Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tarvitaanko eteläisessä Suomessa moottorinlämmitintä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • OVi
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2016
    • 517
    • Oulu

    #46
    Originally posted by zakspeed View Post
    Suosittelisin porukalla kokeilumielessä laittaan vaikka synteettiset 5w30 pulloon ja pakkaseen. Sitten voinevat kirjoittaa uudestaan tänne onko öljy voitelukelpoista vai ei.

    Jos eletään siinä uskossa, että ne vaseliiniksi muuttuvat.
    Kun tallissa on ollut 0w30 öljyä autoon ja 20w50 öljyä moottoripyöriin, niin tein kerran vertailua öljyjen kesken. 20w50 on nollakelissä jäykempää, kuin 0w30 -25 C pakkasella. Voisi olettaa, että 5w30 on hyvinkin voitelukykyistä pakkasella.
    Pemari, Sitikka, Viiatti, sekä usiampi moottoripyörä.

    Comment

    • GOOFY
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2005
      • 4139
      • .

      #47
      Jos auton kone on ajon jäljiltä 80 asteen lämpöinen ja se jätetään 20 asteen pakkaseen vaikka työpäivän ajaksi niin mahtaako koneen sisäinen lämpötila olla sen 8 tunnin jälkeen -20 asteinen. Tuli vain mieleen että öljyt ja nesteet koneessa varmasti varaavat lämpöä aika hyvin:think
      E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

      Comment

      • Tommix
        BTCF Member
        • Dec 2006
        • 5438
        • S:t Karins

        #48
        Originally posted by GOOFY View Post
        Jos auton kone on ajon jäljiltä 80 asteen lämpöinen ja se jätetään 20 asteen pakkaseen vaikka työpäivän ajaksi niin mahtaako koneen sisäinen lämpötila olla sen 8 tunnin jälkeen -20 asteinen. Tuli vain mieleen että öljyt ja nesteet koneessa varmasti varaavat lämpöä aika hyvin:think
        Joku fiksu tuon ajan äkkiä laskee mikä aika menee että öljy ja ulkoilma on samassa lämpötilassa. Oletus että öljyä on se 6 kg moottorissa, delta T on 100 K ja öljyn lämmönjohtavuus lienee 0,13W/(mK)??
        Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
        Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
        ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
        Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

        Comment

        • petrolhead
          Moderator
          • Feb 2004
          • 13793
          • Hyvinkää

          #49
          Originally posted by GOOFY View Post
          Jos auton kone on ajon jäljiltä 80 asteen lämpöinen ja se jätetään 20 asteen pakkaseen vaikka työpäivän ajaksi niin mahtaako koneen sisäinen lämpötila olla sen 8 tunnin jälkeen -20 asteinen. Tuli vain mieleen että öljyt ja nesteet koneessa varmasti varaavat lämpöä aika hyvin:think
          On se melkein. Tottakai se vaihtelee moottorista ja korista toiseen mutta kyllä ne työpäivässä jäähtyy ympäristön lämpötilaan.
          2015 VW Crafter
          1984 BMW 316
          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

          Comment

          • GOOFY
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2005
            • 4139
            • .

            #50
            Originally posted by Tommix View Post
            Joku fiksu tuon ajan äkkiä laskee mikä aika menee että öljy ja ulkoilma on samassa lämpötilassa. Oletus että öljyä on se 6 kg moottorissa, delta T on 100 K ja öljyn lämmönjohtavuus lienee 0,13W/(mK)??
            Mutta siinä on vielä 100-150 kiloa rautaa ja vettä jokunen litra. Jos tuulee niin jäähtyy nopeampaa
            E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

            Comment

            • GOOFY
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2005
              • 4139
              • .

              #51
              Originally posted by petrolhead View Post
              On se melkein. Tottakai se vaihtelee moottorista ja korista toiseen mutta kyllä ne työpäivässä jäähtyy ympäristön lämpötilaan.
              Pitää mitata laaserilla öljytikunreijästä
              E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

              Comment

              • petrolhead
                Moderator
                • Feb 2004
                • 13793
                • Hyvinkää

                #52
                Originally posted by GOOFY View Post
                Pitää mitata laaserilla öljytikunreijästä
                Mä joskus mittasin talvella lankamittarilla öljytikun reiästä että kone (M54B22) oli pakkasen puolella. Sit pidin puoltoista-kaksi tuntia säteilylämppärissä ja mittasin uudelleen, oli jonkun +20°C tai vähän yli.
                Kukin käyttää vehkeitään miten haluaa. Pyrin lämmittämään ennen käyttöä. Ajelen sitä pienemmillä kierroksilla ja kuormalla mitä kylmempää öljy on, niin autoilla kuin mopollakin.
                Last edited by petrolhead; 17-10-2019, 19:04.
                2015 VW Crafter
                1984 BMW 316
                2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                Comment

                • Petteri75
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2005
                  • 2565
                  • Kirkkonummi

                  #53
                  Tarvitsee. Ainoa syy olla käyttämättä on säästää se 200-400€, ja tämäkin raha antaisi enemmän kuin laittamalla sama esim. uusiin vanteisiin tai muuhun niin hirveän paljon tarpeellisempaan. Moottorilämmittimen lisäksi hankittu sisälämmitin säästää sitä paitsi myös aikaa, kun ei tarvitse hinkata laseja auki. Ja samalla myös niitä laseja.
                  BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                  Comment

                  • Ihmemies
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2004
                    • 83
                    • Tampere

                    #54
                    Oon katsonut sellaiset autot käytettynä, että joku muu niihin on eberin/webaston asentanut. Sitten kun on ajastimella 5kW bensalämmitin valmiiksi autossa, niin ei ole iso vaiva käyttää sitä.
                    Audi A6 1999 | Audi S8 2001

                    Comment

                    • peto2
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2007
                      • 8267
                      • Järvikylä (Nakkila)

                      #55
                      Ajaa auto talliin yöksi ja työpaikalla ei edes ole lämmitysmahdollisuutta joten eipä tarvi vaivata päätään asialla.
                      F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                      ex:
                      E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                      Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                      Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                      Nakkaa privaa jos tarvetta.

                      Comment

                      • SilverHawk
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2016
                        • 271
                        • Helsinki

                        #56
                        Jokaisessa autossa ollut jonkin sortin lämmitin. Mukavempaa lähteä taivasalta kun ei ole lämmintä hallia.

                        Comment

                        • jimbo
                          Newbiemmer
                          • Sep 2019
                          • 2
                          • Helsinki

                          #57
                          No tämähän poiki hyvät keskustelut, huumorillakin höystettynä...
                          Kiitos!

                          Hommasin sitten defan säteilijän + sisähaaran ja kyllä on ollut mukava lähteä erityisesti kun ei tarvitse laseja naarmuttaa aamuisin..

                          BTW, hain motonetista osat ja säästin sillä vaivalla 150e verrattuna mitä olisi tullut huollon yhteydessä ostettuna maksamaan..

                          Comment

                          • amisqo
                            BTCF Member
                            • Apr 2011
                            • 1615
                            • Vantaa

                            #58
                            Originally posted by jimbo View Post
                            No tämähän poiki hyvät keskustelut, huumorillakin höystettynä...
                            Kiitos!

                            Hommasin sitten defan säteilijän + sisähaaran ja kyllä on ollut mukava lähteä erityisesti kun ei tarvitse laseja naarmuttaa aamuisin..

                            BTW, hain motonetista osat ja säästin sillä vaivalla 150e verrattuna mitä olisi tullut huollon yhteydessä ostettuna maksamaan..
                            Hyvä, että löyty sopivat kilkkeet
                            G30 530e iPerfomance M-sport -18
                            Ex: F30 330D M-sport -15
                            Ex: E90 330D M-sport -06
                            Ex: e46 325Ci M-Sport II -03
                            Ex: e30 320i -89
                            Ex: e30 318iS -90

                            Comment

                            • LeMansBlau
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2006
                              • 1060
                              • Insomniac

                              #59
                              Oma mielipide sen enempää threadia kahlaamatta: moottori-/sisätilanlämppärit on turhakkeita nykyään.

                              Auton elinkaaren turvaaminen tapahtuu täysin eri asioista huolehtimalla.
                              Lasien raappaamista ei tartte läheskään yhtä paljo, kun ei sulattele laseja välissä ja lasipinnoissa laadukas pinnoite.
                              Sisätila toki nopeemmin lämmin, mut persgrillit ja rattilämppärit aikalailla vakivarusteta nykyään, joten nopsaan lämpiäviä kapistuksia jokatapauksessa.
                              ///MADE IN FINLAND

                              sigpic

                              TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT:
                              E30 SEDAN IX M-TECNIC II
                              F32 COUPE PERFORMANCE
                              F31 TOURING XDRIVE M-SPORT

                              Comment

                              • H202H
                                Newbiemmer
                                • Nov 2018
                                • 17
                                • Finland

                                #60
                                Originally posted by LeMansBlau View Post
                                Oma mielipide sen enempää threadia kahlaamatta: moottori-/sisätilanlämppärit on turhakkeita nykyään.

                                Auton elinkaaren turvaaminen tapahtuu täysin eri asioista huolehtimalla.
                                Lasien raappaamista ei tartte läheskään yhtä paljo, kun ei sulattele laseja välissä ja lasipinnoissa laadukas pinnoite.
                                Sisätila toki nopeemmin lämmin, mut persgrillit ja rattilämppärit aikalailla vakivarusteta nykyään, joten nopsaan lämpiäviä kapistuksia jokatapauksessa.
                                Totta, mutta "persgrilli ja rattilämppärit" kuluttavat kohtuu paljon virtaa akusta. Kovilla pakkasilla akku muutenkin kovilla ja jos ajaa vain lyhyitä matkoja, niin saattaa se akku tyhjentyä sen verran ettei enää starttaa seuraavalla kerralla.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎