Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ratti vinoon talvirenkaiden vaihdon jälkeen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • cmas
    Bimmer Rookie
    • Apr 2011
    • 59
    • Pääkaupunkiseutu

    Ratti vinoon talvirenkaiden vaihdon jälkeen

    Mystinen ongelma - missä vika?

    Tausta:
    Kesärenkailla (225/45/17 & 255/40/17) ratti täysin suorassa, auto ei vetele. Aurauskulmat säädetty keväällä 2011, ajettu sen jälkeen 55 tkm, mutta kuten sanoin, kesärenkailla ongelmaa ei ole. Autolla ajettu 200 tkm, alustaan ei ole osia vielä tarvinnut vaihdella. Taka-apurungon ja etupään puslat tarkistettu keväällä -12 eikä mitään välyksiä saatu mistään esiin väänneltyä. Ja auto tosiaan meni kesärenkailla vielä eilen suoraan. Nyt ei.

    Nyt siis alla:
    Nastarenkaat, kulutuspinnaltaan hyväkuntoiset, mutta paistettu 2007. Olivat jo viime talvena auton alla. Saattoi olla, että ratti oli silloin karvan verran vinossa (ei varmaa muistikuvaa). Nyt kuitenkin havaittavan selkeästi. Renkaina joka kulmassa 225/45/17.

    Mitä hemmettiä, mikä kääntää rattia vinoon renkaiden vaihdon jälkeen? Ideoita tähän saakka:
    (1.) Renkaanvaihdossa joutui näyttämään vähän kakkosnelosta, kun olivat niin tiukassa taka-akselilla. Voiko olla, että jossain on väljää ja välykset liikahti ja nyt mennään ratti vinossa, jotta auto ohjautuu suoraan?
    (2.) Onko jonkun renkaan kudoksessa vaurio? Ei näy ainakaan silmämääräisesti kovin selvästi, mutta pitää kontata tarkemmin.
    (3.) Mitä muuta?

    Jos joku on törmännyt vastaavaan, saa kertoa mikä on pielessä. Aika mystiseltä vaikuttaa.
    320d e91 - löytöjä kanalan takapihalta
  • Robi
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2002
    • 7606
    • Vantaa

    #2
    Renkaissa voi olla painoeroa..tuli vastaan samanlainen ongelma joskus muinoin kun työskentelin rengasalalla...toki jos edellisinä talvina ei ole ollut samaa ongelmaa niin tuskin on tämä kyseessä.

    Vaihtoehto 1 voi tulla kyseeseen jos tosiaan on outunut kovastkin paukuttamaan, pitäis tarkistaa välykset jne.

    Vaihtoehto 2 periaatteessa mutta yleensä täristää rattia melko reilusti.

    Vaihtoehto 3 Onko kaikki vanteet samalla et:llä? Jos ei ja isojakin heittoja et luvussa niin sitten ongelma löytynee sieltä.


    Ohjauskulmien tarkastuksellahan toki selviää ainakin vaihtoehto 1
    Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
    Tiedustelut priva tai 0452210069

    Current
    E61 530d
    E39 530d
    E39 520iA
    E46 330xd
    E28 528i

    Comment

    • kooma
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2004
      • 1017
      • Pikis

      #3
      Ilmanpaineet nyt olis helppo selitys mutta ne lienee kunnossa. Millä tavalla sitä kakkosnelosta käytettiin?
      Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

      Comment

      • Jolli
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2006
        • 2556
        • Virolahti

        #4
        Vetääkö auto siis itse ratin vinoon kun aja suoraan, vai ratti keskittyy keskelle ajaessa, jolloin auto ohjaa itseään vinoon?
        Jolli Detailing -kulkupelit kiiltäväksi-

        Myös vikakoodien luvut, huollot sekä korjaukset. Kaikki merkit!
        PM tavoittaa, puhelimella ei.

        Comment

        • cmas
          Bimmer Rookie
          • Apr 2011
          • 59
          • Pääkaupunkiseutu

          #5
          Vanteina on joka nurkassa samat style 158:t, joilla auto rullasi tehtaaltakin ulos. ET siis kaikissa sama 34 ja 8x17 kokona.

          Renkaan paineet pitää tarkastaa, mutta ainakaan iDrive ei ole russuttanut 20 km:n ajon aikana matalasta paineesta.

          Kakkosnelosella paukuttelivat liikkeessä renkaan sisäreunaan eli käytännössä voimavektori lyönnille on osoittanut siten, että rengan on pyrkinyt alareunastaan tulemaan ulos (lyöti siis renkaan alaosaan auton ollessa pukilla ilmassa).

          Ratti on jatkuvasti vinossa, kun auto menee suoraan vauhdista riippumatta (no ainakin välillä 0-100 km/h). Vetelyä ei ole eikä autoa tarvitse ohjastaa. Kun auton siis pistää kulkemaan suoraan, se menee suoraan ratti vain on vinossa.
          320d e91 - löytöjä kanalan takapihalta

          Comment

          • enins
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2009
            • 513
            • Rauma

            #6
            Minulla teki aivan samaa. Säädeltiin ohjauskulmat ja etsittiin välyksiä (kävin vielä katsastuskonttorilla, kun ei merkkiliikkeessä välyksiä löytäneet), -ei mitään vaikutusta.
            Nyt kesällä vaihdoin kaikki etupäässä olevat nivelet, tukivarret ja laakerit (joustintuen yläpäähän). Ja taas säädeltiin pariin kertaan ohjauskulmat. Saa nähdä miten nyt käy, kun heittää talvirenkaat alle.
            Autokalusto: 320d f30

            Comment

            • molotow
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2005
              • 450
              • pohjanlahden rannoilla

              #7
              heh.. on nää ihme vehkeitä.. mulla oli kesärattaat alla ja ratti oli aina suoraan ajettaessa himpun verran vinossa vasemmalle, vaihdoin talvipyörät alle ja TADAA.... ratti on suorassa suoraan ajettaessa.. paineet ollut aina OK ja kulutuspinnoissakaan ei poikkeamia, mistähän tuo voipi johtua:think
              sigpic
              F11 520d 2014

              Comment

              • Kimmo-R
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2010
                • 400
                • Tampere

                #8
                Originally posted by molotow View Post
                heh.. on nää ihme vehkeitä.. mulla oli kesärattaat alla ja ratti oli aina suoraan ajettaessa himpun verran vinossa vasemmalle, vaihdoin talvipyörät alle ja TADAA.... ratti on suorassa suoraan ajettaessa.. paineet ollut aina OK ja kulutuspinnoissakaan ei poikkeamia, mistähän tuo voipi johtua:think
                Itsellä sama juttu vaikka käytin keväällä kulmien suuntauksessa. Luulin että huolimattomasti suunnattu, mutta käytin sitten pyörät tasapainotuksessa vaikkei täristänytkään niin ratti oikeni.
                Hifejä bemmeihin ym. tuunaamista. xHP dealer.
                --Audiokit.fi--
                BMW autohifi ryhmä Facebookissa.
                BMW i4 M50 Supercharged -23
                BMW i3 60Ah -14

                Comment

                • juster
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2003
                  • 624

                  #9
                  Yksi vaihtoehto on, että vanteen ja navan väliin on jäänyt likaa.

                  Comment

                  • enins
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2009
                    • 513
                    • Rauma

                    #10
                    Originally posted by enins View Post
                    Minulla teki aivan samaa. Säädeltiin ohjauskulmat ja etsittiin välyksiä (kävin vielä katsastuskonttorilla, kun ei merkkiliikkeessä välyksiä löytäneet), -ei mitään vaikutusta.
                    Nyt kesällä vaihdoin kaikki etupäässä olevat nivelet, tukivarret ja laakerit (joustintuen yläpäähän). Ja taas säädeltiin pariin kertaan ohjauskulmat. Saa nähdä miten nyt käy, kun heittää talvirenkaat alle.
                    Talvirenkaat alla ja ratti meni vinoon. Nyt vinous jäi vain puoleen aikaisemmasta, mutta on kuitenkin havaittavissa.
                    Koska etupäässä on jo kaikki uutta, niin johtunee sitten takapäästä.:think
                    Autokalusto: 320d f30

                    Comment

                    • cmas
                      Bimmer Rookie
                      • Apr 2011
                      • 59
                      • Pääkaupunkiseutu

                      #11
                      Lopetus tälle:
                      Rengasliikkeessä ottivat väkivallalla vasemman takavanteen irti. Tämän seurauksena vasemman takapään pyörän kulmat ihan päin helvettiä. 4-pyöräsuuntauksella tilanne palautui normaaliksi eli tällä kertaa selvisi vähällä. Tosin rengasliikkeeseen vois vähän antaa palautetta...
                      320d e91 - löytöjä kanalan takapihalta

                      Comment

                      • irppa85
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2011
                        • 224
                        • Jyväskylä, Finland

                        #12
                        Nostellaan vanhaa topiccia.

                        Täällä vastaavat oireet tuossa E93:ssa. Melkein sama rengaskoko taitaa olla myös. Kohtuukuntoiset nastat alla, paistettu vk 20 2020. Renkaat vaihdettiin ke 16.11.22.

                        Oireet alkoi heti renkaiden vaihdon jälkeen. Pitääpä jutella lisää rengasliikkeen kanssa onko käytetty kuinka paljon voimaa… paineet oli myös pielessä 2,5 kaikissa. Oli suorastaan pelottava ajaa tänään ekaa kertaa liukkaalla. Korjasin paineet, E/T 2,75 & 3,2 ja heti parani.

                        Ratti kuitenkin yhä vinossa. Nelipyöräsuuntaus tehty syksyllä 2021. Eli renkaat ovat olleet alla yhden talven väärillä ja toisen oikeilla kulmilla. Rengasliikkeen alustava kommentti oli että kumit ovat ”ehtineet kulua vinoon”, ja nyt mennyt etu/takaparit eri päin sisään. Kokeillaan piakkoin vaihtaa päikseen jos auttaisi.
                        Päivittäisessä ajossa: E93 335i DCT -09
                        Kesäkäytössä: E39 M5 -02

                        Aiemmin:
                        @TZ
                        Nismo-Mule; Nissan March (Micra) 1.0l K11C "Highrise"
                        Toyota IST 1.5l 1NZ-FE "Tuned by H&R"
                        @FIN
                        E39 530dA M-Sport -02
                        Fiat Croma 2.0ie 8v -92

                        Comment

                        • ockelbo4500
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2007
                          • 924
                          • Sotkamo--Oulu

                          #13
                          itsellä ykköskopan X1 eli E84. Sama alusta käsittääkseni aika lailla kuin E90 sarjassakin.



                          Auto kulki ostaessa hyvin suoraan ja oli ok ajettava asfalttitiellä. No lumikelien tultu ajettavuus huononi ja aloin tutkailla asiaa.

                          Auto oli säädetty edellisen omistajan ajalta siten, että kulkukulma yli 10 minuttia vinossa siten, että takapyörät kulkivat yli 5cm sivulla ojan puolella. Tämä ilmeisesti lumikelissä aiheutti huonoa ajettavuutta kun taka-akseli alkoi kääntää autoa. Eli kuskin puolen takapyörässä oli reilusti aurausta ja apumiehen puolella jopa hieman haritusta. Säädin kulkukulman nollan pintaan, mutta lopputuloksena auto vetää aika paljon oikealle. Eli kun ratista päästää irti niin heti lähtee valumaan metsään aika voimakkaasti. Tämä johtuu siitä, että vaikka ratti on keskellä kun auto menee suoraan niin sitten kun otteen irrottaa niin se melkein heti kääntyy asteen pari oikealle ja auto lähtee sitten sinne. Tuntuu, että auto on nyt hyvin herkkä tien kallistukselle ja jos tie kallistaa ns. väärään suuntaan niin sitten vetää sinne päin.

                          Renkaat 215/55R17 kitkat ( uudet)
                          Edessä Camber molemmat noin 30 minuuttia, auraus 2mm, Takana Camber noin 1ast30min ja aurausta noin 3mm. Rengaspaineet edessä 2,4bar ja takana 2,6bar

                          Suuntavakavuus on mielestäni myös hieman huono eli siihen pitäisi löytää myös hieman ratkaisuja.

                          Tarvitseeko tällaisessa perusohjauksen yhteydessä tehdä ohjauskulma-anturin kalibrointi ? Jonkin ohjeen mukaan pitäisi ja toisen mukaan ei nelipyöräsäädössä tarvitsisi vaan vain jos on vaihdeltu anturia tai ohjainboksia tms.


                          Onko tuon kokoluokan renkaalle hyviä ehdotuksia sopivista pyöränkulmista ? Olisiko tarpeen laittaa ainakin taakse enemmän Camberia ja mahdollisesti eteenkin 40minuutin nurkille ?
                          BMW E84 X1 18dXdrive -14

                          Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                          Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                          Ex, E46 320 d Touring -01
                          Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                          Comment

                          • Elätti
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2009
                            • 159
                            • Great Kuopio Area

                            #14
                            Originally posted by ockelbo4500 View Post
                            itsellä ykköskopan X1 eli E84. Sama alusta käsittääkseni aika lailla kuin E90 sarjassakin.



                            Auto kulki ostaessa hyvin suoraan ja oli ok ajettava asfalttitiellä. No lumikelien tultu ajettavuus huononi ja aloin tutkailla asiaa.

                            Auto oli säädetty edellisen omistajan ajalta siten, että kulkukulma yli 10 minuttia vinossa siten, että takapyörät kulkivat yli 5cm sivulla ojan puolella. Tämä ilmeisesti lumikelissä aiheutti huonoa ajettavuutta kun taka-akseli alkoi kääntää autoa. Eli kuskin puolen takapyörässä oli reilusti aurausta ja apumiehen puolella jopa hieman haritusta. Säädin kulkukulman nollan pintaan, mutta lopputuloksena auto vetää aika paljon oikealle. Eli kun ratista päästää irti niin heti lähtee valumaan metsään aika voimakkaasti. Tämä johtuu siitä, että vaikka ratti on keskellä kun auto menee suoraan niin sitten kun otteen irrottaa niin se melkein heti kääntyy asteen pari oikealle ja auto lähtee sitten sinne. Tuntuu, että auto on nyt hyvin herkkä tien kallistukselle ja jos tie kallistaa ns. väärään suuntaan niin sitten vetää sinne päin.

                            Renkaat 215/55R17 kitkat ( uudet)
                            Edessä Camber molemmat noin 30 minuuttia, auraus 2mm, Takana Camber noin 1ast30min ja aurausta noin 3mm. Rengaspaineet edessä 2,4bar ja takana 2,6bar

                            Suuntavakavuus on mielestäni myös hieman huono eli siihen pitäisi löytää myös hieman ratkaisuja.

                            Tarvitseeko tällaisessa perusohjauksen yhteydessä tehdä ohjauskulma-anturin kalibrointi ? Jonkin ohjeen mukaan pitäisi ja toisen mukaan ei nelipyöräsäädössä tarvitsisi vaan vain jos on vaihdeltu anturia tai ohjainboksia tms.


                            Onko tuon kokoluokan renkaalle hyviä ehdotuksia sopivista pyöränkulmista ? Olisiko tarpeen laittaa ainakin taakse enemmän Camberia ja mahdollisesti eteenkin 40minuutin nurkille ?
                            Jos nyt oikein muistan niin ohjauskulma-anturi saa heittää jonkun 5 astetta verrattuna nollapisteeseen ennen kuin menee punaiselle inpassa. Eli ei pitäs aiheuttaa mitää murhetta kulmia säätäessä.

                            Comment

                            • ockelbo4500
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2007
                              • 924
                              • Sotkamo--Oulu

                              #15
                              Onko joku muu kokeillu tätä kallistuksenvakaajan siirtoa jos auto puoltaa jompaan kumpaan suuntaan




                              Itse kokeilin. Toki nyt tuo koeajokeli oli tuommoinen lumipöperö, mutta äkkiseltään tuntui, että alkoi käyttyä aika normaalisti, eikä heti ammu metsään kun ratista irti päästää.

                              Itsellä siis veti sen verran voimakkaasti oikealle, että ratilla piti koko ajan hieman kääntää vastaan. Ajaminen ei ollut rennon tuntuista tuon vuoksi. No aloin katsomaan tuota vakaajaa ja eihän se keskellä ollut. Eli oli muutaman millin enemmän oikealla tuo vakaaja kun mittasin etäisyyttä pyöräntuennan osasta ( molemmilla puolilla oli ratin ollessa suoressa olka-akselissa sopivan tasainen kohta) vakaajan siihen kohtaan, johon koiraluu alapäästä kiinnittyy. No X1:ssä ne kumit näytti olevan ilmeisesti liimattu siihen vakaajaan kiinni, koska niitä ei räjäytyskuvankaan mukaan saa irrallisena ( toisin kuin E90:ssa näytti ainakin vanhemmissa saavan). Niitä ei myöskään saanut liikutettua minnekään siinä vakaajassa. No siirsin siten, että tein sen metallisen lukituspannan reiistä soikeat niin nyt pystyy vähän siirtämään sitä vakaajaa ennen kuin kiristää sen apurunkoon. Siirsin sitä vakaajaa noin 4mm vasemmalle päin ( meni jo hieman enemmän vasemmalle kuin oikealle tällä säädöllä) ja ainakin 5km moottoritieajon perusteella alkoi käyttäytyä aika normaalisti. Toki tien kallistuksen mukaan edelleen valuu hiljalleen oikealle, mutta ei hätäisesti.

                              No katsotaan miltä se tuntuu kun saa vähän kilometrejä alle ja kuivallakin tiellä ajettua. Tuntuu äkkiseltään, että ei tuon vakaajan sivuttaissiirron pitäisi olla kyllä kriittinen vaikutukseltaan kun tässä on aika pitkät koiranluutkin.


                              EDIT: Kuivalla tiellä ero aika pieni. Vähän vähemmän vetää oikealle, mutta ei ihan mahdottomasti vielä tuolla siirrolla muuttunut
                              Last edited by ockelbo4500; 23-03-2023, 08:09. Reason: muutos
                              BMW E84 X1 18dXdrive -14

                              Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                              Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                              Ex, E46 320 d Touring -01
                              Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎