Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kaksoismassavauhtipyörä-remontti edessä?? e91 320d M47N2-moottori

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Iprok
    Newbiemmer
    • Apr 2013
    • 2
    • Helsinki

    Kaksoismassavauhtipyörä-remontti edessä?? e91 320d M47N2-moottori

    Morjesta kaikille?
    Tämä on ensimmäinen viesti foorumille. Viime syksynä tuli hankittua ensimmäinen BMW, 195tkm ajettu e91 320d -06. Olen lueskellut foorumia mielenkiinnolla milloin mistäkin aiheesta.

    Hiljattain heräsi epäilys että nyt on omassa autossa jotain vikaa kun kytkintä painaessa kuului outoa ääntä. Ongelma on sellainen että kun kytkintä painaa ihan kevyesti niin kuuluu ja ihan vähän tuntuu sellaista korskumista. Kytkin ylhäällä ja alas painettuna tätä ei ilmene.

    Ohessa video hyvin samanlaisesta probleemasta kuin täällä. Itsellä röpötys kuitenkin paljon miedompi. http://www.youtube.com/watch?v=KwLz13SK8m0

    Monista luetuista ketjuista ja diagnooseista osuvin lienee tämä nimihirviö kaksoismassavauhtipyörä.

    Kannattako tämä korjata pikimmiten vai voiko odottaa kunnes tulee perusteellisesti tiensä päähän? Voiko tämä vika/vaiva rikkoa muita osia jos tämän kanssa viivyttelee? Mikäli tätä ryhdyn remppaamaan, kannattaako samalla vaihtaa kytkin, silmä,- painelaakerit ym. kikkareet?

    Olen kauhistellut hintoja joita on tullut vastaan. Merteil.fi:ssä kytkinpaketti 385€ ja vauhtipyörä 901€. Schmiedmannillakin n.850€ koko setti.
    Ebaysta löytyi edullisemmin. Onko kokemuksia ulkomailta tilaamisesta? Tuleeko lisämaksuja esim. tulli,vero tms.?

    Olisiko jompikumpi näistä järkevä paketti:


    tai



    Ylempi vaihtoehto on halvempi mutta sivulla oleva "compatibility työkalu" väittää että: This item does not fit BMW 3 Series 2006 E91 [2005-2013] Estate 320d. mutta että "saloon", eli ilmeisesti sedan käy.
    Eikös sedanissa ja touringissa kuitenkin ole tismalleen samat myllyt yms.?
    Alempi vaihtoehto on sama kuin minkä eräs nimimerkki FusionWolf toisella forumilla oli tilannut. Hänellä "ohjelmoitu" E90 320d
  • kautsi300
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2012
    • 214
    • Järvenpää

    #2
    Ei tullia eikä veroja, kun tulee EU:n sisältä.
    Kaikenlaista tullut tilattua Saksasta ja Englannista.

    Comment

    • uijui
      Bimmer Rookie
      • Jun 2010
      • 172
      • suomi

      #3
      Mullon tuolta ylemmältä tilattu Luk repset 318d:sä kiinni. Täysin samanlaisilla leimoilla oli vauhtipyörä kuin alkuperäinen. Varsinaisesti meillä vauhtipyörässä ei ollut väljää, eikä eronnut uudesta, mutta jotenkin voitelu tai jokin oli pettänyt sisältä ja kitkutti. Noissa vauhtipyörissä on "tyhjää" uutenakin useita senttejä...

      Comment

      • Iprok
        Newbiemmer
        • Apr 2013
        • 2
        • Helsinki

        #4
        Mitä kaikkea siinä paketissa oli mukana ja pitikö ostaa lisäksi esim. pultteja, tiivisteitä tai laakereita? Vai vaihdoitko ylipäätään muita nippeleitä?
        Katoin tämän DIY videon: http://www.youtube.com/watch?v=8qZskpXW9t4
        ja siinä äijät vaihtoivat samalla aika monta pulttia, tiivistettä ja laakeria moottorin päästä, vaihdelaatikosta, pakoputkesta ja kardaaniakselista.
        Teitkö homman itse vai teetitkö jossain ja oliko kokonaisuudessaan kallis paukku? Huhhuh...kysymyksiä satelee!

        Comment

        • uijui
          Bimmer Rookie
          • Jun 2010
          • 172
          • suomi

          #5
          Itse tein räntäsateessa ja vitutti pahasti en vaihtanut mitään muita pultteja kuin vauhtipyörän kiinnityspultit, ne saa kl-varaosasta. Kardaanin pultit laitoin lukitteella kiinni. Vaihdelootaan vaihdoin öljyt ja rasvailin kaikki vaihdekepin linkut yms sydeemit. Joku 650eskoa meni kaikkiaan rahaa.

          Comment

          • MayheM
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2008
            • 521
            • Oulu

            #6
            Itselläkin todennäköisesti tiedossa sama remontti, ainakin kytkimen vaihto, mutta olettaisin että samalla myös vauhtipyörän. Olen katsellut noita LUKin paketteja ebaystä, säästäisi todella pitkän pennin verrattuna orggikseen. 500 € irtoais kytkinpaketti vauhtipyörällä, kun Suomesta kyselemällä tarjotaan orggiksia 1000 + € hintaluokkaan. Korjaamoilla joku varoitellut, että LUKin vauhtipyörä ei välttämättä sovi Bemariin ja tosiaan ne pultit puuttuu.

            Eli oletteko saaneet nimenomaan LUKin osat sopimaan autoihinne? LUKin kytkinpaketista ilmeisesti myös puuttuu joku osa, informoi paikallinen korjaamo(?). Onko LUKin kytkimen tai vauhtipyörän kestosta/laadusta muuten havaintoa? Pultteja tarvinee tilata lisäksi itse KL varaosasta...

            Mulla kyseessä sigun E91 320D Fleet edition, eli 110 kW (Saksasta tuotu).
            BMW F11 520 da XDrive Touring -16 (2023->)
            BMW E61 530 xd(A) Touring 280 hp / 620 Nm -06,. (2016-2023)
            BMW E91 320 D Touring -06 (2013-2016)
            BMW E39 525 DA Touring -01 (2012-2013)
            VW Passat Highline Touring 2.0 TDI -06 (2011-2012)
            BMW E46 323i -98 (2008-2011)
            Opel Vectra (B) CD Sport 2.0 -96 (2005-2008)
            Opel Vectra (A) 1.8 -90 (2002-2005)
            Ford Orion 1.4 -87 (2000-2002)

            Comment

            • Homebrew
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2011
              • 351
              • Paimio

              #7
              Itsellä ilmeni nyt 330d:ssä vastaavaa ääntämistä kytkin ~puoleenväliin painettuna. Mittarissa vajaa 290tkm. Onko kokemusta kuinka nopeasti tuo mahtaa porsia kokonaan kun ääntä kuuluu? Ja kuinka iso riski on, että muuta hajoaa samalla jos vauhtipyörä laukeaa? Muutoin vauhtis/kytkin pelaa kuten pitääkin, ei luista, eikä pohjaa kiihdytyksissä. Vähän sain meteliä vaimeammaksi kun kiristin koneen suojamuovin kiinnitykset, mutta eipä se kokonaan lähtenyt...
              Skoda Octavia & Yamaha FZS 600 -02
              Ex. E91 330d -07

              Comment

              • Juker
                Bimmer Rookie
                • Aug 2011
                • 80
                • Oulu

                #8
                Originally posted by Homebrew View Post
                Itsellä ilmeni nyt 330d:ssä vastaavaa ääntämistä kytkin ~puoleenväliin painettuna. Mittarissa vajaa 290tkm. Onko kokemusta kuinka nopeasti tuo mahtaa porsia kokonaan kun ääntä kuuluu? Ja kuinka iso riski on, että muuta hajoaa samalla jos vauhtipyörä laukeaa? Muutoin vauhtis/kytkin pelaa kuten pitääkin, ei luista, eikä pohjaa kiihdytyksissä. Vähän sain meteliä vaimeammaksi kun kiristin koneen suojamuovin kiinnitykset, mutta eipä se kokonaan lähtenyt...
                Mulla alko ko. vika vaimealla kolinalla/töminällä liikkelle lähtiessä, kylmällä autolla. Mutta oisko noin kuukauden sisään, eli reiluun 1000 kilometriin, muttunu niin, että ääni kuulu myös pidemmän ajon jälkeen, ja myös pikkuhiljaa alko tuo hemmetinmoinen ”rolina” ja korskuminen kun kytkintä paino vähän.

                Mutta tosiaan muuttui vajaassa kuukaudessa sen kuuloseksi, että ei enään uskaltanu kokeilla kauanko kestää . Kaikki äänet hävisi, kun laitoin uuden vauhtipyörän ja kytkinpaketin sisältäen painelaakerin. Eli en sitten tiedä mikä ääni lopulta johtui mistäkin. Tuntuis vaan että tuo kytkintä painaessa tuleva ääni vois tulla myös painelaakerista. Toki mulla tuntui vauhtipyörässäkin reilu välys kun käsin liikutti ja melkosta kitinää ja kahinaakin tais pitää.
                F10 530d xDrive///M Sport
                Audi S4 B5 2.7 BiTurbo
                Ex F31 320d xDrive///M Sport
                Ex E60 530dA
                Ex E61 520d ///M Sport

                Comment

                • Volskier
                  Bimmer Rookie
                  • May 2014
                  • 40
                  • Kuopio

                  #9
                  Täsmälleen sama ääni kuuluu myös täällä, mutta vaimeampana. Hieman korostuen matalilla kierroksilla liikkeelle lähtiessä. Ilmeisesti tämä vika on vauhtipyörässä, eikä painelaakerissa tai kytkinasetelmassa?

                  Omaan autoon vaihdettiin LUK kytkinpaketti painelaakereineen 20tkm sitten. Toisaalta tämän äänen yhteydessä on pientä nypytystä esiintynyt kytkimessä eli liikkeelle lähtö ollut kylmällä koneella nykivää ei niinkään tärinöitä tai muita. Olen itse ajatellut äänen tulevan painelaakerista kun mielestäni tuo ääni liittyy kytkinasetelman liikkeeseen. Miten kytkin voisi vaikuttaa vauhtipyörän ääneen tyhjäkäynnillä?

                  Comment

                  • Homebrew
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2011
                    • 351
                    • Paimio

                    #10
                    No nyt on LUKin kytkinpaketti ja vauhtipyörä tilauksessa, Ebaysta löytyi ~700€ posteineen koko setti 330d:lle. Nyt sitten vielä pitäs kattoa mitä muuta kannattaisi samalla vaihtaa... Ilmeisesti vauhtipyörän pultit on yksi...Mites sitten tästä kuvasta osa numero 2: http://www.realoem.com/bmw/showparts...04&hg=11&fg=20
                    ?
                    Ilmeisesti kyseessä on pilot bearing, mikä sen nimi suomeksi onkaan. Voisi olla hyvä vaihtaa samalla kun kaikki on auki? Muuta?
                    Skoda Octavia & Yamaha FZS 600 -02
                    Ex. E91 330d -07

                    Comment

                    • Vickers
                      Newbiemmer
                      • May 2013
                      • 13
                      • Pohjois-Pohjanmaa

                      #11
                      Ite tein vastaavaan 520d:hen kaksoismassa ja kytkinrempan. Pyörä ja täys kytkinsarja oli ihan varaosaliikkeessä 620e (LUK rep set) vauhtipyörän pultit marmorilta.

                      Tuo silmälaakeri tulee mukana paikallaan siinä vauhtipyörässä.

                      Comment

                      • Homebrew
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2011
                        • 351
                        • Paimio

                        #12
                        Näkyy tosiaan olevan aika paljon halvemmat osat nelimukisissa... Vähän yli 400€ näyttäis saavan Ebaysta posteineen kytkin+vauhtipyörä-comboa... Noissa 330D/530D vauhtipyörissä oli erikseen maininta, että ei sisällä silmälaakeria...
                        Skoda Octavia & Yamaha FZS 600 -02
                        Ex. E91 330d -07

                        Comment

                        • Homebrew
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2011
                          • 351
                          • Paimio

                          #13
                          No nyt sain auton takaisin kytkin/vauhtisrempasta... Painelaakerihan sieltä oli melko paskana ja vauhtipyöräkin alkoi olemaan ehtoopuolella.. Kyllähän se vähän pehmeämmin käy, eikä tule häröääniä enää, kytkimen tuntuma nyt ei pahasti muuttunut... Josko sit taas leuka rintaan ja kohti uusia vikoja
                          Skoda Octavia & Yamaha FZS 600 -02
                          Ex. E91 330d -07

                          Comment

                          • _Sylin_teri_
                            BTCF Member
                            • May 2013
                            • 366
                            • Suomi finland

                            #14
                            Lie mullakin kaksoismassa menossa? Kytkintä vain/puoleenväliin vähän painettaessa kuuluu kolinaa alhaalta ja liikkeelle lähtiessä vähän täristää. Eli uutta kytkin/vauhtipyöräpakettia?

                            Auto on 2006 320D manuaali 150hp moottorilla. Kehtaako kukaan linkittää sopivaa sarjaa ebaystä tai onko jotai merkkiä mitä ei voi suositella?

                            Comment

                            • Pinssi
                              Newbiemmer
                              • Nov 2012
                              • 16
                              • Jyväskylä

                              #15
                              E91 320d vauhtipyörä alkoi ääntää. No tilasin saksasta osat kytkinpaketti ja vauhtipyörän. Vein auton liikkeeseen ja siellä osat asennettiin. Auton kävin hakemassa ja ensimmäinen kunnon kiihdytys auto tärisi voimakkaasti. Takaisin liikkeeseen katselivat autoa ja sanoivat ettei voi tapahtua virhettä asennettaessa. Tuomio oli että uusi vauhtipyörä on viallinen. Hieman itseäni kuitenkin epäillytti. Noh osat ovat LUK merkkisiä ja 100% varmuudella oikeat. Tyhjäkäynti autolla tasaista ei ylimääräist' ääntä. Liikkeellelähdössä ei mitään ylimääräistä tärinää tai ääntä. 2 vaihteella kun polkaisee niin 1500rpm alkaa kova jurnutus, tärinä ja koko auto tärisee. 3 vaihteella 1500rpm alkaa jurnutus ja tärinä mutta hieman miedommin kun 2 vaihteella. Sama jatkuu 4, 5 ja 6 vaihteilla mutta miedommin mitä isompi vaihde. Kellään koskaan ollut vastaavaa? Kuulostaako viallisen vauhtipyörän oireilta? Kaikkihan on mahdollista mutta tuntuu kyllä oudolta, että täysin uusi vauhtipyörä aiheuttaisi tuollaista ongelmaa.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎