Announcement

Collapse
No announcement yet.

F31 ja ongelma ratin bägin irroituksessa? Apuja kaivataan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juhnukka
    BTCF Member
    • Mar 2014
    • 604
    • Lohja

    F31 ja ongelma ratin bägin irroituksessa? Apuja kaivataan

    Elikkäs autona olisi f31 vuosimallia 2014 vakioratilla.

    Ongelma oli se että auto kylmänä kadottelee yhteyttä ratin nappuloihin ja yritin sitten saada bägiä irti tarkastaakseni johtimien ja liittimien kunnon.


    Varsinainen ongelma olikin sitten bägin irroitus... Tunnin jaksoin yrittää kunnes hermo meni ja päätin latailla motivaatiota.

    Jos oikein ymmärsin BMW tis ohjeista sekä YouTuben videoista niin ratin takaa sinne pitäisi työntää joko meisseli tai torx avain ja avaimen alapäästä kääntää ratista ulospäin jolloin meisselin sisäpää vääntää bägin klipsua ratin keskiön suuntaan.


    Kun laitan työkalun ratin sisään niin en tunne sitä stopparia johon sen pitäisi stopata. Hetken vääntelyllä saan työkalun stoppaamaan ilmeisesti stoppikohtaan ja tästä vääntämällä näen kuinka bägi liikkuu sekä kuuluu jousimainen narina eli ihan kuin olisin oikeassa paikassa

    Ongelma on se että vaikka kuinka väännän naama punaisena niin aivan kuin klipsu ei aukeaisi tarpeeksi ja lopputulos on vain että ratin nahka repeää enemmän ja enemmän eikä ratin bägi pompsahda niinkuin kuuluisi.

    Kun työkalun laittaa sisään niin tuntuu että se ensin stoppaa juuri tuohon bägin klipsuun ja reilusti taittelemalla saan sen sinne klipsun oikealle puolelle.


    Olisiko tuohon foorumilaisilla jotain käytännön vinkkiä? Tulee hölmö olo kun kaikissa ohjeissa näyttää niin simppeliltä ja helpolta mutta itse en tuota saa :think

    Myöskään turhanpaljon en viitsi väkivaltaa käyttää ettei mikään bägin takaa pääse rikkoutumaan.
    Vikakoodien lukua (ista-D/inpa) ja pieniä koodauksia (NCS expert) Uudellamaalla +358409321366
  • BMW525Xda
    BTCF Member
    • Feb 2014
    • 8681
    • Xxxxxx

    #2
    Jos tämä ei ole oikea video eikä hyödytä niin youtubeen hakua ”bmw f31 airbag removal” jne.

    Tools: Screwdriver Ratchet handle+extension barSocket 16http://www.bmwonlinetv.blogspot.comTwitter: https://twitter.com/bmwonlinetvFacebook: http://www.faceb...

    Comment

    • zakspeed
      BTCF Member
      • Nov 2003
      • 1996
      • Tampere/kainuu

      #3
      Voit kokeilla purkaa rattiakselin ympärysmuovit irti jolloin pääset näkemään ratin sisään sen etupuolelta ja painamaan bägin jousia sitä kautta.

      Se täytyy vain osua oikeaan kohtaan sen torx ruuvarin jolloin joisi menee riittävästi sivuun.
      -M5- '00
      -i3 94 rex '19
      -Ascona B 4.0 '80
      Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
      -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
      -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

      Comment

      • JustinTime
        Newbiemmer
        • Jul 2012
        • 14
        • Finlandia

        #4
        Omalle kohdalleni osui muinoin samalta maistuva ongelma rattinappuloiden kanssa, ja vika korjaantui viiksimoduulin vaihdolla. (Vaihdetun osan nimi Laakkosen huollosta, eli en tiedä sille oikeaa nimeä.)

        Comment

        • Tommix
          BTCF Member
          • Dec 2006
          • 5332
          • S:t Karins

          #5

          Kun tein rattipäivityksen omaan F20:seen niin tappelin tunnin että sain tuon bägin irti
          Tuota jousta tässä bägimallissa piti vääntää vähän joka suunnassa.
          Tässä näkyy miten:
          How to remove the driver's airbag from the steering wheel on a BMW F30 chassis 328xi.


          Tämä malli bägi on tosi kranttu miten jousta painetaan ja mihin suuntaan.
          Pyöreällä bägillä varustettu ratti on helppo, ruuvarilla (talttapää) painaa vaan jousta syvemmälle.

          Tässä video jossa rattiakselin muovit puretaan (itse en purkanut)
          After removing the airbag in the F30 using the slits on the side of the steering wheel using a long T20 screwdriver, I decided it took way too long 30min app...
          Last edited by Tommix; 08-11-2021, 11:27.
          Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
          Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
          ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
          Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

          Comment

          • Juhnukka
            BTCF Member
            • Mar 2014
            • 604
            • Lohja

            #6
            Originally posted by JustinTime View Post
            Omalle kohdalleni osui muinoin samalta maistuva ongelma rattinappuloiden kanssa, ja vika korjaantui viiksimoduulin vaihdolla. (Vaihdetun osan nimi Laakkosen huollosta, eli en tiedä sille oikeaa nimeä.)

            Okei jostain foorumeilta kaivoin että siellä olisi jotain rasvaa johdoissa joka ajan myötä valuu liittimeen ja näin pätkii toimintaa. Pitää eka kokeilla putsata ja jossei sillä ratkea niin sitten alkaa etenemään siitä eteenpäin.

            Todennäköisesti tarkoittivat tällä viiksimodulilla auton slipringiä? Siihen ainakin johdot kiinnittyvät

            Ote BMW forumilta

            "EI ole napit vaan johtosarjan liitin napeilta rattiakselin spiraalille.
            Johdossa on on jotain ihmeellistä tahmaa/rasvaa tms, joka jotenkin valuu liittimeen ja aiheuttaa katkoksia liittimessä.
            Halvin konsti on puhdistaa tuo liitin kunnolla"
            Last edited by Juhnukka; 08-11-2021, 19:16.
            Vikakoodien lukua (ista-D/inpa) ja pieniä koodauksia (NCS expert) Uudellamaalla +358409321366

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎