Announcement

Collapse
No announcement yet.

E90 -05i Palaneen hajua kabinettiin, vuotoja?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jani87
    Bimmer Rookie
    • Mar 2012
    • 82
    • Finland

    E90 -05i Palaneen hajua kabinettiin, vuotoja?

    Moi!

    Ostin puolisen vuotta sitten ensimmäisen BMW:n ja nytten on viime kuukauden aikoina ilmennyt jokseenkin ärsyttävä ongelma auton kanssa. Auton ajotuntuma tehot yms. ovat kohdillaan mutta tuuletin puskee moottorin lämmetty hiljasissa vauhdeissa / pysähtyessä palaneen käryn kabinettiin.

    Olisikohan kenelläkään ehdotuksia mistä voisi johtua? En ole onnistunut paikallistamaan mistä haku tulee mutta konehuoneen tarkastettua huomasin että aina ajon jälkeen on hieman märkää/kosteaa siinä moottorin keskellä olevan tötsän taikka kupolin juuressa / reunoilla, elikkä se joka on moottoriöljykorkin oikealla puolella keskellä konetta (en ole mikään auto expertti joten osan nimestä ei ole tietoa..). Voisikohan tuo vuotaa öljyä tai jotain ja siten valua pakoputkien päälle yms josta käry tulee?

    Käryä ei tosiaankaan tule vauhdeissa yli 30km ja tulee ainoastaan pysähtyessä tai erittäin hiljaisssa vauhdeissa. Autossa mennyt huohotin putki tukkoon kerran aiemmalla omistajallla, mutta siitä on kaikki kunnostettu ja vaihdettu palikat. Silti mietityttää oliskohan mahdollisesti voinut talven jälkeen itellä mennä putki hieman tukkoon taas niin että puskee painetta johki..?

    Kiitokset jo tässä vaiheessa nopeille vastanneille, olisi mahtava tietää onko jotain vakavempaa kysessää kannattaako tolla ajella jos vuotaa jostain.

    T: amatööri!
    ------------
    Ajossa: 2006, 325i e91

    Ex:
    2005, 320i e90
  • Dinkke
    Bimmer Rookie
    • Jan 2008
    • 40

    #2
    Moro!

    Itsellä oli kanssa E90 320i:ssä samaa vikaa eli tuprutteli palaneen käryä kapiiniin hiljaisissa vauhdeissa/pysähdyksissä. Itsellä oireet helpotti pitämällä puhallinta asennossa kylmä. Lopullinen vika oli kuitenkin kansipahvissa joka oli päässyt koppuraiseksi ja tihkutti hyvin vähän öljyä pakosarjaan, vuodon ei tarvi todellakaan olla kummoinen että lähtee järjetön käry, tippa riittää tähän!

    Eli veikkaisin sinunkin kohdalla jotain kannen seudulla olevaa, ei kallis homma vaihdattaa huollossa!

    Laitappa postia kun saat selville mikä oli!

    Comment

    • TFV
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2006
      • 3080
      • Nurmijärvi

      #3
      Originally posted by Dinkke View Post
      Moro!

      Itsellä oli kanssa E90 320i:ssä samaa vikaa eli tuprutteli palaneen käryä kapiiniin hiljaisissa vauhdeissa/pysähdyksissä. Itsellä oireet helpotti pitämällä puhallinta asennossa kylmä. Lopullinen vika oli kuitenkin kansipahvissa joka oli päässyt koppuraiseksi ja tihkutti hyvin vähän öljyä pakosarjaan, vuodon ei tarvi todellakaan olla kummoinen että lähtee järjetön käry, tippa riittää tähän!

      Eli veikkaisin sinunkin kohdalla jotain kannen seudulla olevaa, ei kallis homma vaihdattaa huollossa!

      Laitappa postia kun saat selville mikä oli!
      Tarkoittanet venttiikopan tiivistettä.
      E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

      Comment

      • jani87
        Bimmer Rookie
        • Mar 2012
        • 82
        • Finland

        #4
        Kiitokset nopeista vastauksista! Joo venakopan tiivisteet oon sitä luullu ittekkin. Kysäsen tuosta huollosta lähipäivinä miten on aikaoja ja ilmottelen sitten operaatiot sekä tuloksen.
        ------------
        Ajossa: 2006, 325i e91

        Ex:
        2005, 320i e90

        Comment

        • Dinkke
          Bimmer Rookie
          • Jan 2008
          • 40

          #5
          Originally posted by TFV View Post
          Tarkoittanet venttiikopan tiivistettä.
          Oho sori Juurikin siis venttiilikopan tiivistettä eikä venttiikopan

          Hyvä lisäys silti!

          Comment

          • jani87
            Bimmer Rookie
            • Mar 2012
            • 82
            • Finland

            #6
            Tosiaan soittelin huoltoon ja kyselin asiasta.. Tiivisteen hintaa ei osannut sanoa mutta ei pitäisi olla tyyris. Huolto työt tosin menis 200e paikkeille ja muutaman tunnin työ kyseessä.

            Tästä rupesin miettimään että onnistuuko tämmösen vaihto helposti kotikonstein, kenelläkään kokemusta? Mekaanikko en ole mutta kyllä jakari ja ruuvari kädessä pysyy, meinaan että tuon 200e maksaminen jostain kumilenksun vaihdosta kuullostaa aika kovalta..
            ------------
            Ajossa: 2006, 325i e91

            Ex:
            2005, 320i e90

            Comment

            • Dualfun
              Moderator
              • Jan 2003
              • 17836
              • PKS

              #7
              Riippuu myös moottorista, mutta työhän ei ole mikään ihan kummalinen. Yleensä enemmän aikaa menee valmisteluihin, esim. purkamaan tieltä pois tavaraa.

              Yksi mahdollinen skenaario toki on, jos on huohotin mennyt tukkoon.. Olisiko venakopankannen tiiviste pullahtanut samalla paihalle jostain kohtaa ja jäänyt vaihtamatta. Sieltä sitten tiputtaisi öljyä..

              Mikä malli kyseessä?
              E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
              E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

              E28 ///M535i '87 zinnoberrot

              ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
              ½ E36
              ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
              Muut talouden vehkeet:
              E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
              Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
              Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

              Comment

              • jani87
                Bimmer Rookie
                • Mar 2012
                • 82
                • Finland

                #8
                Kyseinen kone on N46 ellen ihan väärin oo papereista kattonut.
                Tosiaanki tuon huohottimen jäädyttyä edellisellä lukkoon, siihen on vaihdettu Huohotin sekä putki, sytytystulpat ja sitten imusarja tarkistettu ja putsattu, myös tietty öljyt ja ö. suodatin vaihdettu.
                Elikkä mahdollisesti voi tuo venakopan tiiviste johtua vielä tuosta... Tosiaanki auto ollut puolisen vuotta käytössä ja ei ole aiemmin vuotanut tai ainaskaan käryä ei ole esiintynyt kuin vasta n. kuukausi sitten, eli tuleekohan venttiiliin paineita jostain tai vuotaakohan ihan ikäänsä vaan...? Mahd. huohotin taas tukossa talven jälkeen? :think
                Autohan on 7v vanha että eihän tuota työtä välttis tarvi marmoritiskillä teetääkkään kun ei takuuseen vaikuta.

                Kiitoksia vastauksista jälleen kerran!
                ------------
                Ajossa: 2006, 325i e91

                Ex:
                2005, 320i e90

                Comment

                • jani87
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2012
                  • 82
                  • Finland

                  #9
                  Tämäkin selvisi nytten lopulta... oli huoltoon hieman jonoa. Ihan niinkin yksinkertainen ku öljynsuodattimen tiiviste vuoti. Elikkä uus suodatin ja tiiviste 16e joten halvalla selvittiin.
                  ------------
                  Ajossa: 2006, 325i e91

                  Ex:
                  2005, 320i e90

                  Comment

                  • jani87
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2012
                    • 82
                    • Finland

                    #10
                    Ilo jäi lyhyeks... taas käryä... elikkä tuosta mootoriöljynkorkin lähellä kansi märkänä ja allapäin löyty muuta tippa kosteaa öljyä... eli täytynee tuo kannen tiiviste vielä uusia. Huolto varmaan menee maaliskuulle etu iskarien vaihdon yhteyteen.

                    Nolottaa vaan kuskata porukkaa ku puskee yhtäkkiä kauheet käryt ja yrität siinä samalla haukka edellä ajelevan ruoskan vuotoja/päästöjä..

                    Päivitän taas jos tämä lopulta ratkaiisis tuon käry ongelman!
                    ------------
                    Ajossa: 2006, 325i e91

                    Ex:
                    2005, 320i e90

                    Comment

                    • jani87
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2012
                      • 82
                      • Finland

                      #11
                      Nyt olis tähän tullut lisää tietoa taas. Elikkäs tuo kannen tiiviste on vain kostee yläreunoista ei suorastaan vuoda mihkään tiputtamalla.

                      Netistä löysin tämmöisen threadin, siitä päättelin että minulla vuotaa tuo koneen takana oleva (alipaine pumppun tiiviste?Egnlanniks Vaccum Pump seal).
                      Tuossa ohessa todella hyvät ohjeet kuvineen millä korjattu alle 10e hinnalla, kuvat hyvin selkeet ja tuntuu olevan tehtävissä kenelle tahanssa joka on ruuvaria kädessä pitänyt.



                      Ongelmaks on merkitty palaneen hajua kabinettii sekä tyhjäkäynnilä mahdollista kierrosmittarin heilahteluita (löytyy myös mulla ajoittain), tuo osa on nimittäin suoraan pakopuolen yläpuolella joten öljy tippuu suoraan kuumalle pakarille. Ja tämä selittää myös kovas jarrutuksessa tuleva käry koska tuo tiiviste vuotaa silloin enemmän kun se tuottaa paineita tiivistelle silloin. Toivottavasti auttaa muita nelos koneella ajelevia jotka kärsii palaneen käryistä.

                      Itte vaihdatan tän tiivisteen korjaamolla tuon kannen tiivisteen ohessa, tuskin ottavat monen tunnin työn tästä pumpun tiivisteestä. Pistän vielä tietoa kun on tehty miten onnistui.
                      ------------
                      Ajossa: 2006, 325i e91

                      Ex:
                      2005, 320i e90

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎