Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tarvitaanko eteläisessä Suomessa moottorinlämmitintä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Petsku333
    BTCF Member
    • Jun 2014
    • 349
    • Kerava

    #31
    Originally posted by Dualfun View Post
    No siksi että öljy kestää lämmetä paljon pidempään tyhjäkäynnillä kuin ajossa. Öljy ei lähde siten kylmänä kiertämään siinä pihalla odotellessa, joten turhaan kulutat moottoria koska voitelusta huolehtii ainoastaan osiin jäänyt öljykalvo joka on kerrostunut viimeisen lämpimäksi ajon yhteydessä.
    Tämä, eli talvella halutaan minimoida aika, joka vietetään kylmän öljyn alueella. Mitä nopeammin sieltä päästään pois eli lähtemällä ajamaan, sitä vähemmän moottori kuluu.
    Seat Cupra 290

    Ex. F20 118i MHD Stage 2
    E60 2006 525i

    Comment

    • GOOFY
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2005
      • 4139
      • .

      #32
      Originally posted by Petsku333 View Post
      Tämä, eli talvella halutaan minimoida aika, joka vietetään kylmän öljyn alueella. Mitä nopeammin sieltä päästään pois eli lähtemällä ajamaan, sitä vähemmän moottori kuluu.
      Ja se kylmällä koneella ajaminen ei sit kuormita enempää kuin tyhjäkäynti kylmällä koneella?
      E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

      Comment

      • GOOFY
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2005
        • 4139
        • .

        #33
        Originally posted by Dualfun View Post
        No siksi että öljy kestää lämmetä paljon pidempään tyhjäkäynnillä kuin ajossa. Öljy ei lähde siten kylmänä kiertämään siinä pihalla odotellessa, joten turhaan kulutat moottoria koska voitelusta huolehtii ainoastaan osiin jäänyt öljykalvo joka on kerrostunut viimeisen lämpimäksi ajon yhteydessä.
        Kylmä öljykö ei kierrä koneessa melko monta moottoria hajoais joka talvi jos näin olis. Aika liruja on kaikki öljyt silti pakkasellakin.
        E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

        Comment

        • zakspeed
          BTCF Member
          • Nov 2003
          • 2000
          • Tampere/kainuu

          #34
          Suosittelisin porukalla kokeilumielessä laittaan vaikka synteettiset 5w30 pulloon ja pakkaseen. Sitten voinevat kirjoittaa uudestaan tänne onko öljy voitelukelpoista vai ei.

          Jos eletään siinä uskossa, että ne vaseliiniksi muuttuvat.
          -M5- '00
          -i3 94 rex '19
          -Ascona B 4.0 '80
          Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
          -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
          -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

          Comment

          • alspe
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2004
            • 3402
            • Tre

            #35
            Originally posted by GOOFY View Post
            Kylmä öljykö ei kierrä koneessa melko monta moottoria hajoais joka talvi jos näin olis. Aika liruja on kaikki öljyt silti pakkasellakin.
            Kyse on varmaan siitä, että tyhjäkäynti ei potki öljyä niin hyvin ylös kuin kierroksilla ja kankea öljy ei liiku niin hyvin ylipäätään.
            Toki koneet kestävät jonkin aikaa ilman voiteluakin jos kuormitus on tosi pieni.
            G30 520d xDrive
            EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

            Comment

            • Silmaauki
              BTCF Member
              • Jan 2015
              • 1901
              • Turku

              #36
              Originally posted by GOOFY View Post
              Ja se kylmällä koneella ajaminen ei sit kuormita enempää kuin tyhjäkäynti kylmällä koneella?
              Tätä minäkin aattelin.

              Suo siellä, vetelä täällä.
              E93 335i Aarre, Montego blue
              E90 318i talvipulkka

              Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

              Comment

              • kalevik
                BTCF Member
                • Apr 2009
                • 958
                • Salo

                #37
                No kun ilmasto lämpenee, tuleekin toiset ongelmat.



                Itse teen jo nyt niin että kuumana päivänä käynnistän auton jäähtymään muutamaksi minuutiksi ennen ajoon lähtöä.


                Minua kun kiinnostaa vain oman perseen vuotuinen keskimukavuus, siksi tarvittaessa myös esilämmitän autoa
                E61 525i, Suzuki VS1400
                Exät: Jaana, Susanna, Maija

                Comment

                • GOOFY
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2005
                  • 4139
                  • .

                  #38
                  Originally posted by kalevik View Post
                  No kun ilmasto lämpenee, tuleekin toiset ongelmat.



                  Itse teen jo nyt niin että kuumana päivänä käynnistän auton jäähtymään muutamaksi minuutiksi ennen ajoon lähtöä.


                  Minua kun kiinnostaa vain oman perseen vuotuinen keskimukavuus, siksi tarvittaessa myös esilämmitän autoa
                  Näinpä, kytkintäkin käytetään vain vaihteeen vuoksi.
                  E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                  Comment

                  • nullzwei
                    BTCF Member
                    • Oct 2002
                    • 11056
                    • ?

                    #39
                    Originally posted by MikeDry
                    Tietysti voisi ratkaista asian muuttamalla muualle tai käydä kertomassa miten tuota tyhjäkäyntiä harjoitetaan, niin asiat selvii.
                    Ei ole minun vika jos et saa asiaa kuntoon. Voi käydä kertomassa käryttäjälle miten asia on ja jos se ei toimi niin ilmoittaa isännöitsijälle. Voi myös kysyä naapureilta onko heitä kärytys häirinnyt, saa tarvittaessa painoarvoa asialle. Jos ei asia muuten toimi niin ottaa vaikka videon pätkää käryttämisestä ja ilmoittaa poliisille. 35€ sakko, no joo.
                    ***
                    Päästöluokan 6 mukaisia -joitakin merkkejä- dieseleitä ei taida enää edes saada lämmittää? Hybrideistä en tiedä, sähköautoissa lienee joku muu järjestely?

                    Comment

                    • Muurahainen
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2006
                      • 9194
                      • Nurmijärvi

                      #40
                      Originally posted by zakspeed View Post
                      Suosittelisin porukalla kokeilumielessä laittaan vaikka synteettiset 5w30 pulloon ja pakkaseen. Sitten voinevat kirjoittaa uudestaan tänne onko öljy voitelukelpoista vai ei.

                      Jos eletään siinä uskossa, että ne vaseliiniksi muuttuvat.
                      No tämä.

                      Originally posted by GOOFY View Post
                      Näinpä, kytkintäkin käytetään vain vaihteeen vuoksi.
                      Ei kai missään suhteellisen mukavassa käyttöpelissä mitään kytkintä olekkaan

                      Comment

                      • fraatti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 4630
                        • Tampere

                        #41
                        Originally posted by Muurahainen View Post
                        No tämä.

                        Ei kai missään suhteellisen mukavassa käyttöpelissä mitään kytkintä olekkaan
                        Venäläisethän ovat tehneet jos kummallisempaa testiä aiheesta.



                        Last edited by fraatti; 17-10-2019, 15:12.
                        F11 535dX LCI
                        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                        Comment

                        • böntti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2011
                          • 2857
                          • Tampere

                          #42
                          Originally posted by Muurahainen View Post
                          Ei kai missään suhteellisen mukavassa käyttöpelissä mitään kytkintä olekkaan
                          On, vaihteiston sisällä montakin
                          -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                          -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                          -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                          -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                          -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                          Comment

                          • petrolhead
                            Moderator
                            • Feb 2004
                            • 13793
                            • Hyvinkää

                            #43
                            Originally posted by zakspeed View Post
                            Suosittelisin porukalla kokeilumielessä laittaan vaikka synteettiset 5w30 pulloon ja pakkaseen. Sitten voinevat kirjoittaa uudestaan tänne onko öljy voitelukelpoista vai ei.

                            Jos eletään siinä uskossa, että ne vaseliiniksi muuttuvat.
                            Ei mikään öljy muutu tuolla lailla eikä tarvikkaan. Jos sulla on koneen osat ja öljy -20°C niin välykset eikä öljyn voiteluominaisuudet ole kohdallaan.
                            Miksi valmistajat asentaa autoihin järjestelmän joka nopeuttaa moottoriöljyn lämpeämistä?
                            2015 VW Crafter
                            1984 BMW 316
                            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                            Comment

                            • Muurahainen
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2006
                              • 9194
                              • Nurmijärvi

                              #44
                              Originally posted by böntti View Post
                              On, vaihteiston sisällä montakin
                              No nyt

                              Kuljettajan rasittumiseen asti käyttämää tarkoitin

                              Comment

                              • OVi
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2016
                                • 517
                                • Oulu

                                #45
                                Originally posted by Muurahainen View Post
                                Kuljettajan rasittumiseen asti käyttämää tarkoitin
                                Tytär meni ensimmäiselle ajotunnille autokoulussa, hyppäsi Golffin tuhdolle ja katsoi jalkatilaan.

                                "Siis, mitä helv.. täällähän on kolme poljinta."
                                Pemari, Sitikka, Viiatti, sekä usiampi moottoripyörä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎