Announcement

Collapse
No announcement yet.

2009/10 330dA ostoaikeissa - malliviat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 545Pilot
    Bimmer Rookie
    • Jan 2012
    • 46
    • Espoo

    2009/10 330dA ostoaikeissa - malliviat

    Työmatkat pitenee ja olen miettinyt, jos vaihtais tuon bensa kasin ehkä 330d touringiin automaatilla vuosimalli varmaan 09 tai 10. N. 100tkm ajettuja sais budjettiin sopivaan hintaan, mutta mietin onko noissa millaisia tyyppivikoja. Vieläkö noihin uudenpiin dieseleihin joutuu vaihtamaan ruiskusuuttimia ja onko muita kalliimpia remppoja odotettavissa 100 - 160tkm välillä? Toki auton historia vaikuttaa, mutta onko noissa paljon tyyppivikoja joita 530:ssa tuntui olevan aika paljon.

    Työmatkat ajelen länsiväylä, kehä II, turunväylä, kehä I akselilla. Millaisiin kulutuksiin tuolla oikeasti pääsee tuollaisessa seka-ajossa. Ehkä 70% varmaan maantietä ja 30% kaupunkia. Tuntuu nuo tehtaan ilmoittamat hieman ylioptimistisilta. Mulla tulee olemaan työmatkaa n. 20km suunta, että tuossa matkassa, dieselin edut pitäis jo toimia.

    Tosin 330i kiinnostais enemmän, mutta ei jaksais lähtee taas saksasta hekemaan... ja 5 vähän ajetut vitoset on taas huomattavasti kalliimpia
  • Hiace
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2011
    • 1203
    • Helsinki/Joensuu

    #2
    -Tsekkaa salavalikosta lämmöt, jos ei nouse, termarit vaihtoon.
    -Jos lämmöt ei nouse, voi hiukkassuodatin (dpf) olla tavallista enemmän tukossa. Jos tukkeutuu, pönttö pois ja ohjelmaa sisään...
    -Kuuntele turboa, ei saisi vinkua kuin hieman täyskiihdytyksessä, jos siinäkään. Turbo turbolader.netistä tonni + vaihto päälle
    -Kuusisylinterisissä ei jakopääongelmia
    -Perus hehkut+ohjainboksi voi olla vaihtokunnossa, normaalia
    -Itse poistattaisin imusarjan läpät kaiken varalta, samalla hehkut+boxi vaihtoon
    -Laatikon toiminta tsekkaa, itsellä ei moisista kokemusta tosin
    -Tarkasta että ilmastointi puhaltaa tasaisesti eikä humppaile (jos niin "siili" vaihtoon)

    Muut täydentää!
    F20 M135i 2016 / Ex-autot: 335xi 135i 335i M3 330d 2 x Hiace

    Comment

    • janne320d
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2008
      • 1342
      • jns

      #3
      Itse olen aika tyytyväinen ollut autooni e91 330d -06 vaikka eihän tuo ole lci.
      Ollut mulla nyt 2v ja 50tkm ja todella vähävikainen auto ollut,kulutus sekalaisessa ajossa kesällä ajotietokoneen mukaan 6.6l/100km.
      Uskaltaa tälläsen 3sarjan 6 dieselin hyvin ostaa,ne 4 pyttyiset kannattaa unohtaa kokonaan!
      ex:316i99,320dt-03,323ci-99 hamann,320dat-01,e91 330d -06 lemon,e39 528i-96, X5 e53 3.0ia

      Comment

      • Alpo
        Newbiemmer
        • Sep 2004
        • 24
        • Pohojammaa

        #4
        Originally posted by janne320d View Post
        Itse olen aika tyytyväinen ollut autooni e91 330d -06 vaikka eihän tuo ole lci.
        Ollut mulla nyt 2v ja 50tkm ja todella vähävikainen auto ollut,kulutus sekalaisessa ajossa kesällä ajotietokoneen mukaan 6.6l/100km.
        Uskaltaa tälläsen 3sarjan 6 dieselin hyvin ostaa,ne 4 pyttyiset kannattaa unohtaa kokonaan!
        Komppaan täysin! Itsellä vastaa oli 1v/30tkm ja seuraava pirssi on isolla todennäköisyydellä 330d/335d lci msport.

        Ja vinkkinä tohon kun irrotat ne imusarjanläpät: Kannattaa todellakin vaihtaa hehkut ja niiden ohjausboksi. Menee samassa rempassa todella kivuttomasti, mutta erikseen laitettuna aika v*ttumainen homma. Ei ole edes kovin kalliita, kun tilaa pakettina saksasta.
        Last edited by Alpo; 11-10-2013, 11:00.
        V60 R-Design & CBR 1000rr
        330D M-Sport '07 , E39...

        Comment

        • 545Pilot
          Bimmer Rookie
          • Jan 2012
          • 46
          • Espoo

          #5
          Missähän vuosimallissa nuo imusarjan läpät on korjattu? Merkkiliikkeen myyjän mukaan nuo läpät eivät tietenkään ole mikään ongelma, kuten ei myöskään nelipyttyisten jakopää ongelmat... Tämänkin takia nelipyttyiset ei ole vaihtoehto.

          Nuo turbo ongelmat olikin jo tiedossa, eikä nuo hehku, termostaatti ja ohjausboxi ongelmat vaikuta turhan suurilta ongelmilta.

          Onko tuossa facelifti mallissa paljon tekniikan puolella parannuksia 08/09 välillä? Meinaan vaan, että kannattaako ehdottomasti yrittää hankkia facelifti?

          Comment

          • Iltsu
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2004
            • 778
            • Espoo

            #6
            Konehan LCI:ssä on ihan eri, eli N57. Onhan siinä kai parannuksia ja hieman enemmän tehoa.
            Muutokset lähinnä kosmeettisia - onhan LCI ainakin omaan silmään paremman näköinen ja pitää arvonsa paremmin.
            No oikeastaan jo päivitetty IDrive on hyvä syy ostaa LCI. Eli osta facelift ehdottomasti jos rahkeet riittää mutta varusteita kannattaa olla =)

            Itse piti hankkia juurikin LCI 330d mutta tulikin 325d. Ei oo päivääkään kaduttanut, lähes sama tekniikka ja samat tehot saa tarvittaessa kun 330d mutta verot oli 2k€ pienemmät ja hankintahinta halvempi.
            Kulutus sama kun 330d, 6-7 litraa automaatilla.
            Last edited by Iltsu; 17-10-2013, 17:02.
            Tesla Model Y Performance
            E36 318iS "jäärata/rallicross"

            Comment

            • Orvix
              BTCF Member
              • Sep 2008
              • 140
              • Akaa

              #7
              N57 koneessa on käsitykseni mukaan jakopäässä paljon samaa osaa kuin paukahtavassa 4-sylinterisessä. Jakoketjuihin on tullut 09-vuoden aikana päivitykset, joten riskiä ainakin alkupään N57 on jakopään hajoamiselle. Tosin netistä löytyy huomattavan paljon enemmän hajonneita N47 kuin N57.

              Ainoa pomminvarma LCI E9x on alkupään 325d, koska tähän tuli N57 kone vasta hiukan myöhemmin.
              E91 325d -10 M-Sport

              Comment

              • Iltsu
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2004
                • 778
                • Espoo

                #8
                Juu, N57:ssa on kai häviävän pieni riski jakopään porsimiseen. Ei silti itsellä jäisi esim. 2010 LCI:n osto siitä kiinni.
                Oma 325d tosiaan vielä vanhemmalla M57-koneella, se on kai nykydieseleistä kestävin..ei edes läppiä ole.

                Korkeapainepumppu on kylläkin jo vaihdettu takuuseen 100tkm kohdalla.
                Tesla Model Y Performance
                E36 318iS "jäärata/rallicross"

                Comment

                • PasiQ
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2015
                  • 32
                  • Kyröskoski

                  #9
                  Nostan vanhaa topikkia kun searchilla löytyi sopiva ketju;
                  Harkinnassa 09' 330dA, onko joku keino varmistua onko ko. yksilöön jo ehtinyt päivitetyt jakopään osat jos kerran 2009 aikana on päivitettyjä alettu asentamaan? Käyttöönotto ollut elokuussa 2009 saksassa ja ajomäärä on nyt alle 130t km. Oireileeko mahdollinen jakopääongelma kilinällä tms etukäteen?
                  Millaisilla kilometrimäärillä turboja mennyt?
                  Entä onko nuo korkeapainepumput olleet ongelma vielä 09' autoissa? Jos, niin oireileeko mitenkään ennen tuhoutumista jotta voisi olla havaittavissa?
                  Muut ketjussa mainitut ongelmat kuulostavat hallittavissa olevilta/ normaaleilta huoltotoimilta, mutta onko jollain uusia ketjussa mainitsemattomia kokemuksia joista ostoa harkitsevalle voisi olla hyötyä?
                  Tesla Model 3 Long Range AWD 21'
                  Volvo V70 2.5T A awd Classic 07'

                  Saab 9-3sc 2.0t vector man 11'
                  MB w201 2.5d 93'

                  Comment

                  • works
                    BTCF Member
                    • Nov 2013
                    • 123
                    • Espoo

                    #10
                    Originally posted by PasiQ View Post
                    onko jollain uusia ketjussa mainitsemattomia kokemuksia joista ostoa harkitsevalle voisi olla hyötyä?
                    Omasta 330dA '09 LCI:stä N57 koneella repsahti öljynsuodattimen jalka, jonka vaihto on kohtalaisen nahkea työ. Osa marmorilla sen 400e + uudet öljyt ja jäähdytinnesteet sekä kimurantti asennustyö. JMW halusi palttiarallaa tonnin huollosta sekä tämän osan vaihdosta. Laakkoselta kuuleman mukaan näitä osia on kokoajan varastossa ja menekki on tasaisen tappavaa.
                    135 E82 flexfuel / stg1 turbot

                    Comment

                    • Lallevihtinen
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2006
                      • 690
                      • Tampere

                      #11
                      Originally posted by works View Post
                      Omasta 330dA '09 LCI:stä N57 koneella repsahti öljynsuodattimen jalka, jonka vaihto on kohtalaisen nahkea työ. Osa marmorilla sen 400e + uudet öljyt ja jäähdytinnesteet sekä kimurantti asennustyö. JMW halusi palttiarallaa tonnin huollosta sekä tämän osan vaihdosta. Laakkoselta kuuleman mukaan näitä osia on kokoajan varastossa ja menekki on tasaisen tappavaa.
                      Mitenkäs tämä ilmeni? Öljyt ulkona vai nesteet sekasi?
                      sigpic
                      BMW E93 335i & BMW M550Dx
                      EX:F30 320ix Performance, Audi A6 4G 3.0Tdi, Audi A5 Sportback, E46 M3 Cabriolet, X6 35d, X5 3.0sd, E92 335xi, Alpina B3 Cab, E60/E61 530d, Mini Cooper S, E46 330dAT
                      XHP Vaihteisto ohjelmoinnit Tampereella, kysy privalla.

                      Comment

                      • Whispi
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2009
                        • 131
                        • Tampere

                        #12
                        Originally posted by works View Post
                        Omasta 330dA '09 LCI:stä N57 koneella repsahti öljynsuodattimen jalka, jonka vaihto on kohtalaisen nahkea työ. Osa marmorilla sen 400e + uudet öljyt ja jäähdytinnesteet sekä kimurantti asennustyö. JMW halusi palttiarallaa tonnin huollosta sekä tämän osan vaihdosta. Laakkoselta kuuleman mukaan näitä osia on kokoajan varastossa ja menekki on tasaisen tappavaa.
                        Millä tavalla se repsahtaa? Murtuu? Irtoaa?

                        Kyselin ko. viasta KL-varaosissa ja siellä ei oltu kuultu asiasta laisinkaan.
                        -12 E70 40d

                        Ex:
                        -11 Porsche 958
                        -11 F11 535dA
                        -09 E90 330dA
                        -09 E61 530dA
                        -09 E60 530xdA
                        -04 E60 530dA

                        +10 muuta kakkoskolmos värkkiä

                        Comment

                        • works
                          BTCF Member
                          • Nov 2013
                          • 123
                          • Espoo

                          #13
                          Alkoi tiputtelemaan öljyä alleen ja ei toiminut pelkillä tiivisteiden vaihdoilla joten koko osa meni uusintaan. Vanhaa osaa tutkailtaessa ei saatu suoraa selkeyttä siitä mistä se alkaa tiputtelemaan, joten vaikea sanoa tarkkaan mistä se narahti. Huoltoliikkeen mukaan normaalia yleisempi vika.
                          135 E82 flexfuel / stg1 turbot

                          Comment

                          • Raadon
                            BTCF Member
                            • Sep 2013
                            • 55
                            • PKS

                            #14
                            Originally posted by works View Post
                            Alkoi tiputtelemaan öljyä alleen ja ei toiminut pelkillä tiivisteiden vaihdoilla joten koko osa meni uusintaan. Vanhaa osaa tutkailtaessa ei saatu suoraa selkeyttä siitä mistä se alkaa tiputtelemaan, joten vaikea sanoa tarkkaan mistä se narahti. Huoltoliikkeen mukaan normaalia yleisempi vika.
                            Minä selvisin tiivisteen vaihdolla. Oireina siis öljyläikkä auton alla.
                            F46 218d - 18
                            Ex E 91 330 xD a -10 318 / 682

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎