Announcement

Collapse
No announcement yet.

F31 laakeri vai mikä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -BMW-
    Bimmer Rookie
    • Feb 2007
    • 178
    • Klaukkala

    F31 laakeri vai mikä?

    Tässä noin 7000 km sitten alkoi kuulua outo matala ujellus. Käytin yhdellä korjaamolla ja tarkastivat pyörien laakerit. Ei vikaa kuulemma, mutta renkaat pitävät äänen ja sen huomasi kun vaihteli asfaltilla eri kohtiin.

    Nyt on renkaat uusittu, mutta tuntuu että ääni kuuluu nyt entistä selkeämmin. Alkaa kuulua 40 km/h kohdalla ja kuluu sinne 100 km/h. Sen jälkeen häviää muuhun meluun. 60 km/h kohdalla pahin.-

    On kokeiltu heittää automaatti vapaalle ajossa, ei vaikutusta, moottorijarrulla ei vaikutusta. Eri vaihteilla ei vaikutusta. Auton mutkittelulla ei vaikutusta.

    Mikä tälläisen ujelluksen voi aiheuttaa?
    BMW 328 Ci -00
  • zakspeed
    BTCF Member
    • Nov 2003
    • 1996
    • Tampere/kainuu

    #2
    Takapyöränlaakeri tai laakerit.
    -M5- '00
    -i3 94 rex '19
    -Ascona B 4.0 '80
    Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
    -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
    -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

    Comment

    • -BMW-
      Bimmer Rookie
      • Feb 2007
      • 178
      • Klaukkala

      #3
      Ok, takapyörien laakereita varmaan puoltaa sekin, että kallistelu ei juurikaan muuta ääntä. Tai sitten molemmat on rikki. Ajettu 138tkm.
      BMW 328 Ci -00

      Comment

      • Janzki
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2005
        • 4947
        • Lohja

        #4
        Korealaiset laakerit näissä..osassa kestää lähempi 200tkm, joissain kaput jo 150tkm tienoolla..

        Hintakilpailu ei ole tehnyt hyvää Bmw:lle.
        Sähköposti.
        IG: janzki_

        Comment

        • fraatti
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 4581
          • Tampere

          #5
          Originally posted by zakspeed View Post
          Takapyöränlaakeri tai laakerit.
          Jossain välissä katselin hiukan miten tuo laakerinvaihto bemarin ohjeen mukaan tehdään näissä taakse. Lähinnä silmälläpitäen tuo oma kottero. Aparaatit ovat näemmä hiukan muuttuneet E-sarjasta.

          Aluksi tuo napa nypätään irti. Onko tuo värkki periaatteessa ulosvetäjä? Eli se vetää napaa ulos ja pitää vetokselia paikoillaan/työntää?



          Paikoilleen laitto taas niin että napaa painetaan pohjaan/vetoakselia vedetään?


          Vaatiiko tämä nuo omat värkit vai onnistuuko homma muuten rikkomatta paikkoja?
          Eikö navan saa irti vetovasaralla?

          F30:ssa näköjään on vielä mainittu että laakerinvaihdossa vetoakseli ja perä pitää irroittaa. Tällöin paikoilleen laitto onnistuu kierretangolla vetämällä ennenkuin vetoakseli on paikoillaan.
          F10:ssä näin ei tainnut olla vaan vetoakseli jää paikoilleen. Tällöin tietysti laakeri pitää vetää paikoilleen tuosta vetoakselista?
          F11 535dX LCI
          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

          Comment

          • zakspeed
            BTCF Member
            • Nov 2003
            • 1996
            • Tampere/kainuu

            #6
            Originally posted by fraatti View Post
            Jossain välissä katselin hiukan miten tuo laakerinvaihto bemarin ohjeen mukaan tehdään näissä taakse. Lähinnä silmälläpitäen tuo oma kottero. Aparaatit ovat näemmä hiukan muuttuneet E-sarjasta.

            Aluksi tuo napa nypätään irti. Onko tuo värkki periaatteessa ulosvetäjä? Eli se vetää napaa ulos ja pitää vetokselia paikoillaan/työntää?



            Paikoilleen laitto taas niin että napaa painetaan pohjaan/vetoakselia vedetään?


            Vaatiiko tämä nuo omat värkit vai onnistuuko homma muuten rikkomatta paikkoja?
            Eikö navan saa irti vetovasaralla?

            F30:ssa näköjään on vielä mainittu että laakerinvaihdossa vetoakseli ja perä pitää irroittaa. Tällöin paikoilleen laitto onnistuu kierretangolla vetämällä ennenkuin vetoakseli on paikoillaan.
            F10:ssä näin ei tainnut olla vaan vetoakseli jää paikoilleen. Tällöin tietysti laakeri pitää vetää paikoilleen tuosta vetoakselista?
            F10 laakeri 4pultilla kiinni.
            F30/31 pesäsovituksella ja lukko sokalla.

            Työmenetelmät ja vaiheet siten erilaiset vaihdossa. Työkalu kyllä joo veto/työntökalu. Noita on mekaanisia kierettäviäkin versiolta (vanhemmat)

            Lähes poikkeuksetta akseli vedetään laakeriin/napaan booripäisillä akseleilla tuolla menetelmällä.
            -M5- '00
            -i3 94 rex '19
            -Ascona B 4.0 '80
            Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
            -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
            -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

            Comment

            • fraatti
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 4581
              • Tampere

              #7
              Originally posted by zakspeed View Post
              F10 laakeri 4pultilla kiinni.
              F30/31 pesäsovituksella ja lukko sokalla.

              Työmenetelmät ja vaiheet siten erilaiset vaihdossa. Työkalu kyllä joo veto/työntökalu. Noita on mekaanisia kierettäviäkin versiolta (vanhemmat)

              Lähes poikkeuksetta akseli vedetään laakeriin/napaan booripäisillä akseleilla tuolla menetelmällä.
              Katos, tulikin vilkaistua turhan huolimattomasti asiaa ja olin kuvitellut että kaikki laakerit ovat jo näitä pultattavia. Eivät näköjään olekaan...

              Noi boorit voi olla joskus aika pottumaisia. Tämä oli eräs e90 missä boori oli totaalisen nakelissa. 30tm tunkki ajoi asiansa ja vetoakseli irtosi nätisti. 10tn ei riittänyt. Samoin paikoilleen laittoon on miltei pakko olla vetovasara ja vetoakseliin sopiva kierteellinen holkki.
              F11 535dX LCI
              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

              Comment

              • -BMW-
                Bimmer Rookie
                • Feb 2007
                • 178
                • Klaukkala

                #8
                Kuskin puolen etupyörän laakeri menee huomenna vaihtoon.
                BMW 328 Ci -00

                Comment

                • weni_
                  Newbiemmer
                  • Feb 2019
                  • 16
                  • Tre

                  #9
                  Laakerin merkki suositusta

                  Itsellä alkoin tänään hiukan ääntää oikea takapyörän laakeri. onko suositusta mikä on hyvä merkkinen laakeri tolle F31, 330Dx:lle

                  Comment

                  • alpine3
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2010
                    • 1220
                    • Kajjjaani

                    #10
                    Originally posted by weni_ View Post
                    Itsellä alkoin tänään hiukan ääntää oikea takapyörän laakeri. onko suositusta mikä on hyvä merkkinen laakeri tolle F31, 330Dx:lle
                    FAG tai SKF, noihin ainakin itse kallistuisin.
                    BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
                    BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

                    Comment

                    • Rodmani
                      Newbiemmer
                      • Feb 2014
                      • 25
                      • Kotka

                      #11
                      Mulla kuuluu ei hirveän kova ujellus tai vastaava, mutta ainoastaan välillä 100-110km/h ei ennen sitä eikä sen jälkeen. aj 198tkm
                      olisiko tässäkin laakeri vai renkaat aiheuttajana?

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎