Announcement

Collapse
No announcement yet.

E91 2008 ja 80Ah akun kesto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • x-press
    Newbiemmer
    • Sep 2012
    • 8
    • Finland

    E91 2008 ja 80Ah akun kesto

    Moro!

    Ostin 6 kk sitten saksalaisen E91:n vm 2008. Kun talvi alkoi marraskuussa, niin yhtäkkiä huomasin akun olevan pahassa jamassa kun kello nollaantui ainakin kerran viikossa ja takalasin lämppäri ei toiminut enää ollenkaan. Noh, ajattelin sen olevan finaalissa. Pari viikkoa sitten auto kävi vuosihuollossa ja pyysin silloin, että sen kunto testataan. Testi tehtiin ja siinä todettiin, että akku on ok mutta alivarauksinen. No eikun uudestaan liikkeelle; jotta akku latautuisi tein sadan kilsan lenkkejä 5 kappaletta noin viikon sisällä. Mutta ei, jonkin ajan kuluttua kello taas nollaantui ja takalasin lämppäri + maksimi viilennys taas pois pelistä. Ja nollaantumiset tapahtuu ainakin pari, kolme kertaa viikossa.

    Vähän speksejä:

    - automaattiloota
    - autolla ajan töihin ja takas 3 km sekä käyn 8 asiakaskäynnillä (= keskimäärin 20 km per suunta) viikon aikana
    - viikonloppuisin saatan tehdä 50 km lenkkejä per suunta
    - istuinlämmitin on yleensä maksimilla 5 minuuttia jokaisen lähdön jälkeen
    - takalasia lämmitetään pakkasilla keskimäärin joka viides kerta
    - iDrivenäyttö jatkuvasti päällä
    - ilmastointi päällä 30 % ajasta
    - autossa Professional soitin ja 6 cd:n vaihtaja
    - oiskohan bluetoothilla jotain tekemistä virrankulutuksen kanssa?

    No, autossa lienee alkuperäinen 80Ah akku. Onko akku loppu vaikka diagnostiikka väittää toisin, vai onko ongelmia laturin kanssa? Tai onko E91 virrankulutus vaan niin suuri, että tämä on vakio-ominaisuus niissä?
  • Mani88
    Bimmer Rookie
    • Feb 2013
    • 100
    • Helsinki

    #2
    Eihän oo kosketushäiriön mahdollisuutta ?
    Mulla teki vähän samanlaista, kun oli plussa huonosti kiinni ja siin liittimeen oli kakkaa kertyny väliin.
    Myös varashälytin tykkäs ujeltaa välillä.
    Last edited by Mani88; 12-02-2013, 23:41. Reason: Typo
    Bmw -06 330d manuaali
    ex: Evolution IX, Evolution X, Audi s4 b5 stage III

    Comment

    • Nettipepe
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2004
      • 1341
      • Kajaani

      #3
      Katso auton piilovalikosta, jännite ennen ajoon lähtöä ja ajon aikana.
      (tai mittaa yleismittarilla)
      Tuosta näet akun jännitetason ja latausjännitteen(laturin kunnon)
      Tietysti se IBS kaapeli on yksi mahdollinen ongelman aiheuttaja.
      Minulla kyllä meni 08 autosta akku vaihtoon tässä talvella... joten ei ne taida tuota 5 vuotta pidempää kestää... mutta sen näkee jännitteen käyttäytymisestä pakkasessa
      F30 320xia
      Ex E90 325da
      Ex E90 320da
      Ex E46 330D

      Comment

      • touring39
        BTCF Member
        • May 2005
        • 3901
        • Kaarina

        #4
        Jup, kyllä se akku voi olla jo finaalissa.

        Hommattiin tuo meidän pikkupemu syksyllä 2011 (vm. 2006), ja siinä meni ensimmäisten pakkasten tultua akku vaihtoon, kun ei meinannut enää pyörittää kunnolla. Vaimon käytössä autoon tulee pelkkää pätkäajoa, mutta nykyinen Yuasan akku ei näytä mitään väsymisen merkkejä.

        Eli vaihtoon vaan.
        Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

        Ex:
        e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

        Comment

        • Yeppe
          BTCF Member
          • Jun 2006
          • 361
          • Finland

          #5
          Laita ihmeessä akku laturiin kunnon älylaturilla esim. Ctekin laturilla. Kovilla pakkasilla akkuhan ei oikein ota virtaa vastaan. Joten akku lataukseen niin pitkäksi aikaa että laturi näyttää sen olevan täynnä ja koita sitten uudestaan. Jos ei auta niin ei muutakuin akku vaihtoon

          Comment

          • Dualfun
            Moderator
            • Jan 2003
            • 17836
            • PKS

            #6
            Kannattaa myös tarkastaa, että koodaus autossa on akun speksien mukainen. Näissä kun tämä älykäs latausjärjestelmä... Toisaalta en kyllä tajua miten se olisi voinut muuttua matkalla jos akku on alkuperäinen. :think
            E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
            E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

            E28 ///M535i '87 zinnoberrot

            ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
            ½ E36
            ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
            Muut talouden vehkeet:
            E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
            Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
            Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

            Comment

            • JNIJNI
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2006
              • 1482

              #7
              Nykyisen auton alkuperäinen akku hyytyi 1,5 vuoden ikäisenä.

              Vaihdettiin ja koodattiin 5 vuotta sitten tilalle 90Ah BMW:n AGM. Kertaakaan ei ole laduttu ulkopuolisella sähköllä ja ajettu pääosin lyhyttä ajoa. Sähkön puutteesta ei ole tarvinnut kärsiä kertaakaan.

              Pelkkä ovien avaaminen ottaa helposti 50A:n virtoja, joten kyllä energiaa täytyy olla käytettävissä. AGM on siihen tehty.
              G21 LCI 330e xDrive 2022
              E93 M3

              Comment

              • ++500Nm
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2006
                • 1356
                • Turus nykyää

                #8
                Originally posted by touring39 View Post
                Jup, kyllä se akku voi olla jo finaalissa.

                Hommattiin tuo meidän pikkupemu syksyllä 2011 (vm. 2006), ja siinä meni ensimmäisten pakkasten tultua akku vaihtoon, kun ei meinannut enää pyörittää kunnolla. Vaimon käytössä autoon tulee pelkkää pätkäajoa, mutta nykyinen Yuasan akku ei näytä mitään väsymisen merkkejä.

                Eli vaihtoon vaan.
                Mulla kans kylmäkäynnistyksen kanssa ongelmaa, akun vaihto ei auttanut.
                -07 335i vaihdoin ~2 vuotta sitten uuden vakikokoisen (80 Ah?) akun, kun jo -10 C käynnistyksessä sanoi kiusallisesti WWOU ... WWOU ...
                Uus akku ladattiin rauhassa täyteen ennen asentamista.
                Uudella akulla ei mitään vaikutusta kylmäkäynnistykseen. Onko vakiakku aivan alikokoinen vai missä kohdassa järjestelmä menee polvilleen?
                -15...-17 C kylmemmässä en ole koskaan käynnistänyt, tuskin ees ilkeisin...
                En aja lyhyitä pätkiä, ainakaan kylmäkäynnistyksen jälkeen...lämpimänä tietty voi joskus tulla ja se tuskin haittaa.
                Turhia sähköjä en pidä päällä.
                Ainiin...viikko sitte taas näytti akun varausvaloa...
                Eli vaihtoon vaan...koko auto!
                Blow My Whistle

                Comment

                • x-press
                  Newbiemmer
                  • Sep 2012
                  • 8
                  • Finland

                  #9
                  Re:

                  No niin. Alkuperäinen kirjoittaja täällä.

                  Latasin akun täyteen ja se tuntui auttavan hetken aikaa - olisiko siihen mennyt viikko, kunnes kello rupesi taas nollaantumaan ja takalasin lämmitin ja max-ilmastointi lakkasi toimimasta. Ja tätä on jo tapahtunut pari kertaa tämän jälkeen. Koska jännite on 14,3 V ajossa, niin olen kallistumassa siihen suuntaan, että 2008 asennettu akku on finaalissa.

                  Mistä pajasta kannattaa eteläsuomessa hakea uuden akun asennustöineen niin, ettei lompakko ammota tyhjyyttään sen jälkeen?

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎