Announcement

Collapse
No announcement yet.

E92 325i kytkin täristää

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tiik
    BTCF Member
    • Apr 2012
    • 497
    • Vantaa

    E92 325i kytkin täristää

    Moi!

    Tuli ostettua eka BMW ikinä ja ei mene taas ihan niinkuin Strömsöössä... Autolla on ajettu tasan 60tkm, vm2008, CDV poistettu.

    Ongelma:

    Liikkeelle lähdettäessä auto täristää huomattavasti, mikäli kierroksia hieman enemmän kuin tyhjäkäynnillä. Ongelma ei tunnu poistuvan vaikka auto lämpenee, eikä kelilläkään tunnu juuri olevan vaikutusta. Lisäksi nostaessani kytkimen 2 vaihteella moottorijarruttaakseni tärisee/värisee myös poljin ollessaan pari senttiä pohjasta. Vaihteet toimivat erinomaisesti.

    Mikäli lähden liikkeelle vain tyhjäkäynnillä, ei ongelmaa juuri ilmene, mutta valoista olisi kiva päästä poiskin joskus.

    Ratkaisu:

    Olen kahlannut läpi lukuisia brittiforumeita ja ainakin nelisylinterisiin kolmosiin julkaistiin vuoden vaihteessa uusi kytkin, jossa on toinen? tasapainotuslevy estämässä jurinan/tärinän syntymistä.

    Onko kenelläkään kontakteja tai tietoa, onko kytkinpakettia julkistettu jo myös 6-sylinterisille?

    Vielä ei ole kokemusta Vantaan BMW-huollosta, mutta olisi kiva olla hieman "kättä pidempää" ennenkuin menen marmorille kuuntelemaan kaikenlaisia "näin sen kuuluukin toimia"-selityksiä.

    Olen lähes 15 vuotta ajanut manuaaleilla, enkä ikinä ole vielä törmännyt vastaavaan...

    Kiitoksia!
  • kemo81
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2010
    • 1248
    • ylöjärvi

    #2
    Itsellä nyt jo toinen 325i e9x ja mielestäni kumpikin täristää samanlaisissa tilanteissa.Ainakin edellin n52b25 teki moista.Nyt tarviikin tutkailla tuosta uudemmasta et tekeekö se moista tärinää..Sitä tottuu kaikkeen
    e90 325ia 2009 lci M-Sport SaphireBlack
    Ex.
    e61 520da 2009 lci M-Sport GarbonBlack
    e91 325i 2009 lci SaphireBlack
    e91 325i 2005 ArktisMetal
    e46 320ci 2001 TobassBlue
    e39 523i 1996 AlpinWhite 2

    S1000rr 2010 Thunder grey

    Comment

    • Markkis
      Newbiemmer
      • May 2003
      • 19
      • Turku

      #3
      Itsellä E90 325i -05, n. 90 tkm ajettu, ja samaa ongelmaa havaittavissa. Edellisessä E36:ssa oli myös samaa vaivaa, ja se korjaantui luistattamalla kytkintä hetken oikein kunnolla. Tosin jonkin ajan kuluttua joutui uusimaan "käsittelyn". Muistelen täältä lukeneeni silloin, että kytkimen kitkapinnoille saattaa kertyä jotain scheissea, joka aiheuttaa kyseisen täristämisen.

      Nykyisessä kulkineessa tuo luistattaminen ei ongelmaa täysin poistanut, jonkin verran auttoi kuitenkin. Mielestäni tuota vaivaa esiintyy enemmän kosteilla keleillä, olisiko sillä jotain yhteyttä? Jos antaa enemmän kierroksia liikkeelle lähtiessä, niin ei juurikaan täristä.

      Comment

      • Kartiopari
        Bimmer Rookie
        • Mar 2012
        • 179
        • Hyvinkää

        #4
        Mulla E82 120d:ssä sama ongelma ajoittain, on kyllä ärsyttävää varsinkin valoista lähdettäessä.. Työkaverin E90 07 325i tekee myös samaa
        F33 435i X-drive Cabriolet -14

        Ex:E82 123d -08 M-Sport

        Ex:E82 120d -08

        Comment

        • Pretoriaani
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2009
          • 3842
          • Hyvinkää, Finland

          #5
          Tällä toteamuksella tuskin tällä forumilla on juurikaan painoarvoa, mutta Fordeissa kytkinakselin booreille kertynyt kytkinpöly yms. roju voi aiheuttaa muunmuasssa takertelua ja/tai täristämistä.
          I don't lose sleep over the opinion of sheep.

          Comment

          • MarkM
            Bimmer Rookie
            • Oct 2010
            • 109
            • Kirkkonummi

            #6
            Täällä on e87 116i ja samanlaista täristämistä ilmenee aina silloin tällöin. Monesti etenkin, kun auto on esim. yön yli seissyt ja aamulla kun lähtee ajamaan, niin täristää tosi paljon. Ongelma poistuu yleensä, kun ajaa jonkin aikaa. Täristäminen korostuu etenkin kosteilla keleillä. Ehkä se on automaatin paikka seuraavaan autoon, niin pääsee ainakin tästä ongelmasta eroon. (Ja tilalle tulee varmaan sit pari muuta vikapaikkaa )
            Tesla MY LR -22
            i3 94Ah -18
            ex: F15 X5 40d ///M-Sport -16
            ex: F15 X5 40e ///M-Sport -16
            ex: E70 X5 LCI 40d ///M-Sport -12
            ex: e61 535d LCI ///M-Sport -08
            ex: e87 116i -05

            Comment

            • takatuuppari
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2007
              • 202
              • Helsinki

              #7
              2009 325i, ajettu 60tkm. Sama täristysongelma kylmänä.
              Loppuu kun paikat lämpenee ja kun paikaltaan lähdetty viitisin kertaa.
              Heute: 2020 330e 2003 Z4
              EX:2015 M235i 2012 M135i, 2013 F30 335i M-Sport,
              2008 E92 M3, 2009 E90 325i M-Sport,
              2002 E46 M3 Evolve'd, 1988 E30 320i
              2001 E39 525i M-Sport, 1999 E46 318i

              Comment

              • TeemuT
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2007
                • 329
                • Muhos

                #8
                sama ongelma, 330d E91 ja E36 328:sa. Kovaa ajoa vain ja antaa joskus hieman töitä kitkapinnoille

                joku sanoi joskus että ongelmaan liittyy asbesti vapaa kitka materiaali ja sen ominaisuus joka tuota aiheuttaa.
                ennen vanhaan kun oli tuotakin ainetta levyissa...
                -TT-
                F30 320d

                Comment

                • J_K
                  Bimmer Rookie
                  • May 2013
                  • 117
                  • Tuusula

                  #9
                  Originally posted by MarkM View Post
                  Täällä on e87 116i ja samanlaista täristämistä ilmenee aina silloin tällöin. Monesti etenkin, kun auto on esim. yön yli seissyt ja aamulla kun lähtee ajamaan, niin täristää tosi paljon. Ongelma poistuu yleensä, kun ajaa jonkin aikaa. Täristäminen korostuu etenkin kosteilla keleillä. Ehkä se on automaatin paikka seuraavaan autoon, niin pääsee ainakin tästä ongelmasta eroon. (Ja tilalle tulee varmaan sit pari muuta vikapaikkaa )
                  Täsmälleen samaa havaittavissa lievästi E81 116:ssa, 56tkm.
                  sigpic
                  325i E90

                  Comment

                  • AlpinWeiss
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2007
                    • 927
                    • West coast

                    #10
                    Originally posted by Markkis View Post
                    Itsellä E90 325i -05, n. 90 tkm ajettu, ja samaa ongelmaa havaittavissa. Edellisessä E36:ssa oli myös samaa vaivaa, ja se korjaantui luistattamalla kytkintä hetken oikein kunnolla. Tosin jonkin ajan kuluttua joutui uusimaan "käsittelyn". Muistelen täältä lukeneeni silloin, että kytkimen kitkapinnoille saattaa kertyä jotain scheissea, joka aiheuttaa kyseisen täristämisen.

                    Nykyisessä kulkineessa tuo luistattaminen ei ongelmaa täysin poistanut, jonkin verran auttoi kuitenkin. Mielestäni tuota vaivaa esiintyy enemmän kosteilla keleillä, olisiko sillä jotain yhteyttä? Jos antaa enemmän kierroksia liikkeelle lähtiessä, niin ei juurikaan täristä.
                    Tämä tärinä johtuu mielestäni voimansiirron pienistä välyksistä. Kun luistatat kytkintä "oikein kunnolla," teet silloin kytkimestäsi vähemmän pitävän ja luisto antaa tärinät anteeksi. Itselläkin täristää kytkin aina jos nostan sen erilailla, hieman luistattaen. Voisiko tässä olla kyseessä erilaiset kytkintottumukset, ja toiset saa sen tärisemään? Itsellä on kokemusta niin monesta E90:stä ja kaikki ne tärisee jos vaihto ja kytkimen nosto ei mene nappiin.
                    MBCLK240 -02
                    E36 318 -93
                    E46 320 Ci -01
                    E46 330 CiA -01
                    E60 520i -04
                    E93 325i -07
                    F36 420xi -16

                    Comment

                    • Dualfun
                      Moderator
                      • Jan 2003
                      • 17845
                      • PKS

                      #11
                      Ei se rakettitiedettä pitäisi olla, täristäminen johtuu epätasaisesta pidosta vauhtipyörän ja kytkinlevyn välissä. Suurimmassa osassa tapauksista oma kokemus on osoittanut, että silloin vauhtipyörän pinta on kevyesti epätasainen ts. kytkinlevyn materiaalia on palanut siihen kiinni.

                      Yleensä poistuu todella luistattamalla kytkintä tai antamalla vähän kovempaa kohtelua jonkin aikaa (esim. rata-ajoa).

                      Hieman aihetta sivuten, kattaa ottaa se CDV (hidastinventtiili) pois ainakin niin tiedät tarkemmin mitä tapahtuu kun painat kytkintä.
                      Last edited by Dualfun; 26-07-2013, 16:57.
                      E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                      E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                      E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                      E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
                      ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                      ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
                      ½
                      G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac
                      Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                      Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                      Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                      Comment

                      • Tiik
                        BTCF Member
                        • Apr 2012
                        • 497
                        • Vantaa

                        #12
                        Originally posted by Dualfun View Post
                        Ei se rakettitiedettä pitäisi olla, täristäminen johtuu epätasaisesta pidosta vauhtipyörän ja kytkinlevyn välissä. Suurimmassa osassa tapauksista oma kokemus on osoittanut, että silloin vauhtipyörän pinta on kevyesti epätasainen ts. kytkinlevyn materiaalia on palanut siihen kiinni.

                        Yleensä poistuu todella luistattamalla kytkintä tai antamalla vähän kovempaa kohtelua jonkin aikaa (esim. rata-ajoa).

                        Hieman aihetta sivuten, kattaa ottaa se CDV (hidastinventtiili) pois ainakin niin tiedät tarkemmin mitä tapahtuu kun painat kytkintä.
                        http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=233644
                        Siinähän se heti alussa luki, että CDV:n olin jo poistanut. Mutta tämä aihe ei osaltani ole enää ajankohtainen, meni samantien hermot autoon/tärinään ja myin sen välittömästi pois.

                        Comment

                        • eeno
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2008
                          • 84

                          #13
                          Kytkin täristelee myös, varsinkin kylmänä.

                          Onko 320i:ssä kaksoismassa tai vastaava vaimentava vauhtipyörä?

                          Comment

                          • eeno
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2008
                            • 84

                            #14
                            Originally posted by eeno View Post
                            Kytkin täristelee myös, varsinkin kylmänä.

                            Onko 320i:ssä kaksoismassa tai vastaava vaimentava vauhtipyörä?
                            No onhan siellä ... Juuri sillä tavalla nytkyttää kevyissä luistavissa lähdöissä, että jousto pohjailee sopivassa kuormituksessa.

                            Tottunut, että näitä löytyy ennemminkin diesel koneista. Ei erityisemmin lämmitä tieto, että omasta pikkubensasta löytyy myös...

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎