Announcement

Collapse
No announcement yet.

DeNOx regenerointi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dualfun
    Moderator
    • Jan 2003
    • 17853
    • PKS

    DeNOx regenerointi

    Koskien N43 moottoria, mutta sama lienee kaikissa uudemmissa bensakoneissa. Saako DeNOx regenerointia pakotettua päälle jotenkin ns. kotikonstein, esim. INPA:lla? Autologicilla kuulemma onnistuu eli tehtävissä on.

    edit: Ei onnistu INPA:lla, mutta DIS:sillä saa pakotettua regeneroinnin päälle, katsottua kerätyn massan määrän (mg) ym. Puhdistus toimii myös automaattisesti mikäli NOx-anturin adaptaatiot ovat kunnossa. Myös ne voi nollata DIS:illä.

    On kokeiltu ajaa ohjeistuksen mukaan 110kmh 30min ja INPA näyttää, että massaa on edelleen deNOx -katalysaattorissa (vikakoodina EA30: DeNOx-Katalysator verschwefelt eli sulfatoitunut). Anturi uusittu takuuseen, aiemmin ei näyttänyt kerättyä määrää ollenkaan, kertoi ainoastaan anturiviasta.
    Last edited by Dualfun; 27-09-2013, 18:31.
    E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
    E28 ///M535i '87 zinnoberrot
    E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

    E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
    ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
    ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
    ½
    G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
    Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
    Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
    Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.
  • TuomoA
    BTCF Member
    • Apr 2009
    • 538
    • Krs

    #2
    Originally posted by Dualfun View Post
    Koskien N43 moottoria, mutta sama lienee kaikissa uudemmissa bensakoneissa. Saako DeNOx regenerointia pakotettua päälle jotenkin ns. kotikonstein, esim. INPA:lla? Autologicilla kuulemma onnistuu eli tehtävissä on.

    On kokeiltu ajaa ohjeistuksen mukaan 110kmh 30min ja INPA näyttää, että massaa on edelleen deNOx -katalysaattorissa (vikakoodina EA30: DeNOx-Katalysator verschwefelt eli sulfatoitunut). Anturi uusittu takuuseen, aiemmin ei näyttänyt kerättyä määrää ollenkaan, kertoi ainoastaan anturiviasta.
    Toimiiko termari? Omassa N43 eivät suostuneet merkkihuollossa aluksi uskomaan että vika olisi termostaatissa.. aikansa asiaa tutkivat ja lopuksi sen heti ensimmäisenä ilmoittamani termarin vaihtoivat.. sen jälkeen poltto on toiminut. 2 kertaan kokeiltiin tuota puolen tunnin ajoa ja ihan turhaan. Ilmeisesti vaatii moottorilta tietyn lämpötilan, jotta poltto on mahdollista? Paremmin tietävät korjatkoon, mutta näin meillä alkoi toimimaan. Oireena oli nykivä meno ja vikailmo tuli tuosta NOX anturista
    G26 420iA Msport SanremoGreen
    F22 220iA Msport EstorilBlau
    F20 118i MsportValenciaOrange
    E82 118dA TitanSilber

    Comment

    • Dualfun
      Moderator
      • Jan 2003
      • 17853
      • PKS

      #3
      Originally posted by TuomoA View Post
      Toimiiko termari? Omassa N43 eivät suostuneet merkkihuollossa aluksi uskomaan että vika olisi termostaatissa.. aikansa asiaa tutkivat ja lopuksi sen heti ensimmäisenä ilmoittamani termarin vaihtoivat.. sen jälkeen poltto on toiminut. 2 kertaan kokeiltiin tuota puolen tunnin ajoa ja ihan turhaan. Ilmeisesti vaatii moottorilta tietyn lämpötilan, jotta poltto on mahdollista? Paremmin tietävät korjatkoon, mutta näin meillä alkoi toimimaan. Oireena oli nykivä meno ja vikailmo tuli tuosta NOX anturista
      Kiitos vastauksesta!

      Toimii joo, 105 astetta oli lämmöt moottoritiellä kun regenerointi ilmeisesti oli käynnissä, mutta ei silti ollut saanut kaikkea massaa pois. :( Eli juu, lämpötila on avainasemassa aivan varmasti, mietin vaan saisiko sen pakotettua päälle jotenkin - mutta olet oikeassa kyllä, sehän pitäisi käynnistyä ihan itsestään kun tarvittavat olosuhteet täyttyvät.

      Onkohan tuo nopeus ja ajoaika jotenkin tärkeä, mitä jos nopeus laskee kerran alle sen 110kmh. En tahdo uskoa, että se olisi niin tarkkaa, paremminkin että lämpötila tulee pysyä ylhäällä.

      En tosiaan ole mitään eroa huomannut auton käytöksessä missään vaiheessa. Vikakoodien mukaan NOx anturi oli pimeänä yli 10tkm tietämättäni edes asiasta. Tuolla välillä tuli käytyä myös dynossa hakemassa reilusti tehdaslukemat ylittävät arvot. En jotenkin jaksa uskoa, että tuolla olisi mitään virkaa oikeastaan auton toimintaan... Enemmän näitä viherpiiperöjuttuja
      E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
      E28 ///M535i '87 zinnoberrot
      E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

      E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
      ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
      ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
      ½
      G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
      Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
      Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
      Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

      Comment

      • TuomoA
        BTCF Member
        • Apr 2009
        • 538
        • Krs

        #4
        Originally posted by Dualfun View Post
        Kiitos vastauksesta!

        Toimii joo, 105 astetta oli lämmöt moottoritiellä kun regenerointi ilmeisesti oli käynnissä, mutta ei silti ollut saanut kaikkea massaa pois. :( Eli juu, lämpötila on avainasemassa aivan varmasti, mietin vaan saisiko sen pakotettua päälle jotenkin - mutta olet oikeassa kyllä, sehän pitäisi käynnistyä ihan itsestään kun tarvittavat olosuhteet täyttyvät.

        Onkohan tuo nopeus ja ajoaika jotenkin tärkeä, mitä jos nopeus laskee kerran alle sen 110kmh. En tahdo uskoa, että se olisi niin tarkkaa, paremminkin että lämpötila tulee pysyä ylhäällä.

        En tosiaan ole mitään eroa huomannut auton käytöksessä missään vaiheessa. Vikakoodien mukaan NOx anturi oli pimeänä yli 10tkm tietämättäni edes asiasta. Tuolla välillä tuli käytyä myös dynossa hakemassa reilusti tehdaslukemat ylittävät arvot. En jotenkin jaksa uskoa, että tuolla olisi mitään virkaa oikeastaan auton toimintaan... Enemmän näitä viherpiiperöjuttuja
        Ainakaan merkkihuollon mukaan tuolla nopeudella ei olisi niinkään vaikutusta vaan kierrosten määrällä. Meillekkin sanottiin että koska nyt on talvirajoitukset (täällä pohjoisessa ei motareitakaan juuri nimeksikään) niin kannattaa ajaa pienemmällä vaihteella ja korkeammilla kierroksilla, jotta 3omin polton saa hoidettua.
        G26 420iA Msport SanremoGreen
        F22 220iA Msport EstorilBlau
        F20 118i MsportValenciaOrange
        E82 118dA TitanSilber

        Comment

        • Wibeee
          Newbiemmer
          • Oct 2011
          • 20
          • Helsinki

          #5
          Mulla on ton EA30 koodin lisäksi vielä tämmöset:
          2AF4 NOX sensor, electrical
          2AF2 Nitric oxide sensor, Lambda linear
          2AF6 Nitric oxide sensor, Lambda binary

          Luuletteko, että anturi tai joku muu on rikki vai auttaisiko tuo "polttoajo"?

          Comment

          • intfreak
            Bimmer Enthusiast
            • May 2003
            • 2966
            • Uusikaupunni

            #6
            Originally posted by Wibeee View Post
            Mulla on ton EA30 koodin lisäksi vielä tämmöset:
            2AF4 NOX sensor, electrical
            2AF2 Nitric oxide sensor, Lambda linear
            2AF6 Nitric oxide sensor, Lambda binary

            Luuletteko, että anturi tai joku muu on rikki vai auttaisiko tuo "polttoajo"?
            Bemarin testeri muistaakseni käski tuossa vaiheessa suoraan vaihtamaan anturin.
            N62 Money Spender Club

            Comment

            • Wibeee
              Newbiemmer
              • Oct 2011
              • 20
              • Helsinki

              #7
              Ok. Pitääpä mennä jokupäivä sitten kyselee.
              Onneks on BPS-takuu niin taitaa mennä tuokin sitten virman piikkiin

              Comment

              • Vanquish
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2004
                • 1961
                • Hki

                #8
                Miten kävi? Vikana voi olla myös noin vieressä oleva pakokaasu lämpöanturi. Jos sekä ei toimi, niin estää nox anturien toiminnan. Ja nox anturi ohjaa laihaseos toimintoa, joten on siitä ihan konkreettista hyötyäkin!

                Comment

                • Wibeee
                  Newbiemmer
                  • Oct 2011
                  • 20
                  • Helsinki

                  #9
                  En oo vielä jaksanu käydä, kun tuli tossa alkuvuodesta käytyä siellä niin usein.
                  Ja saa nähä meenkö ollenkaan, kun toisessa threadissa ei ollutkaan menny tuo nox-vaihto takuuseen.

                  Comment

                  • Puistis
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2013
                    • 849
                    • 09

                    #10
                    Missä mahtaa olla vika tai miten korjata kun antaa vikakoodia 30E9 NOx-varaajakatalysaattori - liian pieni kapasiteetti?

                    Comment

                    • Dualfun
                      Moderator
                      • Jan 2003
                      • 17853
                      • PKS

                      #11
                      Originally posted by Puistis View Post
                      Missä mahtaa olla vika tai miten korjata kun antaa vikakoodia 30E9 NOx-varaajakatalysaattori - liian pieni kapasiteetti?
                      Veikkaan, että se keruukapasiteetti on yksinkertaisesti lopussa.

                      Kannattaa myös varmistaa, että se anturi toimii, eli integroi jotain arvoja. Toimimaton anturi tuottaa kummallisia koodeja. Kannattaa myös käydä ajamassa pitkää matkaa 110km/h sen 30min ajan. Sen kummemmin en oikein uskalla spekuloida.
                      E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                      E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                      E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                      E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
                      ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                      ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
                      ½
                      G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
                      Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                      Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                      Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                      Comment

                      • Puistis
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2013
                        • 849
                        • 09

                        #12
                        Originally posted by Dualfun View Post
                        Veikkaan, että se keruukapasiteetti on yksinkertaisesti lopussa.

                        Kannattaa myös varmistaa, että se anturi toimii, eli integroi jotain arvoja. Toimimaton anturi tuottaa kummallisia koodeja. Kannattaa myös käydä ajamassa pitkää matkaa 110km/h sen 30min ajan. Sen kummemmin en oikein uskalla spekuloida.
                        Mistäköhän löytäisi kyseisen osan varaosanumeron? Ei tunnu millään löytyvän tai sitten yritän etsiä väärää osaa

                        Comment

                        • Dualfun
                          Moderator
                          • Jan 2003
                          • 17853
                          • PKS

                          #13
                          Originally posted by Puistis View Post
                          Mistäköhän löytäisi kyseisen osan varaosanumeron? Ei tunnu millään löytyvän tai sitten yritän etsiä väärää osaa
                          Ei ole ihan sen hintainen osa, että viitsii huvikseen vaihdella



                          Sitä meinasin, että mene INPA:lla katsomaan antaako anturi ylipäätään arvoja. Toimimattomalla anturilla menee taaempi Lambda bank 2 yli raja-arvoista. Jos näyttää hyvälle, sitten vaan puhdistusajoa 110kmh 30min ja uusi luenta.
                          E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                          E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                          E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                          E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
                          ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                          ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
                          ½
                          G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
                          Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                          Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                          Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎