Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vaihdelaatikon käytös kylmällä kelillä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Apoov
    Bimmer Rookie
    • Jun 2016
    • 86
    • Finland

    Vaihdelaatikon käytös kylmällä kelillä

    Tässä talven aikana auto on alkanut koko ajan enemmän ja enemmän käyttäytymään seuraavasti:
    Aamulla kun lähtee liikkeelle, niin etenkin ykkösellä kierrokset nousee 3500:n ennenkuin suostuu vaihtamaan kakkoselle. Myös kakkoselta kolmoselle vaihtaminen tapahtuu aika myöhään. Kyseessä siis tietenkin automaatti.
    Naapurit varmaan jo ihmettelevät, että mitä ihmettä se nyt on alkanut huuattamaan tota autoa

    Lisäksi ykkösellä kun kierroksen nousee 2200:n paikkeille, niin kierrokset hetkeksi "jumittavat" pienen hetken paikallaan ennekuin taas nousevat sinne 3500:aan, jolloin auto vaihtaa kakkoselle.
    Vaihtotapahtumat myös tuntuvat normaalia "väkivaltaisemmilta".
    Isommilla vaihteilla en huomaa samaa jumitusta.

    Laakkoselta varattu aika laatikon öljynvaihtoon, josko tuosta olisi apua.
    Autossa on siis edelleen takuu voimassa, mutta haluavat ensin tehdä tuon öljynvaihdon ennenkuin lähtevät etsimään mitään vikaa.

    Kyseisellä autolla kun en ole ennen talvella ajanut, niin en osaa sanoa onko käyttäytyminen miten epänormaalia?

    Kyseessä siis BMW F30 320d xdrive vm. 2016 (Kilsoja ajettuna 130 000)
  • Nettipepe
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 1340
    • Kajaani

    #2
    Wintermode

    Ei sinulla ole laatikossa mitään vikaa vaan lämmitysmoodi päällä /talvimoodi.

    kun auto lämmittää vaihteistoöljyä niin luistatetaan vaihteistoa hieman.

    Lisäksi talvimoodi pitää kierroksia ylempänä jos luistoa on todettu viimeaikoina.
    tällä pyritään varmistamaan turvallinen ja tasainen eteneminen liukkaalla kelillä.

    "Driving situation evaluation
    Winter program

    The winter program is activated/deactivated automatically. A defensive shift characteristics and shift stabilisation are provided on the basis of the respective basic map (avoiding pendulum shifts). This enables the highest possible stability and driving safety on winterly, icy roadways. Stable gear positions support running gear interventions of automatic stability control (ASC) or dynamic stability control (DSC) in an optimum way. Downshift requests that result in tensile force and could lead to spinning wheels are suppressed. This exempts downshift requests explicitly requested by the driver. As long as the winter program is active, functions that influence the stability of the vehicle are only effective to an extent where instability is avoided or they are completely switched off.
    "
    Last edited by Nettipepe; 04-02-2021, 12:46. Reason: Lisäys tekstiin
    F30 320xia
    Ex E90 325da
    Ex E90 320da
    Ex E46 330D

    Comment

    • Petsku333
      BTCF Member
      • Jun 2014
      • 349
      • Kerava

      #3
      Kokeile ens kerralla kun lähdet liikkeelle laittamalla luistonestonapista yks painallus eli "Traction" päälle, nyt ei tien liukkaus vaikuta vaihteiston toimintaan niin paljoa niin vaihtaa vähän helpommin vaihteita.

      Itse ainakin huomannut että ZF 8 vehkeet lukittaa vaihteen kun on liukkautta havaittavissa eikä millään tahdo vaihtaa isompaa silmään. Kylmänä myös jos lähtee liikkeelle niin joudun ainakin itse todella maltillisella kaasulla houkuttelemaan sitä kakkosta pesään kun ei halua kylmää moottoria revitellä mihinkään 3 tonniin.

      Monesti kanssa jos auto ollut ulkona kylmässä niin heitän jo ennen liikkellelähtöä manuaalipuolelle ja vaihdan ekat vaihteet ihan itse välttääkseni juuri tuota kuvaamaasi revitystä. Että ihan normaalilta kuulostaa.
      Last edited by Petsku333; 04-02-2021, 12:51.
      Seat Cupra 290

      Ex. F20 118i MHD Stage 2
      E60 2006 525i

      Comment

      • Apoov
        Bimmer Rookie
        • Jun 2016
        • 86
        • Finland

        #4
        Mitäs mieltä, kannattaako noita öljyjä lähteä kuitenkin vaihtelemaan?

        Comment

        • Petsku333
          BTCF Member
          • Jun 2014
          • 349
          • Kerava

          #5
          Jos ei ole omasta pussista niin antaisin mielelläni vaihtaa . Ei se käytöstä ainakaan huonommaksi tule muuttamaan.
          Seat Cupra 290

          Ex. F20 118i MHD Stage 2
          E60 2006 525i

          Comment

          • meto
            BTCF Member
            • Oct 2002
            • 51
            • Oulu

            #6
            Samaa ihmetellyt, on kyllä ärsyttävä ominaisuus..

            Comment

            • goyo
              BTCF Member
              • Jul 2006
              • 32
              • Kuusankoski

              #7
              eikö olisi ärsyttävää jos laatikko ei luistaisi niinkuin kuuluu kylmänä ennekuin öljy lämpenee ja rikkoisi laatikon...puuh..voivoi
              Luisto alkaa, kun pito loppuu

              Comment

              • alatvale
                Newbiemmer
                • Jan 2018
                • 15
                • Kempele

                #8
                Mitäs minun kotteroni oireilee, kun käytös on täysi vastakohta aloittajan autolle? Eli automaatti heittää niin isoja vaihteita päälle, että moottori alkaa ravistaa (n. 1500rpm). Ei auta sport, eikä traction asetukset.



                Viimeiset 2 kuukautta olen työmatkat kulkenut käsivalinnalla, että saan kierrokset pysymään 2000-3000 välillä, nin sitten on meno tasaista. Pitkää matkaa ajaessa kun vauhti pysyy yli 80, on moottorissa automaatinkin valitsemana (sport-ajotila) senverran kierroksia, ettei se ravista.



                Yritin "opettaa" automaatille erilaista käytöstä kikkailemalla kaasupolkimen kanssa polkaisemalla reilusti pedaalia, kun kierrokset tippuivat alle 2000:nen, mutta menosta tuli semmoista loikkimista, etten sitä sietänyt kovinkaan pitkään.



                Laite on '14 F31 320 dA, ajettu n. 183 tkm ja laatikkoöljyjä ei ole vaihdettu...

                Comment

                • Tomi T
                  BTCF Member
                  • Apr 2003
                  • 3823
                  • Nokia

                  #9
                  Originally posted by alatvale View Post
                  Mitäs minun kotteroni oireilee, kun käytös on täysi vastakohta aloittajan autolle? Eli automaatti heittää niin isoja vaihteita päälle, että moottori alkaa ravistaa (n. 1500rpm). Ei auta sport, eikä traction asetukset.



                  Viimeiset 2 kuukautta olen työmatkat kulkenut käsivalinnalla, että saan kierrokset pysymään 2000-3000 välillä, nin sitten on meno tasaista. Pitkää matkaa ajaessa kun vauhti pysyy yli 80, on moottorissa automaatinkin valitsemana (sport-ajotila) senverran kierroksia, ettei se ravista.



                  Yritin "opettaa" automaatille erilaista käytöstä kikkailemalla kaasupolkimen kanssa polkaisemalla reilusti pedaalia, kun kierrokset tippuivat alle 2000:nen, mutta menosta tuli semmoista loikkimista, etten sitä sietänyt kovinkaan pitkään.



                  Laite on '14 F31 320 dA, ajettu n. 183 tkm ja laatikkoöljyjä ei ole vaihdettu...
                  Normaalia että pikkudiesel 8-vaihteisella jyristää, koska käyttää niin alhaisia kierroksia. Toisaalta jos jyrinä on kovempaa kuin muissa, niin silloin voi olla momentinmuuntimessa vikaa.
                  ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
                  ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
                  BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93

                  ex. 53*BMW

                  Comment

                  • alatvale
                    Newbiemmer
                    • Jan 2018
                    • 15
                    • Kempele

                    #10
                    Originally posted by Tomi T View Post
                    Normaalia että pikkudiesel 8-vaihteisella jyristää, koska käyttää niin alhaisia kierroksia. Toisaalta jos jyrinä on kovempaa kuin muissa, niin silloin voi olla momentinmuuntimessa vikaa.

                    Jäi tosiaan mainitsematta, että aiemmin myös automaatti on sport ajotilassa pitänyt kierrokset 2000 tuntumassa, jolloin jyrinää ei ole esiintynyt.

                    Normal ajotilaa en ole kolmen omistusvuoden aikana käyttänyt kuin kokeilumielessä, kun se laskee kierrokset niin alas (ja kytkee sen p#rk#¤##n start-stopin päälle), että jyrinä on tosiasia ja sillä en suostu autoani rikkomaan.

                    Vertailukokemusta minulla ei näistä ole, muuta kuin kaupanteko aikana koeajettu 318 dA. Ja silloin, 3v sitten, en osannut näihin asioihin kiinnittää huomiota.

                    Comment

                    • |foder|
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2006
                      • 6901
                      • Forssa

                      #11
                      Alhaiset kierrokset, eli mahdollisimman iso vaihde, on normaalia. Jyrinä tai tärinä kielii jostain muusta.
                      Nyt:
                      F07 535xD GT -11

                      Ex: E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

                      Comment

                      • repsa
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2006
                        • 1355
                        • Lempäälä

                        #12
                        Hassuna noottina, hybridissä (ainakin tuossa omassa nyt), ei ole kertaakaan ollut luisto-ominaisuutta kylmänä. Ei kertaakaan.

                        Edellisessä e70 missä 6hp sen lämmityskäytön kyllä oikeasti huomasi luistona/korkeampina kierroksina kunnes lämpeni, mikä on ihan ok, tässä 8hp versiossa missä erillinen öljypumppu ja sähkökone ei ole kertaakaan ollut luistoa havaittavissa missään määrin.
                        5c jetta 1.2TSI 140/220
                        530e m-sport alpinweiss3 vakio
                        a4 cabi 220/300
                        vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                        Comment

                        • Remotion
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2003
                          • 15185
                          • Ajamisen Iloa

                          #13
                          Originally posted by Apoov View Post
                          Mitäs mieltä, kannattaako noita öljyjä lähteä kuitenkin vaihtelemaan?
                          Moni varmaan vaihtaisi vasta 200tkm kohdalla, mutta silloin sen parannuksen ainakin huomaa kuin yö ja päivä automaattilaatikossa.

                          Melkeen sanoisin että jos 130000 kohdalla vaihdat niin ostat lootalle lisäaikaa toiset 130000 toiseenpäähän sen elämää. Uusi öljy on aina uusi ja voitelee ja toimii parhaiten.

                          Liian pienet kierrokset ja jyrinällä rikkoutuvat laatikot ovat ihan tätä päivää ja todellisuutta. Noi autovalmistajat on niin paniikissa kun päästömääräykset on aivan absurdin tiukkoja ja mahdottomia saavuttaa. Jos se korkeammilla kierroksilla jyrisee niin sitten voi olla jotai vikaa.
                          Z3 coupé individual

                          F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                          E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                          Comment

                          • Petsku333
                            BTCF Member
                            • Jun 2014
                            • 349
                            • Kerava

                            #14
                            Originally posted by repsa View Post
                            Hassuna noottina, hybridissä (ainakin tuossa omassa nyt), ei ole kertaakaan ollut luisto-ominaisuutta kylmänä. Ei kertaakaan.

                            Edellisessä e70 missä 6hp sen lämmityskäytön kyllä oikeasti huomasi luistona/korkeampina kierroksina kunnes lämpeni, mikä on ihan ok, tässä 8hp versiossa missä erillinen öljypumppu ja sähkökone ei ole kertaakaan ollut luistoa havaittavissa missään määrin.
                            Saattaa johtua siitä että momentinmuuntimen tilalla sähkömoottori.. hehe
                            Seat Cupra 290

                            Ex. F20 118i MHD Stage 2
                            E60 2006 525i

                            Comment

                            • Poppamies
                              Bimmer Rookie
                              • Nov 2013
                              • 104
                              • Suomi

                              #15
                              Kyllä mulla 330e f30 pitää kierroksia just tolleen ykkösellä ylhäällä. Mittarissa joku 170tkm enkä usko öljyjä vaihdetun.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎