Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pakkanenko panee omiaan?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Morbus
    Bimmer Rookie
    • Nov 2020
    • 49
    • Pirkmanmaa

    Pakkanenko panee omiaan?

    Noniin, nyt on sit itselläkin tullut hankittua elämäni ensimmäinen Bemari
    (2013, 330d,f30 Xdrive) ja muutenhan nämä muutamat päivät yhteistä taivalta ovatkin ihan mukavasti menneet...kunnes, tänä aamuna kun olikin jo aikas reilusti pakkasta (-17) niin auto ilmoitti että "BATTERY Increased battery discharge when stationary" ja tottakai sulki tiettyjä sähköisiä toimintoja pois päältä.
    No tämä päivä nyt päästiin vielä kulkemaan ja kävin illasta tallillakin akkua latailemassa ja sulattelemassa ja laturi näyttikin että aikas täynnä pitäis olla mutta auton mielestä edelleen varaus on liian alhainen.

    Noh, kotipihaan kun pääsin, ajattelin että haen varastosta ylläpitolaturin ja laitan yön yli lataukseen mutta huomasin että auto oli jäänyt hieman liian kauaksi seinäpistokkeesta joten yritin siirtää autoa hivenen lähemmäs mutta eipä se sit niin vaan enää onnistunutkaan.

    Ensimmäisenä tauluun ilmestyi ilmoitus "STEERING. Continue the journey at a moderate speed. Have the problem checked by Service" ja ratti veti ihan tolkuttoman jäykäksi.

    Heti sen perään kun yritin laittaa vaihdetta päälle, tuli ilmoitus "Secure vehicle against rolling away. Leaving vehicle: ensure vehicle cannot roll away.
    Driving: fasten seatbelt and closde all doors
    "

    Tuon ilmoituksen myötä mikään vaihde ei suostu enää menemään päälle.

    Heti pian näiden perään tulikin vielä ilmoitus "BATTERY. Battery charge very low. Recharge by driving or using external charger. Functions requiring power supply, such as communication , entertainment, air conditioning are switched off"

    Että sellasta...:think

    Mahtaakos nämä kaikki oireet nyt johtua tästä pakkasesta, jota tällä kirjoitushetkellä on -23, vai akun iästä (navan päältä luin 12/13, eli vanha on) vai näiden yhteisvaikutuksesta...Pakkanenko panee omiaan vanhalle akulle??
    Last edited by Morbus; 14-01-2021, 20:28.
  • JaniLap
    BTCF Member
    • Sep 2012
    • 2554
    • Tampere

    #2
    Originally posted by Morbus View Post
    Pakkanenko panee omiaan vanhalle akulle??
    Siltä kuulostaa. Voit kokeilla irroittaa akun ja ladata sen sisällä täyteen kunhan lämmennyt, josko siitä käynnistyisi. Akun uusiminenkaan ei varmasti hullumpi ajatus, jos tuollaista käytöstä on luvassa jatkossakin.
    N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
    BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
    Webasto ja Eberspächer vikadiagnostiikka.
    Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
    Tampere

    Comment

    • _Bäri_
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2014
      • 911
      • Turku

      #3
      Jos pakkasella akku tyhjenee, sitä saa melko varmasti hommata uuden akun. Tuntuu näille nyky akuille alhainen jännite ja pakkanen olevan aika myrkkyä.
      G30 520d Xdrive -19 & BMW K1200S

      Ex:
      E61 535dA -05
      E91 320dA -06
      E53 X5 3.0dA - 03
      E39 535iA -01
      E39 520i -97
      E39 530dA - 00

      Comment

      • Morbus
        Bimmer Rookie
        • Nov 2020
        • 49
        • Pirkmanmaa

        #4
        Originally posted by _Bäri_ View Post
        Jos pakkasella akku tyhjenee, sitä saa melko varmasti hommata uuden akun. Tuntuu näille nyky akuille alhainen jännite ja pakkanen olevan aika myrkkyä.
        Juu ja kun tuohon vielä tosiaan lisää sen että akku on auton alkuperäinen akku vuodelta 2013 niin onhan tuo jo ikänsäkin puolesta vaihtokunnossa.

        Comment

        • Morbus
          Bimmer Rookie
          • Nov 2020
          • 49
          • Pirkmanmaa

          #5
          Originally posted by JaniLap View Post
          Siltä kuulostaa. Voit kokeilla irroittaa akun ja ladata sen sisällä täyteen kunhan lämmennyt, josko siitä käynnistyisi. Akun uusiminenkaan ei varmasti hullumpi ajatus, jos tuollaista käytöstä on luvassa jatkossakin.
          Laitoin sulle JaniLap privaa.

          Comment

          • nurkvist
            Newbiemmer
            • Sep 2019
            • 4
            • Helsinki

            #6
            Originally posted by JaniLap View Post
            Siltä kuulostaa. Voit kokeilla irroittaa akun ja ladata sen sisällä täyteen kunhan lämmennyt, josko siitä käynnistyisi. Akun uusiminenkaan ei varmasti hullumpi ajatus, jos tuollaista käytöstä on luvassa jatkossakin.

            Tyhmä kysymys, mutta onko tietoa koskeeko akun rekisteröinti/ohjelmointi lataustilannetta? Siis jos matalajännitteinen akku irrotetaan ja lyödään täytenä takaisin? Ja/tai onko ongelmia odotettavissa jos auto on jännitteettä akun latauksen ajan? Itsellä meinaan sama homma, kuin viestiketjun aloittajalla ja vakuutusyhtiö pesi loistokaskosta huolimatta kätensä kaikkien kulujen (hinaus ja sijaisauto) suhteen, kun auto nyt sattuu olemaan tuossa omalla parkkipaikalla
            Last edited by nurkvist; 15-01-2021, 16:10.

            Comment

            • VilleP
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2003
              • 2033
              • Vantaa

              #7
              Ei tarvitse rekisteröidä latauksen takia.
              F11 530xd LCI
              S2 Avant

              Comment

              • Tikki-
                Newbiemmer
                • Apr 2017
                • 27
                • Pälkäne

                #8
                Itellä omassa 330d:ssä tuli lähes samat ilmotukset kovalla pakkasella, ja ilmottelikin sitä aina kunnes lämpeni -5 pakkasiin. Eilen lämpösessä hallissa älylaturilla latasin täyteen ja kurkkailin samalla, että oli BMW:n tarrat akun kyljessä. Arviolta siis n. 7 vuotta vanha patteri. Tänään lepojännitteen mittasin ja oli 12.29V, eli taitaa alkaa oleen tiensä päässä.

                Akkuvaihtoehtoja löytyy jokusen, joten osaako joku suositella kokemuksella käypästä akkua?

                Comment

                • perttupp
                  Newbiemmer
                  • Aug 2016
                  • 6
                  • Lappeenranta

                  #9
                  Vaikkapa Exide EK950:

                  Perjantaina 330d herjasi takaisin talliin ajettuani että akun jännite alhainen. Lämpimästä tallista vartin ajo pakkasessa ja tuollainen herja autoa sammuttaessa kertoi kyllä että turhaa työtä teen laturia kytkiessäni. Akku ei ottanut juuri yhtään virtaa enää vartin jälkeen, eli ei muuta kuin uutta noutaen.

                  Matkalla Motonettiin katselin että latausjännite on ihan järkevä, mutta myös koko ajan "täysi", yli 14V. Exide EK950 originaalin ~04/2014 Bannerin tilalle, rekisteröinti ja taas mennään. Seurailin mittariston piilovalikosta jännitettä ja alkuun mentiin päältä 14V akkua ladaten, parin seuravan puolen tunnin reissun jälkeen latausjännitekin oli pudonnut 13,x volttiin eli oletettavasti auto toteaa akun alkavan olla sen verran täysi että ei tarvitse hönkiä täydellä jännitteellä.
                  Last edited by perttupp; 19-01-2021, 10:53.

                  Comment

                  • Petteri75
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2005
                    • 2535
                    • Kirkkonummi

                    #10
                    Originally posted by _Bäri_ View Post
                    Jos pakkasella akku tyhjenee, sitä saa melko varmasti hommata uuden akun. Tuntuu näille nyky akuille alhainen jännite ja pakkanen olevan aika myrkkyä.
                    Itselle tuli ensimmäinen "lisääntynyt purkaus" -varoitus 1. talvena ja silloin sigun auton ikä oli kuukausissa. Ei tulisi mieleenkään vaihtaa akkua, tosin valtuutetulla olisivat kyllä vaihtaneet. Auto lämpöiseen ja latausta, sillä se tokenee.

                    Ikään kuin jokatalvinen perinne viimeistään silloin, kun pakkasta on kestänyt pitkään. Akku on takana oikealla alhaalla, eli paikassa jonne lämpö ei mitenkään pääse vs. akku perinteisesti moottoritilassa. Ja kun akku on jäässä, ei se ota varausta vastaan mitenkään. Hieno paikka painonjakauman suhteen, ei kyllä muuten.
                    BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                    Comment

                    • BMW525Xda
                      BTCF Member
                      • Feb 2014
                      • 8681
                      • Xxxxxx

                      #11
                      Originally posted by Petteri75 View Post
                      Itselle tuli ensimmäinen "lisääntynyt purkaus" -varoitus 1. talvena ja silloin sigun auton ikä oli kuukausissa. Ei tulisi mieleenkään vaihtaa akkua, tosin valtuutetulla olisivat kyllä vaihtaneet. Auto lämpöiseen ja latausta, sillä se tokenee.

                      Ikään kuin jokatalvinen perinne viimeistään silloin, kun pakkasta on kestänyt pitkään. Akku on takana oikealla alhaalla, eli paikassa jonne lämpö ei mitenkään pääse vs. akku perinteisesti moottoritilassa. Ja kun akku on jäässä, ei se ota varausta vastaan mitenkään. Hieno paikka painonjakauman suhteen, ei kyllä muuten.

                      Höpöhöpö. Tuo e6X akun paikka on nimenomaan optimaalinen paikka akun kestoiän kannalta. Akkuja ei tapa kylmä vaan lämmin. Kesät lämpimässä konehuoneessa tappaa akun nopeammin kuin takakontissa viileässä. Epäedullisinta akun kestoiän kannalta on juuri kylmästä lämpimään ja takaisin kylmään edestakas lämmönvaihtelut.

                      Comment

                      • 315i
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2014
                        • 238
                        • Arctopolis

                        #12
                        Joo, jäätynyt akku on entinen akku. Kesällä voi toimia, mutta kun taas kun tulee kylmä, kennot jäässä. Jos akussa ei ole virtaskaa se jäätyy.

                        Comment

                        • Morbus
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2020
                          • 49
                          • Pirkmanmaa

                          #13
                          Joo no itsellä se oli varmastikin kyllä entinen akku, alkuperäinen akku kun oli.

                          Nyt uusi akku autossa, JaniLap koodas (kiitos vielä siitä) ja nyt taas kaikki toimii

                          Comment

                          • Petteri75
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2005
                            • 2535
                            • Kirkkonummi

                            #14
                            Originally posted by BMW525Xda View Post
                            Höpöhöpö. Tuo e6X akun paikka on nimenomaan optimaalinen paikka akun kestoiän kannalta. Akkuja ei tapa kylmä vaan lämmin. Kesät lämpimässä konehuoneessa tappaa akun nopeammin kuin takakontissa viileässä. Epäedullisinta akun kestoiän kannalta on juuri kylmästä lämpimään ja takaisin kylmään edestakas lämmönvaihtelut.
                            Oma kokemus ei tuo tuota. Missään muussa autossa, missä akku on sijainnut normaalisti moottoritilassa, ei ole ollut niin paljon akkuihin liittyviä ongelmia, kuin bemareissa. Myöskään akkujen ikä ei ole ollut niin lyhyt kuin näissä bemareissa, vaikka koko on suuri ja kyseessä on AGM-akut. Tämä itse asiassa jo muinaisesta E38:sta lähtien. Nyt ei puheena ole viileä, vaan kylmä ja jos se laatikko on ollut -10°C parikin päivää, tulee virheilmoitus vaikka autolla olisi ajettukin = olisi pitänyt ladata normaalisti. Vaan kun ei lataa.
                            BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                            Comment

                            • zakspeed
                              BTCF Member
                              • Nov 2003
                              • 1996
                              • Tampere/kainuu

                              #15
                              "Nyky" autojen kuormitus akkua kohtaan on tietysti aivan toisenlainen mitä taannoin autoissa.

                              Mutta jonkin asteen fakta tietona F korisen BMW:n keskiverto alkuperäisakun kestoikä on noin 6-8vuotta.
                              -M5- '00
                              -i3 94 rex '19
                              -Ascona B 4.0 '80
                              Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                              -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                              -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎