Announcement

Collapse
No announcement yet.

e90 325 moottorin lämmöt korkeella.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sturmgezhutz
    Newbiemmer
    • Aug 2012
    • 28
    • Talossa

    e90 325 moottorin lämmöt korkeella.

    Sormisuussa kirjotellaan ja ihmetellään seuraavanlaista ilmentymää tältä illalta.

    Eli -05/-06 e90 325 automaatti

    190tkm rullattu

    Tossa pienen leikkituokion päätteeksi mittaristoon pamahti punanen valo huutamaan vedenlämpötiloista

    No alkuun oletuksella antaa jäähtyä ja tuskin se mitään enempää.

    uudelleen ajoon lähdettyä kilsan päästä taas taulussa punaista valoa näkyvissä.

    OBD lukijalla näytti ~100 paikkeilla jäähdytinnesteen lämpötiloiksi

    Siitä sitten taas hetken jäähdyteltyä nesteiden ollessa 87celciusta kotiin (6km) ja ei sillä matkalla mitään viellä ehtinyt valittaa ainakaan asiasta.

    Matkalla vedin sisälämppärin maksimi +28 ja pukkasi pelkkää kylmää ilmaa rööreistä cabinin puolelle?

    Kertokaa te viisaammat (jos semmoisia löytyy) mitä / mistä voisi johtua / vikaa hakea.

    Nesteet tallessa, öljyt ok, mitään ei ulos tullut mistään.

    Kiitoksia jo etukäteen ja pahoittelen jos asiasta löytyy jo aikaisempi topicci.
  • sturmgezhutz
    Newbiemmer
    • Aug 2012
    • 28
    • Talossa

    #2
    bensa vehje siis.

    termari vikaa?

    Comment

    • Dualfun
      Moderator
      • Jan 2003
      • 17844
      • PKS

      #3
      Originally posted by sturmgezhutz View Post
      Matkalla vedin sisälämppärin maksimi +28 ja pukkasi pelkkää kylmää ilmaa rööreistä cabinin puolelle?
      Vesipumppu tai termari.
      Nythän on niin vilpoiset kelit, että ajoviima vilentää niin hyvin että pääsit ajamaan kotiin asti.
      E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
      G20 320d xDrive mineralweiss metallic
      E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
      E28 ///M535i '87 zinnoberrot

      ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
      ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
      Muut talouden vehkeet:
      E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
      Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
      Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

      Comment

      • Rahu
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2002
        • 6464
        • Tuusula

        #4
        Eiköhän se vesipumppu ole.
        BMW Service
        P.o4oo925441
        [email protected]
        Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
        Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

        Comment

        • sturmgezhutz
          Newbiemmer
          • Aug 2012
          • 28
          • Talossa

          #5
          Joo sitä itsekkin vähän zoomailen että kai se pakko on vesipumppu tai termari olla. Tässä tapauksessa varmaan tuo vesipumppu...

          Onko tietoa miten vittumaisessa paikkaa se on vai onko helppo DIY homma?

          Comment

          • sturmgezhutz
            Newbiemmer
            • Aug 2012
            • 28
            • Talossa

            #6
            Sitä tuskin voi pitää mahdollisuutena, että siellä olis jotain vain syväjäässä kun sopivasti tämän -30asteen pakkasen saattelemana vika tuli

            Tosin tuli kyllä eilen illalla ajettua satunnaisesti jonkin verran ja varoitusvaloja tuli vasta tuossa yöllä kun oli ajannut pidemmän matkan ja pyörähtänyt kaupungilla gourmee ravintola mcdonaldsin kaistalla.

            Tiedä sit kuinka paljon sitä uskaltaa testailla, että jos lähtee heittää testi rundia että vielläkö se lämmöt nostelee ylös.

            Kuinka helpolla nämä sitten ottavat itteensä.

            Comment

            • sturmgezhutz
              Newbiemmer
              • Aug 2012
              • 28
              • Talossa

              #7
              Heitin pientä testilenkkiä ja eipä nuo lämmöt kurissa pysy, eli vesipumppua varmaan vaihtoon sitten.

              Flekti huutaa kylmästä kuumaan kokoajan päälle-pois-päälle-pois-päälle menetelmällä.

              Sisätilan lämmöt edelleen kadoksissa.

              Vaihteisto myös kikkaili jotain omaa, n. 60km/h ajaessa vaihtelee kokoajan ylös alas vaihdetta.

              Tossa kun koitin tuolla automaatin "manuaalilla" niin 5 vaihteen ku laittaa ni vaihtaa itestään 4 vaihteelle takaisin?

              Miksi? jokin kylmän vaihteiston suojamekanismi vai pitääkö sitäkin alkaa tutkimaan.

              Comment

              • Dualfun
                Moderator
                • Jan 2003
                • 17844
                • PKS

                #8
                Originally posted by sturmgezhutz View Post
                Sitä tuskin voi pitää mahdollisuutena, että siellä olis jotain vain syväjäässä kun sopivasti tämän -30asteen pakkasen saattelemana vika tuli
                Joo sori tämäkin toki unohtui, eli syylari jäässä on yksi mahdollisuus myös. Näet varmaan helpolla jos se on alareunasta turvonnut muodottomaksi, silloin se on ainakin jäässä.
                E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
                G20 320d xDrive mineralweiss metallic
                E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                E28 ///M535i '87 zinnoberrot

                ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                Muut talouden vehkeet:
                E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                Comment

                • sturmgezhutz
                  Newbiemmer
                  • Aug 2012
                  • 28
                  • Talossa

                  #9
                  Originally posted by Dualfun View Post
                  Joo sori tämäkin toki unohtui, eli syylari jäässä on yksi mahdollisuus myös. Näet varmaan helpolla jos se on alareunasta turvonnut muodottomaksi, silloin se on ainakin jäässä.
                  Eipä siellä mitään epämuodollisuuksia tai mitään muutakaan silmaanpistävää normaalista poikkeavaa omaan silmään missään näkynyt.

                  Kai se vesipumppu luulisi olevan,

                  Tuli vaan mieleen, eilen paisaria avaessa ei tullut edes pihahdustakaan vaikka nesteet oli sillon yli 100 asteen lämmöissä?

                  Comment

                  • polkuauto
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2006
                    • 168

                    #10
                    Siis alkaako se flekti huutamaan heti, kun auton starttaa kylmänä? Jos näin, niin voihan siellä olla pelkkä lämpötila-anturi rikki.

                    Comment

                    • sturmgezhutz
                      Newbiemmer
                      • Aug 2012
                      • 28
                      • Talossa

                      #11
                      Originally posted by polkuauto View Post
                      Siis alkaako se flekti huutamaan heti, kun auton starttaa kylmänä? Jos näin, niin voihan siellä olla pelkkä lämpötila-anturi rikki.
                      eipä tuo auto ollut kun lohkolämppärin päässä tunnin-puoltoista kun starttasin auton ja alusta loppuun se huudatti flektiä päälle-pois-päälle-pois-päälle.

                      jäähdytinnesteiden alkulämpötila oli 28astetta ja siitä 120asteeseen asti teki tuota flekti rumbaa.

                      Otin itse asiassa video klipinki tästä jos tarvetta

                      Comment

                      • sturmgezhutz
                        Newbiemmer
                        • Aug 2012
                        • 28
                        • Talossa

                        #12


                        siinä nyt videotakin tosta flekti rumbasta

                        Comment

                        • polkuauto
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2006
                          • 168

                          #13
                          Lämpötila on todettu ilmeisesti OBD-lukijalla? Oletko katsonut mittariston salavalikon kautta minkälaisia lämpöjä se näyttää?

                          Comment

                          • sturmgezhutz
                            Newbiemmer
                            • Aug 2012
                            • 28
                            • Talossa

                            #14
                            Originally posted by polkuauto View Post
                            Lämpötila on todettu ilmeisesti OBD-lukijalla? Oletko katsonut mittariston salavalikon kautta minkälaisia lämpöjä se näyttää?
                            Juu tänään kattelin sen kautta, kun eilen ei viellä ollut pers muistissa niitä nappi koodeja.

                            Tänään oli lähtö lämpötila 28celciusta ja lopetuslämpö oli 124celciusta "salavalikon" kautta luettuna. (ajoin n. 8-10km testilenkin)

                            Comment

                            • Retze
                              Bimmer Fanatic
                              • May 2006
                              • 422
                              • Keski-Suomi

                              #15
                              Vesipumppuja noista on menny ja se termari on hyvä vaihtaa samalla. Jos nyt jo käyny lämmöt 124 :ssä asteessa, kannattaa varmaan testilenkit lopettaa.
                              nyk. jalkapelillä
                              ex BMW 320i

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎