Announcement

Collapse
No announcement yet.

F30 ohjauksen hento jumitus pienellä ohjausliikkeellä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mazokki
    Bimmer Rookie
    • Apr 2008
    • 75
    • Tornio

    #46
    Tuossa omassa 320xd:ssä -16 ohjaus tuntuu keskellä todella kevyeltä. Ei tunnu välystä eikä jumittelua, mutta semmonen ylitehostettu tuntuma. Sitten, kun rattia kääntää hieman enemmän, niin tuntuma on normaali. Onkohan tuo ominaista näille, vai pitääkö alkaa hakemaan vikaa? Vasta eilen tuon ostin ja en tietenkään koeajossa tuota ominaisuutta huomannut. Kaverilla on samanikäinen x3 ja ihmetteli kans, että onpa kumman tuntonen.
    Last edited by Mazokki; 02-10-2021, 02:52.

    Comment

    • Pirhonen
      Bimmer Rookie
      • Jun 2010
      • 33
      • Fin

      #47
      Originally posted by Mazokki View Post
      Tuossa omassa 320xd:ssä -16 ohjaus tuntuu keskellä todella kevyeltä. Ei tunnu välystä eikä jumittelua, mutta semmonen ylitehostettu tuntuma. Sitten, kun rattia kääntää hieman enemmän, niin tuntuma on normaali. Onkohan tuo ominaista näille, vai pitääkö alkaa hakemaan vikaa? Vasta eilen tuon ostin ja en tietenkään koeajossa tuota ominaisuutta huomannut. Kaverilla on samanikäinen x3 ja ihmetteli kans, että onpa kumman tuntonen.

      Itsellä vuoden uudempi vastaava auto ja sama ongelma/ominaisuus myös. Ajajan autoja joo, mutta jos ei 100 % keskity ohjaamiseen niin helposti auto muuttaa suuntaa moottoritienopeuksissa. Ohjaus siinä keskellä on kuin joku 90-luvun accord tms. täysin ylitehostettu. Välillä (ei aina) tuntuu että jarruttaessakin vetelee jompaan kumpaan laitaan ihan taajamanopeuksissakin.



      hankinnassa uusi rengassarja 17 tuuman vanteilla ja ajattelin sitten heti viedä aurauskulmien säätöön auton, katsotaan auttaako.

      Comment

      • jussi101
        Newbiemmer
        • Oct 2021
        • 7
        • Uusimaa

        #48
        F31 vm 2016 ohjaus keskeltä väljä ja tunnoton muuten paitsi tuo pykälä tuntuu rattia kääntäessä. Maantiellä menee laidasta laitaan ja pykälä ohjauksessa aiheuttaa sen, että vastaohjauksesta tulee vaarallinen ylikorjausliike.

        Reaktiotankojen puslissa todettu väljyyttä. Ovat menossa vaihtoon ja ohjauskulmat säätöön. Ei liene tule tällä kuntoon?

        Epätasaisella tiellä kolisee hieman vasemmalta puolelta ja ratissa tuntuu tärinää. Ilmeisesti tuo V-holkki eli viralliselta nimeltä "Thurst piece" myös kulunut?

        Pitäisikö vielä i-ohjelmistot päivittää ja "pull drift compensation" ottaa pois päältä, jos nyt ylipäätänsä tuo asetus on näissä "ei-M-versioissa" olemassa?
        Last edited by jussi101; 26-10-2021, 19:21.

        Comment

        • pete-
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2005
          • 389
          • Helsinki

          #49
          Itsellä juurikin kysyisessä videossa oleva vaiva.

          Let's see if this repair kit will work!First ever video, I will try to improve things for the upcoming ones. :)Part #: 32106891974Thanks for the free music: ...


          Potilas f31 330d -13
          Saako joku muuten kaivettua jostain onko
          aktiivisia takaisinkutsuja?
          WBA3L51030F486569
          Last edited by pete-; 14-01-2022, 14:36.
          F31 330d -13
          ex:
          F31 320d -13
          E91 320d -08
          E39 528i -96
          E34 535i -90
          E34 535i -89
          E36 325i -91
          E30 316i -89

          Comment

          • jussi101
            Newbiemmer
            • Oct 2021
            • 7
            • Uusimaa

            #50
            Ohjauksesta

            F31 vm 2016 autooni vaihdettiin reaktiotangot puslineen ja tehtiin ohjauskulmien säätö. Tämä auttoi auton vaelteluun ja sivutuuliherkkyyteen maantie- ja moottoritienopeuksilla.

            Ohjauksen keskialueen pykältäminen korjattiin vaihtamalla rattiakselin alaosa. Siis se akselin osa, jossa on kaksi niveltä. Nivelet voivat korrosoitua ja eivät sitten liiku enää sujuvasti. Ongelma on tunnettu BMW:llä ja siitä on olemassa puma.

            Näidenkin jälkeen kuskin käsiin tuntui värinää ratista epätasaisella alustalla ajaessa. Auton kori ei tärissyt, joten jousitus ja vaimennus toimi hyvin. Tästä pääteltiin, että jousittamattomasta massasta, eli renkaista johtui raidetankojen ja edelleen hammastangon/ohjausvaihteen kautta rattiakseliin värinää.

            Värinää lähdettiin selvittämään katsomalla hammastangon liukupalan eli thrust piecen tilanne. Paljastui, että tässä mallissa ei ole vaihdettavaa liukupalaa. BMW varaosajärjestelmän tarjoama 32106891974 osa ei sovi tähän.

            Kun tuo liukupalan kansi avattiin, niin selvisi, että liukupalan ylempi o-rengas oli pois paikoiltaan ja liukupala jumittunut kiinni. Toisin sanoen liukupala ei painanut hammastankoa riittävästi ja siksi se värisi rattiin saakka. Tuo liukupala/thrust piece ongelma ei välttämättä mietona versiona esiinny vielä Youtube-videoissa nähtynä kolinana vaan ratin mietona värinänä kuskin käsissä epätasaisella tiellä. Korjauksena on ohjausvaihteen eli koko hammastangon vaihto uuteen. Hammastangon väljyys ei tuntunut ollenkaan perinteisellä tavalla auton etupää ylös nostettuna renkaista kokeilemalla.

            Comment

            • hp10a10
              Bimmer Rookie
              • Jul 2016
              • 44
              • Uusimaa

              #51
              Originally posted by jussi101 View Post

              Värinää lähdettiin selvittämään katsomalla hammastangon liukupalan eli thrust piecen tilanne. Paljastui, että tässä mallissa ei ole vaihdettavaa liukupalaa. BMW varaosajärjestelmän tarjoama 32106891974 osa ei sovi tähän.

              Millainen liukupala siellä sitten oikein oli jos ei vaihdettava?

              Comment

              • jussi101
                Newbiemmer
                • Oct 2021
                • 7
                • Uusimaa

                #52
                Originally posted by hp10a10 View Post
                Millainen liukupala siellä sitten oikein oli jos ei vaihdettava?
                Täytyypä tarkentaa asiaa. BMW:n varaosajärjestelmä ei tarjoa tähän sopivaa liukupalaa vaihto-osaksi. Eli siinä mielessä ei ole vaihdettava osa.

                Kyseessä ZF lenksystemen valmistama ohjausvaihde, jonka osanumero on 32106883663.

                Comment

                • hp10a10
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2016
                  • 44
                  • Uusimaa

                  #53
                  Originally posted by jussi101 View Post
                  Täytyypä tarkentaa asiaa. BMW:n varaosajärjestelmä ei tarjoa tähän sopivaa liukupalaa vaihto-osaksi. Eli siinä mielessä ei ole vaihdettava osa.

                  Kyseessä ZF lenksystemen valmistama ohjausvaihde, jonka osanumero on 32106883663.

                  Tuossa mallissa lienee tuo kuusiokantainen kansi, johon tuo ei käy?
                  "Thrust piece korjaussarja sähköiselle ohjaustehostimelle (Ei sovi kuusiokantaan. Tarkistettava autosta kumpi malli.)"


                  Comment

                  • ducatirocks
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2009
                    • 200
                    • Lempäälä

                    #54
                    Originally posted by JKK View Post
                    Ostettiin pitkästä aikaa taas BMW kakkosautoksi. Kyseessä 190tkm ajettu karvalakkimallinen F30 316d automaattina.

                    Huomasin tänään pidemmällä reissulla erikoisen ilmiön ohjauksessa, joka siis ilmenee ainoastaan tien päällä yli 80km/h vauhdissa: Kun autolla ajaa suoraa maantietä > ja sitten kun joutuu tekemään pienen korjausliikkeen ratilla, tuntuu toisinaan kuin auton sähköinen tehostaja heräisi uniltaan sekunnin viiveellä. Eli sekunnin puolikkaan verran tulee tunne, että ikäänkuin ohjaus olisi jumissa, tai tehostaja pois pelistä. Ja tässä tilanteessa luonnollisesti, "selkärangasta" tulee käsky käyttää hieman enemmän voimaa ratin kääntämiseen ja samassa tehostaja muuttuu herkäksi, josta aiheutuu pieni ylimääräinen odottamaton vastaohjausliike. Kyse on aivan pienestä ilmiöstä, joka on kuitenkin häiritsevä.

                    Tämä ilmenee vain toisinaan, joten kyse ei ole mekaanisesta jumittamisesta ohjausnivelissä tms. Eikä ole sidottu mihinkään tiettyyn kohtaan ohjausta. Ilmiö voi esiintyä myös jos ajaa pitkää loivaa mutkaa hieman ratti käänneettynä ja sitten kun tulee aika kääntää ratti suoraan niin tuntuu kuin tehostaja olisi mennyt unille ja heräisi sekunnin viiveellä. Kaupungissa ilmiö ei esiinny.

                    Onko tapaus ainutlaatuinen? Autossa on vakio-ohjaus ilman servotronicia.
                    Minulla on juuri tämä ketjun alussa kuvailtu vika. Ei siis mitään kolinoita tai välyksiä mitä joissain ketjun vastauksissa kuvataan. Ohjausvahteen (eps) alta löytyi pari vuotta sitten alumiininen pultti jonka johdosta merkkihuollossa ohjausvaihteelle tehtiin jotain. Mielestäni ohjausvaihdetta ei kuitenkaan vaihdettu. Sama vika jatkui ennen ja jälkeen huollon.

                    Mikä tämä vika siis on ja miten korjataan? Siis välystä tai kolinaa ei ilmene.
                    - F31 320da - Pessimisti ei pety... Pimmeristi pettyy -

                    Comment

                    • jussi101
                      Newbiemmer
                      • Oct 2021
                      • 7
                      • Uusimaa

                      #55
                      Originally posted by ducatirocks View Post
                      Minulla on juuri tämä ketjun alussa kuvailtu vika. Ei siis mitään kolinoita tai välyksiä mitä joissain ketjun vastauksissa kuvataan. Ohjausvahteen (eps) alta löytyi pari vuotta sitten alumiininen pultti jonka johdosta merkkihuollossa ohjausvaihteelle tehtiin jotain. Mielestäni ohjausvaihdetta ei kuitenkaan vaihdettu. Sama vika jatkui ennen ja jälkeen huollon.

                      Mikä tämä vika siis on ja miten korjataan? Siis välystä tai kolinaa ei ilmene.
                      Omassa autossani tämä hento jumitus korjautui rattiakselin vaihdolla uuteen. Nivelet ilmeisesti korrosoituu ja liukuvat/kääntyvät huonosti aiheuttaen kuvatun mukaisen jumittamisen. Tästä on BMW:llä olemassa Puma, mutta sen numeron ehdin jo hävittää.

                      Comment

                      • Paarma78
                        BTCF Member
                        • Jun 2014
                        • 289
                        • Klaukkala

                        #56
                        Täällä kolisee kans epätasaisella. Korjaussarja hommattu jo ja kolmiotyökalukin löytyy. Kauankos tuohon vaihtoon menee aikaa? Schmiedmann sanoo että 4-7h, mutta en usko että noin kauan. Käsittääkseni pitäis olla aika helppo homma nosturilla.

                        Onko mitään erityistä mitä kannattaa huomata tehdä samalla kun laittaa uudet hilut sisään? Jotain rasvauksia tms.?

                        EDIT: näköjään FB-1 BMW rasvaa/vaseliinia pitäis laittaa mutta valmistus lopetettu. Mitäköhän rasvaa tonne sit tunkis?
                        Last edited by Paarma78; 12-04-2022, 15:08. Reason: Rasvahommat selvis
                        BMW F31 330xda M-Sport Alpinweiss3
                        BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss3
                        ex BMW E60 530xda LCI Monacoblau
                        ex Yamaha YZF-R1 2008 "race"

                        Comment

                        • Vilhartti
                          Newbiemmer
                          • Jun 2020
                          • 5
                          • Seinäjoki

                          #57
                          Originally posted by jussi101 View Post
                          F31 vm 2016 autooni vaihdettiin reaktiotangot puslineen ja tehtiin ohjauskulmien säätö. Tämä auttoi auton vaelteluun ja sivutuuliherkkyyteen maantie- ja moottoritienopeuksilla.

                          Ohjauksen keskialueen pykältäminen korjattiin vaihtamalla rattiakselin alaosa. Siis se akselin osa, jossa on kaksi niveltä. Nivelet voivat korrosoitua ja eivät sitten liiku enää sujuvasti. Ongelma on tunnettu BMW:llä ja siitä on olemassa puma.

                          Näidenkin jälkeen kuskin käsiin tuntui värinää ratista epätasaisella alustalla ajaessa. Auton kori ei tärissyt, joten jousitus ja vaimennus toimi hyvin. Tästä pääteltiin, että jousittamattomasta massasta, eli renkaista johtui raidetankojen ja edelleen hammastangon/ohjausvaihteen kautta rattiakseliin värinää.

                          Värinää lähdettiin selvittämään katsomalla hammastangon liukupalan eli thrust piecen tilanne. Paljastui, että tässä mallissa ei ole vaihdettavaa liukupalaa. BMW varaosajärjestelmän tarjoama 32106891974 osa ei sovi tähän.

                          Kun tuo liukupalan kansi avattiin, niin selvisi, että liukupalan ylempi o-rengas oli pois paikoiltaan ja liukupala jumittunut kiinni. Toisin sanoen liukupala ei painanut hammastankoa riittävästi ja siksi se värisi rattiin saakka. Tuo liukupala/thrust piece ongelma ei välttämättä mietona versiona esiinny vielä Youtube-videoissa nähtynä kolinana vaan ratin mietona värinänä kuskin käsissä epätasaisella tiellä. Korjauksena on ohjausvaihteen eli koko hammastangon vaihto uuteen. Hammastangon väljyys ei tuntunut ollenkaan perinteisellä tavalla auton etupää ylös nostettuna renkaista kokeilemalla.
                          Itsellä myös -16 vuoden F31. Oma auto tekee 80-100kmh vauhdissa pientä tärinää rattiin. Vielä ei ole niveliä tai liukupaloja vaihdettu, koska selvää syytä ei ole löydetty ja itsellä myös saman mallin ohjausvaihde, eli ei ole vaihdettavaa liukupalaa. Tuliko sinun tapauksessa valmistaja tai liike vastaan vai menikö kaikki omasta pussista?

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎