Tuossa omassa 320xd:ssä -16 ohjaus tuntuu keskellä todella kevyeltä. Ei tunnu välystä eikä jumittelua, mutta semmonen ylitehostettu tuntuma. Sitten, kun rattia kääntää hieman enemmän, niin tuntuma on normaali. Onkohan tuo ominaista näille, vai pitääkö alkaa hakemaan vikaa? Vasta eilen tuon ostin ja en tietenkään koeajossa tuota ominaisuutta huomannut. Kaverilla on samanikäinen x3 ja ihmetteli kans, että onpa kumman tuntonen.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
F30 ohjauksen hento jumitus pienellä ohjausliikkeellä
Collapse
X
-
Originally posted by Mazokki View PostTuossa omassa 320xd:ssä -16 ohjaus tuntuu keskellä todella kevyeltä. Ei tunnu välystä eikä jumittelua, mutta semmonen ylitehostettu tuntuma. Sitten, kun rattia kääntää hieman enemmän, niin tuntuma on normaali. Onkohan tuo ominaista näille, vai pitääkö alkaa hakemaan vikaa? Vasta eilen tuon ostin ja en tietenkään koeajossa tuota ominaisuutta huomannut. Kaverilla on samanikäinen x3 ja ihmetteli kans, että onpa kumman tuntonen.
Itsellä vuoden uudempi vastaava auto ja sama ongelma/ominaisuus myös. Ajajan autoja joo, mutta jos ei 100 % keskity ohjaamiseen niin helposti auto muuttaa suuntaa moottoritienopeuksissa. Ohjaus siinä keskellä on kuin joku 90-luvun accord tms. täysin ylitehostettu. Välillä (ei aina) tuntuu että jarruttaessakin vetelee jompaan kumpaan laitaan ihan taajamanopeuksissakin.
hankinnassa uusi rengassarja 17 tuuman vanteilla ja ajattelin sitten heti viedä aurauskulmien säätöön auton, katsotaan auttaako.
Comment
-
-
F31 vm 2016 ohjaus keskeltä väljä ja tunnoton muuten paitsi tuo pykälä tuntuu rattia kääntäessä. Maantiellä menee laidasta laitaan ja pykälä ohjauksessa aiheuttaa sen, että vastaohjauksesta tulee vaarallinen ylikorjausliike.
Reaktiotankojen puslissa todettu väljyyttä. Ovat menossa vaihtoon ja ohjauskulmat säätöön. Ei liene tule tällä kuntoon?
Epätasaisella tiellä kolisee hieman vasemmalta puolelta ja ratissa tuntuu tärinää. Ilmeisesti tuo V-holkki eli viralliselta nimeltä "Thurst piece" myös kulunut?
Pitäisikö vielä i-ohjelmistot päivittää ja "pull drift compensation" ottaa pois päältä, jos nyt ylipäätänsä tuo asetus on näissä "ei-M-versioissa" olemassa?Last edited by jussi101; 26-10-2021, 20:21.
Comment
-
-
Itsellä juurikin kysyisessä videossa oleva vaiva.
Potilas f31 330d -13
Saako joku muuten kaivettua jostain onko
aktiivisia takaisinkutsuja?
WBA3L51030F486569Last edited by pete-; 14-01-2022, 15:36.F31 330d -13
ex:
F31 320d -13
E91 320d -08
E39 528i -96
E34 535i -90
E34 535i -89
E36 325i -91
E30 316i -89
Comment
-
-
Ohjauksesta
F31 vm 2016 autooni vaihdettiin reaktiotangot puslineen ja tehtiin ohjauskulmien säätö. Tämä auttoi auton vaelteluun ja sivutuuliherkkyyteen maantie- ja moottoritienopeuksilla.
Ohjauksen keskialueen pykältäminen korjattiin vaihtamalla rattiakselin alaosa. Siis se akselin osa, jossa on kaksi niveltä. Nivelet voivat korrosoitua ja eivät sitten liiku enää sujuvasti. Ongelma on tunnettu BMW:llä ja siitä on olemassa puma.
Näidenkin jälkeen kuskin käsiin tuntui värinää ratista epätasaisella alustalla ajaessa. Auton kori ei tärissyt, joten jousitus ja vaimennus toimi hyvin. Tästä pääteltiin, että jousittamattomasta massasta, eli renkaista johtui raidetankojen ja edelleen hammastangon/ohjausvaihteen kautta rattiakseliin värinää.
Värinää lähdettiin selvittämään katsomalla hammastangon liukupalan eli thrust piecen tilanne. Paljastui, että tässä mallissa ei ole vaihdettavaa liukupalaa. BMW varaosajärjestelmän tarjoama 32106891974 osa ei sovi tähän.
Kun tuo liukupalan kansi avattiin, niin selvisi, että liukupalan ylempi o-rengas oli pois paikoiltaan ja liukupala jumittunut kiinni. Toisin sanoen liukupala ei painanut hammastankoa riittävästi ja siksi se värisi rattiin saakka. Tuo liukupala/thrust piece ongelma ei välttämättä mietona versiona esiinny vielä Youtube-videoissa nähtynä kolinana vaan ratin mietona värinänä kuskin käsissä epätasaisella tiellä. Korjauksena on ohjausvaihteen eli koko hammastangon vaihto uuteen. Hammastangon väljyys ei tuntunut ollenkaan perinteisellä tavalla auton etupää ylös nostettuna renkaista kokeilemalla.
Comment
-
-
Originally posted by jussi101 View Post
Värinää lähdettiin selvittämään katsomalla hammastangon liukupalan eli thrust piecen tilanne. Paljastui, että tässä mallissa ei ole vaihdettavaa liukupalaa. BMW varaosajärjestelmän tarjoama 32106891974 osa ei sovi tähän.
Millainen liukupala siellä sitten oikein oli jos ei vaihdettava?
Comment
-
-
Originally posted by hp10a10 View PostMillainen liukupala siellä sitten oikein oli jos ei vaihdettava?
Kyseessä ZF lenksystemen valmistama ohjausvaihde, jonka osanumero on 32106883663.
Comment
-
-
Originally posted by jussi101 View PostTäytyypä tarkentaa asiaa. BMW:n varaosajärjestelmä ei tarjoa tähän sopivaa liukupalaa vaihto-osaksi. Eli siinä mielessä ei ole vaihdettava osa.
Kyseessä ZF lenksystemen valmistama ohjausvaihde, jonka osanumero on 32106883663.
Tuossa mallissa lienee tuo kuusiokantainen kansi, johon tuo ei käy?
"Thrust piece korjaussarja sähköiselle ohjaustehostimelle (Ei sovi kuusiokantaan. Tarkistettava autosta kumpi malli.)"
Comment
-
-
Originally posted by JKK View PostOstettiin pitkästä aikaa taas BMW kakkosautoksi. Kyseessä 190tkm ajettu karvalakkimallinen F30 316d automaattina.
Huomasin tänään pidemmällä reissulla erikoisen ilmiön ohjauksessa, joka siis ilmenee ainoastaan tien päällä yli 80km/h vauhdissa: Kun autolla ajaa suoraa maantietä > ja sitten kun joutuu tekemään pienen korjausliikkeen ratilla, tuntuu toisinaan kuin auton sähköinen tehostaja heräisi uniltaan sekunnin viiveellä. Eli sekunnin puolikkaan verran tulee tunne, että ikäänkuin ohjaus olisi jumissa, tai tehostaja pois pelistä. Ja tässä tilanteessa luonnollisesti, "selkärangasta" tulee käsky käyttää hieman enemmän voimaa ratin kääntämiseen ja samassa tehostaja muuttuu herkäksi, josta aiheutuu pieni ylimääräinen odottamaton vastaohjausliike. Kyse on aivan pienestä ilmiöstä, joka on kuitenkin häiritsevä.
Tämä ilmenee vain toisinaan, joten kyse ei ole mekaanisesta jumittamisesta ohjausnivelissä tms. Eikä ole sidottu mihinkään tiettyyn kohtaan ohjausta. Ilmiö voi esiintyä myös jos ajaa pitkää loivaa mutkaa hieman ratti käänneettynä ja sitten kun tulee aika kääntää ratti suoraan niin tuntuu kuin tehostaja olisi mennyt unille ja heräisi sekunnin viiveellä. Kaupungissa ilmiö ei esiinny.
Onko tapaus ainutlaatuinen? Autossa on vakio-ohjaus ilman servotronicia.
Mikä tämä vika siis on ja miten korjataan? Siis välystä tai kolinaa ei ilmene.- F31 320da - Pessimisti ei pety... Pimmeristi pettyy -
Comment
-
-
Originally posted by ducatirocks View PostMinulla on juuri tämä ketjun alussa kuvailtu vika. Ei siis mitään kolinoita tai välyksiä mitä joissain ketjun vastauksissa kuvataan. Ohjausvahteen (eps) alta löytyi pari vuotta sitten alumiininen pultti jonka johdosta merkkihuollossa ohjausvaihteelle tehtiin jotain. Mielestäni ohjausvaihdetta ei kuitenkaan vaihdettu. Sama vika jatkui ennen ja jälkeen huollon.
Mikä tämä vika siis on ja miten korjataan? Siis välystä tai kolinaa ei ilmene.
Comment
-
-
Täällä kolisee kans epätasaisella. Korjaussarja hommattu jo ja kolmiotyökalukin löytyy. Kauankos tuohon vaihtoon menee aikaa? Schmiedmann sanoo että 4-7h, mutta en usko että noin kauan. Käsittääkseni pitäis olla aika helppo homma nosturilla.
Onko mitään erityistä mitä kannattaa huomata tehdä samalla kun laittaa uudet hilut sisään? Jotain rasvauksia tms.?
EDIT: näköjään FB-1 BMW rasvaa/vaseliinia pitäis laittaa mutta valmistus lopetettu. Mitäköhän rasvaa tonne sit tunkis?BMW F31 330xda M-Sport Alpinweiss3
BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss3
ex BMW E60 530xda LCI Monacoblau
ex Yamaha YZF-R1 2008 "race"
Comment
-
-
Originally posted by jussi101 View PostF31 vm 2016 autooni vaihdettiin reaktiotangot puslineen ja tehtiin ohjauskulmien säätö. Tämä auttoi auton vaelteluun ja sivutuuliherkkyyteen maantie- ja moottoritienopeuksilla.
Ohjauksen keskialueen pykältäminen korjattiin vaihtamalla rattiakselin alaosa. Siis se akselin osa, jossa on kaksi niveltä. Nivelet voivat korrosoitua ja eivät sitten liiku enää sujuvasti. Ongelma on tunnettu BMW:llä ja siitä on olemassa puma.
Näidenkin jälkeen kuskin käsiin tuntui värinää ratista epätasaisella alustalla ajaessa. Auton kori ei tärissyt, joten jousitus ja vaimennus toimi hyvin. Tästä pääteltiin, että jousittamattomasta massasta, eli renkaista johtui raidetankojen ja edelleen hammastangon/ohjausvaihteen kautta rattiakseliin värinää.
Värinää lähdettiin selvittämään katsomalla hammastangon liukupalan eli thrust piecen tilanne. Paljastui, että tässä mallissa ei ole vaihdettavaa liukupalaa. BMW varaosajärjestelmän tarjoama 32106891974 osa ei sovi tähän.
Kun tuo liukupalan kansi avattiin, niin selvisi, että liukupalan ylempi o-rengas oli pois paikoiltaan ja liukupala jumittunut kiinni. Toisin sanoen liukupala ei painanut hammastankoa riittävästi ja siksi se värisi rattiin saakka. Tuo liukupala/thrust piece ongelma ei välttämättä mietona versiona esiinny vielä Youtube-videoissa nähtynä kolinana vaan ratin mietona värinänä kuskin käsissä epätasaisella tiellä. Korjauksena on ohjausvaihteen eli koko hammastangon vaihto uuteen. Hammastangon väljyys ei tuntunut ollenkaan perinteisellä tavalla auton etupää ylös nostettuna renkaista kokeilemalla.
Comment
-
Comment