin tuo ohitustilanteessa oleva "heitto" tuntuu kuin alusta olisi ihan liian löysä,iskarit kuitenkin ehjät,jousilla ajettu ehkäpä 25tkm.

                -kulmat säädetty
                -renkaat michelin ps2 19"
                -m-sport iskarit+hr jouset
                -m-sport vakaajat

                ajettu 55tkm,autona 335i ohjelmalla+putkistolla.
                Last edited by arben; 20-06-2012, 23:29.

                Comment

                • makebm5
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2009
                  • 1238
                  • Kainuu

                  #23
                  Originally posted by arben View Post
                  kertaus on opintojen äiti

                  eli nämä ne etummaiset:


                  Tuotenumero: PFR5-420

                  sekä taaemmat Tuotenumero: PFR5-422 . näillä osilla hyvä aloittaa?

                  ongelmana on esim ohituksessa autosta ei tiedä mihin se sinkoaa :think myöskin isolla kuormalla havaittavissa pienen pientä värinää voimansiirrossa. jokseenkin tuo ohitustilanteessa oleva "heitto" tuntuu kuin alusta olisi ihan liian löysä,iskarit kuitenkin ehjät,jousilla ajettu ehkäpä 25tkm.

                  -kulmat säädetty
                  -renkaat michelin ps2 19"
                  -m-sport iskarit+hr jouset
                  -m-sport vakaajat

                  ajettu 55tkm,autona 335i ohjelmalla+putkistolla.
                  Laitoitko käytetyt osat alle?
                  Last edited by makebm5; 21-06-2012, 09:26. Reason: typo
                  BMW i4 M50, BMW E89 35is
                  Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

                  Comment

                  • arben
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2011
                    • 1120
                    • suomi

                    #24
                    Originally posted by makebm5 View Post
                    Laitoitko käytetyt osat alle?
                    niinkun mitkä osat

                    alustan osilla ajettu se 55tkm mitä autollakin,lukuunottamatta jousia/rengasvannepakettia.

                    Comment

                    • makebm5
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2009
                      • 1238
                      • Kainuu

                      #25
                      Originally posted by arben View Post
                      niinkun mitkä osat

                      alustan osilla ajettu se 55tkm mitä autollakin,lukuunottamatta jousia/rengasvannepakettia.
                      Alustan osia meinasin, muttaa sulla onkin kait alkuperäinen M-sport.
                      Mulla oli taka iskarit lopussa jo 80thkm kohdalla aivan selvä klappi iskareissa.
                      Mulla on myös M-sport myös. Ajo parani huomattavasti uusilla bilsteinin B8 iskareilla ja viimeinen "niitti " oli M3 puslat taka apurunkoon.
                      BMW i4 M50, BMW E89 35is
                      Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

                      Comment

                      • JP-76
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2009
                        • 1060
                        • Kanta-Häme

                        #26
                        Originally posted by JP-76 View Post
                        Mulla on vielä ohjauskulmat säädetty noitten 17" talvirenkaiden mukaan kun en saanut ajoissa kesäkumeja hommattua joten heitoista yms. en osaa vielä sanoa tarkkaan, mutta pahin pintakovuus on poissa ja mukavasti menee poikittaisurien yli. Yritän kyllä mieluummin kiertää kovin syvät poterot ja patit mutta pienemmissä kuopissa tärähdys vaimentuu mutta ei poistu tietenkään ihan kokonaan, varmaan johtuen noista suhteellisen jäykistä Eibachin madallusjousista. Mitään jousituksen pohjausilmiötä en ole kyllä huomannut.

                        P.s. jos jollakulla on tietoa oikeasti hommansa osaavasta ohjauskulmien säätäjästä jolla kokemusta kys. autoista, niin saa laitella vinkkiä myös tänne. Kanta-häme ja pääkaupunkiseutu lähinnä itseä kiinnostaa. Sillä ei niin väliä että onko halpa vai kallis, kunhan osaa tehdä kerralla oikein.
                        P.p.s. Kaikkialla ei edes onnistu 19" vanteiden kanssa säätö, että jos jollain on hyvää vinkkiä antaa missä kannattaisi kulmat säätää niin voisi laittaa tietoa vaikka tänne. Hyvistä kulmien säätäjistä tunnutaan aika paljon keskustelevan, mutta kukaan ei suostu paljastamaan niitä "hovihankkijoitaan" kun joku sitä sitten kysyy.
                        Kalusto:
                        BMW 550i xDrive -14
                        BMW S1000R -17
                        Toyota Proace -15

                        Comment

                        • Casull
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2010
                          • 207
                          • Nivala

                          #27
                          Originally posted by makebm5 View Post
                          Tarkoitat tuolla leijumisella että jos kesken pitkän mutka on joku terävä nyppi?

                          Omassani tuo kuorman kantamattomuus ilmiö hävisi lähes olemattomiin Bilsteinin B8:lla.

                          Melkoinen patti saa olla että tuolta tuntuu. Ennen kyllä jousitus omassani pohjaa.
                          Renkaat ja ilmanpaineet vaikuttaa tuohon aika paljon.
                          Eikäkun sitä että jos mutkassa on heitto niin sen jälkeen perä tuntuu hetken niinkuin se olisi ilmapallon päällä.
                          M3-puslat apurungossa poisti suurimman osan ongelmasta, loppu taitaa mennä muiden puslien, pellistä prässättyjen tukivarsien ja huonojen iskareiden piikkiin.


                          Yksi tärkeä huolto/vaihtokohde ajettavuuden kannalta on ne surullisen kuuluisat alatukivarren takimmaiset puslat.
                          Olivat mun autossa ihan totaalisen tohjot. (nelivetomalli, takapotkussa rakenne on hiukan eri)
                          Kumma ettei noitakaan ole opittu vieläkään tekemän kunnolla.

                          Onneksi olivat suht halvat, alta satkun sarja ja ennenkaikkea helpot vaihtaa, tunti per puoli kotitallissa. (prässi ihan välttämätön tässäkin hommassa)
                          Musta E90 330 xda -05 kaikilla mausteilla, Powered by Karala
                          Läppäleikkaukset, puslanvaihdot, jarrulevysorvaukset, jyrsin- yms. koneistushommat ja muuta teknistä vertaistukea E90:iin Nivalan seudulla: 0405113911

                          Comment

                          • juki85
                            Bimmer Rookie
                            • May 2009
                            • 151
                            • Oulu

                            #28
                            Originally posted by Casull View Post

                            Yksi tärkeä huolto/vaihtokohde ajettavuuden kannalta on ne surullisen kuuluisat alatukivarren takimmaiset puslat.
                            Olivat mun autossa ihan totaalisen tohjot. (nelivetomalli, takapotkussa rakenne on hiukan eri)
                            Kumma ettei noitakaan ole opittu vieläkään tekemän kunnolla.

                            Onneksi olivat suht halvat, alta satkun sarja ja ennenkaikkea helpot vaihtaa, tunti per puoli kotitallissa. (prässi ihan välttämätön tässäkin hommassa)
                            Nostetaan vanhaa. Tarkoitatko noilla alatukivarren takimmaisilla puslilla niitä narinaheloja (osa nro 3: http://bmwfans.info/parts/catalog/E9...el_suspension/ )? Pitäisi omaan vaihtaa nuo narinahelat jossakin välissä, sopiva ulosvetäjä pitäisi vaan kehitellä.
                            BMW G21 320e xDrive

                            Comment

                            • Squamish
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2009
                              • 260
                              • HEL

                              #29
                              Originally posted by Casull View Post
                              Eikäkun sitä että jos mutkassa on heitto niin sen jälkeen perä tuntuu hetken niinkuin se olisi ilmapallon päällä.
                              Tuo kuulostaa siltä, että iskareiden paluuvaimennus on liian löysä, eli iskarit todnäk. kaputt.
                              Byrokratian motto: älä tee mitään ensimmäistä kertaa

                              Comment

                              • exhaust
                                Bimmer Rookie
                                • Aug 2007
                                • 97
                                • Kuopio

                                #30
                                Onko kukaan vaihtanut noita apurungon etummaisia puslia M3 malliseksi E91 koriin, -06 320d?
                                Ovatko sopivat?
                                Last edited by exhaust; 22-12-2013, 01:56.
                                F10 530d -12

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎