Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vesipumppu 335i

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • yarski
    BTCF Member
    • Sep 2013
    • 312
    • Rauma

    #16
    Niin, oliskohan vesipumppuvikaa täälläkin ?
    Edellispäivänä motarilla tuli ensin virheilmoitus, jotain "engine temperature too high" tms. ja auto hyytyy pikkuhiljaa. Seuraavaksi käsky sammuttaa moottori ja anna auton jäähtyä... Melko kuumottavaa kun loma alkamassa ja piti lennolle ehtiä prkl.
    Siinä on kai varojärjestelmä joka suorastaan estää ajamasta jos et tottele, ainakin meno hyytyy... No pysäytin auton ja kävin varovaisesti avaamassa paisuntasäiliön korkkia ->nesteet pyrki ulos. Pienen jäähdyttelyn jälkeen matka jatkui (hiljempaa...) ja seuraavalle huoltsikalle päästiin. Nyt sai jo säiliön korkin auki ilman että näpit palaa ja kaadoin sitten vettä lisää täyteen asti. Jäi vähän epäselväksi miten sitä mittatikkua tulkitaan ? mutta täyteen meni kuitenkin...
    Hyviä neuvoja mitä seuraavaksi tehdään ?
    Vikakoodinluku - kertooko jos on vesipumppuvika ?
    Jb4 lukee vain moottoriohjausboksin vikakoodit vai, että pitää lukea tuolla ista:lla ?
    Ja tyhmien kysymyksien sarja jatkuu... pitänee paluumatkalla ekaksi käydä tarkistamassa jäähdytysnesteen määrä, onko mitään väliä mitä jäähdytysnestettä sinne lisää vai voiko vaan lisätä mitä sattuu huoltoasemalta löytämään ?

    edit. jb4 sai vedenlämmmön vaikka bensamittariin (ei ollut päällä, pitää laittaa) mitäs se lämpö pitäisi olla normaalisti ?
    G26 i4 M50 supercharged
    ex: F36 440i xdrive msport
    ex: E91 335 lci xdrive msport

    Comment

    • Hiace
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2011
      • 1203
      • Helsinki/Joensuu

      #17
      Tsekkaa veden lämmöt piilovalikosta, ohjeet löytyy vaikka googlella "piilovalikko bmw e90" tai sinne päin.

      Itsellä vesipumpun oireilun huomasi siitä että flekti huusi myös täysillä, sisään ei tullu kylmää ja lämmöt nousi. Vikakoodi pitäis tulla vesipumpusta mutta en itse katsonut.

      Pkwteile.de stä tilasin vesipumpun+termarin tarvikkeena (noin 360e) ja ruuvit laakkoselta noin 25e. Asennus Opeksilla Rewon Motorsilla Joensuussa ja kuntoon tuli
      F20 M135i 2016 / Ex-autot: 335xi 135i 335i M3 330d 2 x Hiace

      Comment

      • yarski
        BTCF Member
        • Sep 2013
        • 312
        • Rauma

        #18
        Noniin, takaisin kotona.
        Paluumatklla lämmöt pysyi kurissa, laitoin bensamittariin vesilämmöt ja näytti pysyvän välillä 75-95°
        Piilovalikkoohjetta en jaksanut hakea kun kävi helpommin kuten em.
        Näemmä niin että about 100 vauhdissa lämmöt oli korkeemmalla kuin 150 vauhdissa... enemmän ilmavirtaa niin jäähdyttää paremmin (?) Ja samalla se mittari seilaa suuremmalla alueella kuin hitaammassa ajossa.
        Vikakoodit pitää vielä lukea ja jos sieltä jotain löytyy niin sitten lienee parempi vaihdattaa se vesipumppu suosiolla ennenkuin levahtaa lopullisesti...
        Tai sitten tässä on voinut käydä niinkin että nestettä vaan yksinkertaisesti oli liian vähän, huoltisikalla kyllä meni varmaan 1-1,5L kun lisäsin
        Tuli sitten kaadettua ihan tavallista vettä, netistä kun näitä juttuja luin niin olisi kai pitänyt olla "tislattua" vettä mikä sekin on eri kuin "akkuvesi" (?)
        Mitenkä tarkkaa tuo nyt on ? Bmw suositus tietysti on "osta kaikki vain meiltä" mutta mutta... No jos se vesipumppu menee vaihtoon niin samalla tulee uudet nesteet kuitenkin.
        G26 i4 M50 supercharged
        ex: F36 440i xdrive msport
        ex: E91 335 lci xdrive msport

        Comment

        • harossi
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2004
          • 619
          • Haukipudas

          #19
          Nyt on pumppu vaihdettu. On sitten e93:ssa vähän enemmän hommaa kuin e92:ssa. Edessä on yksi palkki tiellä, piti flekti iroittaa että sai tarpeeksi tilaa irroittaa pumppu.
          e39 M5

          Comment

          • yarski
            BTCF Member
            • Sep 2013
            • 312
            • Rauma

            #20
            Koodit luettu ja kyllä siinä pumpussa jotain vikaa on.
            2E82 - Electric coolant pump, cutoff
            2E81 - Electric coolant pump, speed deviation
            Mennyt jumiin ja auto päätti sammuttaa sen, niinkö?
            Ihmekös sitten jos lämmöt nousee. Ilmeisesti sitten stop/start+pieni jäähdyttely pyöräytti sen uudestaan liikkeelle ja pysyi käynnissä loppumatkan.
            Pitänee tosiaan vaihdattaa tuo ennenkuin jumittaa lopullisesti jossain korpitaipaleella. Samalla termostaatti uusiksi...
            Vai mitäs mieltä raati on ?
            G26 i4 M50 supercharged
            ex: F36 440i xdrive msport
            ex: E91 335 lci xdrive msport

            Comment

            • Spetke
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 3452
              • Janakkala

              #21
              Kuulostaa hieman hupaisalle kun porukka puhuu tyyppiviasta kun sähköinen vesipumppu hajoaa lähempänä 2ootkm.
              Ei kai tuollaisen kuulukkaan olla mikään auton eliniän kestävä kapistus
              Ihan perus kulutus osahan tuollainen on.
              ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

              Comment

              • yarski
                BTCF Member
                • Sep 2013
                • 312
                • Rauma

                #22
                Njoo, mun autolla on nyt ajettu 82tkm ja se vika ilmeni just äsken...
                en nyt oikein osaa ajatella että tuo olisi sen normaali käyttöikä.
                Mielestäni se on tyyppivika jos/kun noita menee "useasti/monilta" - enkä ala määrittelemään tarkemmin vaan mutu
                200tkm paikkeilla tuon ymmärrän paremmin kyllä...
                Olispa muuten mukava juttu jos sais johonkin valikkoon pompsahtamaan samantien vikakoodin kun se ilmaantuu. Kyllä nyttenkin tulee herja "engine temperature..." mutta em. koodit kertoo paljon paremmin mistä oli kyse.
                Kukas koodaisi tuollaisen vaikka idriven näyttöön, tilaan heti yhden
                G26 i4 M50 supercharged
                ex: F36 440i xdrive msport
                ex: E91 335 lci xdrive msport

                Comment

                • brainsurgery
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2011
                  • 1355
                  • Helsinki

                  #23
                  Originally posted by yarski View Post
                  Vai mitäs mieltä raati on ?
                  Jos sinne on 1,5l nestettä pitänyt lisätä, jostain se vuotaa. Suurella todennäköisyydellä joko vesipumpusta tai termarista. Molempien kuoret on muovia ja niihin tulee halkeamia.

                  Jääkö auton alle lätäkkö tai tippuuko pohjalevystä nestettä pian ajon jälkeen?

                  Comment

                  • yarski
                    BTCF Member
                    • Sep 2013
                    • 312
                    • Rauma

                    #24
                    Originally posted by brainsurgery View Post
                    Jos sinne on 1,5l nestettä pitänyt lisätä, jostain se vuotaa. Suurella todennäköisyydellä joko vesipumpusta tai termarista. Molempien kuoret on muovia ja niihin tulee halkeamia.
                    Jääkö auton alle lätäkkö tai tippuuko pohjalevystä nestettä pian ajon jälkeen?
                    Hmmm, ei jää lätäkköä enkä pohjalevyä erikseen ole tutkaillut... kattellaan huomenna vielä.
                    1,5L en nyt ole ihan varma kun en mitenkään mitannut mutta ainakin se paisuntasäiliön tikku oli kokonaan piilossa eikä vähään aikaan ylöspäin liikahtanut kun vettä lisäsin. Jonkunaikaa kyllä vettä kaatelin että ihan arvaus toi oli. Tänään aamulla kun tarkistin niin pompsahti yläasentoon kylmänä.
                    Voihan se olla että oli kiehuttanut nesteitä noinpaljon pois tai jotain.
                    Vaihtoon se nyt menee jokatapauksessa, niinpaljon alkoi ottaa pattiin kun meinas lomalennolta myöhästyä ettei enää ton takia...
                    G26 i4 M50 supercharged
                    ex: F36 440i xdrive msport
                    ex: E91 335 lci xdrive msport

                    Comment

                    • brainsurgery
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2011
                      • 1355
                      • Helsinki

                      #25
                      Originally posted by yarski View Post
                      Hmmm, ei jää lätäkköä enkä pohjalevyä erikseen ole tutkaillut... kattellaan huomenna vielä.
                      1,5L en nyt ole ihan varma kun en mitenkään mitannut mutta ainakin se paisuntasäiliön tikku oli kokonaan piilossa eikä vähään aikaan ylöspäin liikahtanut kun vettä lisäsin. Jonkunaikaa kyllä vettä kaatelin että ihan arvaus toi oli. Tänään aamulla kun tarkistin niin pompsahti yläasentoon kylmänä.
                      Voihan se olla että oli kiehuttanut nesteitä noinpaljon pois tai jotain.
                      Vaihtoon se nyt menee jokatapauksessa, niinpaljon alkoi ottaa pattiin kun meinas lomalennolta myöhästyä ettei enää ton takia...
                      Mulla se vuoti vain kuumana, eli silloin kun siellä oli painetta.

                      Vaihda samalla termostaatti, se siitä lahoaa kuitenkin seuraavaksi ja ne on samassa paketissa siellä

                      Comment

                      • Bullitt
                        BTCF Member
                        • Jul 2002
                        • 2786
                        • Turku

                        #26
                        Vesipumppu toimii, vaikka auto seisoisi paikallaan, niin ei sitä suoraan voi kilometreistä katsoa koska se hajoaa, tai miten pitkään sen pitäisi toimia.

                        Vesipumpussa on myös seuranta, eli pumpun pyörimisnopeus on anturoitu. Jos tästä tulee vikakoodi, niin se ei välttämättä tarkoita sitä, että pumppu on täysin jumissa. Itse en lähtisi kuitenkaan koittamaan, että koska pumppu laukeaa lopullisesti, jos ei halua ruveta runoilemaan projektikertomusta N54-moottoriremontista.

                        Jos termostaatti on juuri vaihdettu, niin ehkä sitä ei kannata uudestaan vaihtaa, mutta muuten kannattaa vaihtaa samalla.


                        Comment

                        • Hiace
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2011
                          • 1203
                          • Helsinki/Joensuu

                          #27
                          Minulla kans ensioireet oli pieni nesteiden väheneminen. En kerennyt pumppua vaihtaa (aattelin tänä kesällä vaihtaa ennakolta) sitten kun levis pari kk nesteiden täytön jälkeen. Eli termari ja vesipumppu vaihtoon vaan, suosittelen.
                          F20 M135i 2016 / Ex-autot: 335xi 135i 335i M3 330d 2 x Hiace

                          Comment

                          • yarski
                            BTCF Member
                            • Sep 2013
                            • 312
                            • Rauma

                            #28
                            Jep, vesipumppu ja termari on vaihdettu - edellisviikolla jo.
                            Nyt kun olen seuraillut "salavalikosta" vedenlämpöjä niin näyttäisi käyvän lämpöisempänä kuin vanhalla pumppu+termarilla...(?) tai sitten luulen vaan kun en kyllä aikaisemmin vedenlämmöstä huolta kantanut.
                            Lämmöt seilaa välillä 90-105°, nurkkapyörittelyssä mennään välillä yli100 mutta vähän reippaammassa vauhdissa tippuu jonnekin 90-94 tasolle aika äkkiä. Noin sen varmaan kuuluukin toimia ? Siitä että missä lämmössä termari aukeaa tai menee kiinni ei kyllä ole tietoa.
                            Sen salavalikon aukaiseminen joka startin jälkeen on muuten harmittavan monen painalluksen takana, sille ei kai mitään voi...
                            G26 i4 M50 supercharged
                            ex: F36 440i xdrive msport
                            ex: E91 335 lci xdrive msport

                            Comment

                            • Hiace
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2011
                              • 1203
                              • Helsinki/Joensuu

                              #29
                              Originally posted by yarski View Post
                              Jep, vesipumppu ja termari on vaihdettu - edellisviikolla jo.
                              Nyt kun olen seuraillut "salavalikosta" vedenlämpöjä niin näyttäisi käyvän lämpöisempänä kuin vanhalla pumppu+termarilla...(?) tai sitten luulen vaan kun en kyllä aikaisemmin vedenlämmöstä huolta kantanut.
                              Lämmöt seilaa välillä 90-105°, nurkkapyörittelyssä mennään välillä yli100 mutta vähän reippaammassa vauhdissa tippuu jonnekin 90-94 tasolle aika äkkiä. Noin sen varmaan kuuluukin toimia ? Siitä että missä lämmössä termari aukeaa tai menee kiinni ei kyllä ole tietoa.
                              Sen salavalikon aukaiseminen joka startin jälkeen on muuten harmittavan monen painalluksen takana, sille ei kai mitään voi...
                              Joo, ite huomasin saman että käy pikkasen kuumempana vrt 330d johon juuri vaihdettu termari. Alle 100 taisi itsellä pyöriä nurkkapyörityksessä, mutta muuten samoja lukemia kuin sinulla.
                              F20 M135i 2016 / Ex-autot: 335xi 135i 335i M3 330d 2 x Hiace

                              Comment

                              • yarski
                                BTCF Member
                                • Sep 2013
                                • 312
                                • Rauma

                                #30
                                Nyt kun mulla on uusi harrastus seurailla vedenlämpöä
                                niin missä lämpötilassa flektin pitäisi käynnistyä...
                                Kertaakaan vielä huomannut sen pyörivän...
                                G26 i4 M50 supercharged
                                ex: F36 440i xdrive msport
                                ex: E91 335 lci xdrive msport

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎