Announcement

Collapse
No announcement yet.

E9x turvavyön ojentajan korjaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pluto
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2002
    • 1860
    • Raisio

    E9x turvavyön ojentajan korjaus

    Itselläni molemmilla puolilla työntäjä tyrkkäsi armin ulos, mutta koura ei auennut. Joten päätin purkaa kompleksin ja katsoa mikä mättää. Molemmilla puolilla samat viat.

    Ojentajan saa pois kun avaa oven avain paikoilleen ja avaa ikkunan, ovi kiinni niin armi työntyy ulos. Ota reilusti armista kiinni ja vedä se pois, tulee hiljalleen kun vaan vetää. Itse olet siis ulkopuolella, helpompi vetää.

    Poraa saranatapin kohdalle ~3mm reikä. Pienempikin käy.




    Työnnä saranatapi pienellä meisselillä pois.



    Väännä lattapää ruuvimeisselillä "kansi" auki nuolen osoittamasta paikasta.



    Sitten paljastuu viat. Eli tuo alumiinikikkare on rikki, millä ei ole merkitystä. Alemman ympyrän tappi on valunut ulos ja törmäsi alumiiniosaan. Työnnä tappi takaisin. Toisen rattaan akseli on poikki.



    Poraa 3mm poralla pienet syvennykset uudelle akselille molemmille puolille, ei läpireikää! Käytä apuna pintä ratasta että reikä menee oikeaan kohtaan.





    Tee samaisesta 3mm poranterästä uusi akseli rattaalle. Hieman pidempi mitä ratas on leveä. Asenna paikoilleen.



    Asenna kansiosa ja sisälle tuleva ratasta pyörittävä osa takaisin paikoilleen, muista jousi sinne sisälle.

    Kuten yleensä kaikissa on jotain turhia osia niin tässäkin , jokin jousi mikä ei mene mihinkään, mutta ei vaikuta oleellisesti toimintaan. Ilmeisesti kuuluu rikkinäiseen alumiiniosaan mikä näkyi kuvissa.



    Sitten vain törkkää kompleksin paikoilleen. Eli ovi auki, kiinni ja auto surisee niin tyrkkää ojentajan sille kuuluvaan reikään niin auto imee sen sisään.
    BMW F32 435d
  • b mutteri kasa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2006
    • 1461
    • Area 03

    #2
    Mullakin oli tuohon jouseen liittyvä klipsi paskana kuskin puolelta,ja teki sen että ojentajan "koura" mihin turvavyö pitäisi jäädä,ei lukittunut,vaan turvavyö lipesi aina kourasta.Otin rikkinäisen klipsin pois,mutta jätin jousen,niin ojentaja toimii moitteettomasti :think

    Samaa mieltä,tossa ojentaja hässäkässä "turhia osia"
    Last edited by b mutteri kasa; 23-12-2013, 06:42.
    BMW F11 530 dA VOLL
    Carbon-schwarz Metallic

    BMW E30 325i Sport

    Comment

    • Dualfun
      Moderator
      • Jan 2003
      • 17836
      • PKS

      #3
      Hyvä tarina! Saako laittaa kopion FAQ -osioon?
      E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
      E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

      E28 ///M535i '87 zinnoberrot

      ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
      ½ E36
      ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
      Muut talouden vehkeet:
      E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
      Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
      Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

      Comment

      • Pluto
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2002
        • 1860
        • Raisio

        #4
        Originally posted by Dualfun View Post
        Hyvä tarina! Saako laittaa kopion FAQ -osioon?
        Saa laittaa jos olis jollekkin jotain hyötyä.
        BMW F32 435d

        Comment

        • tnurmine
          Bimmer Rookie
          • Aug 2012
          • 98
          • Vantaa

          #5
          Itsellä kanssa oli joku pieni mekaniikkavika tuossa. Pelkän päätymekaniikan saa erikseen tilattua (vasen tai oikea), hinta noin 30 euroa. Vaihto onnistuu itse suht helposti.

          (BMW huolto tarjosi lääkkeeksi koko settiä moottoreineen ja hintaa oli jotain 200-300 euroa, että niiltä ei välttämättä kannata kysyä...)

          Comment

          • JuhaK
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2004
            • 221
            • Etelä-Suomi

            #6
            niin onko se niin että tuon "kynnen" pitäisi jotenkin lukittua kun armi työntyy ulos?

            itsellä se ei ainakaan lukitu eikä vyö tahdo tulla perässä... jossain löysin ohjeeksi myös sen että vyö helposti taittuu ja ei sen takia pysy armin päällä... ohjeeksi neuvottiin tärkkäämään vyö jolloin se ei taitu niin helposti
            850--voimaa kuin Veturissa

            Comment

            • Pluto
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2002
              • 1860
              • Raisio

              #7
              Originally posted by JuhaK View Post
              niin onko se niin että tuon "kynnen" pitäisi jotenkin lukittua kun armi työntyy ulos?

              itsellä se ei ainakaan lukitu eikä vyö tahdo tulla perässä... jossain löysin ohjeeksi myös sen että vyö helposti taittuu ja ei sen takia pysy armin päällä... ohjeeksi neuvottiin tärkkäämään vyö jolloin se ei taitu niin helposti
              Joo, pitäisi lukittua, tuo sama vika oli tsellä ja molemmilla puolilla samat ongelmat. Noilla ohjeilla luulis saavan kuntoon.
              BMW F32 435d

              Comment

              • JuhaK
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2004
                • 221
                • Etelä-Suomi

                #8
                Originally posted by Pluto View Post
                Joo, pitäisi lukittua, tuo sama vika oli tsellä ja molemmilla puolilla samat ongelmat. Noilla ohjeilla luulis saavan kuntoon.
                kiitos...ei kun talliin ja hommiin
                850--voimaa kuin Veturissa

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎