Announcement

Collapse
No announcement yet.

F34 ratin vakionopeudensäätimen painikkeen vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mikhou
    BTCF Member
    • May 2009
    • 327
    • Lahti

    F34 ratin vakionopeudensäätimen painikkeen vaihto

    Moi!

    F34 ratin vakionopeudensäätimen +/- "rulla" on kulunut,
    maailmalta tilasin uuden alla olevan kuvan mukaisen kytkimen.

    Googlen perusteella vaihdettu aina koko ratin ympäristön painikkeet.
    Ohjeet löysin koko painikkeiden vaihtoon, joten samalla tyylilla saanee vaihdettua.

    Onko suositella PK-Seudulta tähän hommaan tekijää?
    Attached Files
    E53 X3 3.0sd -07

    ex:
    E87 120d -06
    E46 m3 -01
    E39 535i -98
    E36 318 cabriolet -96
  • alpine3
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2010
    • 1220
    • Kajjjaani

    #2
    Se ei ole amerikan homma vaihtaa itsekään. Siellä kytkinpaketin sisällä ei tuon rullan mekanismin lisäksi juurikaan liikkuvia osia ole. Paketin saa auki ihan pienellä ruuvimeisselillä.
    Last edited by alpine3; 27-08-2020, 02:00.
    BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
    BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

    Comment

    • Mikhou
      BTCF Member
      • May 2009
      • 327
      • Lahti

      #3
      Joo, näin kuvittelinkin.
      Tarvitseeko autoa koodailla jälkeenpäin, kun airbag irrotetaan?
      E53 X3 3.0sd -07

      ex:
      E87 120d -06
      E46 m3 -01
      E39 535i -98
      E36 318 cabriolet -96

      Comment

      • alpine3
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2010
        • 1220
        • Kajjjaani

        #4
        Ei tarvitse, otat akun irti operaation ajaksi.
        BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
        BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

        Comment

        • Guffe
          Bimmer Rookie
          • Sep 2008
          • 41

          #5
          Mistä hankit rullan? Oma peukalo on selkeästi myrkyllinen rullalle, kun jo kahdessa autosta olen tuon nypylän kumin saanut rikki.

          Ja saako tuota irti ilman että kajoaa bägiin? Patteriautossa ei liene akun irroittaminen riittää että saa vehkeen sähköttömäksi?
          F30 330e M-sport '16
          e21 315 Sedan '83
          ex-F31 330d xDrive Touring M-Sport '14
          ex-e61 535d Touring M-Sport '05
          ex-e39 530d Touring M-Sport '03
          ex-e30 316i Bavaria '91

          Comment

          • alpine3
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2010
            • 1220
            • Kajjjaani

            #6
            Originally posted by Guffe View Post
            Ja saako tuota irti ilman että kajoaa bägiin? Patteriautossa ei liene akun irroittaminen riittää että saa vehkeen sähköttömäksi?
            Ei ole kyseisen mallin ratista kokemusta mutta epäilen, koska nuo ratin kytkinpaketit on yhdistetty toisiinsa johdolla, joka kulkee bägin alla ja lisäksi paketin liitin on bägin alla. Et saa siis niitä irti ratista ilman bägin irroitusta.

            Tuolla on ohjeet bägin irrotukseen 330e:hen:

            https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f...wheel/GtZbHad9

            Äkikseltään katsottuna akku irti, akuston liitin irti ja apu-akku irti.
            BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
            BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

            Comment

            • Mikhou
              BTCF Member
              • May 2009
              • 327
              • Lahti

              #7
              Originally posted by Guffe View Post
              Mistä hankit rullan? Oma peukalo on selkeästi myrkyllinen rullalle, kun jo kahdessa autosta olen tuon nypylän kumin saanut rikki.

              Ja saako tuota irti ilman että kajoaa bägiin? Patteriautossa ei liene akun irroittaminen riittää että saa vehkeen sähköttömäksi?


              Aliexpress, ei ole vielä saapunut.
              E53 X3 3.0sd -07

              ex:
              E87 120d -06
              E46 m3 -01
              E39 535i -98
              E36 318 cabriolet -96

              Comment

              • alpine3
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2010
                • 1220
                • Kajjjaani

                #8
                Originally posted by Mikhou View Post
                https://www.aliexpress.com/item/4000...395d4c4dLyianE

                Aliexpress, ei ole vielä saapunut.
                Tuollahan on ennen noita tuotekuvia video-ohje tuon rullan vaihtamiseen
                BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
                BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

                Comment

                • Ronsu
                  Newbiemmer
                  • Oct 2021
                  • 4
                  • Oulu

                  #9
                  Ootko mikhou saanut nappulat vaihdettua? Kinostais omasta f11:sta vaihtaa kulunut vakkarin nappi. Oliko nuo AliExpressin osat käyttökelpoiset?

                  Comment

                  • Nettipepe
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 1340
                    • Kajaani

                    #10
                    Minä tilasin tuolta

                    En ole saanut aikaiseksi vielä vaihtaa...tuolta löytyy myös ohjevideo vaihtotyöhön.
                    Itsellä tosin vaihtoläpyskät niin voi olla erilainen vaihtaa...
                    F30 320xia
                    Ex E90 325da
                    Ex E90 320da
                    Ex E46 330D

                    Comment

                    • Ronsu
                      Newbiemmer
                      • Oct 2021
                      • 4
                      • Oulu

                      #11
                      Originally posted by Nettipepe View Post
                      Minä tilasin tuolta

                      En ole saanut aikaiseksi vielä vaihtaa...tuolta löytyy myös ohjevideo vaihtotyöhön.
                      Itsellä tosin vaihtoläpyskät niin voi olla erilainen vaihtaa...
                      Kiitoksia linkistä, tämä se lähti nyt itelläkin tilaukseen! Onneksi tajusin selata kauppaa ennen ostoa ku itellä perusratti eikä tuota M-sporttirattia niin siellähän oli eri tuote sille (https://www.carclusive-parts.de/shop...r-der-f-serie/).

                      Se, mikä tuossa AliExpressin tuotteessa mietitytti oli tuo matsku, joka on kovaa muovia eikä kumipäällysteistä, kun taas tuossa Carclusiven tuotteessa tuo näyttäis olevan kumipäällysteine, lähempänä alkuperäistä osaa.

                      Seuraavaksi pitäis sitten asennusta miettiä, lähinnä turvatyynyn irrottaminen jänskättää. Onko jotain mitä pitää ehdottomasti ottaa huomioon? Akku irti toki.
                      Last edited by Ronsu; 01-11-2021, 08:08. Reason: Ääkköset kusi

                      Comment

                      • kobluna
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2018
                        • 124
                        • Espoo

                        #12
                        Originally posted by Ronsu View Post

                        Seuraavaksi pitäis sitten asennusta miettiä, lähinnä turvatyynyn irrottaminen jänskättää. Onko jotain mitä pitää ehdottomasti ottaa huomioon? Akku irti toki.
                        Jos sinulla se perusratti, kuten itselläkin, niin turvatyynyn irrotus on ekalla kerralla jännää. Se nimittäin istuu niin tiukassa että meinaa usko loppua, kun ei muutenkaan ole ihan varma tekeekö sitä oikein.

                        Ratin takana on siis ne pienet hahlot, joihin pitää ujuttaa joku pitkä ja kapea ruuvari tai muu tukeva esine ja vääntää sillä turvatyynyn kiinnityshakasia aukipäin. Ongelmana on lähinnä tietää, milloin niitä hakasia vääntää ja vääntääkö tarpeeksi. Siinä kun se ratin kumi vastustaa liikettä, niin vaikea tuntea mitä on tekemässä. Ja toisaalta se ratin kumi myös pitää sitä turvatyynyä tukevasti paikoillaan, vaikka hakanen ei enää pitäisikään. Kaikenlisäksi vielä turvatyynyn toisella puolella oleva hakanen pitää tyynyä paikoillaan, kun yrität irrotaa ekaa hakasta.
                        Ohjeena lähinnä, että ota kaveri avuksi, joka vetää tyynyä ulospäin samalla, kun itse ähkit ratin takana ruuvarin kanssa. Kaveri sitten jatkaa vetämistä sillä välin, kun siirryt toisen hakasen kimppuun. Muuten se tyyny lopsahtaa takaisin paikoilleen ja ekakin hakanen lukittuu takaisin.
                        Muuten tuo menee helposti eli akku irti, hetken odottelu ja sitten hommiin. Toisin päin sama eli tyyny ja sen liitin paikoilleen ja sitten akku kiinni. Ja tyynyn kanssa sitten kannattaa olla varovainen sen irti ollessa.

                        Comment

                        • Ronsu
                          Newbiemmer
                          • Oct 2021
                          • 4
                          • Oulu

                          #13
                          Originally posted by kobluna View Post
                          Jos sinulla se perusratti, kuten itselläkin, niin turvatyynyn irrotus on ekalla kerralla jännää. Se nimittäin istuu niin tiukassa että meinaa usko loppua, kun ei muutenkaan ole ihan varma tekeekö sitä oikein.
                          Okei elikkäs en nyt oo satavarma onko mulla tuo ihan perusratti, ku siitä löytyy tuo yks pieni reikä sieltä ratin alta, josta tuo tyyny pitäis irrota. Videoiden perusteella pitäis lopsahtaa suht surutta irti. Voi tietenkin olla, että jotain oon ymmärtänyt väärin. Kiitti joka tapauksessa!

                          Jos nyt käy niin, että jännäkakka tulee ja jänistää DIY-hommista niin löytyykö Oulun alueelta jotain pajaa, joka tuommosen modauksen tekis?

                          Comment

                          • kobluna
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2018
                            • 124
                            • Espoo

                            #14
                            Originally posted by Ronsu View Post
                            Okei elikkäs en nyt oo satavarma onko mulla tuo ihan perusratti, ku siitä löytyy tuo yks pieni reikä sieltä ratin alta, josta tuo tyyny pitäis irrota. Videoiden perusteella pitäis lopsahtaa suht surutta irti. Voi tietenkin olla, että jotain oon ymmärtänyt väärin. Kiitti joka tapauksessa!
                            Jos nyt käy niin, että jännäkakka tulee ja jänistää DIY-hommista niin löytyykö Oulun alueelta jotain pajaa, joka tuommosen modauksen tekis?
                            Jos se tyyny on ennemmin timantinmuotoinen kuin pyöreä, niin sitten se on tuo minun kuvaama perusratti. M sportissa tosiaan tuollainen pyöreä tyyny ja se on erilailla kiinni. Tarkkaanottaen minullakin on sport ratti kehän paksunnoksilla, mutta turvatyynyn kannalta se on sama kuin perusratti.


                            Se tyyny lähtee tosiaan toisella kerralla jo helpommin kuin ekalla (älä kysy mistä tiedän). Se kumi vissiin vähän löystyy ja lisäksi tietysti itsevarmuus kasvaa, että on tekemässä oikein. Noissa videoissa on varmasti ensin vähän harjoiteltu eikä ihan kaikkea videoida Tarkoitus ei ole siis liikaa pelotella. Kyllä se ihan tehtävissä on, kun tekee vaan päättäväisesti. Ei siinä lopulta 10 minuuttia kauempaa mennyt ekallakaan kerralla. Sinänsä tuon varmaan tekee melkeinpä mikä vaan korjaamokin odottaessa, koska ei tosiaan ole iso homma.

                            Comment

                            • Ronsu
                              Newbiemmer
                              • Oct 2021
                              • 4
                              • Oulu

                              #15
                              Noni, nappula tuli postissa ja tiesin, että jos jään tätä vatvomaan yhtään pitempään niin se jää kokonaan asentamatta.

                              Kaikkein pelottavin vaihe, eli turvatyynyn irrotus osottautu kaikkein helpoimmaksi hommaksi; meisseli ratin reikään ja tyyny melkein hyppäsi syliin. Ite nappulan vaihto oli sitten jännää, ku se nappulaklusterin avattua meinas piuhat irtoilla piirilevyistä ja pikku sälä siellä sisällä hyppiä karkuun, mutta onneksi vaimo oli siinä assistenttina. En tosiaan ottanut rattia irti, ku en omista kunnon räikkää/hylsysarjaa, vaan tein kaiken autossa otsalampun valossa, jolloin ylimääräinen käsi- ja silmäpari oli ehdoton.

                              Elikkä, nappula on nyt vaihdettu. Tuossa Carclusiven nappulassa on tosiaan jonkinlainen kumipäällyste, ei mitenkään älytön grippi ainakaan näin uutena, käytössä saattaa toki vähän pehmentyä. Helevetin paljo parempi kuitenkin ku tuo alkuperäinen, joka oli kulunut aivan pieneksi nysäksi.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎