Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jatkuva ohjaustarve?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jobo
    Bimmer Rookie
    • Jun 2009
    • 142
    • Espoo

    Jatkuva ohjaustarve?

    Ruvennut ärsyttämään kun tuntuu että auto "leijailisi" ja sitä saa olla jatkuvasti kaitsemassa että pysyy kaistalla. Siis selkeästi huonompi ajettava kuin vaikkapa -98 corolla. Tämä nyt taas korostunut kun kesärenkaat sai alle. Ei siis vedä jatkuvasti mihinkään suuntaan mutta kokoajan saa olla ohjailemassa.

    Onko tää ominaisuus? ärsytti jo viime kesänä mutten saanut aikaseks tehdä mitään mutta huollon sijaisautona ollut pieni volkkari joka meni kuin juna sai miettimään että jotain tässä varmaan pielessä.
    BMW i4 M50 -23

    BMW 330e M-sport -17
    BMW 120d M-sport -14
    MINI JCW -09
  • kooma
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2004
    • 1016
    • Pikis

    #2
    Originally posted by jobo View Post
    Ruvennut ärsyttämään kun tuntuu että auto "leijailisi" ja sitä saa olla jatkuvasti kaitsemassa että pysyy kaistalla. Siis selkeästi huonompi ajettava kuin vaikkapa -98 corolla. Tämä nyt taas korostunut kun kesärenkaat sai alle. Ei siis vedä jatkuvasti mihinkään suuntaan mutta kokoajan saa olla ohjailemassa.

    Onko tää ominaisuus? ärsytti jo viime kesänä mutten saanut aikaseks tehdä mitään mutta huollon sijaisautona ollut pieni volkkari joka meni kuin juna sai miettimään että jotain tässä varmaan pielessä.
    Millainen rengastus? Paineita riittävästi? Pyöränkulmat olisi hyvä tarkistaa osaavalla pajalla. Ainakin jos takana on auraus ja/tai camber pielessä niin autosta tulee aika työläs ajettava. Mutta kyllä siihen riittää ihan vaan huonot renkaatkin. Kunnossa oleva F3x koppainen ei ole levoton ajettava, ainakaan mun kokemuksella.
    Tällä hetkellä: F20 120d M-Sport, i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

    Comment

    • Weuli
      BTCF Member
      • Feb 2008
      • 1169
      • Turku

      #3
      Tarkista ohjauskulmat

      Ei ole ominaisuus. Kunnossa olevan Bemari menee täysin suoraan. Mikä auto on kyseessä ja mikä rengastus? Pyöränkulmien tarkistuksella on varmaan syytä lähteä liikkeelle.

      Ihmettelen miten toisilla kestää hermot paljon pidempään kuin toisilla. Esimerkkinä entinen työkaveri, jolle kahvipöydässä mainitsin, että kotimatkan moottoritieltä on muuten 120km/h rajoitus, kun olin kiinnittänyt ohittaessa huomiota hänen huomattavan rauhalliseen vauhtiin. Vastaus oli, ettei autolla viitsi ajaa kesärenkailla yli 80km/h kun tärisee niin paljon. Keskustelun ja ohjeiden jälkeen se tuli seuraavana päivänä kiittelemään, kun oli käynyt paikallisesta rengasliikkeestä hakemassa soviterenkaat vanteisiin, että saatiin vanteet napaan keskitettyä. 20€ olivat ottaneet sovitteista + työstä, ja tämä pölvästi oli ajellut jo pari kuukautta renkaat ihan vitullaan, vaikka selkeästi itsekin tiesi ettei kaikki ole kunnossa.
      F10 530da xDrive -14
      ----------------
      E92 330d -09
      E93 325i -08
      E92 330d -08
      E61 535d -06
      E91 320d -08
      E46 330Ci -01
      E61 525d -06
      E90 320i -05
      E46 325i -01
      E46 318i -99
      E36 316i -91

      Comment

      • jobo
        Bimmer Rookie
        • Jun 2009
        • 142
        • Espoo

        #4
        edessä 225/45r18 ja takana 255/40r18.
        Uudet hankookit viime kesäksi, jolloin oli jo tosi kurja ajaa.

        Paineet katottu vaihdon yhteydessä sellaisiksi mitä valmistaja pyytää. (eteen 2.6, taakse 2.8)
        Autona siis 330e.
        Last edited by jobo; 24-04-2021, 00:25.
        BMW i4 M50 -23

        BMW 330e M-sport -17
        BMW 120d M-sport -14
        MINI JCW -09

        Comment

        • Weuli
          BTCF Member
          • Feb 2008
          • 1169
          • Turku

          #5
          Sulla paineet kohdillaan, hyväksi tiedetyt renkaat ja uudehko auto, joten kulmien säätöön seuraavaksi. Kyllä siltä hyvä tulee.
          F10 530da xDrive -14
          ----------------
          E92 330d -09
          E93 325i -08
          E92 330d -08
          E61 535d -06
          E91 320d -08
          E46 330Ci -01
          E61 525d -06
          E90 320i -05
          E46 325i -01
          E46 318i -99
          E36 316i -91

          Comment

          • AlpinWeiss
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2007
            • 927
            • West coast

            #6
            Paljonko ajettu? Kuvailemasi vaivat viittaisi täydellisen hyvin myös etualatukivarsien isoihin pusliin ja/tai takakelkan löystyneisiin pusliin.
            MBCLK240 -02
            E36 318 -93
            E46 320 Ci -01
            E46 330 CiA -01
            E60 520i -04
            E93 325i -07
            F36 420xi -16

            Comment

            • makkis
              BTCF Member
              • Feb 2005
              • 5152
              • Kouvola, Savisto

              #7
              F-sarjalaiset ovat herkkiä tähän ominaisuuteen ja itsellä vika on ollut pelkästään renkaissa.
              Korina tosin F11, mutta luulisin pätevän jossain määrin tähänkin koriin.

              Ensin tuli vaihdeltua puslia ja säädettiin pyöränkulmia, mutta auto oli silti ihan hirveä ajaa.
              18" Michelinit oli silloin alla, kun alle tuli Trianglen 18" kitkat niin ai että kun tuli hyvä ajaa.
              Sitten kun tuli kesäksi 20" Nankang AS2 niin meno oli taas kamalaa, sitten vaihtui 20" Trianglet niin taas oli hyvä. Nyt tällä hetkellä on kokeilussa Goodyearin F1 asym 5 ja on hyvät ajaa, on vaan niin hiton äänekkäät verrattuna Triangleen.

              Paineita lähtisin sinun kohdalla vähän nostamaan, mutta en usko että korjaa tätä vaivaa.
              Alusta tarkistukseen, pyöränkulmat tarkistukseen ja sitten säätöä renkaiden kanssa.
              Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
              Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
              Virallinen Xhp jälleenmyyjä

              Comment

              • Urpo_rotta
                BTCF Member
                • May 2012
                • 5134
                • Pirkkala

                #8
                Aina jankutan samaa, mutta kun puhutaan että autolla ei pysy kaistalla, roolit jakaantuvat seuraavasti:
                90% renkaat
                10% muut asiat

                Jos renkaat ei sovellu autoon, mitkään temput ei auta, jos taas renkaat on oikeat, ne antaa anteeksi todella paljon muita puutteita.
                E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                E34 525i -90 twinturbo 427/519

                N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                Kysy jos tarvetta

                Comment

                • kooma
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2004
                  • 1016
                  • Pikis

                  #9
                  Originally posted by jobo View Post
                  edessä 225/45r18 ja takana 255/40r18.
                  Uudet hankookit viime kesäksi, jolloin oli jo tosi kurja ajaa.

                  Paineet katottu vaihdon yhteydessä sellaisiksi mitä valmistaja pyytää. (eteen 2.6, taakse 2.8)
                  Autona siis 330e.
                  Minulla on ollut takaveto F30 ja nyt neliveto F36 samalla rengaskoolla ja on ollut hyvä ajaa, kumeina ollut Nokian Black 2 ja GY asymmetric joku vanhempi malli. Varsinkin Nokialaiset ovat äänekkäät mutta vakaasti kulkee.

                  Mulla on vielä kitkat alla ja kesärenkaat tallissa, jos on tekemisen puute niin aja joku päivä tänne Turun kupeeseen niin heitetään ne alle ja käy ajamassa lenkki
                  Tällä hetkellä: F20 120d M-Sport, i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

                  Comment

                  • jobo
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2009
                    • 142
                    • Espoo

                    #10
                    Originally posted by AlpinWeiss View Post
                    Paljonko ajettu? Kuvailemasi vaivat viittaisi täydellisen hyvin myös etualatukivarsien isoihin pusliin ja/tai takakelkan löystyneisiin pusliin.

                    Reilu 60tkm ajettu
                    BMW i4 M50 -23

                    BMW 330e M-sport -17
                    BMW 120d M-sport -14
                    MINI JCW -09

                    Comment

                    • Juker
                      Bimmer Rookie
                      • Aug 2011
                      • 80
                      • Oulu

                      #11
                      Originally posted by kooma View Post
                      Millainen rengastus? Paineita riittävästi? Pyöränkulmat olisi hyvä tarkistaa osaavalla pajalla. Ainakin jos takana on auraus ja/tai camber pielessä niin autosta tulee aika työläs ajettava. Mutta kyllä siihen riittää ihan vaan huonot renkaatkin. Kunnossa oleva F3x koppainen ei ole levoton ajettava, ainakaan mun kokemuksella.

                      Tähän myös kannattaa kiinnittää huomiota, että pyöränkulmat katsotaan paikassa missä homma varmasti menee oikein. Itsellä nyt tässä reilun viikon vanha kokemus, että samalla kun vaihdettiin vanteille kesärenkaat, tehtiin nelipyöräsuuntaus (oli vaihdettu iskarit, jouset ja etutukivarsien puslat). Säätölaput näyttivät ihan asiallisia ja "oikeita" arvoja, mutta ajettavuus muuttui todella levottomaksi, rasittavaksi ja jopa vaaralliseksi. Tähän vastaukseksi mietittiin kuluneita kesärenkaita. Vein sitten kuitenkin auton tunnetusti osaavalle pajalle uusinta suuntaukseen, niin sieltähän selvisi, että ensimmäisen paikan jäljiltä arvot oli reilusti pielessä, eivätkä näin ollen voineet olla ensimäisen paikan lappujen mukaiset. Ja nyt kunnolla tehdyn suuntauksen jäljiltä auto on aivan täysin erilainen ajettava , ei vetele uriin ja voi todellakin ajella vaikka yhdellä sormella.

                      Paljonokohan niitä "juuri nelipyöräsuunnattuja", surkeasti kulkevia autoja onkaan tuolla liikenteessä..

                      Niin ja renkaina yhden kesän ajetut 235/45-18 kiinalaiset
                      F10 530d xDrive///M Sport
                      Audi S4 B5 2.7 BiTurbo
                      Ex F31 320d xDrive///M Sport
                      Ex E60 530dA
                      Ex E61 520d ///M Sport

                      Comment

                      • Daylight
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2010
                        • 670
                        • Helsinki

                        #12
                        Jos otetaan huomioon Suomen tieverkoston kunto, niin kannattaa miettiä 5-7sarjan auton hankintaa. Oon parhaimmillani nähnyt niin syvät tieurat, että auringon valo taittuu niistä. Meinaan jos sitä junafiilistä kaipaa...
                        Last edited by Daylight; 13-05-2021, 15:53.
                        ///M3

                        Comment

                        • Juho_
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2016
                          • 1048
                          • Suomi

                          #13
                          Originally posted by Juker View Post
                          Tähän myös kannattaa kiinnittää huomiota, että pyöränkulmat katsotaan paikassa missä homma varmasti menee oikein. Itsellä nyt tässä reilun viikon vanha kokemus, että samalla kun vaihdettiin vanteille kesärenkaat, tehtiin nelipyöräsuuntaus (oli vaihdettu iskarit, jouset ja etutukivarsien puslat). Säätölaput näyttivät ihan asiallisia ja "oikeita" arvoja, mutta ajettavuus muuttui todella levottomaksi, rasittavaksi ja jopa vaaralliseksi. Tähän vastaukseksi mietittiin kuluneita kesärenkaita. Vein sitten kuitenkin auton tunnetusti osaavalle pajalle uusinta suuntaukseen, niin sieltähän selvisi, että ensimmäisen paikan jäljiltä arvot oli reilusti pielessä, eivätkä näin ollen voineet olla ensimäisen paikan lappujen mukaiset. Ja nyt kunnolla tehdyn suuntauksen jäljiltä auto on aivan täysin erilainen ajettava , ei vetele uriin ja voi todellakin ajella vaikka yhdellä sormella.

                          Paljonokohan niitä "juuri nelipyöräsuunnattuja", surkeasti kulkevia autoja onkaan tuolla liikenteessä..

                          Niin ja renkaina yhden kesän ajetut 235/45-18 kiinalaiset
                          Millaset ne arvot on ollut karkeesti?
                          Onko ollut mallia kaikki säädettävissä olevat vihreällä, vai etu+taka aurauskulmat symmetriset akseleittain?

                          Tehtaan antamat arvot antaa aika laajan toleranssin pyöräkulmille.
                          Mielellään siis säätäjän pitäis ymmärtää karkeasti mitä säätää ja miksi.
                          Silloin toki asia erikseen jos casterit ja camberit on perseellään eikä säädettävissä; joko ei säätöjä tai säätöpultit jumissa eikä asiakas halua uusia tukivarsia jumissa olevien pulttien vuoksi.
                          YouTube
                          Instagram // Juhon Moottoripaja

                          Comment

                          • Juker
                            Bimmer Rookie
                            • Aug 2011
                            • 80
                            • Oulu

                            #14
                            Originally posted by Juho_ View Post
                            Millaset ne arvot on ollut karkeesti?
                            Onko ollut mallia kaikki säädettävissä olevat vihreällä, vai etu+taka aurauskulmat symmetriset akseleittain?

                            Tehtaan antamat arvot antaa aika laajan toleranssin pyöräkulmille.
                            Mielellään siis säätäjän pitäis ymmärtää karkeasti mitä säätää ja miksi.
                            Silloin toki asia erikseen jos casterit ja camberit on perseellään eikä säädettävissä; joko ei säätöjä tai säätöpultit jumissa eikä asiakas halua uusia tukivarsia jumissa olevien pulttien vuoksi.
                            Aiempien takavetoisten 5-sarjalaisten kanssa tuli tutuksi kyllä tuo, että toleranssien keskikohta ei ole aina se "oikea" arvo, ainakaan leveämmillä ja matalaprofiilisilla kumeilla.

                            Mutta nyt tässä "epäonnistuneessa" säädössä oli se ongelma, että eka paikan laput oli virheelliset, kun vertasi toisessa paikassa mitattuun lähtötilanteeseen. Oli esimerkiksi puolitettu auraus toisella puolella aurausta ja toisella haritusta, vaikka lappujen mukaan oli symmetrisesti aurausta (tämä edessä ja takana).

                            Eli sitä vaan tuossa aiemmassa viestissä tarkoitin, että monestikohan ne säätölaput näyttää jotain muuta, mitä siellä todellisuudessa on.
                            F10 530d xDrive///M Sport
                            Audi S4 B5 2.7 BiTurbo
                            Ex F31 320d xDrive///M Sport
                            Ex E60 530dA
                            Ex E61 520d ///M Sport

                            Comment

                            • O.K.
                              Moderator
                              • Nov 2003
                              • 4851
                              • Espoo

                              #15
                              Mulla kävi tänään säädössä, kun tuli uudet renkaat. Oli ennenkin ihan OK vanhoilla runflateilla ajaa, mutta uusilla "normirenkailla" ja kulmien säädön jäkeen tuli kyllä aika täydellinen aiempaan verrattuna. Renkaina 225/45 R18 ja 255/40R18 Pilot Sport 4 ja M-sport -alusta.

                              Renkaat meni vaihtoon, kun kuoppaan ajon seurauksena hajosi RF-renkaan runko ja vannekin heittää nyt sen ~5mm sisälaidasta. Renkaiden vaihtopaikka ei maininnut mitään tuosta kierosta , mutta käytettiin rengaskoneessa nyt kulmien säätöpaikassa tässä yhteydessä. Sinänsä tuo on nyt tasapainossa ja ajossa sitä ei mitenkään huomaa.

                              Monttuun ajetun puolen camber jäi kuitenkin asteen liikaa miinukselle (-1,21), kun toinen puoli vihreällä -0,21. Ajettavuus hyvä.

                              Edit: nyt varattu aika huoltoon 3 viikon päähän.
                              Last edited by O.K.; 25-05-2021, 15:23.
                              Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
                              Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
                              E34 525i

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎