Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ohjaus tunnoton

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • repsa
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 1355
    • Lempäälä

    #31
    F30 oli ensalkuaan aika huono ajaa, veteli ja sinkoili vähän miten sattuu, mutta muuttui paljon paremmaksi kun vaihdoin pyöränlaakerit (alle 150tkm ajettu auto kuitenkin, mutta oli silti selkeästi kulunut) sekä kiinnitin rengastukseen huomiota.
    Ei anna siis anteeksi juuri paljoakaan poikkeavuuksia jostain syystä. Nuo perusasiat kun oli kunnossa niin ai vitsi, sehän oli ihan eri laite sen jälkeen.

    G30 ja G11 on kyllä ihan eri laitteita jo, vaikka noissakin sähköinen tehostin on. Niissä asia toimii. Ei se sähköinen tehostin mitenkään ylisynkkä keksintö ole, että ois pakko siirtyä vanhempaan kalustoon. Siirtyy mielummin uudempaan.

    F30 on vaan jotenkin "herkempi".
    5c jetta 1.2TSI 140/220
    530e m-sport alpinweiss3 vakio
    a4 cabi 220/300
    vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

    Comment

    • Terpatin84
      Bimmer Rookie
      • Jul 2022
      • 35
      • Merikarvia

      #32
      Auto oli viimeviikolla bemarilla tutkittavana ja ei kuulemma mitään vikaa. Poika kävi juuri sillä 200km lenkin ja sanoi että alko pelkää asfaltti paikkauksia kun vetäsee ihan hulluna johki suuntaa. Nyt oli pienemmät rengas paineet ja edessä vähä aurausta lisää. Kertokaa nyt joku ketä tolle vois tehdä jotain?

      Comment

      • repsa
        Bimmer Enthusiast
        • May 2006
        • 1355
        • Lempäälä

        #33
        No, ne millä siitä tiedän pääsevän eroon :

        -vaihda tukivarret.



        -vaihda pyöränlaakerit.



        -tarkista onko renkaat runflatit vai pehmeäreunaiset "normaalit".
        --> jos runflatit niin vaihda tilalle normaalit.

        tuo remppa mitä tuossa ylempänä listaan, maksaa aika paljon jos sen joudut ulkopuolisella teettämään (työveloitus+osakatteet), kannattaa yskäistä varovasti jo etukäteen kun hintoja kysyt.

        Itse tehtäessä selviää (hinnat katsoin 2022) noin/alle 600€ kun katsoo järkevästi osien ostopaikat etukäteen, sallii vähän toimitusaikaa ja omaa tarvittavat työkalut. Tuossa hinnassa ei ole virvoitusjuomia mukana.
        Ulkopuolella teettäen em. katteet ja kulut huomioiden on kyseessä varmaan joku 1,5-2 touhuyksikön kokonaisuus.

        Alla osanumeroita mitä mulla oli omaan autoon taulukossa, kun katselin ostopaikkoja. Excelissä kun numeroita pyöritteli, niin tuli selkeästi se esille, että halvin kuluttajalle (vaikka käyttää laatumerkkejä) oli Spareto/Aeromotors/eBay yhtälö. Ei vaan voi asialle mitään.

        listassa olevia numeroita voit käyttää sellaisenaan hyödyksi, mutta en ota mitään vastuuta yllättäen - tarkista että käyvät autoosi. BMWfans yms.
        Näitä numeroita käytin 2016/17 mallin 330e kanssa.

        vasen oikea
        pitkittäinen 31126855741 31126855742
        poikittainen 31126852991 31126852992
        pyöränlaakeri 31206867256 31206867256
        koiranluu 31306792211 31306792211

        Ymmärrän kyllä että kotimaiset tukkurit ja korjaamoyrittäjät ei tästä tykkää että näin tehdään, taulukoidaan ja vähän punnitaan minne sen ostovoimansa työntää, kun tälläisellä itsehommaamisella "heidän taskustaan viedään rahaa"...
        mutta ei minun rahani kyllä ole normaalisti peruskorjausjutuissa muutenkaan muille valuneet, eli tilanne ei tältä osin muutu miksikään.
        Last edited by repsa; 30-04-2023, 06:53.
        5c jetta 1.2TSI 140/220
        530e m-sport alpinweiss3 vakio
        a4 cabi 220/300
        vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

        Comment

        • Terpatin84
          Bimmer Rookie
          • Jul 2022
          • 35
          • Merikarvia

          #34
          Originally posted by repsa View Post
          No, ne millä siitä tiedän pääsevän eroon :

          -vaihda tukivarret.



          -vaihda pyöränlaakerit.



          -tarkista onko renkaat runflatit vai pehmeäreunaiset "normaalit".
          --> jos runflatit niin vaihda tilalle normaalit.

          tuo remppa mitä tuossa ylempänä listaan, maksaa aika paljon jos sen joudut ulkopuolisella teettämään (työveloitus+osakatteet), kannattaa yskäistä varovasti jo etukäteen kun hintoja kysyt.

          Itse tehtäessä selviää (hinnat katsoin 2022) noin/alle 600€ kun katsoo järkevästi osien ostopaikat etukäteen, sallii vähän toimitusaikaa ja omaa tarvittavat työkalut. Tuossa hinnassa ei ole virvoitusjuomia mukana.
          Ulkopuolella teettäen em. katteet ja kulut huomioiden on kyseessä varmaan joku 1,5-2 touhuyksikön kokonaisuus.

          Alla osanumeroita mitä mulla oli omaan autoon taulukossa, kun katselin ostopaikkoja. Excelissä kun numeroita pyöritteli, niin tuli selkeästi se esille, että halvin kuluttajalle (vaikka käyttää laatumerkkejä) oli Spareto/Aeromotors/eBay yhtälö. Ei vaan voi asialle mitään.

          listassa olevia numeroita voit käyttää sellaisenaan hyödyksi, mutta en ota mitään vastuuta yllättäen - tarkista että käyvät autoosi. BMWfans yms.
          Näitä numeroita käytin 2016/17 mallin 330e kanssa.

          vasen oikea
          pitkittäinen 31126855741 31126855742
          poikittainen 31126852991 31126852992
          pyöränlaakeri 31206867256 31206867256
          koiranluu 31306792211 31306792211

          Ymmärrän kyllä että kotimaiset tukkurit ja korjaamoyrittäjät ei tästä tykkää että näin tehdään, taulukoidaan ja vähän punnitaan minne sen ostovoimansa työntää, kun tälläisellä itsehommaamisella "heidän taskustaan viedään rahaa"...
          mutta ei minun rahani kyllä ole normaalisti peruskorjausjutuissa muutenkaan muille valuneet, eli tilanne ei tältä osin muutu miksikään.
          Jännä vaan ku tosta ollaa väljiä etitty jo monessa paikassa ja niitä ei ole. 🙄 Mulla on tosta vehkeestä vaa sellane fiilis et tuo tehostin on outo muutenki. Tulee sellane tunne et se herää pienellä viiveellä ja yliohjaa. Sama nois asfaltti paikois ihan ku pyörää kohdistuva voima käskyttäs tehostamaan. Tiedä sitte. Mä oo tossa yhden kanssa viestitelly ketä myös ihmetelly tehostimen ohjauksen outoa käytöstä ja vaihtanu puoli autoo osia, mutta sama oire edellee.

          Comment

          • repsa
            Bimmer Enthusiast
            • May 2006
            • 1355
            • Lempäälä

            #35
            no, sama mulla oli. En keksinyt vitullisen vetelyn syytä, kun kaikki oli näennäisesti kunnossa.

            Laittamalla pyhän kolminaisuuden:
            -renkaat
            -tukivarret
            -pyöränlaakerit - nämä kyllä äkkäsi väljiksi kun pyöritteli ilman jarruromuja, siellä oli soikeaksi kuluneita kuulia sisällä, vaikka ei yhtään tuntunut väljää.

            uusiksi, auton käytös oli kyl 9+....9½ kun vertaa vanhempiin hydr.tehostinautoihin, VAG sähkötehostinautoihin tai uudempaan sähkötehostinautoon. Ihan täyden kympin suoritusta ehkä ei saakkaan ?
            5c jetta 1.2TSI 140/220
            530e m-sport alpinweiss3 vakio
            a4 cabi 220/300
            vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

            Comment

            • AlpinWeiss
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2007
              • 927
              • West coast

              #36
              Originally posted by Terpatin84 View Post
              Jännä vaan ku tosta ollaa väljiä etitty jo monessa paikassa ja niitä ei ole. �� Mulla on tosta vehkeestä vaa sellane fiilis et tuo tehostin on outo muutenki. Tulee sellane tunne et se herää pienellä viiveellä ja yliohjaa. Sama nois asfaltti paikois ihan ku pyörää kohdistuva voima käskyttäs tehostamaan. Tiedä sitte. Mä oo tossa yhden kanssa viestitelly ketä myös ihmetelly tehostimen ohjauksen outoa käytöstä ja vaihtanu puoli autoo osia, mutta sama oire edellee.

              Jos ei halua vaihtaa kaikkia tukivarsia, saati laakereita, kannattaa vaihtaa takakelkan puslat sekä edestä kaikki autonpuoleiset isot puslat. Osat ei paljoa satkun päälle maksa. Ajaa saman asian melko pitkälti..


              Puslat on siitä jännä, että ns. ehjän näköinen voi olla todella paska. Erityisesti takakelkan ja takapään puslien kuluneisuus tekee tuota syöksähtelyä viivojen ja paikkausten yli ajettaessa. Ei ohjaustehostin vaikuta näihin mitenkään. Paras tulos tulee tietysti uretaanipuslilla ja ne eivät sitten enää kulukaan.



              Näistä vinkeistä on moni näissä vaeltelutopiceissa eri korimalleista kiitellyt privalla vielä erikseen vinkistä.



              Se mikä puslissa haittaa katsastusmiestä, on haitannut bemarimiestä jo pitkään.
              MBCLK240 -02
              E36 318 -93
              E46 320 Ci -01
              E46 330 CiA -01
              E60 520i -04
              E93 325i -07
              F36 420xi -16

              Comment

              • Terpatin84
                Bimmer Rookie
                • Jul 2022
                • 35
                • Merikarvia

                #37
                Nyt taisi pahin ongelma löytyy rattiakselin nivel oli löysäs. �� Hoitu kiristämällä. Sitä rahan, kaljan ja vitutuksen määrää mitä tuoki vaati. Ja puol vuotta ajoin tolla sillä ajatuksella et tää on ihan kaamee. ��
                Last edited by Terpatin84; 02-05-2023, 18:36.

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎