Announcement

Collapse
No announcement yet.

f30 335i 2012 valvetronic vika

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pahamake
    Newbiemmer
    • May 2021
    • 5
    • kokkola

    f30 335i 2012 valvetronic vika

    Hei. Ongelmana olisi siis valvetronic ja se että alkaa lämpinänä käymään todella huonosti ja aiheuttaa sytytys katkoksia 3 ja 4 pytyssä. Viime vuoden alkupuolella alkoi valvetronic ongelmat ilmoittamalla että no movement identified, tätä ei näkynyt vikakoodin lukijalla ennen kuin asensin jb4 autoon. Silloin jostakin luin että auton flashi voisi auttaa asiaan joten autoon laitoin mhd stage 0 sekä jb4 beffin. Ongelma hävisi ja auto toimi normaalisti vuoden.

    Nyt kuitenkin 2 kuukautta sitten auto alkoi käymään huonosti ja katsoin jb4 kautta vikakoodit, valvetronic control phase v linebreak, valvetronic sensor short circuit or open circuit, valvetronic implausible signal, mixture too rich sekä 3,4 pytyssä sytytys katkosta ja bensa katkos. Auto alkaa käymään huonosti tyhjäkäynnillä, kun saavuttaa noin 100 asteen lämmöt. Vaihdoin viime viikon aikana autoon valvetronicin moottorin sekä varmuudeksi suuttimet ja matalapaine pumpuksi walbro 450. Valvetronicin akseli liikkui vapaasti vaihdon aikana eikä ollut mitään näkyvää kulumaa.

    Nyt kumminkin vaihdon jälkeen ilmoittaa koodia valvetronic sensor short circuit or open circuit. En ole ajanut autoa vielä lämpimäksi asti ja yritän saada ista+ toimimaan kannettavalla, että voisin yrittää opettaa valvetronicin rajat uusiksi. Ihmetyttää vain miksi ilmottaisi sensori vikaa, eikä rajojen puuttumisesta. Valvetronicille menevän johtosarjan olen käyttänyt irti ja tarkastanut mittarilla ettei johtoja ole poikki.

    Mistä siis lähtisi vielä etsimään vikaa jos istalla ei opetus onnistu? En löytänyt mistään tietoa onko näissä jokin sulake tai rele valvetronicille? Takapenkkien takana olevat sulakkeet olen tarkastanut sekä akun lähellä olevat pari sulaketta.
  • Rale
    BTCF Member
    • Jul 2005
    • 1480
    • Porvoo

    #2
    Eikö tuo vikakoodi selkeästi kerro, että anturi paskana?

    Comment

    • pahamake
      Newbiemmer
      • May 2021
      • 5
      • kokkola

      #3
      N55 moottorissa ei ole valvetronicille omaa anturia vaan se on rakennettu valvetronicin moottorin sisälle. Ei ole erikseen omaa anturia kuten n54. Yritin istalla opettaa rajoja muttei anna koska herjaa anturia. Tuskimpa uudesta valvetronicin moottorista on jo anturit hajalla tehtaalta.

      Comment

      • HTK12
        BTCF Member
        • Jul 2011
        • 10923
        • Joensuu

        #4
        Niin kauan kun herjaa line break ei tule opetus onnistumaan, koska anturilta ei silloin tule tarvittavaa signaalia, kun anturi on uusi niin veikataan, että siellä on kosketushäiriö tai sitten johtosarjassa vikaa. Eli seuraavaksi pitäisi tarkistaa johdotuksen kunto. Uusi osa ei aina tarkoita toimiva. Oliko tarvike vai alkuperäinen?
        e39 540iA E85

        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

        Comment

        • Dunky
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2003
          • 4929
          • Kotka

          #5
          Oskiloskoopilla kattomaan et mitä sieltä oikeasti tulee vai tuleeko mitään? Vika voi löytyä vaikka DME:stäkin.
          Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

          Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

          Comment

          • pahamake
            Newbiemmer
            • May 2021
            • 5
            • kokkola

            #6
            Elikkä ensimmäinen vika löytyikin johtosarjasta joka jostain syystä katkoi satunnaisesti virtaa valvetronicin moottorille. Vaihdoin johtosarjan ja kun laitoin virrat päälle moottori teki tarkastus käännöksen valvetronicin akselille. En käynnistänyt autoa ja yritin istalla opettaa rajoja, ei onnistunut. Ista valitti jotakin että "engine speed not scatter 0) ja että käynnistä auto hetkeksi. Opetus ei kuitenkaan onnistunut, mutta kun tein start up valvetronicin testin se läpäisi 450 sykliä plus 50 virheetöntä. Kun auton sammuttaa akseli kuitenkin meneekin noin puoliväliin eikä maksimi asentoon kuten kuuluisi. Koodeina tulee 134f01 master adaption outside tolerances ja 134f04 fault range check. Istan korjaus opas ohjaisi vaihtamaan akselin laakereineen plus uuden valvetronic moottorin.

            Onko tietoa voiko valvetronic opettaa mistä tahansa asennosta vai pitääkö sen olla tietyssä kohdassa kun opetus alkaa. Vikakoodit kuitenkin viittaisivat rajojen puuttumiseen eikä siihen että akseli tai moottori ahdistaisi. Akselin hammastuksessa pientä kulumaa keskivaiheilla hampaissa, muttei mielestäni mitään mikä saisi moottorin itsessään ahistamaan niin että menisi pois päältä.

            Comment

            • H3nu
              BTCF Member
              • Feb 2014
              • 252
              • Hämeenlinna

              #7
              Mulla vaihdettiin just valvetronic moottori ja johtosarja, anto koodia ja virtojen kytkeytyessä piti pari sekkaa kovaa pärinää. Kyseessä tosin S55 moottori, mutta taitaa olla melko samanlainen valvetronic näissä. Ilmeisesti joissain tapauksissa on myös akselin hammastus ollu paskana. Mulla toi keikka meni Onneks saksan BPS piikkiin.
              BMW F82 M4 -16
              BMW F20 116d M-sport -14
              Aprilia Dorsoduro 900 -20
              Sea-Doo RXP300RS -16

              Comment

              • majgul
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2008
                • 891
                • Oulu

                #8
                Minkälaisia kilometrejä porukalla on näissä? Osaisi vähän varautua, omalla tuli just 100tkm täyteen.

                Comment

                • mmie
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2012
                  • 483
                  • Kouvola

                  #9
                  Tällä foorumillahan joku teki n55 valvetronic remontin kunnon kuvien ja selostusten kanssa. Muistan sen läpi katselleeni ei niin pitkä aika sitten, mutta en nyt äkkiä sitä löytänyt. Ehkä häneltä saisi apuja, jos se lanka nyt löytyisi?
                  ex e36 325
                  ex e46 328
                  e92 335i FBO
                  Ducati 900S ie
                  KTM 640
                  Suzuki GT550
                  Honda CBR600

                  Comment

                  • zakspeed
                    BTCF Member
                    • Nov 2003
                    • 1996
                    • Tampere/kainuu

                    #10
                    Originally posted by H3nu View Post
                    Mulla vaihdettiin just valvetronic moottori ja johtosarja, anto koodia ja virtojen kytkeytyessä piti pari sekkaa kovaa pärinää. Kyseessä tosin S55 moottori, mutta taitaa olla melko samanlainen valvetronic näissä. Ilmeisesti joissain tapauksissa on myös akselin hammastus ollu paskana. Mulla toi keikka meni Onneks saksan BPS piikkiin.
                    Tämän vaivan (ääni) korjaus voi vaatia säätömoottorin ohella myös epäkeskoakselin uusinnan samaan aikaan.

                    Virallinen korjausohje taitaa pyytää ensin pelkän säätimen ja sitten jos vika toistuu säädin + epäkeskoakseli. Kolmas vaihe on uusia sylinterin kansi.

                    Johtosarjavika myös näissä mahdollinen katkoksien muodossa.
                    -M5- '00
                    -i3 94 rex '19
                    -Ascona B 4.0 '80
                    Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                    -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                    -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                    Comment

                    • Petri.Kekkonen
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2006
                      • 7328
                      • Oulu

                      #11
                      Originally posted by mmie View Post
                      Tällä foorumillahan joku teki n55 valvetronic remontin kunnon kuvien ja selostusten kanssa.
                      Täältä löytyy tämä aivan upeasti dokumentoitu remontti:
                      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                      E39 523i M Sport '00, Titansilber

                      Comment

                      • majgul
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2008
                        • 891
                        • Oulu

                        #12
                        Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                        Täältä löytyy tämä aivan upeasti dokumentoitu remontti:
                        https://www.btcf.fi/forum/showthread...=390996&page=8
                        Olin näköjään tuoltakin samaa kysynyt. Kyllä sitä vissiin vanhaksi on tulossa ku ei muista

                        Comment

                        • pahamake
                          Newbiemmer
                          • May 2021
                          • 5
                          • kokkola

                          #13
                          Valvetronicci lähtikin toimimaan parin venttiilikopan avauksen ja akselin öljyämisen jälkeen, akselissa on kyllä kulumaa ja se on vaihdettava myös mutta koodeja ei anna tästä tällä hetkellä. Vika ei siltikään hävinnyt auton lämmetessä antaa mixture too rich koodia ja käy todella epätasaisesti. Millekkään sensorille ei anna koodia ja kaikki putsattu pariin kertaan. Ista ilmoitti hulto ohjeessa että vika tapahtui moottori käynnissä sekä että tankin huohotusjärjestelmä ei käytössä. Ilmoittaako vaan tätä asiaa muutenvain vai kuuluisiko olla jatkuvasti käytössä. Ei kuitenkaan vian korjaamiseksi ehdoita tätä ensimmäisenä

                          Comment

                          • zakspeed
                            BTCF Member
                            • Nov 2003
                            • 1996
                            • Tampere/kainuu

                            #14
                            Originally posted by pahamake View Post
                            Valvetronicci lähtikin toimimaan parin venttiilikopan avauksen ja akselin öljyämisen jälkeen, akselissa on kyllä kulumaa ja se on vaihdettava myös mutta koodeja ei anna tästä tällä hetkellä. Vika ei siltikään hävinnyt auton lämmetessä antaa mixture too rich koodia ja käy todella epätasaisesti. Millekkään sensorille ei anna koodia ja kaikki putsattu pariin kertaan. Ista ilmoitti hulto ohjeessa että vika tapahtui moottori käynnissä sekä että tankin huohotusjärjestelmä ei käytössä. Ilmoittaako vaan tätä asiaa muutenvain vai kuuluisiko olla jatkuvasti käytössä. Ei kuitenkaan vian korjaamiseksi ehdoita tätä ensimmäisenä
                            Suuttimet kannattaa tarkastaa vuotojen varalta ja tankin tuuletusventtiilin toiminta.

                            B sarjassa enemmän vuotavia tuuletusventtiileitä tavannut jotka seoksen muodostusta häiritsee, N sarjalaisessa harvemmin.
                            -M5- '00
                            -i3 94 rex '19
                            -Ascona B 4.0 '80
                            Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                            -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                            -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                            Comment

                            • pahamake
                              Newbiemmer
                              • May 2021
                              • 5
                              • kokkola

                              #15
                              Vika valvetronicin aiheuttamille koodeille löytyi ja se oli johtosarja joka ei ollut poikki täysin mutta katkoi virtaa valvetronicin moottorille. Suuttimet vaihdoin myös valvetronic moottorin vaihdon yhteydessä, antoi välillä remontin jälkeen mappi sensorille koodia ja vaihdoin molemmat. Molemmat lambdat ovat myös vaihdettu ja antaa edelleen mixture too rich koodia.

                              Bimmerlinkki näyttää sytytyskatkosta 3/4 sylinterille, joka luultavasti aiheuttaa mixture koodit. Nyt odottelen uusia puolia sekä tulppia. Vaihdoin kerran jo boschin ZR5TPP33 tulpat mutta auto alkoi käymään jopa huonommin, netistä löytänyt että näiden tulppien kanssa muillakin on ollut ongelmia. Nyt tilasin ngk 97506 tulpat joista on ennestään hyvät kokemukset auton kanssa sekä delphin puolat. Jos näillä vika ei häviä varmaan joutuu uudestaan viemään auton oskilloskoopilla tutkittavaksi.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎