Announcement

Collapse
No announcement yet.

F30 N20 piiitkä startti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Anssi.
    Newbiemmer
    • Mar 2020
    • 6
    • Pori

    F30 N20 piiitkä startti

    Pieniä haasteita otsikon vehkeen kanssa. Autoon tehty reilu 1000km sitten nokkaketjuremontti missä vaihtui molemmat ketjut (jako ja öljypumppu) näiden ohjaimet, tiivisteet, tulpat, suodattimia yms. Autolla ajettu nyt ~190tkm ja vm.13

    Rempan jälkeen pelittänyt muuten hienosti, mutta lämpimällä moottorilla joutuu sahaamaan pitkään käyntiin, joskus jopa muutaman kertaa että lähtee käyntiin, aina lähtenyt kuitenkin. Tulee esiin siis jos kone kuumana ja antaa seisoa vaikka 20-30min.

    Tutkittu ISTA+:lla ja ainoa vikakoodi mitä tällä hetkellä tulee on 118002 - mixture too rich. Tämäkin satunnaisesti, jos nollaa koodit ja tekee uuden vehicle testin siis.

    Vaihdettu on jo yksi suutin mikä antoi vikakoodia aikaisemmin, sekä ennen katalysaattoria oleva happianturi (kuvittelin että olisi apua)...

    Mitään ideoita tai vastaavasta kokemusta? Kaikki apu kelpaa
  • Anssi.
    Newbiemmer
    • Mar 2020
    • 6
    • Pori

    #2
    Sen verran tutkittu lisää että polttoainepumppu pyörähtää startatessa heti päälle ja nostaa paineet polttoainekiskossa 11,5-12mpa paikkeille.

    Samalla kun tuon pumpun toimintaa ihmettelin niin huomasin että paineet kiskossa oli tyhjäkäynnillä (800rpm) 7,5mpa. Tästä kun koneen sammutti ja odotti sen kriittisen 15min missä ajassa pitkä startti juuri ilmenee niin tippuivat paineet 4,8mpa.

    Onko tuo paineiden putoaminen normaalia?

    Comment

    • zakspeed
      BTCF Member
      • Nov 2003
      • 1996
      • Tampere/kainuu

      #3
      Tulivatko viat jakopääremontin jälkeen varmasti? Jos tuli niin jotain on mennyt pieleen. Kävikö suuttimet irti siinä yhteydessä? Jos kävi niin millä voimalla irroitettu/irtosivat? Ohjeen mukaisesti työkalua käyttäen?
      -M5- '00
      -i3 94 rex '19
      -Ascona B 4.0 '80
      Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
      -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
      -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

      Comment

      • Anssi.
        Newbiemmer
        • Mar 2020
        • 6
        • Pori

        #4
        Originally posted by zakspeed View Post
        Tulivatko viat jakopääremontin jälkeen varmasti? Jos tuli niin jotain on mennyt pieleen. Kävikö suuttimet irti siinä yhteydessä? Jos kävi niin millä voimalla irroitettu/irtosivat? Ohjeen mukaisesti työkalua käyttäen?
        Ei tietoa miten auto toiminut ennen remonttia, ostaessa oli tiedossa että jakopää pitää käydä läpi kun öljypumpun ketju äänsi voimakkaasti ja öljypaineet heitteli (ohjurit palasina öljypohjassa). Suuttimet ei käyneet irti remontissa ja ajoituksessa oli nokan ja pumpuntyökalut käytössä.

        Comment

        • HaTa
          Bimmer Rookie
          • Jul 2005
          • 109
          • Noormarkku

          #5
          Itsellä omassa kulkineessa samoja ongelmia.
          Epäilen ohivuotojen alakertaan aiheuttavan tuon rikkaan tyhjäkäynni .
          Ongelma vaikuttaa aivan imuvuodolta mitä tuo ohivuoto mielestäni on.
          Ota huohotin irti imupuolelta ja tulppaa imu ja katso puhltaako huohottimesta.
          Last edited by HaTa; 09-03-2020, 17:47. Reason: Linkki omaan postaukseen

          Comment

          • Anssi.
            Newbiemmer
            • Mar 2020
            • 6
            • Pori

            #6
            Täytyy tutkia tuokin. Imuvuotoa itsekkin epäilin ensimmäiseksi, mutta imupuolta ei ole irrotettu tai purettu kaasuläpän puhdistusta lukuunottamatta. Tuntuu hieman epätodennäköiseltä.

            Tilasin nyt tuon yhden jo vaihdetun suuttimen lisäksi loputkin uusia niin saa sen vaihtoehdon pois suljettua. Suuttimia näistä on ilmeisesti mennyt aika paljon... Pitäisi olla loppuviikosta käsissä niin pääsee kokeilemaan onko näillä merkitystä.

            Comment

            • Anssi.
              Newbiemmer
              • Mar 2020
              • 6
              • Pori

              #7
              Originally posted by Anssi. View Post
              Tilasin nyt tuon yhden jo vaihdetun suuttimen lisäksi loputkin uusia niin saa sen vaihtoehdon pois suljettua. Suuttimia näistä on ilmeisesti mennyt aika paljon... Pitäisi olla loppuviikosta käsissä niin pääsee kokeilemaan onko näillä merkitystä.
              Ei ollut loppujen suuttimien vaihdolla mitään merkitystä auton käytökseen. Mutta tuli sentään hyvä mieli että kaikki on nyt päivitetty samalla kertaa uusiin ja polttoainepuolesta voi olla aika varma että siellä kaikki toimii kuten pitää.

              Viikonlopun noin 150km testiajojen aikana startit lämpinä ollut edelleen normaalia pidempiä, noin 10sek ja kierrokset hakenut hetken käynnistymisen jälkeen. Hankalin käynnistyminen oli adaptaatioiden resetoinnin jälkeen, kun autoa piti startata useampaan kertaan että lähti edes käyntiin. Edelleen sain tuon 118002 - mixture too rich koodin kertaalleen tyhjäkäynnillä vikakoodeja lukiessa ja autotallin valkoiseen oveen tämä on jättänyt pakoputkesta jo oman mustan merkkinsä.

              Puolat ei taida olla alkuperäiset kun ovat merkkiä bosch ja real oem näyttää alkuperäisiksi delphiä. Näissä jos olisi vikaa niin luulisi silti tulevan vikakoodia tai pätkivän myös ajossa?

              Comment

              • Anssi.
                Newbiemmer
                • Mar 2020
                • 6
                • Pori

                #8
                Eipä ole vieläkään selvinnyt mistä tämä johtuu.

                Otin tänään videota kun kävin vaihteeksi tutkimassa autoa, videolla moottori ajettu lämpimäksi ja sammutettu vain noin 10min ajaksi. Läppäri oli kokoajan kiinni autossa ja öljyn/vedenlämmöt edelleen startatessa lähes 90-astetta. Tämä startti yksi pahimpia mitä tullut eteen tähän mennessä ja onneksi osui kameraan!



                Tässä edellisten viestien välissä on koko kone käytetty pukissa atomeina ihmeteltävänä ja mitään erityistä kulumaa tai rikkinäistä ei löytynyt.

                Nyt siis vaihdettuja osia on seuraavat:
                -öljyt ja suodatin
                -ilmansuodatin
                -jäähdytinesteet
                -suuttimet
                -tulpat
                -puolat
                -jakoketju sarja
                -öljypumpun ketjumoduli
                -moniurahihna
                -lambda (bank1)
                -kampiakselin pulssianturi
                -ja tietenkin kasa tiivisteitä sekä pultteja.

                Osat olleet alkuperäisiä.

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎