Announcement

Collapse
No announcement yet.

330e "pakolliset" varusteet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4582
    • Tampere

    330e "pakolliset" varusteet

    En ole niin syvälläsemmin tutkinut että millaisia varusteita näissä on. Onko näissä hybrideissä jotain sellaista mitä olisi hyvä olla? Täyssähköissä on ainakin latauslaitteita yms...

    Ja miksei muutakin mitä kannattaa tutkia jos on ostohousut jalassa... ?
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
  • Spetke
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 3446
    • Janakkala

    #2
    Tähän alle tulee niin monta näkemystä kun on vastaajiakin.
    Ei ole mitään pakollista, mitä ilman ei pärjää tms eli kattelee sellasen mikä miellyttää itseä.
    ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

    Comment

    • fraatti
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 4582
      • Tampere

      #3
      Originally posted by Spetke View Post
      Tähän alle tulee niin monta näkemystä kun on vastaajiakin.
      Ei ole mitään pakollista, mitä ilman ei pärjää tms eli kattelee sellasen mikä miellyttää itseä.
      Onko istassa olemassa mitään mistä näkee akun kunnon vai onko se jemmattu niin ettei sitä näe? Auto laskee tuota aivan varmasti.
      F11 535dX LCI
      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

      Comment

      • fraatti
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 4582
        • Tampere

        #4
        Entäs tuo ajastus lämmitykselle kännyllä, vaatiiko se jotain varusteita esim connected drive tms?

        Akkutakuu 6v/100tkm?
        Last edited by fraatti; 21-02-2021, 21:24.
        F11 535dX LCI
        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

        Comment

        • repsa
          Bimmer Enthusiast
          • May 2006
          • 1356
          • Lempäälä

          #5
          Originally posted by fraatti View Post
          Onko istassa olemassa mitään mistä näkee akun kunnon vai onko se jemmattu niin ettei sitä näe? Auto laskee tuota aivan varmasti.
          kai se istasta jostain löytyy, ei tullut ainakaan vaan itselle vielä nopeasti vastaan. Itse oon käyttänyt 4.18 versiota, ja siellä ei suoraan ole muuta kohtaa mikä tähän osuisi kuin : "high-voltage battery:determining the capacity -v.2", jossa ainakin selostuksen mukaan korkeajänniteakkua puretaan oikeasti ihan kunnolla, ja sit ladataan täyteen - esivalmisteluna pitää olla ainakin akun lämpötilan yli 10C ja paljon muutakin.

          akkutakuu on vähän häilyvä käsite - suora takuu taitaa olla noin, mutta onhan noita esimerkkejä jo että auton akun kuvitellaan kestävän auton elinkaaren ajan jolloin on ihan ok käydä keskustelua valmistajan edustajan / auton myyjäliikkeen kanssa jos sattuskin huonosti käymään.

          yhtään korkeajänniteakun vikaa en ole nähnyt raportoituvan missään inter.vepsiss vaikka nämäkin on jo kohtuullisen ikäisiä autoja. Siinä mielessä ei pelkoa.. ja jos oikein pahasti sattuisi jostain syystä käymään - näihin saa jo tonnilla parilla purkaamolta vähän ajetun kolaroidun auton akkuja.

          kotitalouslataukseen ois näppärä hommata joku kuormantasaava laturi, ettei polta proppua muuntajalta (näin kävi täällä meillä)
          on näitä maaseudun ongelmia enemmänkin.

          kuvittelisin että kaikissa olisi connected drive, mutta en tietysti kyllä allekirjoita. Eihän nää ihan paskimmilla varusteilla ole ollut kun näitä on ostettu liisareiksi tai omaan käyttöön.

          niin, noista varusteista..
          katselin omaa jonkin aikaa, ja lähdin ihan kuliversiosta kun ajattelin että nooh saahan ne korisarjat, musat, penkit, kamerat jne retrofitattu. No, sittenkun katselin vähän osapakettien hintoja ulkomailta mitä retroiluun tarvitaan + se työ! niin tulinkin lopputulokseen että nyt kun lainaa pitää vähän hakea, niin se on sit ihan sama ottaa sellainen laite mitä ei tartte retrofittailla. Oli ihan kohtuuhinnoissa noi osat, jolloin erotus pitkässä juoksussa menee melko liki nollaa, ainoa vaan että on enemmän huolehdittavaa elinkaaren aikana, myynti voi olla vaikeempaa ja se työ, se työ, vaikka sen itse kaiken tekisikin.
          Last edited by repsa; 22-02-2021, 15:06.
          5c jetta 1.2TSI 140/220
          530e m-sport alpinweiss3 vakio
          a4 cabi 220/300
          vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

          Comment

          • TeemuM
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2006
            • 233
            • Turku

            #6
            yhtään korkeajänniteakun vikaa en ole nähnyt raportoituvan missään inter.vepsiss vaikka nämäkin on jo kohtuullisen ikäisiä autoja.
            Omasta oli vähän yli puolet kennoista pimeänä ja ne vaihdettiin viime syksynä takuuna. Ei huomannut ajossa muuten kuin pienentyneenä rangena.

            Comment

            • repsa
              Bimmer Enthusiast
              • May 2006
              • 1356
              • Lempäälä

              #7
              Originally posted by TeemuM View Post
              Omasta oli vähän yli puolet kennoista pimeänä ja ne vaihdettiin viime syksynä takuuna. Ei huomannut ajossa muuten kuin pienentyneenä rangena.

              ja heti tuli eka mistä voi lukea.

              Mahtoiko olla kuin vanha, paljon kelattu ja kuka maksoi, myyjä vai bmw ag ? ja jos löytyy jotain kuittia, niin mitäköhän irtokennot maksoi ? ei oikein löydy dataa että minkähintaista tuo on.

              oliko auto pitkiä aikoja käyttämättä (=seisoo alhaisella varauksella myynnissä/muuten pitkään niin on kyllä myrkkyä li-ioni kennoille) vai mikäköhän tuossa oli varsinainen triggeröijä ?

              menee vähän kyllä jo valitettavasti ohi alkuperäisen aiheen, sorry.
              mutta alkuperäiseen aiheeseen lisäksi :
              mietin pitkään että pitäskö hommata typ2 - typ2 kaapeli, että vois hyötykäyttää ilmaisia latauspisteitä kauppojen luona.
              Nyt kun käy jossain ruokakaupassa nopeasti -> ihan hyödytöntä latauksen näkökulmasta, 15min kaupassakäynnistä saa todella vähän ajomatkaa kun pikalatausta ei tueta. On jääny kaapeli näinollen hommaamatta.

              Katso myös varusteista että onhan siellä joku mikä vaatii kameran. Esim adaptiiviset ledit on kyllä todella hyvä varuste mikä on sit kallis retrota jos ei ole ollut.
              Last edited by repsa; 22-02-2021, 09:10.
              5c jetta 1.2TSI 140/220
              530e m-sport alpinweiss3 vakio
              a4 cabi 220/300
              vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

              Comment

              • TeemuM
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2006
                • 233
                • Turku

                #8
                Vm. -16, ajettu vaihdon aikoihin n. 70tkm. Tehdas maksoi korjauksen, hintaa en nähnyt, eikä ollut kyllä puhetta kennojen hajoamisen syystäkään. Oli ollut itsellä päivittäisessä käytössä n. puoli vuotta kun range alkoi vähentymään ja ladattu tänä aikana myös päivittäin.

                Comment

                • Spetke
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2005
                  • 3446
                  • Janakkala

                  #9
                  Originally posted by repsa View Post
                  niin mitäköhän irtokennot maksoi ?
                  Sellaset palttiarallaa 1350€ kipale, ja niitä taisi olla yhteensä 6kpl..
                  ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                  Comment

                  • repsa
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2006
                    • 1356
                    • Lempäälä

                    #10
                    melko kallista kyllä.

                    tuo 1350e / kenno kuulostaa verrattuna 2nd hand £1200 koko akustoon aika isolta, noin niinku omaan korvaan. Vaikka no, onhan uusi aina uusi ja käytetty aina käytetty.

                    jos sattuu tollaisia tuleen vastaan, niin tuohan on hyvä vaihtoehto.


                    Tuskin vähän ajatetut akut loppuvat maailmasta. ei mitenkään kovin harvinainen auto - hankaluutena näyttäisi olevan yksityishenkilölle se, että kun akustoa korjaa/käyttää jännitteettömänä/vaihtaa kennon, se vaatii tuon EOS-testerin käytön, minkä jälkeen se sylkäisee sen 12-numeroisen koodin pihalle mikä syötetään taas istalla tupaan -> korkeajännitekontaktori suostuu menemään kiinni.

                    Vähän kallis tuo testeri, kun on melkein kympin laite. Pitäs oikeasti tykätä harrastaa sähköautoilua että tuollaisen saisi perusteltua vain yhteen vaihtohommaan

                    Ts. kennonvaihto on tehty vain suoritettavaksi oikein - sen saa käyttökuntoon vasta kun testit on menneet läpi.
                    5c jetta 1.2TSI 140/220
                    530e m-sport alpinweiss3 vakio
                    a4 cabi 220/300
                    vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                    Comment

                    • Juhoa
                      Newbiemmer
                      • Dec 2019
                      • 26
                      • Etelä-Karjala

                      #11
                      Originally posted by TeemuM View Post
                      Omasta oli vähän yli puolet kennoista pimeänä ja ne vaihdettiin viime syksynä takuuna. Ei huomannut ajossa muuten kuin pienentyneenä rangena.
                      Miten pieneksi range meni? Itellä nyt talvella näyttää 14km täydellä akulla rangeksi. Pitääkö olla huolissaan?

                      Comment

                      • TeemuM
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2006
                        • 233
                        • Turku

                        #12
                        Originally posted by Juhoa View Post
                        Miten pieneksi range meni? Itellä nyt talvella näyttää 14km täydellä akulla rangeksi. Pitääkö olla huolissaan?
                        Se oli n. 14-16km, mut kesällä. Nyt talvella riippuen pakkasesta ja lähteekö tallista vai pihalta 15-22km, ajo pelkkää taajama-ajoa. Mulla toi tuli ilmi siitä, että vein auton huoltoon, että laittavat siihen uusimmat softat, mut sit selvis että siellä olikin muuta. Eipähän tarvinnu sit maksaa siitä softastakaan.

                        Comment

                        • Juhoa
                          Newbiemmer
                          • Dec 2019
                          • 26
                          • Etelä-Karjala

                          #13
                          Originally posted by TeemuM View Post
                          Se oli n. 14-16km, mut kesällä. Nyt talvella riippuen pakkasesta ja lähteekö tallista vai pihalta 15-22km, ajo pelkkää taajama-ajoa. Mulla toi tuli ilmi siitä, että vein auton huoltoon, että laittavat siihen uusimmat softat, mut sit selvis että siellä olikin muuta. Eipähän tarvinnu sit maksaa siitä softastakaan.
                          Oliko sielä sit jotain vikakoodia vai miten selvisi?

                          Comment

                          • zakspeed
                            BTCF Member
                            • Nov 2003
                            • 1996
                            • Tampere/kainuu

                            #14
                            Originally posted by repsa View Post
                            melko kallista kyllä.



                            Tuskin vähän ajatetut akut loppuvat maailmasta. ei mitenkään kovin harvinainen auto - hankaluutena näyttäisi olevan yksityishenkilölle se, että kun akustoa korjaa/käyttää jännitteettömänä/vaihtaa kennon, se vaatii tuon EOS-testerin käytön, minkä jälkeen se sylkäisee sen 12-numeroisen koodin pihalle mikä syötetään taas istalla tupaan -> korkeajännitekontaktori suostuu menemään kiinni.

                            Vähän kallis tuo testeri, kun on melkein kympin laite. Pitäs oikeasti tykätä harrastaa sähköautoilua että tuollaisen saisi perusteltua vain yhteen vaihtohommaan

                            Ts. kennonvaihto on tehty vain suoritettavaksi oikein - sen saa käyttökuntoon vasta kun testit on menneet läpi.
                            Ja EOS testerin kaveriksi tarvitaan vielä tälläinen kennomodulin purku/lataus/diagnoosilaite.


                            *Näitä 26ah kennomoduleita on useamman eri valmistajan valmistamia. Periaatteessa samassa akustossakin voi olla. Jokainen kennomoduli koodataan ja kerrotaan yksittäin akkua hallinnoivalle sme ohjainlaitteelle millainen moduuli millaisilla valmistustoleransseilla on missäkin paikassa (1-5) samoin kutakin kennomoduulia hallinnoiva ja tarkkaileva csc-ohjainyksikkö koodataan kukin omansa kennomodulin pariksi ja paikat niistäkin taas sme ohjaimelle.
                            Last edited by zakspeed; 22-02-2021, 21:20. Reason: *Lisäys
                            -M5- '00
                            -i3 94 rex '19
                            -Ascona B 4.0 '80
                            Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                            -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                            -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                            Comment

                            • puerco
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2004
                              • 1135
                              • Espoo

                              #15
                              Originally posted by repsa View Post
                              ja heti tuli eka mistä voi lukea.

                              Mahtoiko olla kuin vanha, paljon kelattu ja kuka maksoi, myyjä vai bmw ag ? ja jos löytyy jotain kuittia, niin mitäköhän irtokennot maksoi ? ei oikein löydy dataa että minkähintaista tuo on.

                              oliko auto pitkiä aikoja käyttämättä (=seisoo alhaisella varauksella myynnissä/muuten pitkään niin on kyllä myrkkyä li-ioni kennoille) vai mikäköhän tuossa oli varsinainen triggeröijä ?

                              menee vähän kyllä jo valitettavasti ohi alkuperäisen aiheen, sorry.
                              mutta alkuperäiseen aiheeseen lisäksi :
                              mietin pitkään että pitäskö hommata typ2 - typ2 kaapeli, että vois hyötykäyttää ilmaisia latauspisteitä kauppojen luona.
                              Nyt kun käy jossain ruokakaupassa nopeasti -> ihan hyödytöntä latauksen näkökulmasta, 15min kaupassakäynnistä saa todella vähän ajomatkaa kun pikalatausta ei tueta. On jääny kaapeli näinollen hommaamatta.

                              Katso myös varusteista että onhan siellä joku mikä vaatii kameran. Esim adaptiiviset ledit on kyllä todella hyvä varuste mikä on sit kallis retrota jos ei ole ollut.
                              Mulla oli tuossa 2016 malli vuoden verran ja kiva autohan se on kuhan on varusteita. Itsellä kesäkuumalla range 29km nätisti ajaen ja talvella oli nyt max 15km pakkasilla. Riippuu miten lämmittää, itsellä on GAROn 11kw asema kotona joten esilämmityksen aikana jaksaa ladata akun täyteen vielä myös, eli ei ole lähtiessä vajaa akku.

                              Type2-type2 piuha kannattaa melkein hommailla jos yhtään meinaa latailla julkisesti, kauppakäynnillä 20min saa rangea about 3-4km.. joten ei sillä nyt kuuhun mennä, toki se on kotisähköstä pois. :P

                              Mulla oli adaptiivista vakkaria ja harmannkardonia, suosittelen niitä nyt ainakin.


                              tuossa vanha mun topicci..
                              MB E350e http://www.elpuercosi.fi
                              https://www.facebook.com/elpuercosiphoto
                              https://www.youtube.com/channel/UCjV...2Tg2tx5t45kniw
                              IG: www.instagram.com/elpuercosiphoto

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎