Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW 325i e90 ja moottori erot.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jani87
    Bimmer Rookie
    • Mar 2012
    • 82
    • Finland

    BMW 325i e90 ja moottori erot.

    Elikkäs nytten olisi tuollainen 325i vähä niinkun kiikareissa kunhan sopiva yksilö tulee myyntiin.
    Itsellä tällä hetkellä 320i n46 konella joista tuntuu huolestuttavan paljo jakopäitä leviävän... ja muutenkin hieman epäluotettavan olonen kone. Ja noista kutos koneista olen kuullut huomattavasti enemmän hyvää.

    Kysymys onkin sitten että onko noissa 07vm --> olevissa mitään tiettyjä tyyppivikoja mitä tarkistaa ennen ostoa?

    Homasin myös että moottori vaihtuu tuossa 08vm tienoilla N52B25 -> N52B30 toinen 2,5L ja toinen 3,0L. Onko tuo jälkimmäinen on sama kone kun 330i, onko noissa muita eroja kun softa?, ja jos 325i yksilöön panostan niin onko mielipiteitä kumman koneen suuntaan kannattaa kääntyä? :think
    Edit: Tosiaanki molemmissa koneissa tuossa 325i tapauksessa saman verran hevosia sekä vääntöa.

    Niin ja vielä viimeiseksi.. alkaako nuo LCI mallit 08 vai 09? Rinkula valot tuntuu olevan monessa 08 mutta konepellissä silti huomaa ne muutamat kanttisyvennykset puuttuvan keskeltä.

    Kiitos paljon avusta ja vinkeistä!
    Last edited by jani87; 24-01-2013, 13:05.
    ------------
    Ajossa: 2006, 325i e91

    Ex:
    2005, 320i e90
  • Dualfun
    Moderator
    • Jan 2003
    • 17845
    • PKS

    #2
    Originally posted by jani87 View Post
    Niin ja vielä viimeiseksi.. alkaako nuo LCI mallit 08 vai 09? Rinkula valot tuntuu olevan monessa 08 mutta konepellissä silti huomaa ne muutamat kanttisyvennykset puuttuvan keskeltä.
    10/2008 vaihtuu LCI-malliin valmistus, joten usein puhutaan 2009 malleista - joita ne toki kaikki silloin onkin.

    Helppoja kohteita kuvista erottamiseen:
    -Munuaiset ovat LCI mallissa yhtenäiset, kun taas aiemmissa kaksiosaiset (alaosa "U" sekä konepellissä olevat "-" osat)
    -Ajovaloumpioiden sivussa LCI mallissa LED-vilkkuosa "kennomainen"
    -Takavalot LCI mallissa kontin valo-osa matalampi kuin "päävalo"

    Katso showroomista esimerkkejä, saat pian ymmärryksen kyllä. (myös signaturestani näet mille LCI näyttää)
    E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
    E28 ///M535i '87 zinnoberrot
    E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

    E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
    ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
    ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
    ½
    G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac
    Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
    Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
    Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

    Comment

    • kemo81
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2010
      • 1248
      • ylöjärvi

      #3
      Käsittääkseni tuo n53b30 tuli nelivetoihin ja e92n aiemmin vai oliko niissä peräti alun alkaenkin.E90 ja e91 vasta faceliftin myötä motti muuttui kolmelitraiseksi.Kaippa sieltä jotain heikkoja lenkkejä on korjailtu kun tuo n52b25 ei kauaa keikkunut autojemme keulalla.Öljyä tuo nykyinen vie ainakin vähemmän kun n52b25 ja omakohtaisesta kokemuksesta ei ainakaan toistaiseksi ole ollut siten vikoja kun "pikkulohkossa"Eiköstä tuo 330 ole n54b30 tyypiltään.Olettaisin että on jo muutakin eroa kun softa?Sen verran on kaakkia reippaammin.
      Nokkapelti on erilailla muotoiltu uudemmissa,puskurit on erilaiset ja peilit myös..
      e90 325ia 2009 lci M-Sport SaphireBlack
      Ex.
      e61 520da 2009 lci M-Sport GarbonBlack
      e91 325i 2009 lci SaphireBlack
      e91 325i 2005 ArktisMetal
      e46 320ci 2001 TobassBlue
      e39 523i 1996 AlpinWhite 2

      S1000rr 2010 Thunder grey

      Comment

      • jani87
        Bimmer Rookie
        • Mar 2012
        • 82
        • Finland

        #4
        Kiitos vastauksista, ehdottomasti kyllä tuohon LCI:hin pitää pyrkiä nytten kun vertaillu noita koreja noiden ohjeiden mukaan. Saa nuo takavalotki näyttämään joltain muulta ku aasialaisen perheauton valoilta.

        Sen verran noista moottoreista vielä. Tuossa lista josta katoin nuo eri koneet.
        Taulukossa ainut ero tuon 2,5L ja 3,0L välillä näyttäis olevan huippu tehon kierrokset, toisessa tulee hieman alemmilla kierroksilla vastaan. Veikkaisin myös että vois tuo isompi litranen hörpätä hieman enemmän 98:ia kun tuo aiempi kone.



        Kemo näyttäis tuo n54B30 olevan 335i mallin kone tuon listan mukaan. Tiedä sitten noiden wikien luotettavuutta.
        ------------
        Ajossa: 2006, 325i e91

        Ex:
        2005, 320i e90

        Comment

        • goos
          Newbiemmer
          • Jun 2008
          • 25

          #5
          Suurin ero vanhassa ja uudessa moottorissa on se että päästöt tippuvat relusti n20g. Moottorit vaihtuu vuotta aikasemminkuin LCI. Eli jos olet ulkomailta tuomassa niin vanhassa on reilusti kalliimmat verot joten ei ole järkeä tuoda autoa missä on vanhempaa moottoria. Suomessahan näitä ei montaa ole myynnissä, joten ulkomailta on haettava hyvin pitkälti.

          Comment

          • jani87
            Bimmer Rookie
            • Mar 2012
            • 82
            • Finland

            #6
            Tuo päästö tieto oli hyvä.. säästää siinä veroissa edes jotain.

            Joo valikoima ei ole hurja, varusteiks olisi toiveena idrive + parkkitutkat ja nahka penkit, mielellään sportit. Sitten tuohon bensakone niin yhdistelmä tuntuu suomen autokannas olevan mahdoton... :think
            Ruotsista olen auton hakua harkinnut kun se on toinen äidinkieli niin haku ei tuota ongelmia ja niissä on nuo "suomi" varustukset (lohkari + talvi kengät).
            ------------
            Ajossa: 2006, 325i e91

            Ex:
            2005, 320i e90

            Comment

            • kemo81
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2010
              • 1248
              • ylöjärvi

              #7
              Juu päästöt oli muistaakseni n52b25 reilu 200g ja kolmelitrasessa reilu 170g eli liki 30g eroa.Kulutus ollut itsellä suht samanlaisessa ajossa litran pienempi kun vanhemmalla pienemmällä koneella.
              En tiä onko tuo vaan perstuntumaa mutta teho tuli melkolaillakin erilailla ulos pienemmästä koneesta.Siinä selkeempi tehopiikki(*silloin kun toimi)jossain vähä reilu 4000 kierroksen kohdalla.Kun taas tuo isolohko on tasasempaa tehon tuottoa ja kone tuntuu kaikinpuolin raskaammalta ja tätä myöten ehkä vähän elottomalta.Hienona ominaisuuksena paljon matalammat äänet kun pikkulohkossa
              *tuosta tehopiikistä yms lisä tietoja löytyy otsikon alta -"e9x 325i tehot kateissa"

              Muistaakseni täällä löytyy juttua eroavaisuuksista otsikolla suurinpiirtein jotain.. -"Pre facelift ja lci erot"
              e90 325ia 2009 lci M-Sport SaphireBlack
              Ex.
              e61 520da 2009 lci M-Sport GarbonBlack
              e91 325i 2009 lci SaphireBlack
              e91 325i 2005 ArktisMetal
              e46 320ci 2001 TobassBlue
              e39 523i 1996 AlpinWhite 2

              S1000rr 2010 Thunder grey

              Comment

              • jani87
                Bimmer Rookie
                • Mar 2012
                • 82
                • Finland

                #8
                Mimmosia suurempia tyyppivikoja tossa koneessa on odotettavissa jotka on hyvä tarkistaa ennen ostoa? Netistä koitin kattella niin jotain löytyi jostain nostimien nakutuksesta? Tämäkään ei vissiin ollu vakavaa, lähinnä jos itte jaksaa ääntä kuunnella...?
                ------------
                Ajossa: 2006, 325i e91

                Ex:
                2005, 320i e90

                Comment

                • jani87
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2012
                  • 82
                  • Finland

                  #9
                  Aiheeseen vielä palatakseen, sillä 6 mukista bensaa olis vielä hakusessa ja viimestään kesällä vaihtuu jossei sopivaa yksilöä tule vastaan aiemmin. Elikkä tällä hetkellä yritän valita n52 ja n53 koneiden välillä.

                  Hakusessa on ehdottomasti koneen luotettavutta, tuo n53 on 3 litranen ja tuosta n52 löytyy sekä 2,5L että 3L (n52b25 ja n52b30).

                  Lähinnä kiinnostais edelleen tuo 3 sarjan LCI korinen elikkä 09 ---> (tai 08 loppuvuosi). Kysymys kuuluukin minkä noista koneista valitsisi? Tuo n52 on noissa hieman vanhemmissa, ja on tuota "HVA, Hydraulic Valve Adjuster" eli nuo nostimet mitkä lie suomeksi tuntuis olevan ongelmia.

                  Kiinnostus olisi kova päästöjen yms puolesta tuohon uudempaan n53 koneeseen... mutta netistä tässä muutaman päivän selaillen olen törmännyt aika järkyttävän isoon määrän suutin ja bensapumppu ongelmiin noiden tapauksissa. Lähes kaikki tapaukset oli 07-08 välillä ja en löytänyt millään että olisko noita ongelmia saatu korjattua pois uudemmista LCI malleista esim 09 ->, jos jollaki täällä tieto tästä enemmän niin olisin kiitollinen tiedosta.

                  Noiden vaihto menee vielä sen yhden kerran jos kone sen jälkeen pelittää, mutta oli tapauksia jossa oli jo neljäs "HPFP - High Pressure Fuel Pump" eli nuo bensapumppu menossa, ja suuttimiaki toista tai kolmatta erää...

                  Neloskoneen kanssa on jonku verran saanu takuilla joten tehojen lisäks olisi toivoa myös hieman luotettavammalle koneelle. Elikkä teillä joilla kokemuksia/tieoa kyseisistä koneista niin kaipaisin tietämystä tulevaa valintaa varten
                  ------------
                  Ajossa: 2006, 325i e91

                  Ex:
                  2005, 320i e90

                  Comment

                  • TuomoA
                    BTCF Member
                    • Apr 2009
                    • 538
                    • Krs

                    #10
                    Originally posted by jani87 View Post
                    Aiheeseen vielä palatakseen, sillä 6 mukista bensaa olis vielä hakusessa ja viimestään kesällä vaihtuu jossei sopivaa yksilöä tule vastaan aiemmin. Elikkä tällä hetkellä yritän valita n52 ja n53 koneiden välillä.

                    Hakusessa on ehdottomasti koneen luotettavutta, tuo n53 on 3 litranen ja tuosta n52 löytyy sekä 2,5L että 3L (n52b25 ja n52b30).
                    jep:
                    Itse suosin aina mallisarjan viimeisiä moottoreita, enkä ensimmäisiä. Joten 2007-08 n52b25 vois olla hyvä? Toisaalta, eipä näistä ikinä voi olla varma. Itse olen ollut tyytyväinen tuohon 2,5L koneeseen, eikä tuo minulla ainakaan syö liiemmälti öljyä, vaikka kemo81 tuossa aiemmin pelotteli. Pieni öljyn väheneminen kait lienee tervettä, sitten jos se lisääntyy, on syytä huolestua. Eikös tuossa LCI 3.0L koneessa ole hivenen parempi vääntö ainakin ilmoitettujen numeroiden valossa tehon kuitenkin ollen sama?
                    G26 420iA Msport SanremoGreen
                    F22 220iA Msport EstorilBlau
                    F20 118i MsportValenciaOrange
                    E82 118dA TitanSilber

                    Comment

                    • jani87
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2012
                      • 82
                      • Finland

                      #11
                      Ainaski mun tietojen mukaan hieman alemmilta kierroksilta alkaa vääntää vähä paremmin tuo 3.0. 3 sarjan kopassa on melkin pakko ottaa tuo 3.0 n53 kone koska lci kori on ehdoton, siks mietinki jos sen suutin ja bensapumppu ongelmat on näissä uudemmissa saatu pois, eli jos nimenomaan ekat tuotannot välttäis ja keskittyis loppupäässä tuotettuihin.

                      Tuo 2.5 n52 löytyy jo loppupäästäolevissa vitos sarjois paljo, niissä ei olis niin väliä mikä kori sillä omasta mielestä pre lci ja lci erot e60 korissa on todella pienet verrattuna muihin malleihin.

                      Pieni öljyn syönti ei haittaa sitä saa haettua kaupasta litra tolkulla, lähinnä koneen toimivuus yleisesti on tärkein koska on meidän talouden ainut auto joten töihin pitäis joka aamu päästä.
                      ------------
                      Ajossa: 2006, 325i e91

                      Ex:
                      2005, 320i e90

                      Comment

                      • Juppe
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2002
                        • 4541
                        • TURKU

                        #12
                        Koskas coupen facelift tuli? Se ei myöskään tainnut olla niin dramaattinen mutosten suhteen. Tuossa konehommellissa vähän haittaa se, että vertailuhinnat pomppaa kun päästöt laskee. Prosentuaalisesti taitaa olla jotain 7% luokkaa se ero verossa. Olisko ollut 28,5vs 35%

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎