Ostettiin pitkästä aikaa taas BMW kakkosautoksi. Kyseessä 190tkm ajettu karvalakkimallinen F30 316d automaattina.
Huomasin tänään pidemmällä reissulla erikoisen ilmiön ohjauksessa, joka siis ilmenee ainoastaan tien päällä yli 80km/h vauhdissa: Kun autolla ajaa suoraa maantietä > ja sitten kun joutuu tekemään pienen korjausliikkeen ratilla, tuntuu toisinaan kuin auton sähköinen tehostaja heräisi uniltaan sekunnin viiveellä. Eli sekunnin puolikkaan verran tulee tunne, että ikäänkuin ohjaus olisi jumissa, tai tehostaja pois pelistä. Ja tässä tilanteessa luonnollisesti, "selkärangasta" tulee käsky käyttää hieman enemmän voimaa ratin kääntämiseen ja samassa tehostaja muuttuu herkäksi, josta aiheutuu pieni ylimääräinen odottamaton vastaohjausliike. Kyse on aivan pienestä ilmiöstä, joka on kuitenkin häiritsevä.
Tämä ilmenee vain toisinaan, joten kyse ei ole mekaanisesta jumittamisesta ohjausnivelissä tms. Eikä ole sidottu mihinkään tiettyyn kohtaan ohjausta. Ilmiö voi esiintyä myös jos ajaa pitkää loivaa mutkaa hieman ratti käänneettynä ja sitten kun tulee aika kääntää ratti suoraan niin tuntuu kuin tehostaja olisi mennyt unille ja heräisi sekunnin viiveellä. Kaupungissa ilmiö ei esiinny.
Onko tapaus ainutlaatuinen? Autossa on vakio-ohjaus ilman servotronicia.
Huomasin tänään pidemmällä reissulla erikoisen ilmiön ohjauksessa, joka siis ilmenee ainoastaan tien päällä yli 80km/h vauhdissa: Kun autolla ajaa suoraa maantietä > ja sitten kun joutuu tekemään pienen korjausliikkeen ratilla, tuntuu toisinaan kuin auton sähköinen tehostaja heräisi uniltaan sekunnin viiveellä. Eli sekunnin puolikkaan verran tulee tunne, että ikäänkuin ohjaus olisi jumissa, tai tehostaja pois pelistä. Ja tässä tilanteessa luonnollisesti, "selkärangasta" tulee käsky käyttää hieman enemmän voimaa ratin kääntämiseen ja samassa tehostaja muuttuu herkäksi, josta aiheutuu pieni ylimääräinen odottamaton vastaohjausliike. Kyse on aivan pienestä ilmiöstä, joka on kuitenkin häiritsevä.
Tämä ilmenee vain toisinaan, joten kyse ei ole mekaanisesta jumittamisesta ohjausnivelissä tms. Eikä ole sidottu mihinkään tiettyyn kohtaan ohjausta. Ilmiö voi esiintyä myös jos ajaa pitkää loivaa mutkaa hieman ratti käänneettynä ja sitten kun tulee aika kääntää ratti suoraan niin tuntuu kuin tehostaja olisi mennyt unille ja heräisi sekunnin viiveellä. Kaupungissa ilmiö ei esiinny.
Onko tapaus ainutlaatuinen? Autossa on vakio-ohjaus ilman servotronicia.
Comment